شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محمدعلی صدوقی فرزند سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد صدوقی در مرداد ماه سال ۱۳۲۸ در قم متولد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدعلی صدوقی

جدّش آیت الله میرزا ابوطالب کرمانشاهی و نسبش به محدث بزرگ شیعه (شیخ صدوق) می‌رسد.

ایشان دوران ابتدائی را در دبستان ادب یزد و سپس بخشی از مقدمات علوم دینی را در مدرسه عبدالرحیم خان یزد گذراند و راهی حوزه علمیه قم شد. وی مقدمات را در مدرسه حقّانی به پایان رساند و دروس سطح را نزد اساتیدی همچون: حضرات آیات شب زنده‌دار، علوی گرگانی، میرزا محسن دوزدوزانی، صدّیقین، اخوان مرعشی، فاضل لنکرانی، سبحانی و ابطحی کاشانی فرا گرفت و در کنار آن به تکمیل دروس روز پرداخت شیخ محمدعلی صدوقی در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات وحید خراسانی، سلطانی طباطبایی و منتظری شرکت کرد.

وی با آغاز نهضت انقلاب اسلامی در کنار پدر بزرگوارش فعالیتهای سیاسی خود را آغاز نمود و برای آگاهی بخشیدن و هدایت مردم به نقاط مختلف کشور سفر کرد. ایشان در زمان تبعید حضرت امام خمینی (ره) به پاریس رفته و با پرواز انقلاب (12 بهمن 1357) به همراه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی به ایران بازگشت.

مرحوم صدوقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های اجرایی متعددی را عهده دار شد که برخی از آنها با حکم مستقیم حضرت امام خمینی (ره) بود.

مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی، عضویت در شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت شورای عالی قضایی و معاونت دادستان کل کشور و نماینده حضرت امام (ره) در نظارت بر انتخابات شورای عالی قضایی برخی از مسئولیتهای آن زنده یاد در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

او پس از شهادت اولین نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی مرحوم شهید دکتر سید رضا پاکنژاد که در واقعه هفتم تیر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید، بعنوان نماینده مردم یزد و بار دیگر در انتخابات دوره سوم و به نمایندگی از مردم تهران راهی مجلس شورای اسلامی شد.

بعد از شهادت شهید صدوقی با حکم امام (ره) ریاست بنیاد دینی و فرهنگی صدوق بزرگ به ایشان واگذار و پس از رحلت مرحوم آیت‌الله سید روح الله خاتمی در آبان 1367 به نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه یزد منصوب شد و تا پایان عمر (11 تیر 1390) در این سمت باقی بود.

more

 امام جمعه یزد درگذشت

معاونت حقوقی و امور مجلسِ رئیس جمهور در دولت هفتم آخرین مسئولیت رسمی آن بزرگوار بود، اما فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی آن فقید سعید تا آخرین روزهای حیات با قوت ادامه یافت.

ایشان ریاست شورای مدیریت حوزه های علمیه استان را عهده دار بود و همکاری و همیاری ویژه‌ای با حوزه علمیه قم داشت. سرپرستی حوزه علمیه یزد و عضویت در هیئت امنای دانشگاه یزد و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد که امروز از معتبرترین مراکز دانشگاهی کشور به شمار می‌رود از جمله مسئولیتهای ایشان بود.

رسیدگی به معیشت طلاب، ارتقاء سطح علمی و امور درمان و بهداشتی استان، کمک به خانواده‌های بی بضاعت در مورد امور درمانی و تهیه جهیزیه و تأمین مسکن آنان و ساخت و مرمت حوزه های علمیه و مراکز درمانی و مساجد و حسینیه ها در نقاط مختلف از دیگر خدمات آن فقید سعید است. همچنین یاد و خاطره آن بزرگ مرد در همراهی و همدردی با آسیب دیدگان زلزله‌های طبس، رودبار و سیل ابرکوه همواره در اذهان مردم قدرشناس ایران زنده است.

سعی در ایجاد وفاق و وحدت بین تمام نهادها و مسئولین در استان، صبر و حلم فوق العاده و مردم داری و تلاش در رفع مشکلات و محرومیتهای مردم از بارزترین اوصاف و خصال نیکوی این یار و یاور امام و رهبری بود.

تقدیر الهی چنین رقم خورد: در روزی که خانواده معظم شهدای استان در کنار مضجع پدر بزرگوارش  حضرت آیت الله محمد صدوقی گرد هم آمده بودند تا بیست و نهمین سال شهادت سومین شهید محراب را گرامی داشته و از شهدای روحانی استان تجلیل به عمل آورند خبر رحلت این یار صدیق و صدوق را دریافت کنند و در سوگ پدر و پسر بنشینند. آری شنبه 11 تیر 1390 (سالروز شمسی شهادت پدر بزرگوارش) برابر با 29 رجب المرجب 1432 (سالروز قمری رحلت مادر گرامی اش) روح مقدسش در کالبد خاکی نگنجید و به ملکوت اعلی پیوست.

مردم قدرشناس در تشییع و مراسم بزرگداشت این روحانی برجسته و اسطوره اخلاق و ایمان حماسه ای کم نظیر آفریدند و از مقام شامخ وی تجلیل نمودند.

بیت ایشان قدردان الطاف و محبت‌های بی دریغ مردم خدا جوی دارالعباده یزد و تمام عزیزان و بزرگوارانی است که تسلای خاندان عزادار را فراهم کردند.

کد خبر 142986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز