چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: طلاق واقعه‌ای بسیار دردناک در زندگی است. اما چگونه زن و شوهر و فرزندان‌شان می‌توانند پس از طلاق با وضعیت جدید کنار بیایند و این واقعه دردناک را پشت سر بگذارند؟

تردیدی نیست که کنار آمدن با طلاق یکی از مشکل‌ترین چالش‌هایی است که یک شخص در طول زندگیش با آن روبه‌رو می‌شود.

کارشناسان بهداشت روانی می‌گویند طلاق به همان اندازه داغدار شدن ناشی از مرگ یکی از عزیزان ممکن است باعث ناراحتی فرد شود.

more  وقتی داغدار هستید

اما ادامه زندگی پس از طلاق امکان‌پذیر است؛ این راهبردها می‌تواند به شما کمک کند تا دوره دردناک پس از طلاق را پشت سر بگذارید:

1) به دنبال یک شبکه حمایتی باشید

هیچ شیوه منفردی نمی‌تواند رنج و فقدان ناشی از طلاق را در شما تسکین دهد. یکی از بهترین شیوه‌ها برای گذراندن این دوره تکیه کردن به یک شبکه افراد حمایت‌کننده از شماست.

کارشناسان می‌گویند باید شبکه افرادی را که می‌توانند از شما حمایت کنند؛ بازشناسی کنید. اگر شبکه حمایت‌کننده از شما قوی نیست، باید آن را بسازید.از جمله با به پیوستن به گروه خودیاری که از افرادی با سرنوشت مشابه شما تشکیل شده‌اند، می‌توانید شبکه‌ای از روابط جدید به وجود آورید.

با اینکه حمایت عاطفی بوسیله دیگران به فرد کمک می‌کند تا دوره دردناک بلافاصله پس از طلاق را بگذراند، اما یاری گرفتن از دیگران برای مشکلات عملی زندگی را هم نباید نادیده گرفت. برای حل مشکلات روزمره زندگی از بستگان و دوستان، معلمان و مدیر مدرسه کودک‌تان، پزشک اطفال، همسایه‌ها و حتی همسر سابق‌تان کمک بگیرید.

2)خودتان را دوباره تعریف کنید

وارد شدن به فرآیند طلاق به این معناست که شما دیگر بخشی از یک زوج نیستید؛ این واقعیت می‌تواند چشم‌اندازی آرامش‌بخش یا ترس‌آور باشد.

برای شخصی که خود را خودش را انسانی چندوجهی می‌شمارد، گذراندن این دوره معمولا آسان‌تر است. اما برای کسی که خودش را تنها یک همسر می‌بیند و آن را مهمترین نقش خود می‌شمارد، این دوره واقعا ممکن است خردکننده باشد.

یکی از راه‌ها برای غلبه بر احساسات ترس و انزوا این است که از این دوره به عنوان دوره‌ای از کاوش در خودتان استفاده کنید.

سرگرمی‌ها، فعالیت‌ها، علائق جدید پیدا کنید. چشم‌اندازتان را گسترش دهید. خودتان را به شیوه‌ای سازنده مشغول نگهدارید.

توجه به علائق قبلی‌تان که فرصت پرداختن به آنها را نداشته‌اید هم شیوه‌ای پشت سر گذاشتن سوگ و ناراحتی پس از طلاق است و هم می‌تواند به شما کمک کند تعریفی جدید از خود به دست آورید.

3) به حداقل رساندن اثر طلاق بر بچه‌ها

احساس رنج و درد در دوره کنار آمدن با طلاق اجتناب‌ناپذیر است- اما به زودی همسران جدا شده قدرت به حداقل رساندن احساس ناراحتی در کودکان‌شان پیدا می‌کنند و برای این کار باید حتی‌المقدور اوضاع را به حالت عادی باز گردانند.

گرچه ممکن است احساسات شخصی و ناراحتی زیادی داشته باشد. همیشه باید از انتقاد کردن از همسر سابق‌تان در جلوی بچه‌ها پرهیز کنید.

همسران جداشده‌‌ای که این توصیه را نادیده می‌گیرند، پیامدهای آن را بر کودکان‌شان خواهند دید: در کودکان کم‌سن‌تر رفتارهای قهقرایی مثلا شب‌ادراری ( پس از اینکه کودک کنترل ادرار و رفتن به توالت را آموخته‌اند) و در کودکان بزرگتر و نوجوانان عدم اعتماد به نفس و دست زدن به رفتارهای خطرناک ممکن است مشاهده شود.

more  وقتی شب‌ادراری را باید جدی گرفت

همچنین باید از کشاندن پای کودک به اختلافات‌تان به همسر سابق‌تان پرهیز کنید. ممکن است با این کار امتیاز کوچکی به دست آورید،‌ اما در مقابل دچار زیانی درازمدت می‌شوید. باید سعی کنید روابط درازمدت‌تان با بچه‌های‌تان را حفظ کنید.

more  پس از طلاق

WebMD

کد خبر 129341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز