همشهری آنلاین: «بازتاب خیال» عنوان نمایشگاه عکس محمدرضا سبکتکین است که از 23 بهمن در گالری مژده گشایش یافته است.

عکاسی

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، در این نمایشگاه که رویکردی طبیعت گرایانه دارد، 21 عکس از این هنرمند جوان به نمایش گذاشته شده که همگی از طبیعت گرفته شده است.

از نظر وی عنوان «بازتاب خیال» به حس نوستالژیک او در این عکس ها و دریچه دیدش به اطراف مربوط می شود و این عکس ها از محیط پیرامون، مناظر، طبیعت و اشیای اطراف هنرمند گرفته شده اند.

عکاسی از این اشیا از زاویه دید عکاس صورت گرفته است . او دوست دارد هر کس برداشت خود را از این آثار داشته باشد و تصمیم گیری در مورد عکس ها را به عهده مخاطب می گذارد.

محمدرضا سبکتکین در مورد الهام از طبیعت می گوید: در اینکه طبیعت به تنهایی الهام بخش بسیاری از آثار هنری است تردیدی نباید به خود راه بدهیم، طبیعت کتابی است که هر برگ از آن می تواند یک سوژه یا انگیزه ای برای آفرینش یک اثر هنری باشد.

لحظاتی از طبیعت هست که نمی توان از آن عکاسی نکرد و آن لحظه را برای همیشه به ثبت نرساند و جاودانه نکرد.

وی افزود: بسیاری از صحنه های طبیعت نظرم را به خود جلب می کند که هرگز نمی توانم از زیبایی هایش به راحتی عبور کنم، صحنه هایی زیبا از غروب را نمی توانم براحتی از دست دهم که برایم سوژه ای زیبا و پر از سخن است.

سبکتکین می افزاید: گاه حرکت های خاصی که از طبیعت می ببینم می تواند تحت عنوان یک جنبش در یک فریم بگنجد، این حرکت می تواند رقص یک علفزار یا گندمزار و چیزهایی از این دست باشد که درجای خود خالق زیباترین عکس ها است.

به این جهت دیدن این مناظر برای من به لحاظ عکاسی خیلی جالب توجه است و درنهایت مرا به فریمی می رساند که جز طبیعت نمی توانستم در جای دیگری آن را پیدا کنم.

این عکاس جوان که اولین نمایشگاه انفرادی اش را تیرماه امسال در فرهنگسرای ارسباران با عنوان «ریتم و بافت » برگزار کرد و بازتاب خیال در گالری مژده دومین نمایشگاه انفرادی او محسوب می شود می گوید :عکاسی بسیار اتفاقی و خودجوش در زندگی من پیدا شد.

من از سه سال پیش این هنر را به طور حرفه ای آغاز کردم آن هم بایک دوربین کاملا ساده، حتی با دوربین های آنالوگ، از هرچیزی که به نظر زیبا و جالب بود عکاسی کردم. یکسری از این عکسها نیز برایم بسیار جالب توجه است اما همه چیز از یک سال پیش سرعت خاصی به خود گرفت، از زمانی که اولین دوربین حرفه ای دیجیتال خود را خریداری کردم.

از آن زمان عکس هایم متحول شد،در نتیجه مجموعه عکس هایی که از اوایل امسال گرفتم قابلیت به نمایش گذاشتن را پیدا کرد و اولین نمایشگاه انفرادی ام را تیرماه امسال برگزار کردم. درست زمانی که دریافتم به فرم کلی درکارهایم دست پیدا کردم؛ درحال حاضر هم مجموعه عکسی در راستای همان مجموعه اول که به نمایش گذاشته شد، قابلیت نمایش پیدا کرد و برآن شدم تا دومین نمایشگاه انفرادی عکس هایم را در گالری مژده به نمایش بگذارم.

این عکاس با بیان اینکه بیشتر نمایشگاهها امروزه از ایده و موضوعات جالبی برخودارند، می گوید : درواقع از دیدن بسیاری از عکس ها لذت می برم، دوربین های دیجیتال، دنیای عکاسی را به سرعت باورنکردنی به سمت حرفه ای و زنده تر شدن عکس ها سوق داده است و این پیشرفت تنها مختص یک کشور خاص نیست بلکه همه کشورها از این سرعت فوق العاده به واسطه ورود دوربین های فوق حرفه ای به بازار بهره مندند.

از سوی دیگر هم نباید از جایگاه مطالعات مختلف و کسب تجربه های فراوان در این عرصه همچون سایر عرصه ها گذشت که تاثیر به سزایی بر حرفه ای شدن هنر عکاسی و جا نماندن آن از قافله پیشرفت دارد.

ایران عکاسان حرفه ای دارد که در عرصه های بین المللی صاحب نام اند.

این نمایشگاه تا 26 بهمن در گالری مژده دایر خواهد بودو این گالری در سعادت آباد- علامه شمالی- خیابان 18 شرقی - شماره 27 واحد یک واقع شده است.

 

کد خبر 128083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز