همشهری آنلاین : مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم از بورسیه کردن دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان توسط وزارت علوم، وزارت بهداشت و دستگاه‌های اجرایی کشور خبر داد و آمار دانشجویان بورسیه ایران در انگلیس را اعلام کرد.

حسن مسلمی نائینی در گفتگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه 80 دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان بورسیه کشورمان هستند گفت: این افراد فقط بورسیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیستند بلکه بورسیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز هستند.

وی درباره شرایط بورسیه کردن دانشجویان ایرانی در انگلیس گفت: دانشجویی که به صورت آزاد در انگلیس تحصیل می‌کند اگر بتواند از داخل کشور اعلام نیاز بگیرد و صلاحیت‌های علمی، عمومی و مدرسی را نیز داشته باشد می‌تواند از بورس سال آخر استفاده کند یعنی می‌تواند یکسال بورسیه ایران باشد و پس از پایان تحصیلاتش در انگلیس، به دانشگاه یا موسسه دولتی که از آن اعلام نیاز گرفته است بازگردد.

مسلمی نائینی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر نیز دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های انگلیس امکان بورسیه ‌شدن دارند، گفت: در حال حاضر اگر دانشجوی ایرانی در انگلیس قابلیت لازم را داشته باشد و بتواند از داخل کشور اعلام نیاز بگیرد آمادگی داریم که بورس سال آخرش کنیم.

مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم اعطای "بورسیه سال آخر" را مختص دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در انگلیس ندانست وگفت اگر دانشجویی بتواند از یک موسسه دولتی ایران اعلام نیاز بگیرد، از بورس سال آخر بهره‌مند می‌شود.

حسن مسلمی نائینی آمار تقریبی دانشجویان ایرانی در انگلستان را 4 هزار و 675 نفر اعلام کرد و گفت: این دانشجویان به صورت آزاد در انگلیس تحصیل می‌کنند.

این مقام مسئول در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به اینکه در صورت قطع کامل روابط با انگلیس آیا فشار بر روی دانشجویان ایرانی زیاد می‌شود گفت: به احتمال قوی هیچ فشاری بر روی دانشجویان ایرانی وارد نمی‌شود. آنها خودشان محقق ندارند و دنبال همین محققان و نیروها هستند بخصوص اگر این نیروها ایرانی هم باشند.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان و محققان ایرانی، نیروهایی سالم، متفکر، با پتانسیل بالا و آماده هستند که در کل دنیا نیز خود را نشان داده و از بهترین‌ها در بین افرادی که در کشورهای خارجی تحصیل می‌کنند شناخته می‌شوند.

مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم افزود: هر نوع قطع ارتباطی بین ایران و انگلیس نیز پیش آید، نیروهایی مانند دانشجویان و محققان ایرانی را از دست نخواهند داد بلکه مسائل علمی را بازتر هم می‌کنند تا بتوانند از این نیروهای آماده استفاده کنند.

کد خبر 125906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز