یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با برگزاری مسابقات المپیک ساال آینده‌ میلادی در لندن، المپیادی فرهنگی با تاکید بر آثار ویلیام شکسپیر برپا می‌شود.

شکسپیر

به گزارش ایسنا، سال آینده همزمان با بازی‌المپیک در انگلیس، المپیادی فرهنگی در این کشور با تمرکز بر آثار ویلیام شکسپیر، یکی از بزرگترین نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان ادبیات انگلیسی، برگزار می‌شود.

کشور انگلیس زادگاه نویسندگان نام‌آوری همچون "چاسر"، "میلتونگ، خواهران "برونته" و "دیکنز" است، اما ادبیات این کشور بیش از همه‌ این‌ها با نام ویلیام شکسپیر، خالق آثاری چون هملت و مکثب، شناخته می‌شود.

به همین دلیل تصمیم بر این شده است که فستیوال هنری همزمان با برگزاری بازیهای المپیک سال آینده در لندن، با تمرکز بر آثار و زندگی این شخصیت ادبی سرشناس برپا شود.

انگلیس برای دستیابی به این مهم برنامه‌های مختلفی ترتیب داده است؛ شبکه‌ تلویزیونی بی.بی.سی امروز اعلام کرد چهار نمایشنامه‌ برجسته‌ شکسپیر را با همکاری کمپانی سم مندز به سریال تلویزیونی تبدیل می‌کند.

بازیگرانی چون پاتریک استوارت ، دیوید موریسی، لیندزی دانکن، دیوید ساچت و جیمز پیورفوی در اقتباس‌های تلویزیونی آثار این نمایشنامه‌نویس، نقش‌آفرینی می‌کنند.

ریچارد دوم، هنری چهارم، ریچارد سوم و هنری پنجم از پروژه‌های تلویزیونی بی.بی.سی در سال آینده خواهند بود.

به نوشته‌ روزنامه‌ گاردین، از دیگر برنامه‌هایی که بر شناساندن هرچه بیشتر شکسپیر تمرکز دارد، بازگشایی نمایشگاهی در موزه‌ بریتیش است.

همچنین تئاتر گلوب و کمپانی رویال شکسپیر هم اعلام کرده‌اند در طول برگزاری این المپیاد فرهنگی برنامه‌هایی با تاکید بر آثار و زندگی خالق رمئو و ژولیت ترتیب داده‌اند.

ویلیام شکسپیر در آوریل سال 1564 در استراتفورد اون‌آوون انگلیس متولد شد. شکسپیر در مدرسه‌ گرامراستراتفورد به تحصیل زبان لاتین پرداخت، اما هرگز به دانشگاه آکسفورد یا کمبریج نرفت. درباره‌ جوانی شکسپیر افسانه‌های زیادی وجود دارد، اما درباره‌ هیچ کدام از آنها مدرک مستندی در دست نیست.

وی در سال 1592 در لندن در نقش یک هنرپیشه و بعدها به عنوان یک نمایشنامه‌نویس به شهرت رسید.

در این زمان چندین کمپانی هنر‌پیشگی در لندن راه‌اندازی شده بود. عده‌ای گمان می‌برند شکسپیر قبل از سال 1592 با یک یا چند تا از این کمپانی‌ها کار می‌کرده است؛ اما مدرکی معتبر از همکاری‌اش با موفق‌ترین گروه تئاتر آن زمان یعنی گروه "مردان لرد چمبرلین" موجود است.

این گروه زمانی ‌که جیمز اول به سلطنت رسید، به مردان پادشاه تغییر نام دادند. شکسپیر نه تنها با این کمپانی در نقش یک بازیگر کار می‌کرد، بلکه به‌تدریج به یک سهام‌دار اصلی و نمایشنامه‌نویس قابل تبدیل شد.

در سال 1599 کمپانی مردان چمبرلین بهترین مراکز تئاتر دوران ملکه الیزابت یعنی گلوب را راه‌اندازی کردند.

در پایان دهه 1590، نمایشنامه‌نویس بزرگ دوره‌ رنسانس کمدی‌های رمانتیک بزرگش هم‌چون "همانطور که تو آن را دوست داری"، شب دوازدهم، هیاهوی بسیار بر سر هیچ و نمایشنامه‌ تاریخی نهایی‌اش هنری پنجم را نوشت.

دهه بعد، ‌دهه‌ خلق ماندگارترین شاهکارهای او، تراژدی‌های بزرگ هملت، مکبث، اوتللو، شاه لیر و آنتونی و کلوپاترا، بود.

در سال 1610شکسپیر بازنشسته شد، اما هم‌چنان به کار نویسندگی‌اش ادامه داد و به تنهایی کتاب طوفان و با همکاری فرد دیگری هنری هفتم را نوشت.

این دوره، دوره‌ نوشتن تراژدهای کمدی‌ هم‌چون طوفان، سیمبلاین و قصه‌ زمستان بود.

جدای از شعرهای غیردراماتیکش، شکسپیر استعدادش را به تئاتر اختصاص داد.غزل‌هایش در سال 1609 منتشر شد.

این غزل‌ها ارتباط شکسپیر با دنیای عمومی مردم بود، اما کاملا با غزل‌های سروده شده در دوران این شاعر متفاوت بودند.

در سال 1616 هنگامی که شکسپیر درگذشت، هیچ نسخه‌ جمع آوری‌شده از نمایشنامه‌هایش منتشر نشد.

برخی از این نمایشنامه‌ها بدون نظارت یک سردبیر در نسخه‌های جدگانه‌ای منتشر شد، در سال 1623 دو نفر از اعضای کمپانی شکسپیر مجموعه‌ بزرگی از تمام نمایشنامه‌های وی را منتشر کردند.

 

کد خبر 136347

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز