همشهری آنلاین: یک فوق تخصص گوارش از افزایش آمار مبتلایان به یبوست در کشور خبر داد و گفت: تغییر در رژیم غذایی، افزایش مصرف غذاهای آماده و کاهش فعالیت فیزیکی از مهمترین عوامل بروز این بیماری است.

روغن زیتون

دکتر سید محمود اسحق حسینی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: دستگاه گوارش 1 تا 2 بار در روز به طور معمول باید دفع داشته باشد و هر چقدر میزان دفع کم و به 2 بار در هفته کاهش یابد فرد دچار یبوست شده است.

وی با اشاره به مهمترین علت بروز بیماری یبوست در کودکان گفت: گاهی کودک به دلیل اینکه اجابت مزاج دردناک دارد سعی می‌کند مدفوع خود را نگه داشته و از رفتن به توالت پرهیز کند که همین مسئله زمینه ساز یبوست است.

دکتر اسحاق حسینی افزود: مشخص‌ترین علامت این بیماری دفع مشکل و دردناک مدفوع بوده که ممکن است موجب دردهای قولنجی ناشی از عبور سخت مدفوع، بادکردن شکم و حتی تهوع شود. همچنین ممکن است بیماری یبوست منشا روانی نیز داشته باشد.

وی افزود: از مهمترین بیماری‌هایی که باعث بروز بیماری یبوست می‌شود می‌توان به کم کاری تیروئید، دیابت، تومور و سرطان روده اشاره کرد. همچنین مصرف داروهای کاهنده فشار و چربی خون در بروز این عارضه موثر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: خوردن غذاهای چرب و دارای فیبر کم، نوشیدن زیاد لبنیات، عدم مصرف میوه و سبزیجات، استفاده بیش از حد برنج سفید، سیب زمینی سرخ شده، هویج پخته و موز را از مهمترین عوامل بروز بیماری یبوست است.

این فوق تخصص بیماری های گوارش خاطرنشان کرد: تغییر در رژیم غذایی، مصرف آب فراوان، استفاده از مواد حاوی فیبر، روغن پارافین، روغن زیتون، سیب زمینی پخته و با پوست، پاپ کورن، سبزیجات پخته شده، استفاده از شیر سویا به جای شیر معمولی و مصرف میوه‌هایی مثل آلو، انجیر، هلو، گلابی در درمان بیماری یبوست موثر است.

دکتر اسحق حسینی تصریح کرد: درمان یبوست مزمن معمولاً به چند ماه زمان نیاز دارد که در این مدت باید علل ایجاد کننده شناسایی و برطرف شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که این بیماری در سنین بالا درمان قطعی ندارد، گفت: اما در بیشتر کودکان که دچار یبوست دوره‌ای می‌شوند، دوره‌ها کوتاه مدت بوده و برای رفع آنها از درمان‌های ساده و داروهای محرک استفاده می‌شود.

کد خبر 122201
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز