چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین-فرانک عطیف: کاخ سفید اعلام کرد بن‌لادن هنگام حمله نیروهای این کشور مسلح نبود.

bin laddan

از وقتی اعلام شد اسامه‌بن‌لادن مرده است هر روز اطلاعات تازه و گاه ضد و نقیضی منتشر می‌شود.

 more این‌سو و آن سوی یک مرگ

در اولین خبرها اعلام شده بود که نیروهای تیم عملیاتی آمریکا به‌دلیل مقاومت بن‌لادن او را کشته‌اند و زنده دستگیر نکرده‌اند.

و حالا روز سه‌شنبه 13 اردیبهشت مسئول بخش مطبوعات کاخ سفید ، جی کارنی گفت که هنگام ورود تیم ویژه " سیل" (نیروهای ویژه دریایی، زمینی ، هوایی)، بن‌لادن شلیک نکرده است .کارنی اضافه کرد او مقاومت کرده اما اطلاعات دقیق‌تری درباره این مقاومت و چگونگی‌اش نگفت.

این درحالی است که پیشتر از مسلح‌نبودن و شلیک‌نکردن بن‌لادن صحبتی نشده بود و از مقاومت بن‌لادن صحبت‌ شده بود.

البته  مشاور ضد عملیات تروریستی اوباما، جان برنان گفته‌بود:"اگر امکان این را داشتیم که بن‌لادن را زنده دستگیر کنیم، اگر حرکت یا  رفتاری تهدید‌آمیز انجام نمی‌داد ، افراد آمادگی و توانایی آن را داشتند که زنده دستگیرش کنند".

بحث رفتار و حرکت تهدیدآمیز الان موضوعی است که ایالات متحده آمریکا در توضیح کشتن بن‌لادن باوجود مسلح‌نبودنش مطرح می‌کند.

با این حال از اول هم اعلام کرده بودند که اوباما دستور کشتن بن‌لادن را درصورت تشخیص گروه عملیاتی صادر کرده بود و آنها دراین‌خصوص اختیار تام داشتند که در صورت احساس هرنوع مقاوت یا خطر از جانب او، بن‌لادن را بکشند.

از دیگر مسائل متناقض درباره مرگ بن‌لادن و همراهانش می توان به خبر کشته‌شدن همسر او اشاره کرد.ابتدا گفته شد به‌دلیل تلاش همسر بن‌لادن برای محافظت از اسامه بن‌لادن نیروهای تیم سیل او را کشته شده‌اند اما بعدا اعلام شد چون همسر بن‌لادن هنگام ورود اعضای تیم به‌داخل اتاق به‌انها حملهور شده آنها گلول‌های به ساق پایش شلیک کرده‌اند و او فقط زخمی شده است نه کشته.

آنها توضیح دادند کسی که ابتدا به عنوان همسر بن‌لادن گفته‌شده بود کشته شده ،خدمتکارش بوده نه خود او.

مقام‌های آمریکایی در پاسخ به تردیدهای به‌وجود آمده درخصوص این خبرهای متناقض اظهار کرده‌اند این موضوع به‌این خاطر پیش‌آمده که خبرها به‌مرور میآیند و آنها به مرور از جزئیات بیشتر و دقیق‌تر باخبر می‌شوند.

در جریان حمله گروه سیل به محل زندگی بن‌لادن ، طبق اطلاعات ارائه‌شده از سوی آمریکا بن‌لادن،پسرش، قاصد معتمدش ابو احمد الکویتی و همسر و برادر الکویتی کشته شده‌اند.

 

کد خبر 134200
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز