جمعه ۱۷ آذر ۱۳۸۵ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه مطالعات عراق یا گروه بیکر در پی انتقادات فراوان از استراتژی کاخ سفید در عراق شکل گرفت

گروه مطالعات عراق (The Iraq Study Group) در پی شدت گرفتن مخالفت‌های بین‌المللی علیه حضور نظامی آمریکا در عراق و نیز افزایش روز افزون تلفات آمریکا در عراق به عنوان یک گروه‌ تحقیقاتی شکل گرفت تا راه برون رفت آمریکا از بحران عراق را پیدا کند.  اعضای این گروه در گزارش خود 79 پیشنهاد برای مهار درگیری‌هایی که هم اکنون در عراق دو تریلیون دلار هزینه برداشته و باعث مرگ 3 هزار سرباز آمریکایی شده است، ارایه داده‌اند.

تقریباً 10 عضو گروه تحقیق عراق که از 5 دمکرات و 5 جمهوریخواه تشکیل شده، به گرایش های غیر حزبی شهرت دارند. شاید یکی از معیارهای انتخاب این گروه و اعضای آن هم همین گرایش بوده است. قدرت چانه زنی این اعضا از دیگر معیارهای انتخاب این افراد است.

کار گروه‌‌ مطالعات عراق به رهبری جیمز بیکر، وزیر خارجه اسبق آمریکا و لی‌ همیلتون از نمایندگان سابق دمکرات و 8 عضو  دیگر 9 ماه به طول انجامید و سپس گزارش این گروه به جورج بوش رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید ارائه شد.
جورج بوش پس از دریافت گزارش بیکر در اطلاعیه‌ای قول داد که پیشنهادات این گروه را با جدیت مورد بررسی قرار دهد.

جیمز بیکر در گزارش خود گفته است از آنجا که حوادث عراق به سوی وخامت پیش می‌رود، اعضای گروه معتقدند هر گونه تصمیم‌گیری باید توسط رهبران ملی ما در شرایط اضطراری و فوری اتخاذ شود.
بیکر تاکید کرده است که:  آنچه گروه وی پیشنهاد داده نظیر آن چیزی است که هم اکنون در افغانستان انجام می‌شود. یعنی مذاکره با ایران به عنوان بخشی از مذاکرات چند جانبه با همسایگان انجام شود نه اینکه یک مذاکرات دو جانبه میان تهران و واشنگتن باشد. تمام آنچه ما پیشنهاد کردیم این است که ما از آنها بخواهیم در یک نشست چند جانبه با حضور همسایگان عراق و دیگر کشورها شرکت کنند. چرا که ثبات منطقه به نفع آنهاست. ایران از هرج و مرج عراق هیچ سودی نمی‌برد و نمایندگان دولت ایران که ما با آنها صحبت کردیم همین را به ما گفته‌اند.
در این گزارش به رییس جمهور آمریکا هشدار داده شده که سیاست‌هایش در عراق کارآیی نداشته و باید مانع از بروز یک فاجعه‌ی منطقه‌ای شود. به این ترتیب وی مجبور خواهد بود اکثر سیاست‌های خارجی‌اش را که طی شش سال گذشته به اجرا در آورده، تغییر دهد.
کمیته‌‌ مطالعات عراق خروج نیروهای آمریکایی از عراق تا اوایل سال 2008 را موازی با اقدامات جامع برای انجام مذاکرات صلح در خاورمیانه که شامل مذاکره با ایران و سوریه در خصوص آینده‌ی عراق، برگزاری کنفرانس اسراییل و فلسطین و معاهده زمین برای صلح میان اسراییل و سوریه می‌شود، را پیشنهاد داده است.

*متن کامل گزارش بیکر (فایل پی دی اف): اینجا

The Iraq Study Group:
James A. Baker, III, and Lee H. Hamilton, Co-Chairs
Lawrence S. Eagleburger,
Vernon E. Jordan, Jr.,
Edwin Meese III,
Sandra Day O’Connor,
Leon E. Panetta,
William J. Perry,
Charles S. Robb,
Alan K. Simpson

کد خبر 10403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز