چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

علی ابراهیمی: فصل پاییز علاوه بر جلوه‌های خاص خود، روایت دیگری را برای مردمان این سرزمین به همراه دارد.

فروشگاه - کیف مدرسه

 در واقع با فرارسیدن مهر ماه هیاهوی تازه‌ای در بازار مایحتاج تحصیلی دانش‌آموزان شکل گرفته و موجب می‌شود تا متقاضیان تحصیل در همه سطوح برای خرید وسایل تحصیل راهی مراکز خرید شوند. شاید شما هم از جمله افرادی باشید که این روزها با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس برای تامین مایحتاج فرزندان خود راهی فروشگاه‌‌های سطح شهر شده‌اید تا نوشت‌افزار و کیف و کفش را با قیمت و کیفیت مناسب و مطابق با درخواست مدارس تهیه کنید. اما گذری بر بازار این روزهای لوازم تحصیلی دانش‌آموزان بیش از هر چیز بیانگر نابسامانی و قیمت‌های بسیار بالای کالاهای وارداتی غالبا چینی در بازار است.

گسترش عرضه لوازم تحصیلی بی‌کیفیت وارداتی با قیمت‌های بالا موجب شده است تا اکنون بسیاری از شهروندان برای تامین مایحتاج دانش‌آموزان خود با مشکل مواجه شوند. تامین کیف و کفش و پوشاک مدارس از جمله دغدغه‌هایی است که در کنار قیمت‌های سرسام آور نوشت‌افزار موجب شده است تا این روزها بسیاری از شهروندان راهی فروشگاه‌های مختلف سطح شهر شوند؛ قیمت‌هایی که در سایه خلأ نظارت بر کنترل کیفی و قیمت محصولات عرضه شده در بازار، مشکلات اولیا را چند برابر کرده است.

قیمت‌های نابسامان

این روزها قیمت کیف و کفش تحصیلی مورد نیاز دانش‌آموزان آنچنان بالاست که موجب شده تا برخی شهروندان حتی قادر به تامین حداقل مایحتاج دانش‌آموزان نباشند. قیمت‌های 15تا بیش از20هزار تومانی کیف مدارس به همراه کیفیت و طرح‌های نامتجانس موجب شده است تا اغلب اولیایی که به همراه فرزندان خود برای خرید کیف مدرسه راهی فروشگاه‌های سطح شهر شده‌اند، دست خالی به خانه برگشته و خرید را به روزهای بعد به امید بهبود کیفیت و کاهش قیمت‌ها موکول کنند.

این شرایط وقتی حادتر می‌شود که برخی خانواده‌های اقشار متوسط جامعه که دارای چند دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی هستند تلاش می‌کنند تا با وجود اصرار فرزندان خود به خرید اینگونه وسایل از خرید بخشی از اقلام مذکور خودداری کرده و تنها لوازم بسیار ضروری را خریداری کرده و تا حد ممکن از لوازم و پوشاک سال‌های قبل خود استفاده کنند. نابسامانی قیمت در بازار کیف و کفش و نوشت‌افزار موجب شده است اکنون آماده سازی یک دانش آموز دبستانی برای رفتن به مدرسه هزینه‌ای حدود 300هزار تومان برای اولیا را به دنبال داشته باشد که با در نظر گرفتن تعداد دانش‌آموزان هر خانواده در مقاطع مختلف تحصیلی، شرایط تحصیل به‌ویژه برای اقشار کم‌درآمد جامعه بسیار سخت می‌شود.

علاوه بر قیمت و کیفیت نامناسب کیف‌های تحصیلی دانش‌آموزان اکنون تهیه کفش مناسب با قیمتی متعادل که قادر به تامین نیاز یک دانش‌آموز برای دوره زمانی حداقل 3ماهه باشد نیز به معضل بزرگ بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است؛ چراکه این روزها در خلأ ناشی از نابودی تولیدات داخلی کیف و کفش و انواع محصولات بی‌کیفیت چینی بدون هیچ گونه نظارتی راهی بازارهای کشورمان شده است؛ محصولاتی که با توجه به مواد اولیه مورد استفاده در تهیه آنها از نظر بهداشتی نیز سلامتی دانش‌آموزان را به مخاطره انداخته است. با این وجود اکنون انواع کفش‌های متناسب با کیفیت متوسط برای مدارس در فروشگاه‌های سطح شهر قیمتی حدود 15 تا 25 هزار تومانی داشته که بسیاری از شهروندان قادر به خرید آن نیستند.

نمایشگاه‌کالاهای چینی

قیمت‌ها و کیفیت نامناسب کیف و کفش در فروشگاه‌های سطح شهر موجب شده تا امسال نیز مسئولان از چند روز پیش با برپایی نمایشگاه‌های فروش پاییزه درصدد تامین اقلام تحصیلی مورد نیاز دانش‌آموزان در فصل بازگشایی مدارس برآیند. اما مروری بر قیمت و کیفیت کالاهای عرضه‌شده در این نمایشگاه‌ها نیز بیانگر آن است که اینگونه اقدامات نه تنها قادر به تامین مایحتاج مناسب مورد نیاز تحصیل دانش‌آموزان نبوده بلکه خود به نمایشگاهی برای عرضه انواع محصولات بی کیفیت چینی با قیمت‌هایی نه چندان مناسب تبدیل شده است. اکنون کمتر کیف و کفشی را در نمایشگاه‌های پاییزه عرضه کالا می‌توان پیدا کرد که دارای قیمت و کیفیت مناسبی بوده یا نشانی از تولید‌کنندگان چینی نداشته باشد.

مشکلات فرهنگی

علاوه بر قیمت و کیفیت نامناسب کیف و کفش ارائه شده در بازار، عرضه محصولات وارداتی با مارک‌ها و عکس‌هایی که همخوانی چندانی با فرهنگ مردم کشورمان ندارد، به مشکلات شهروندان برای تامین مایحتاج تحصیلی شهروندان افزوده است؛ به نحوی که اکنون کیف و کفش مدارس با عکس‌ هنر‌پیشه‌های سریال‌های خارجی تلویزیون از جومونگ و سوسانو تا اسپایدر‌من و باربی به دانش‌آموزان و اولیای آنها عرضه می‌شود که در بیشتر موارد نیز اصرار دانش‌آموزان به خرید اینگونه لوازم مخالفت اولیا را
به همراه دارد.

کد خبر 116140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز