چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: روند شکل‌گیری و تکامل پول نشان می‌دهد که پول پدیده‌ای اجتماعی است، درون یک نظام اجتماعی ـ اقتصادی شکل می‌گیردو با کارکردی که در اقتصاد دارد شناخته می‌شود. در این مدخل و لینک‌های ذیل آن (در همین زمینه) با مباحث مرتبط با پول و بانک آشنا می‌شوید:

پول

درک صحیح مفاهیم پولی به شناخت بهتر سازو کار اقتصاد کلان و تعامل اجزای آن کمک می‌نماید و به همین دلیل مباحث پولی از مهم‌ترین مباحث اقتصادی به شمار می‌آید.

در ادوار مختلف پول اشکال مختلفی داشته است، ولی صرف‌نظر از تنوع آن، همیشه برای آحاد جامعه مهم بوده و اثرات مهمی در اقتصاد بر جا گذاشته است.

برخی پول را به عنوان ابزار پرداختی تعریف می کنند که تعهدات بعدی ایجاد نمی‌کند. بعضی دیگر در تعریف پول گفته‌اند: پول متغیری است که بیشترین همبستگی را با تولید ناخالص ملی دارد.

در محاوره‌های روزانه پول زیاد استفاده می‌شود و معانی مختلفی دارد، اما برای اقتصاددانان، کلمه پول فقط یک مفهوم دارد و آن هر ابزاری است که در پرداخت ها و یا بازپرداخت‌ بدهی‌ها مورد قبول باشد. اسکناس و مسکوک با این تعریف مطابقت داشته و نوعی پول به حساب می‌آیند.

در جوامع مختلف، برخی کالاهای خاص دارای ارزشی بیش از بقیه بودند و عملاً به عنوان معادل‌های پول در مبادلات مورد استفاده قرار می‌گرفتند. با این تفاوت که کمی از پول بزرگتر بودند.

به‌عنوان مثال، این کالای با ارزش در یونان قدیم، گاو نر؛ در سریلانکا فیل و در برونئی جمجمه انسان بود!

با پیشرفت تمدن بشری، به تدریج فلزات و اشیای زینتی و از جمله طلا و نقره به‌عنوان معادل‌های پول به‌کار رفتند و به دنبال آن، برای اولین بار در«لیدی» (آسیای صغیر)، سکه ضرب شد.

اولین سکه ایرانی هم در زمان داریوش و از جنس طلا ضرب شد که نویسندگان یونانی آن را به نام خود داریوش، «دریکوس» می‌نامند.

پس از ضرب سکه سالیان طولانی سپری شد تا بشر به فکر استفاده از اسکناس افتاد.

کد خبر 140777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز