گروه شهری: همزمان با ورود وضعیت آلودگی هوای تهران به شرایط هشدار، کارشناسان، مسئولان و تصمیم‌گیرندگان مدیریت شهری بر ضرورت از سرگیری و تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران به‌منظور مهار آلودگی‌ هوای شهر تهران تاکید کردند.

آلودگی هوا تهران

 

معصومه ابتکار، عضو شورای شهر تهران و رئیس سابق سازمان محیط‌زیست کشور در گفت‌وگو با همشهری با ابراز تأسف از توقف برنامه 10 ساله جامع کاهش آلودگی هوای تهران که پیش از اتمام برنامه متوقف شده است، گفت: برنامه جامعی که براساس مطالعات عظیم و تحقیقات مشترک با مراکز تحقیقاتی سوئد و ژاپن تدوین شده بود تلاش گسترده‌ای برای کاهش آلودگی هوای تهران داشت.

ابتکار با اشاره به این موضوع که طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال 79 برای 7 شهر کشور و همچنین تهران تدوین شده بود، افزود: با تصویب برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران کمیته اجرایی آن نیز با محوریت سازمان محیط‌زیست تاسیس شد که مهم‌ترین اقدامات کمیته تا سال 84 حذف کامل سرب از بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها و استاندارد شدن 53 خط تولید خودرو بود.

حذف پیکان از چرخه تولید خودرو و توسعه ناوگان اتوبوس‌های گازسوز، به‌علاوه ایجاد محدودیت‌ در تردد خودروهای گازوئیلی از دیگر دستاوردهای مهم اجرای طرح جامع در آن سال‌ها بود. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت: متأسفانه از سال 84 عملا برنامه دچار رکود و در بخش‌های عمده‌ متوقف شد، جلسات هماهنگی تعطیل و به‌روزرسانی استانداردها عملا انجام نشد.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر آماده بودن بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران از سال 84 یادآور شد: هنوز هم اعلام می‌کنیم که شورا آمادگی دارد برنامه جامع کاهش آلودگی هوای بازنگری شده را اجرا کند. ابتکار ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته دستگاهی که بر اجرای طرح جامع نظارت کند، وجود نداشت.

به همین دلیل محدوده 120 کیلومتری تهران باز شد، واحدهای صنعتی دیگر با سختگیری‌های سابق روبه‌رو نبودند، خودروهای دیزلی بار دیگر اجازه ورود به شهر را یافتند و جایگاه‌های تامین گاز برای اتوبوس‌های گازسوز دچار مشکلات زیادی شدند. البته تلاش‌های خوبی نیز صورت گرفته که مهم‌ترین آن طرح اسقاط خودروهای فرسوده بود که متأسفانه آن نیز در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده است.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران یکی از مهم‌ترین مسائل در طرح جامع کاهش آلودگی هوا را توسعه حمل‌ونقل عمومی دانست و گفت: اگر در این سال‌ها مترو نبود نمی‌دانم در مورد آلودگی هوای تهران چه می‌توانستیم بگوییم. تامین اعتبارات مترو نیز اگر سریع‌تر انجام می‌شد یا به حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری پرداخته می‌شد، می‌توانست توسعه بیشتری به مترو بدهد.

31 دستگاه در کمیته شورا

آخرین خبرها حاکی از آن است که همزمان با وضعیت هشدار آلودگی هوای تهران، کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران عصر امروز میزبان نمایندگان 31 دستگاه دولتی و مدیران شهرداری تهران در موضوع آلودگی هوای تهران است.براساس خبرهای رسیده به خبرنگار همشهری، در جلسه امروز کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران همچنین 10 گزارش از سوی دستگاه‌های مرتبط با وضعیت آلودگی هوای تهران ارائه خواهد شد تا شورای شهر از اقدامات دستگاه‌ها درخصوص تلاش برای کاهش آلودگی هوای تهران مطلع شود.

برنامه ای که باید در سطح ملی اجرا شود

وحید نوروزی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره لزوم تدوین طرح کاهش آلودگی هوای تهران به همشهری گفت: شهر تهران به هیچ عنوان نمی‌تواند جدا از مسئله آلودگی هوا در سطح ملی مدیریت شود. بنابراین باید برنامه جامع در سطح ملی تنظیم شود و ارگان‌های ملی هم وظیفه اجرای آن‌را بر عهده داشته باشند.

نوروزی تاکید کرد: باید برنامه‌ای ملی، اجرایی همراه با تعیین و تخصیص بودجه مشخص که دارای قابلیت اندازه‌گیری اثر بخشی باشد، تدوین شود و وزارت بهداشت و درمان نیز موظف شود میزان تاثیر اجرای این برنامه را بر عهده داشته باشد و هر سال نتایج را بیان کند تا همه بدانند که پیشرفت برنامه به چه اندازه‌ در سلامت جامعه مؤثر بوده است. البته این برنامه را باید در مدت 3 سال انجام داد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با انتقاد از خودروسازان و تولید‌کنندگان سوخت خاطرنشان کرد: در جایی که خودروساز اقدام به تولید و همچنین تعیین استاندارد می‌کند یا صنعت نفت سوخت تولید و همزمان بر کیفیت آن نیز نظارت می‌کند، لزوم حضور یک مرجع قوی، متخصص و دلسوز برای سنجش پیشرفت این برنامه جامع بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

بازنگری طرح قبلی هم اجرا نشد

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل و کیفیت هوای تهران معتقد است: طرح جامعی که در سال 79 برای کاهش آلودگی هوا تدوین شد برنامه‌ای بود از طرح گسترده‌تری که باید انجام می‌شد. وی در گفت‌وگو با همشهری، بر لزوم بازنگری در بخش‌هایی از بندهای برنامه 10 ساله جامع تدوین شده در سال 79 که تا سال 84 ادامه داشت، تاکید کرد و افزود: بازنگری در برخی بندهای طرح جامع منجر به رسیدن هوای شهر به وضعیت استاندارد است.

به گفته رشیدی، دولت در برنامه‌های سوم و چهارم مکلف شده وضعیت هوای تهران را به استاندارد جهانی برساند که به گفته وی، تاکنون موفق به انجام این تعهد نشده است. مدیرعامل شرکت کنترل و کیفیت هوای تهران افزود: اگرچه برنامه جامع سال 79 یک‌بار بازنگری شد ولی بازنگری آن هم اجرا نشد. آنطور که یوسف رشیدی به خبرنگار همشهری گفت، ظاهرا سازمان محیط‌زیست کشور اکنون برنامه جدیدی تدوین کرده و قصد دارد ارائه کند. وی گفت: آنچه بارز است نبود یک برنامه جامع برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران است.

 

کد خبر 121940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز