دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

همشهری آُنلاین: مریم زندی متولد دی ۱۳۲۵ گرگان است.

مریم زندی

او از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده است.

تاکنون مجموعه های متنوعی از آثار عکاسی این هنرمند به چاپ رسیده‌اند.

همچنین از سال ۱۳۷۹هر ساله به چاپ و نشر انواع کارت پستال و تقویم در زمینه‌های مختلف، (پرتره هنرمندان، طبیعت، زنان، کودک، حیوانات) پرداخته است.

مریم زندی نمایشگاه های متعدد انفرادی و گروهی از آثارش را در داخل و خارج از کشور برپا کرده است.

او در خرداد ماه ۱۳۸۹ از شرکت در همایشی به دعوت وزیر ارشاد دولت دهم با حضور هفتاد هنرمند دیگر و رئیس جمهور محمود احمدی‌نژاد، برای دریافت مدرک درجه یک هنری اجتناب کرد.

ازجمله مجموعه‌های مریم زندی می‌توان به «ترکمن و صحرا» ۱۳۶۲تهران، «تک‌چهره نویسندگان» در کتاب آنتولوژی داستان نویسی در ایران۱۹۹۱ انتشارات میج واشنگتن، «چهره ها» جلد یک سیمایی از ادبیات معاصر ایران ۱۳۷۲تهران، «چهره‌ها» جلد دو سیمایی از نقاشان معاصر ایران۱۳۷۳ تهرﺍﻥ، «چهره ها» جلد سه سیمایی از هنرمندان سینما و تئاتر معاصر ایران ۱۳۷۶تهران، «چهره ها» جلد چهار سیمایی ﺍﺯ ﺍدﺑﯿﺎﺕ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺍﯾﺮﺍﻥ ۱۳۸۳، «عکاشی، کتاب نقاشی روی عکس» کار مشترک با ابراهیم حقیقی ۱۳۸۰تهران، «اﯾﺮﺍﻥ ﮔﻞ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﻣﻦ» ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻋﮑﺲ ﮔﻞ ﻭ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ۱۳۸۵، «چهره‌هاﻱ ﻣﻌﻤﺎﺭﺍﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ» ﺟﻠد ﺍﻭﻝ ۱۳۸۶، «ﺁﺑﯽ ﺑﺎ ﺧﻂ ﻗﺮﻣﺰ» ۱۳۸۷و «انقلاب۵۷» ۱۳۹۳تهران اشاره کرد. او همچنین از اواخر دهه ۷۰هر ساله تقویم و کارت پستال‌هایی را در زمینه‌های مختلف منتشر کرده‌ که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

آخرین اثر مریم زندی کتاب «چهره‌های پنج، سیمایی از موسیقی معاصر ایران» است که به تازگی از سوی انتشارات مریم روانه بازار شده است. عکس۱۱۷ نفر از هنرمندان موسیقی در این کتاب آمده است، ازجمله استاد محمدرضا شجریان، عبدالوهاب شهیدی، رامبد صدیف، احمد پژمان، شهرام ناظری، حسین علیزاده، کیهان کلهر و مصطفی کمال پورتراب.

به گفته مریم زندی عکاسی کتاب ۱۶ سال طول کشیده است و تعدادی از کسانی که عکس‌شان در کتاب آمده فوت کرده‌اند. عکس بیشتر بزرگان موسیقی سنتی و کلاسیک در این کتاب منتشر شده به جز تعدادی که برخی از آنها یا فوت کرده بودند یا به دلایل مختلف اجازه عکاسی ندادند؛ برای مثال استادان جلیل شهناز و حسن کسایی از جمله افرادی بودند که به‌دلیل بیماری، موفق به عکاسی از آنها نشده است. عکس‌ها در این کتاب هم مانند چهار اثر پیشین مریم زندی به‌ترتیب سن گنجانده شده‌اند.

این کتاب مختص چهره‌های موسیقی سنتی و کلاسیک ایران است و اثری از فعالان موسیقی پاپ و رشته‌های دیگر موسیقی در آن نیست. زندی در مقدمه «چهره‌های پنج، سیمایی از موسیقی معاصر ایران» نوشته است که این آخرین کتاب چهره‌ها است و دیگر این مجموعه را ادامه نخواهد داد. زندی عکاسی این پروژه را در سال ۱۳۸۰با دوربین آنالوگ شروع کرده و سال ۱۳۹۶با دوربین دیجیتال به پایان رسانده است.

عکس‌های این مجموعه در آتلیه خودش ثبت شده است. ویژگی کتاب «چهره‌های پنج، سیمایی از موسیقی معاصر ایران» این است که عکس‌های این مجموعه با لباس سفید عکاسی شده و زمینه عکس‌ها نیز سفید است. با این حال فضا و حس و حال عکس‌ها کم‌نظیر است. تعداد۲۴ قطعه از عکس‌های این مجموعه اول تا هشتم دی‌ماه ۱۳۹۶ در گالری ایوان به نمایش درآمد که با استقبال علاقه‌مندان روبه‌رو شد.

کد خبر 140558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز