گروه اقتصادی: هفته گذشته رئیس‌جمهوری در سفر استانی به آذربایجان غربی از تشکیل صندوق آتیه جوانان خبر داد

که براساس آن هر فرزند ایرانی از بدو تولد دارای حساب سپرده‌ یک میلیون تومانی خواهد بود و با واریز ماهانه دولت و والدین به این حساب، فرزند مذکور در سن 18 سالگی قادر به استفاده از منابع این صندوق برای اشتغال خواهد بود. با موسی‌الرضا ثروتی،  عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا تشکیل صندوق آتیه جوانان  نیازمند مصوبه مجلس است؟

تشکیل این صندوق نیازمند مصوبه مجلس بوده و باید در قانون پیش‌بینی شده باشد. در بودجه سال 87 نیز دولت سبد کالایی ویژه ماه مبارک رمضان را با هزینه 110 میلیارد تومان برای پرداخت 50 هزار تومان کالا به هر خانوار مشمول طرح اجرایی کرد که مغایر با قانون بوده و اکنون دیوان محاسبات در تبصره بودجه به این موضوع ایراد گرفته و این کار را غیرقانونی قلمداد کرده است.

از سوی دیگر، فعالیت صندوق مهر رضا نیز غیرقانونی بوده و درحالی‌که دولت مصوبه مجلس در زمینه تسهیل در پرداخت تسهیلات ازدواج و مسکن جوانان را اجرایی نکرده،  صندوق مهر رضا که لایحه تشکیل آن در مجلس رد شده بدون قانون به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

براساس تفسیر بودجه سال 87 نیز از 58 جزء و بند این قانون 42 مورد یعنی حدود 82 درصد احکام بودجه یا اصلا اجرا نشده و یا اینکه کمتر اجرا شده است. تشکیل این صندوق و پرداخت یک میلیون تومان نیز براساس همین رویه وعده داده شده است.

  • با این روند منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح باید از چه محلی تامین شود؟

مشخص نیست دولت با استناد به کدام قانون تشکیل این صندوق را مطرح کرده است. علاوه بر نبود مبنای قانونی، منبعی نیز برای اجرای آن وجود ندارد و در بودجه نیز پیش‌بینی صورت نگرفته و این موضوع نیز در زمره تخلفات دولت از بودجه محسوب می‌شود.

  • آیا امکان تامین منابع مورد نیاز اجرای این طرح از محل درآمدهای ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها وجود ندارد؟

محل مصرف منابع در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص است اما براساس این قانون صرف منابع برای اجرای این طرح پیش‌بینی نشده است.

گرچه در این قانون منابعی برای تامین اجتماعی خانوارهای ایرانی پیش‌بینی شده اما اعتباری برای تشکیل این صندوق در نظر گرفته نشده است. پرداخت تسهیلات به این شیوه در قانون مذکور عنوان نشده و تخصیص اعتبار از این محل برای صندوق مذکور نیز تخلف محسوب می‌شود.

  • پیش از این نیز برخی اقدامات دولت مانند تشکیل صندوق مشترک ایران و ونزوئلا با واکنش مجلس مواجه شد، رویکرد مجلس به این اقدامات چگونه خواهد بود؟

هر گونه مصوبه دولت در این موارد باید در هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس که زیرنظر رئیس مجلس فعالیت می‌کند بررسی شود اما در موارد بسیاری دولت مصوبات خود را بدون تطبیق با قوانین اجرایی کرده است. حتی در مواردی دولت با وجود ابلاغ مجلس مبنی بر مغایرت برخی مصوبات با قانون مجلس این مصوبات را اجرایی کرده است.

کد خبر 104763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز