پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشهورترین شاعر سوئد، توماس ترانستورمر، 20 سال پس از سکته مغزی که باعث محدودیت شدید سخن گفتن و حرکت او، اما نه قدرت نویسندگی‌اش شد، برنده جایزه نوبل ادبیات 2011 شد.

transtromer

به گزارش رویترز جایزه نوبل ادبیات به خاطر مجموعه آثار این شاعر 80 سال به او اهدا شد، از جمله  اشعاری فراواقعی اما تغزلی که در ابتدا بر مبنای خاطرات او تابستان‌های طولانی در جزیره‌‌ای در خارج استکهلم بود، اما بعدها از هنگام سکته مغزی او در 1990 تیره‌تر و شخصی‌تر شد.

خبر اهدای جایزه 10 میلیون کرونری (1.45 میلیون دلاری) نوبل ادبیات به یک تبعه سوئد پس از بیش از سی سال از 1974 به گرمی مورد استقبال سوئدی‌های قرار گرفت؛ دستاوردهای فرهنگی سوئد به جز محبوبیت نویسندگان جنایی‌اش هنینگ مانکل و استیگ لارسن و گروه موسیقی آبا در دهه 1970 ندرتا در صحنه جهانی شناخته شده است.

ترانسترومر در یک کنفرانس خبری همراه همسرش مونیکا به بسیاری از سوالات مستقیما پاسخ داد.

او تا حدی در نیمه راست بدنش فلج است و به دشواری سخن می‌گوید، اما توانست احساس خود از بردن این جایزه با این کلمات بیان کند: "بسیار خوب است، بسیار خوب."

همسر او به خبرنگاران گفت:" ما بسیار شگفت‌زده شدیم. ما هنوز واقعی بودن بردن جایزه را باور نکرده‌ایم. مانند سایر عشاق ادبیات در سوئد جلوی تلویزیون نشسته بودیم تا ببینیم جایزه به چه کسی داده می‌شود."

"امیدوار بودیم یک شاعر این جایزه ببرد. بردن این جایزه پاداش بزرگی برای او بود."

ترانسترومر مطلوب همیشگی ناشران برای بردن جایزه نوبل بوده و هر سال از 1993 به بعد نامزد این جایزه بوده است.

سایر نام‌هایی انتظار اعلام شدن آنها به عنوان برنده جایزه نوبل در پنجشنبه 6 اکتبر (14 مهر) می‌رفت، شاعر سوری، آدونس، رمان‌نویس ژاپنی هاروکی موراکامی و حتی خواننده آمریکایی باب دیلن، بودند.

آخرین باری که یک سوئدی برنده جایزه نوبل ادبیات شد در سال 1974 بود که در آن جایزه به اشتراک به اینویند یانسن و هاری مارلینسون داده شد، انتخابی بحث‌برانگیز چرا که هر دوی آنها از اعضای آکادمی سوئد بودند.

ترانسترومر چهارمین برنده اروپایی جایزه نوبل ادبیات در پنج سال گذشته است، د رحالیکه آخرین آمریکایی که برنده این جایزه شده است، تونی موریسون در سال 1993 بود، و این امر باعث این انتقاد شده است که این جایزه بیش از حد اروپامحور است.

پیتر انگلاند، دبیر دائمی آکادمی سوئد، ترانسترومر را "یکی از برجسته‌ترین شاعران امروز جهان نامید."

نخست وزیر سوئد، فردیک راینفلت، یکی از اولین افرادی بود که به ترانسترومر گفت: "می‌دانم که بسیاری از افراد مدت‌ها بود که آرزوی چنین روزی را داشتند."

انگلاند گفت کار ترانسترومر عواطفی قوی را بیانی موجز در اشعاری با پرداخته ماهرانه بیان می‌کند.

ترانسترومر در 15 آوریل 1931 در استکهلم از مادری معلم و پدری روزنامه‌نگار به دنیا آمد. اثر او با نام "17 شعر" در سال 1954 یکی از محبو‌ب‌ترین آثار ادبی آن دهه شد. او پس از تحصیل در رشته روانشناسی اوقات را میان کار به عنوان یک روانشناس و نوشتن تقسیم کرد.
مجموعه آثار ترانسترومر علاوه بر محبوبیت در سوئد، به بیش از 60 زبان ترجمه شده است.

شاعر آمریکایی، رابرت هاس، زمانی درباره ترانسترومر گفت: "شعر توماس حسی نافذ از وضعیت شخصی عادی در هنگام تغییر ناگهانی در مسیر زندگیش به دست می‌دهد."

کد خبر 147709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز