همشهری‌آنلاین: خروج ایران ‌چک‌های 100 هزار تومانی با هدف مبارزه با پولشویی از روز (سه شنبه) پنجم بهمن ماه از چرخه پولی کشور آغاز شد.

iran check

به گزارش ایرنا،‌ هرچند جمع‌آوری ایران ‌چک‌های 100 هزار تومانی از چرخه پولی کشور در راستای مبارزه با پولشویی از پنجم بهمن ماه (روز جاری) توسط شبکه بانکی لازم الاجرا می‌شود اما ایران‌ چک‌های 50 هزار تومانی مشمول خروج از چرخه اقتصادی کشور نیست.

پیش از این قرار بود جمع‌آوری چک‌ پول‌های 100 هزار تومانی از بازار از 15 آبان ماه امسال اجرایی شود که این امر به علت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به تعویق افتاد.

براساس برنامه‌های اعلام شده بانک مرکزی مقرر است که در اولین مرحله چک پول 100 هزار تومانی و در مرحله بعد چک پول‌های 50 هزار تومانی از چرخه پولی کشور خارج شوند.

دبیرکل بانک مرکزی درباره خروج ایران ‌چک‌های 100 هزار تومانی از چرخه مبادلات پولی، ‌گفت: نگرانی در این خصوص بی مورد است و خرید و فروش این ایران‌ چک‌ها از پنجم بهمن ماه توسط مشتریان تنها با احراز هویت انجام می‌شود.

محمود احمدی با بیان اینکه مردم نباید هیچ نگرانی درباره خروج ایران‌ چک‌های 100 هزار تومانی داشته باشند، ‌اظهار داشت:‌ آیین‌نامه خروج ایران ‌چک‌ها ابلاغ و همه چیز مشخص شده است به طوری که چک باید مانند گذشته هنگام خرید و فروش در بانک احراز هویت شود.

به گفته وی بانک مرکزی فعلا برنامه‌ای برای خروج ایران‌ چک‌های 50 هزار تومانی از چرخه مبادلات پولی کشور ندارد.

دبیرکل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا مردم هنگام خرید ایران‌چک 100 هزار تومانی از بانک باید فرم پر کنند؟ گفت: در حال اجرای تمهیداتی هستیم که عمل احراز هویت در حداقل زمان ممکن انجام شود و مردم در خرید و فروش ایران‌چک‌ها دغدغه‌ای نداشته باشند و معطل نشوند.

احمدی درباره برخی شبهات در روزهای اخیر که سبب شده مردم در قبول ایران ‌چک‌های 100 هزار تومانی محتاط باشند، اظهار داشت: مردم نباید ‌هیچ دغدغه‌ای در این باره داشته باشند و مانند گذشته که چک‌پول بانک‌ها بین مردم در بازار می‌چرخید و فقط باید در موقع خرید و فروش امضا گرفته شود.

وی با بیان اینکه ایران‌چک‌هایی که به بانک تحویل داده می‌شوند دیگر تجدید چاپ نخواهند شد درباره جایگزین کردن معادل آن‌ها با اسکناس 10 هزار تومانی، گفت: تاکنون 170 میلیون قطعه اسکناس 10 هزار تومانی وارد بازار شده است و ‌این رقم تا پایان سال به حدود 230 تا 240 میلیون قطعه خواهد رسید.

وی بر توسعه بانکداری الکترونیکی برای جا‌به جایی پول تاکید کرد و گفت: نیاز به پول زیاد که مبتنی بر دریافت ایران‌چک باشد باید کاهش یابد و به همین دلیل بانکداری الکترونیکی می تواند جایگزین مناسبی باشد.

کد خبر 126626
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز