گروه اجتماعی: درحالی‌که پیش از این رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اعلام کرده بود که بازنشستگان بابت باقیمانده اعتبار همسان‌سازی‌ حقوق‌ها خود را بستانکار صندوق تامین اجتماعی می‌دانند، مدیرعامل این صندوق تاکید کرد:

بازنشستگی

بازنشستگان تامین اجتماعی بابت همسان‌سازی‌ حقوق‌هایشان با بازنشستگان کشوری، بستانکار این صندوق نیستند.
رحمت‌الله حافظی مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اعتبار مصوب همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری مصوب سال 88، 2 هزار و 500 میلیارد تومان بود که از این رقم حدود 950 میلیارد تومان همان سال در اختیار صندوق قرار گرفت و برای همسان‌سازی‌ هزینه شد.

گفتنی است اعتراض بازنشستگان به این است که از آنجا که قانون بودجه فقط برای یکسال نوشته و اجرا می‌شود، 2هزار و 500 میلیاردتومانی که از سوی دولت و مجلس در سال گذشته برای انجام این کار درنظر گرفته شده بود برای همسان‌سازی‌ در همان سال بوده است اما میزان افزایش حقوق بازنشستگان نشان داد که نزدیک به یک هزار میلیاردتومان از این مبلغ صرف همسان‌سازی‌ در سال 88 شده است و سرنوشت هزار و 500میلیاردتومان دیگر هرگز مشخص نشد.

علی ذبیحی مدیرعامل وقت سازمان تأمین اجتماعی یک‌بار در جمع خبرنگاران توضیح داد که مابقی این بودجه صرف همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان این سازمان در سال‌های بعد خواهد شد اما بازنشستگان با طرح این مسئله که بودجه درنظر گرفته شده برای اجرای طرح همسان‌سازی‌ در سال 88 درنظر گرفته شده‌بود، بر این باور بودند که افزایش حقوق‌ها آنطور که خواسته دولت بود و حق بازنشستگان، انجام نشده است و دلیل آن را نیز صرف کمتر از نیمی از بودجه تعیین شده از سوی دولت می‌دانستند.

اما در این میان حافظی مدیرعامل کنونی صندوق تامین‌اجتماعی می‌گوید: مقرر شده است که مابقی اعتبارات که به شکل سهام در اختیار تامین اجتماعی قرار می‌گیرد، بابت استمرار همسان‌سازی‌ حقوق‌ها در سال‌جاری و سال آتی هزینه شود.
وی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون اعتبار پرداخت مابه‌التفاوت همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از چه محلی تأمین شده است؟ عنوان کرد: با وجود تمام کاستی‌های صندوق از محل افزایش وصول مطالبات در سه‌ماهه اخیر توانستیم اعتبار مذکور را تامین کنیم.

وی با تایید بر این نکته که حقوق همسان‌سازی‌ بازنشستگان تامین اجتماعی مکتسبه محسوب می‌شود و باید به بازنشستگان پرداخت شود، خاطرنشان کرد: از آنجا که نمی‌توانستیم پرداخت این حقوق را متوقف کنیم، این موضوع کماکان در دستور کار صندوق قرار داشت و از ابتدای امسال تاکنون نیز مانند سال گذشته نسبت به پرداخت آن اقدام کردیم.

حافظی در خاتمه ضمن اعلام انجام مکاتباتی با هیات دولت برای وصول باقیمانده اعتبار همسان‌سازی‌ حقوق‌ها، بیان کرد: کمیته وصول مطالبات به‌منظور پیگیری این امر نیز تشکیل شده و امیدواریم مابقی سهام ویژه‌ همسان‌سازی‌ به‌زودی در اختیار صندوق تامین اجتماعی قرار گیرد.

پیش از این صادق محصولی، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی گفته بود: باوجود اینکه در سال‌جاری اعتباری در این زمینه پیش‌بینی‌ نشده بود اما با پیگیری وزارت رفاه و تأمین اجتماعی باقیمانده اعتبار سال گذشته در قالب سهام در اختیار تأمین اجتماعی قرار گرفت و با کسب اجازه از رئیس‌جمهوری در سال 89 نیز موضوع همسان‌سازی‌ را کماکان پیگیری کردیم.

کد خبر 123923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز