همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها با اشاره به اینکه واقعی کردن قیمت‌ها به صورت پلکانی و سهمیه‌بندی بین 3 تا 5 سال صورت می‌گیرد،‌ گفت: یارانه نقدی از ابتدای مهر به دستور رئیس جمهور به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از فارس،، بهروز مرادی در نشست خبری خود که امروز در سالن کنفرانس وزارت رفاه برگزار شد، در خصوص اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها امسال تأسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: وظیفه سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها، اجرای قانون است و در حقیقت از طرف دولت تمام منابع آزاد شده را در اختیار دارد.

مرادی بیان داشت: سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها دفتر و شعبه‌ای در هیچ استانی غیر از تهران ندارد و در واقع این سازمان فعالیتش در تهران برنامه‌ریزی می‌شود ضمن اینکه مجموعه عملیات اجرایی در بخش‌های ملی توسط وزارتخانه‌ها و در استان‌ها توسط دستگاه‌ها و نهادها انجام می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها، ادامه داد: اعلام شناسایی خانواده و بنگاه‌ها از جمله وظایف سازمان است ضمن اینکه همه آحاد جامعه مخاطب سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها هستند.

 آزاد کردن قیمت‌ها تدریجی صورت می‌گیرد

وی اظهار داشت: دولت برنامه‌ریزی کرده است تا با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها معیشت مردم بهتر از گذشته شود به همین جهت اصلاح قیمت‌ها به صورت تدریجی انجام می‌شود.

مرادی افزود: 50 درصد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت نقدی به مردم برمی‌گردد ضمن اینکه 30 درصد نیز از طریق سیستم و شبکه بانکی به صنعت و 20 درصد در اختیار دولت جهت جبران افزایش هزینه‌ها قرار می‌گیرد که امکان دارد این 20 درصد تغییر یاید یا کمتر شود.

مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها، تصریح کرد: با نگاهی که دولت به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دارد در واقع 80 الی 90 درصد از منابع به خود مردم برمی‌گردد.

‌قیمت برخی از حامل‌های انرژی در سال اول تغییر نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه برداشت یارانه از حامل‌های انرژی یک دفعه صورت می‌گیرد، گفت: قیمت آب در سال اول تغییر نمی‌کند ضمن اینکه سهمیه‌بندی در برخی از حامل‌های انرژی خواهد بود.

مرادی تأکید کرد: متأسفانه مصرف انرژی در کشور ما چهار برابر میانگین دنیاست و اگر ما بتوانیم در این مدت پنج سال به بهره‌وری برسیم، 75 میلیارد دلار سالانه، منابع ذخیره خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: الگوی مصرف نقش مهمی را در این قانون دارد و یکی از آثار مهم این قانون مصرف بهینه در کشور خواهد بود.

وی بیان داشت: در قیمت‌گذاری در حامل‌های انرژی، کسانی که پایین‌تر از الگوی مصرف، مصرف می‌کنند قیمت خرید آنها افزایش و قیمت کسانی که بالاتر از الگوی مصرف، مصرف می‌کنند افزایش قیمت خواهند داشت.

مرادی جبران هزینه‌ها و کمک‌های دولتی را در زمینه‌های مختلف از جمله برنامه‌های حمایتی دانست و افزود: در هفت دهک مدنظر گرفته شده، قدرت خرید شش دهک افزایش پیدا می‌کند و یک دهک نیز تقریباً متناسب افزایش درآمدها را خواهد داشت.

کنترل تورم و جلوگیری از رکود اقتصادی در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها افزود: نکته قابل تأملی که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها وجود دارد این است که با اجرای این قانون تورم کنترل و از رکود اقتصادی جلوگیری شود ضمن اینکه فعالیت‌های اقتصادی با شتاب و سرعت بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: در صورت افزایش هزینه‌های تولید، دولت تمهیداتی را پیش‌بینی کرده است که بار هزینه‌ها به مردم منتقل نشود.

مرادی با بیان اینکه بازتوزیع یارانه نقدی تنها حمایت و کمک دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیست، ‌گفت: مدل‌های دیگر غیرپولی برای حمایت از تولید و جلوگیری از افزایش هزینه خانوارها وجود دارد که از آن جمله می‌توان به معافیت گمرکی، مالیاتی، تعرفه‌ای و همچنین حمایت بیمه‌ای اشاره کرد.

تشدید نظارت و بازرسی همزمان با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها افزود: فضای فعلی جامعه کاملاً مساعد برای اجرای قانون است و خوشبختانه رئیس جمهور ارتباط نزدیکی با مردم دارد و مردم نیز آماده اجرای قانون هستند.

وی از افزایش بازرسی‌ها همزمان با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بازرسی‌ها تشدید و با افراد سودجو و متخلف برخورد می‌شود.

مرادی اظهار داشت: هماهنگی برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با تمامی دستگاه‌ها صورت گرفته است ضمن اینکه فضای اطلاع‌رسانی در جامعه نیز به اجرای این قانون کمک می‌کند.

مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها افزود: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یک رسالت ملی ایرانی است و همه باید در اجرای این قانون کمک کنند.

افزایش نظام تأمین اجتماعی در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها

وی از ثبت شماره حساب 16 میلیون و 700 هزار خانوار در سازمان وزارت رفاه خبر داد و بیان داشت: همکاری مردم قابل تقدیر است ضمن اینکه هموطنان تا پایان 31 شهریور فرصت ثبت‌نام در سامانه وزارت رفاه را دارند.

مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها تأکید کرد: اطلاعات اقتصادی خانوارها مربوط به سال 87 ملاک پرداخت یارانه نیست و امسال این اطلاعات مدنظر نیستند بلکه اطلاعات هویتی مهم است.

وی از پرداخت یارانه‌ها به همه آحاد جامعه خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی به همه مردمی که متقاضی دریافت یارانه باشند، یارانه تعلق می‌گیرد.

مرادی در خصوص تغییرات شناسنامه‌ای اعم از فوت، طلاق، ازدواج و تولد، گفت: با هماهنگی صورت گرفته اکثر این تغییرات از سوی سازمان ثبت احوال به مرکز آمار و سپس به سازمان هدفمند کدن یارانه‌ها ارسال شده است و چنانچه تغییراتی باشد که هنوز اعمال نشده در این مدت انجام خواهد شد.

خوشه‌بندی‌ همه خانوارها جمع شد

 مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها، پرداخت یارانه‌ها به گروه متوسط، پر درآمد و درآمد پایین دانست و افزود: در سال‌های آتی تفکیک درآمدی کامل‌تری خواهیم داشت ضمن اینکه خوشه‌بندی مدنظر ما نیست و این موضوع از دستور کار ما خارج شده است.

وی از افزایش یارانه به خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی و برخی از مناطق محروم خبر داد و گفت: یارانه این خانواده‌ها نسبت به بقیه بیشتر خواهد بود و این افراد نگران نباشند. به گفته مرادی سرانه خانواده های زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و نیز ساکنان برخی مناطق محروم 10 درصد بیشتر است

 سیاست رسانه‌ای دولت این است که مبلغ یارانه‌ها اعلام نشود

مرادی در پاسخ به پرسش خبرنگاران که چرا مبلغ یارانه‌ها را اعلام نمی‌‌کنید، گفت: این موضوع سیاست رسانه‌ای دولت است که مبلغ یارانه‌ها تا قبل از مهرماه اعلام نشود.

مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها، در خصوص مطالبی که در زمینه قیمت‌های حامل‌های انرژی در رسانه‌ها عنوان می‌شود، تصریح کرد: این صحبت‌ها تنها در حد حدس و گمانه‌زنی است و هنوز هیچ مبلغی در خصوص یارانه‌ها عنوان نشده است.

وی تأکید کرد: چنانچه مطالبی در خصوص یارانه‌ها در زمینه مبلغ نیاز باشد توسط رئیس جمهور اعلام خواهد شد ضمن اینکه یارانه‌های نقدی هر دو ماه یک بار به حساب‌ها واریز می‌شود.

مرادی اظهار داشت: در مدت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قرار نیست که قیمت‌ها به سرعت افزایش پیدا کنند چرا که قیمت‌ها به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها بیان داشت: بعد از گذشت پنج از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حمایت‌های دولت به هیچ‌وجه کاسته نخواهد بلکه حمایت‌ها به شکل‌ دیگری و در بخش دیگری صورت می‌گیرد.

کد خبر 116416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز