گروه اقتصادی: سیاست عرضه محدود و کنترل شده سکه‌های طلا در شعبه‌های منتخب بانکی کم‌کم کارایی خود را از دست می‌دهد؛ چه اینکه بازار فروش سکه دولتی در قرق واسطه‌ها قرار دارد و نیازمندان و خریداران واقعی نمی‌توانند سکه مورد نیاز خود را از بانک‌ها بخرند.

البته در این بازار سیاه فروش سکه در بانک‌ها ردپایی از هماهنگی بین کارمندان بانک‌ها و واسطه‌ها هم دیده می‌شود و خبرها حکایت از آن دارد که بانک مرکزی، ناظران خود را برای کنترل و رصد وضعیت خرید و فروش سکه در روزهای آینده راهی بانک‌های فروشنده سکه خواهد کرد.گزارش میدانی همشهری نشان می‌دهد که در یکی از شعب بانک ملی (فلکه دوم تهرانپارس)، جمعیت زیاد ایستاده در صف، نشان از عرضه سکه در این بانک داشت اما نه‌تنها هیچ‌یک از مردم از نحوه عرضه اطلاع کافی نداشتند بلکه کارمندان بانک نیز پاسخ درستی در این خصوص نمی‌دادند. تنها دقایقی قبل از عرضه سکه، مسئول عرضه با صدای بلند گفت: «فقط 60قطعه سکه داریم. آن هم نیم بهار؛ بیش از 12نفر در صف نایستند!». براساس ضوابط تعیین شده هر فرد با ارائه کارت ملی می‌تواند حداکثر 5 قطعه سکه دریافت کند اما عرضه محدود سکه در شعب منتخب بانک‌های ملی این پرسش‌ها را ایجاد می‌کند که آیا پای دلالان در میان است و یا اینکه بخشی از سکه‌ها برای ارائه به افرادی خاص در داخل یا خارج بانک عرضه می‌شود؟

پیش از این رئیس‌کل بانک مرکزی از عرضه نامحدود سکه در شعب منتخب بانکی خبر داده بود اما خبرنگار ما گزارش می‌دهد: در یکی دیگر از شعب بانک ملی نام‌نویسی برای عرضه سکه به‌صورت دستی انجام می‌شود و واسطه‌ها و دلالان با اجیرکردن برخی و استفاده از کارت ملی آنها عملا سهم بالایی از عرضه محدود سکه را به‌خود اختصاص می‌دهند. دیروز فارس هم گزارش داد که روز پنجشنبه در شعبه سعدی بانک ملی واسطه‌ها و دلالان صف‌های طویلی ایجاد کرده و بعضا درگیری‌هایی هم در این میان ایجادشده بود.

تشدید نظارت بانک مرکزی

ایسنا به نقل از یک منبع آگاه در بانک مرکزی گزارش داد: سکه به میزان کافی از سوی بانک مرکزی در اختیار بانک ملی قرار می‌گیرد، بنابراین دلیلی برای کمبود سکه وجود ندارد.
وی به ایسنا گفت: بانک مرکزی به‌دلیل مدیریت نامناسب در توزیع سکه، درصدد است با تشدید نظارت بر شعب عرضه‌کننده سکه مانع سوء‌استفاده دلالان شود و به همین دلیل اقدام به افزایش تعداد بازرسان خود کرده است.

بالا و پایین رفتن قیمت طلا و نوسان ارزش سکه

بالا و پایین رفتن قیمت جهانی طلا در 2روز گذشته باعث سردرگمی فعالان بازار به‌ویژه در بازار داخلی ایران در خصوص ارزش طلا و سکه در هفته جاری شده است.از یک سو برخی معتقدند روند قیمت‌ها در این هفته بازهم افزایشی خواهد بود و برخی بر این باورند درصورت تصمیم فدرال رزرو آمریکا مبنی بر تزریق دور سوم کمک‌های مالی، قیمت جهانی گرانبهاترین فلز جهان این هفته کاهش خواهد یافت. به گزارش همشهری، قیمت جهانی طلا در ساعت 17 روز گذشته به 1775 دلار در هر انس رسید درحالی‌که قیمت هر اونس طلا در روز پنجشنبه به کمتر از 1730 دلار هم رسیده بود.

در بازار آزاد شهرتهران در روز پنجشنبه گذشته ارزش هر قطعه سکه طرح قدیم، جدید، نیم و ربع به‌ترتیب 560، 522، 261 و 136 هزار تومان برآورد شده است.پیش‌بینی می‌شود درصورت تداوم وضعیت وخامت بار بدهی‌های کشورهای اروپایی و عدم‌تصویب تزریق دورسوم کمک‌های مالی از سوی فدرال رزرو، قیمت جهانی طلا در روزهای آینده حتی از 1900 دلار هم بالاتر برود.

کد خبر 144085
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز