یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

آرش نهاوندی: اینترنت پدیده‌ای است که راه را برای ورود انسان به دنیای مجازی گشوده و ارتباطات تجاری اجتماعی را تسهیل کرده است اما مانند سایر پدیده‌ها، همان‌گونه که دارای ویژگی‌ها و تأثیرات مثبت است تأثیرات منفی نیز بر افراد و اجتماعات می‌گذارد.

اینترنت


امروزه اینترنت به‌عنوان بخشی از زندگی بشر درآمده است و تصور جهانی بدون اینترنت بسیار سخت خواهد بود. کمتر کسی پیدا می‌شود که با رایانه سر و کار داشته باشد و از اینترنت استفاده نکند. در این میان یکی از نیازهایی که کاربران رایانه همواره به‌دنبال آن بوده‌اند ابزاری جهت کنترل روند اتصال رایانه به اینترنت و همچنین محدود کردن دسترسی افراد مختلف جهت اتصال به شبکه جهانی اینترنت است.گسترده بودن فضای مجازی یا به عبارت دیگر بی‌انتها بودن این فضا و ایجاد انواع و اقسام سایت‌های متنوع و مختلف در زمینه‌های مختلف سیاسی، خبری، اجتماعی و سرگرمی همواره نگرانی‌هایی را در ذهن والدین ایجاد کرده است. این مسئله که کودکان اغلب وقت خود را پای میز رایانه صرف می‌کنند و مدام چشمان خود را به صفحه مانیتور خیره می‌کنند، 2 نوع نگرانی در میان والدین پدید آورده است؛ یکی از نگرانی‌های والدین، در ارتباط با عادت به استفاده بی‌رویه از رایانه از سوی کودک است و دیگری احتمال اینکه کودک بتواند در فضای نامحدود و بدون کنترل اینترنت به محتوای سایت‌های مستهجن و غیراخلاقی دسترسی پیدا کند یا از طریق امکانات چت که در سایت‌های مختص چت یا شبکه‌های اجتماعی وجود دارد با افراد یا گروه‌های خشن و خطرناک و غیراخلاقی ارتباط برقرار کند و در نتیجه از مسیر صحیح زندگی منحرف شده و در مسیری گمراه‌کننده و پر از اشتباه قرار بگیرد.

ممکن است بسیاری از والدین بخواهند دسترسی فرزندانشان را در ساعاتی از روز به اینترنت محدود سازند یا آنکه در یک سازمان یا یک شرکت اداری برخی از سرویس‌های اینترنت مانند گفت‌وگوی اینترنتی و بازی‌‎های رایانه‌ای آنلاین برای کارمندان غیرفعال باشد، چراکه فعال بودن این قابلیت‌ها می‌تواند باعث صرف هزینه‌های بیهوده برای شرکت و پایین آوردن راندمان کاری شود.چاره چیست؟ استفاده از نرم‌افزارهای کنترل‌کننده اتوماتیک روی سیستم. تا به‌حال نرم‌افزارهای بسیاری جهت کنترل اعمال صورت گرفته توسط کاربران در سیستم‌ها ارائه شده‌اند که هر یک خصوصیات خاص خود را داشته و بخش خاصی از سیستم را کنترل می‌کنند.شاید نتوان به این سادگی باور کرد اما به تازگی ابزاری آمده است که می‌توان از طریق آن دسترسی (اتصال) افراد به اینترنت را محدود کرد حتی با اتکا به این نرم‌افزار جدید می‌توان ساعاتی را مشخص کرد که تنها در آن ساعات سیستم قادر باشد به اینترنت متصل شود، اینها تنها بخشی از قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

ابزار جدید کنترل اینترنت

نرم افزار iNet Protector ابزاری است بی‌نظیر جهت برآورده کردن تمامی نیازها در زمینه کنترل اینترنتی. پس از نصب این نرم‌افزار روی سیستم، مدیر سیستم یک کلمه عبور مدیریتی را تعریف می‌کند تا هرگونه تغییر در نحوه عملکرد و تنظیمات برنامه منوط به وارد کردن کلمه عبور باشد. حال فرض کنید شما می‌خواهید تنها اشخاص خاصی قادر باشند از طریق سیستم به اینترنت متصل شوند، جهت این امر می‌توانید یک کلمه عبور را تعیین کرده و نرم‌افزار جهت اتصال به اینترنت آن کلمه عبور را درخواست کند. از دیگر امکانات جالب این نرم‌افزار، امکان زمان‌بندی دسترسی به اینترنت است؛ بدین ترتیب می‌توان ساعاتی را مشخص کرد که تنها سیستم در آن زمان‌ها قادر باشد به اینترنت متصل شود و در زمان مشخص شده به‌صورت خودکار ارتباط با اینترنت محدود شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار سودمند این نرم‌افزار که در مجموعه نرم‌افزاری کینگ موجود است، امکان فیلتر کردن برخی از سایت‌ها و همچنین نرم‌افزارهاست؛ بدین ترتیب که شما می‌توانید فقط برای برخی از نرم‌افزارهای خاص همانند برنامه‌های دریافت و ارسال ای‌میل مثل Outlook مجوز اتصال به اینترنت را صادر کنید یا آنکه برخی از آدرس‌های اینترنتی مشخص را فیلتر کنید تا امکان دسترسی به آنها امکان‌پذیر نباشد. با استفاده از این نرم‌افزار، والدین به راحتی می‌توانند ساعات استفاده فرزندان از اینترنت را محدود کرده و امکان دسترسی به سایت‌های مضر را برای آنان غیرممکن سازند و همچنین مدیران شرکت‌ها می‌توانند جلوی استفاده ناصحیح از اینترنت را که باعث اتلاف زمان کارمندان می‌شود به راحتی بگیرند. یکی دیگر از نکات جالب این نرم‌افزار جلوگیری از پاک شدن برنامه توسط کاربران از روی سیستم است؛ بدین ترتیب که تنها دارنده کلمه عبور مدیر سیستم (administrator)می‌تواند نرم‌افزار را از روی سیستم پاک کرده و غیرفعال سازد.

گیت پروتکت

این محصول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز مجموعه‌ای از تدابیر امنیتی را برای مجموعه‌های بزرگ‌تر فراهم می‌آورد؛ به‌عنوان مثال شما می‌توانید با گیت پروتکت، هم فایروال داشته باشید، هم ضد‌ویروس و هم تنظیمات فیلترینگ خانگی و هم مسیر ترافیک شبکه را تحت کنترل و نظارت درآورید. فایروال‌های گیت پروتکت دارای یک فیلتر برای محتوای سایت‌های اینترنتی هستند. با این فیلتر، سایت‌ها به‌طور خودکار در گروه‌بندی‌های تعریف شده (تا ۶۰ گروه مختلف) قرار می‌گیرند و مدیریت می‌شوند. فیلترینگ محتوا در گیت پروتکت با فیلترینگ نشانی (URL) به نحو خوبی ترکیب شده است. تنظیمات، آسان بوده، گروه‌بندی‌ها به‌طور مستقیم و به سادگی انجام می‌گیرد و فهرست‌های سفید و سیاه برای آدرس‌ها و محتوا درنظر گرفته می‌شوند تا امنیت ارتباطات اینترنتی تأمین شود.

فایروال‌های گیت پروتکت دارای موتور اسکن پیشرفته‌ای هستند. جدیدترین نسل سیستم‌های ضدویروس و اسکن‌کننده دروازه‌های اینترنتی برای زیرنظر گرفتن HTTP، ftp، POP3، SMTP و HTTPS به کار گرفته می‌شوند. فایل‌ها قبل از ارسال به سمت کاربران، در یک پراکسی بارگذاری شده و از لحاظ آلودگی به ویروس کنترل می‌شوند. در نتیجه کاربران درمقابل ویروس‌های جدید و آنهایی که از طریق ای‌میل یا وب‌سایت منتشر می‌شوند، محافظت می‌شوند.سرزدن به وب‌سایت‌ها در اینترنت می‌تواند خطر آلوده شدن به ویروس‌ها را به همراه داشته باشد زیرا برخی وب‌سایت‌ها با قراردادن اسکریپت‌هایی، بازدید‌کنندگان را آلوده می‌کنند. ضدویروس وبی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی طراحی شده است. اسکریپت‌های وب‌سایت‌ها توسط این ماژول بررسی شده و میزان خطرناک بودن آنها اندازه‌گیری می‌شود، ضمن آنکه ترافیک HTTP نیز تحت نظر است.ارتباطات ای‌میلی به‌طور روزافزونی مورد توجه برنامه‌های مخرب هستند و یکی از اصلی‌ترین ابزارهای ارسال کرم‌های اینترنتی محسوب می‌شوند؛ در نتیجه کنترل آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ضدویروس ای‌میل یکی از ماجول‌هایی است که همه ای‌میل‌های وارده و صادره از کامپیوتر را کنترل کرده و تنها به آنهایی اجازه عبور می‌دهد که حاوی هیچ جزء تهدیدآمیزی نباشند. اغلب تولیدکنندگان فایروال امکان اسکن ترافیک HTTPS را ندارند و برخی تروجان‌ها و ویروس‌ها از همین طریق وارد شبکه‌های داخلی می‌شوند. گیت پروتکت از معدود سازندگانی است که این راه ورودی را مسدود کرده است.

این نرم‌افزارها می‌توانند ارتباطات رمزشده HTTPS را برای شناسایی بدافزارها اسکن کنند؛ در نتیجه جریان داده در فایروال رمزگشایی شده، اسکن‌شده و درصورت عدم‌وجود ویروس، مجددا رمزنگاری و به سمت مقصد ارسال می‌شود.ضمنا شما می‌توانید از نرم‌افزار فیلترینگ خانگی که شورای‌عالی اطلاع رسانی تولید کرده و روی وب‌سایت این شورا به آدرس http://www.scict.ir (قسمت دریافت محصولات) قابل دانلود است برای نظارت بر کنترل ترافیک شبکه اینترنت در منزل یا محل کارتان استفاده کنید.

کد خبر 143708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز