کیکاووس زیاری: پروانه‌های رنگارنگ جشنواره فیلم کودک و نوجوان، بعد از چند سال پریدن در همدان، دوباره به آسمان اصفهان برمی‌گردند. با این حساب، اصفهان از 23 تا 27 آبان، میزبان بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خواهد بود.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 618

حداقل 12 فیلم ایرانی برای دریافت پروانه‌های زرین و سیمین بخش مسابقه سینمای ایران، در رشته‌هایی مثل بهترین فیلم، کارگردانی، فیلم‌نامه و بازیگری با یکدیگر رقابت خواهند کرد. از بین این فیلم‌ها،‌ سه فیلم هم در بخش مسابقه بین‌الملل به رقابت با فیلم‌های خارجی می‌پردازند.

در کنار داوران بزرگ‌سال وحرفه‌ای جشنواره، کودکان و نوجوانان هم در یک گروه داوری چند ده نفره، به قضاوت و داوری فیلم‌های جشنواره می‌پردازند.

«شیرتوشیر» در اصفهان

ابراهیم فروزش، فیلم‌ساز کهنه‌کار سینمای کودک و نوجوان که همیشه فیلم‌هایش آثاری واقع‌گرا بوده‌اند، در حال آماده کردن «شیر تو شیر» است که براساس قصه‌ای از هوشنگ مرادی کرمانی ساخته می‌شود. قصه این فیلم در بارة فضل‌الله است که همسرش در هنگام زایمان از دنیا می‌رود و برای شیر دادن به فرزند تازه به‌دنیا آمده‌اش با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود. هدایت هاشمی، لیلا اوتادی و ستاره اسکندری بازیگران این فیلم هستند. فروزش قبل از این با فیلم‌هایی مثل «سنگ اول»، «زمانی برای دوست داشتن»، «هامون و دریا»، «خمره» و «کلید»، جوایزی از جشنواره فیلم کودک و نوجوان گرفته و ساخته‌هایش با استقبال منتقدان سینمایی همراه شده است.

شادی و خمسه

علیرضا خمسه، بازیگر محبوب کودکان و نوجوانان که همیشه پای ثابت فیلم‌ها و برنامه‌های جشنواره بوده، امسال هم با یک فیلم حضور خواهد داشت. این فیلم «سلام بر فرشتگان» به کارگردانی فرزاد اژدری است که موضوعی فانتزی دارد و سرشار از جلوه‌های ویژه تصویری است. قصه فیلم در بارة دختر کوچکی به نام شادی است که برای زنده نگه‌داشتن مادربزرگ بیمارش دست به کارهای عجیبی می‌زند و خمسه نیز در نقش روح پدربزرگ به کمک او می‌آید.

آهوی شاد و فانتزی

سید جواد هاشمی، بازیگر سینما و تلویزیون هم با کارگردانی فیلمی برای بچه‌ها وارد دنیای فیلم‌سازی شده است. اولین فیلم سینمایی او در مقام کارگردان، «آهوی پیشانی‌سفید» از وجود بازیگران مطرح زیادی بهره گرفته است. علاوه بر ترلان پروانه، بازیگر نوجوان سینما که نقش آهوی پیشانی‌سفید را بازی می‌کند، امین حیایی،‌ امین زندگانی، گوهر خیراندیش، محمدرضا شریفی‌نیا، نیلوفر خوش‌خلق و نادر سلیمانی هم در این فیلم حضور دارند.

این فیلم شاد و فانتزی موزیکال درباره مراقبت از بچه‌هایی است که زود گول می‌خورند و فیلم می‌خواهد به بچه‌ها بیاموزد چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهند. در این فیلم شخصیت‌های قصه‌های قدیمی ومعروف ایرانی مثل خاله سوسکه‌ و آقا موشه،‌ عفریته، عجوزه و ... هم حضور دارند. گفته می‌شود «آهوی پیشانی سفید» یکی از فیلم‌های پرخرج سینمای کودک و نوجوان است.

فیلم فیتیله

اعضای گروه «فیتیله» و برنامه تلویزیونی‌شان را هم که خوب می‌شناسید. حالا آنها در یک فیلم سینمایی به نام «فیتیله و ماه‌پیشونی» بازی کرده‌اند که آرش معیریان کارگردان آن است. به‌جز گروه فیتیله (محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی) حدود 20 بازیگر کوتاه‌قد هم در فیلم حضور دارند و والا شهیدی و رایا رحیمی بازیگران کودک فیلم هستند. احمد نجفی،‌ چنگیز جلیلوند و سیروس گرجستانی هم در «فیتیله و ماه پیشونی» بازی می‌کنند. قصه فیلم در بارة ماجراهایی است که برای گروهی از بچه‌ها و فیتیله‌ای‌ها اتفاق می‌افتد و آنها را وارد اتفاق‌هایی شاد، با نمک و شیرین می‌کند.

رؤیای بازی

علی‌شاه‌حاتمی هم امسال «رؤیای کاظم» را به جشنواره می‌آورد. کاظم دوست دارد بازیگر شود و با این‌که پدرش مخالف است، برای رسیدن به هدفش تلاش می‌کند. کاظم بلوچی، نیلوفر محمودی و علی شادمان بازیگران این فیلم واقع‌گرا هستند. شاه حاتمی قبل از این برای بچه‌ها فیلم‌های «پرواز مرغابی‌ها»، «کولی»، «ترکش‌‌های صلح» و «لاک‌پشت» را کارگردانی کرده است.

حافظه مربی

«راه نجات»، ساخته راما قویدل گوشه‌ای از مظلومیت مردم غزه را به نمایش می‌گذارد. بازیگران فیلم از بین هنرمندان سینمای لبنان و سوریه انتخاب شده‌اند وکل صحنه‌های آن در منطقه‌ای در جنوب لبنان فیلم‌برداری شده است. قصة فیلم درباره مربی یک پرورشگاه در غزه است که ارتباطی عاطفی و نزدیک با بچه‌های این محل دارد. اماوقوع حادثه‌ای باعث می‌شود او حافظه‌اش را از دست بدهد.

به گفته دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان قرار است این جشنواره تا پنج سال آینده در اصفهان برگزار شود. احمد میرعلایی دبیر جشنواره، همچنین می‌گوید: «امسال هم‌زمان با برپایی جشنواره، تمبر یادبود آن هم منتشر خواهد شد. تقدیر از محمدعلی کشاورز، بازیگر قدیمی اصفهانی یکی از بخش‌های جنبی جشنواره بیست‌وپنجم خواهد بود.»

اصفهان امسال میزبان هنرمندان کودک و نوجوان بیست کشور خارجی و همچنین بیش از پنجاه هنرمند ایرانی است. دور جدید جشنواره فیلم کودک و نوجوان در حالی برگزار می‌شود که هنوز نمایش عمومی فیلم‌های کودک و نوجوان با مشکلات زیادی روبه‌رو است و فیلم‌هایی که برای این گروه ساخته می‌شوند، راه دشواری برای اکران عمومی در پیش دارند.

طهماسب صلح‌جو، منتقد سینما هم در این‌باره می‌گوید:« باید فکری برای این موضوع کرد و زمینه را برای نمایش عمومی و وسیع محصولات کودک و نوجوان فراهم کرد. مهم نیست که در طول سال چند فیلم برای بچه‌ها تولید می‌کنیم، نکته مهم این است که شرایطی فراهم کنیم که بچه‌ها بتوانند این فیلم‌ها را ببینند و ارتباط بین‌ فیلم‌ساز کودک و نوجوان و مخاطب اصلی آثارش برقرار شود.»

کد خبر 145637
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز