سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت ملی نفت ایران بهمن سال ١٣٢٧، با هدف اکتشاف، توسعه و بازاریابی و فروش نفت خام و گاز طبیعی تشکیل شد و امروزه این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای نفتی جهان مطرح است

شرکت ملی نفت ایران

شرکت ملی نفت ایران با در اختیار داشتن ذخایر عظیم هیدروکربوری در زمره بزرگترین شرکتهای نفتی جهان قرار دارد.

هم اکنون میزان نفت و گاز درجای این شرکت به ترتیب 9/561  میلیارد بشکه و 14/41 تریلیون متر مکعب می‌باشد که ذخایر منحصر به فردی به شمار می‌روند،بطوریکه در سال‌های اخیر شرکت ملی نفت ایران در رده بندی‌های جهانی همواره جزو چهار شرکت بزرگ نفتی جهان قرار داشته است.

این شرکت هم اکنون از توان تولید روزانه ٤ میلیون بشکه نفت خام و متجاوز از ٣٠٠ میلیون متر مکعب گاز طبیعی برخوردار است و در 3 جزیره [آشنایی با جزایر ایران] خارگ، لاوان و سیری از ١٧ اسکله برای پهلوگیری انواع کشتی‌های نفتکش و صدور نفت خام صادراتی بهره برداری می‌نماید.

ساختار سازمانی شرکت ملی نفت ایران:

بالاترین مرجع تصمیم گیری در شرکت ملی نفت ایران، مجمع عمومی است که در آن ریاست جمهور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزرای نفت، نیرو، صنایع و معادن، کار و امور اجتماعی و امور اقتصادی و دارائی عضویت دارند.

مجمع عمومی ضمن تعیین خط مشی کلی شرکت، تصویب بودجه، عملکرد و صورت‌های مالی سالیانه شرکت را بر عهده دارد.

هیات مدیره شرکت نیز دارای ٨ عضو اصلی و ٥ عضو علی البدل می‌باشد. حد اقل 5 نفر از اعضای اصلی و هر ٥ نفر اعضای علی البدل بایستی از میان کارمندان عالیرتبه شرکت انتخاب شوند. ریاست هیات مدیره به عهده وزیر نفت است.

وظایف اصلی هیات مدیره:

  • تصویب برنامه عملیات شرکت در چارچوب خط مشی کلی مصوب مجمع عمومی
  • تصویب معاملات و اجازه انغقاد قراردادهای نفتی
  • تنظیم بودجه
  • تهیه گزارش هیات مدیره و ترازنامه سالانه برای تقدیم به مجمع عمومی

هیات مدیره شرکت بر اجرای خط مشی کلی تعریف شده توسط مجمع عمومی نظارت داشته و عملیات اجرائی را از طریق مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران پیگیری می‌نماید.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 113213
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز