گروه بین‌الملل: کره‌شمالی درحالی‌که تنش در روابط دوکره پس از درگیری نظامی دوطرف در هفته گذشته به اوج خود رسیده است هشدار داد که رزمایش مشترک کره‌جنوبی و آمریکا شبه جزیره کره را در آستانه جنگی جدید قرار می‌دهد.

ناو جنگی

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی با محکوم کردن اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکا به منطقه و برنامه رزمایش مشترک واشنگتن و سئول این مسئله را حرکتی برای هدف قرار دادن کره‌شمالی خواند. کره‌جنوبی و آمریکا در شرایطی که اوضاع به هیچ عنوان در شبه جزیره کره مناسب نیست، قرار است رزمایش مشترک خود را از امروز با حضور ناوهای هسته‌ای دو طرف در آب‌های نزدیک به کره‌شمالی برگزار کنند.

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی که بیان‌کننده دیدگاه‌های مقام‌های این کشور به حساب می‌آید همچنین در گزارش خود با هشدار درباره اینکه شرایط در شبه جزیره کره در حال نزدیک شدن به آغاز جنگ است، تاکید کرد: روزهای هشدارهای لفظی به پایان رسیده است. مردم و ارتش کره‌شمالی بسیار خشمگین هستند و آمادگی کامل برای انجام حملات مرگبار را دارند. رویارویی‌های فزاینده به جنگ منتهی خواهد شد و طرفی که با آتش بازی می‌کند قطعا می‌سوزد و نابود خواهد شد.

گفته می‌شود دولت آمریکا برای این رزمایش 4 روزه گروهی از ناوهای هواپیما بر خود را به رهبری ناو هسته‌ای یو‌اس‌اس جورج واشنگتن به دریای زرد اعزام کرده است. روز سه‌شنبه با شلیک بیش از 200 گلوله توپ از سوی کره‌شمالی دو کره شاهد جدی‌ترین درگیری خود از زمان پایان جنگ شبه جزیره کره در سال 1953 بودند. این حمله 4 کشته و حدود 20 مجروح برجای گذاشت و باعث اقدام تلافی‌جویانه ارتش کره‌جنوبی شد.

این در حالی است که ارتش کره‌جنوبی اعلام کرده است که‌ ‌ بامداد روز جمعه، صدای چند انفجار در جزیره مرزی یون پیونگ به گوش رسیده که می‌تواند حاکی از آتشباری توپخانه کره‌شمالی باشد.برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که کره‌شمالی به‌عنوان مقابله به مثل، یک مانور نظامی در نزدیکی مرز با کره‌جنوبی برگزار کرده و احتمال دارد صدای شلیک ناشی از تیراندازی توپخانه در جریان این مانور بوده باشد.

صدای انفجار مدتی پس از آن به گوش رسید که ژنرال والتر شارپ، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در کره‌جنوبی از جزیره یون پیونگ بازدید کرد؛ سفری که با هدف نشان‌دادن اتحاد آمریکا با کره‌جنوبی انجام شد.

روز گذشته همچنین نماینده سازمان ملل در امور حقوق بشر کره‌شمالی هشدار داد پیونگ‌یانگ در زمانی که به کمک‌های بشردوستانه بیش از هر وقت دیگر نیاز دارد با اقداماتش خود را بیش از پیش منزوی می‌کند. کره‌جنوبی در حالی حاضر تعداد نظامیان خود را در جزیره یون‌پیونگ افزایش داده است و ارتش این کشور در بالاترین وضعیت آماده‌باش در زمان صلح به سر می‌برد.

این در حالی است که دولت لی‌میونگ باک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی تحت فشارهای سیاسی از سوی مخالفان خود به خاطر پاسخ ضعیف به حملات توپخانه‌ای پیونگ یانگ قرار دارد. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به همین خاطر استعفای کیم تای یانگ، وزیر دفاع این کشور را پذیرفت و گزارش‌ها نشان می‌دهد که کیم کوآن جین، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش این کشور جایگزین وی شده است. گفته می‌شود کیم تای یانگ به خاطر کوتاهی در پیش‌بینی و واکنش مناسب به حمله توپخانه کره‌شمالی مجبور به کناره‌گیری از مقامش شده است.

دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرده است که این تغییر و تحول برای بهبود فضای ارتش و تغییرات ویژه در برخی امور صورت گرفته است. سخنگوی دولت کره‌جنوبی با اعلام اینکه وزیر دفاع جدید این کشور بیش از 40 سال سابقه نظامی دارد، تاکید کرد که انتصاب وی می‌تواند در بازگشت اعتماد مردم به ارتش و بهبود روحیه نظامیان این کشور نقش مهمی داشته باشد.

دولت اوباما در کنار تحریم‌های سخت علیه کره‌شمالی برای بازگشت مقام‌های پیونگ یانگ به میز مذاکرات 6 جانبه تلاش می‌کند. مقام‌های آمریکا همچنین دولت چین را به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد کره‌شمالی برای برآورده شدن این مسئله تحت فشار قرار داده‌اند.

کد خبر 121624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز