مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

آیدا ابوترابی: کمربندهایتان را محکم ببندید که می‌خواهیم با هم به یک سفر جالب و هیجان‌انگیز برویم

عجیب‌ترین سفری که می‌شود با اتوبوس نوروزی دوچرخه رفت؛ سفر به کهکشان راه‌شیری!

چه کسی گفته که همیشه باید روی کره‌زمین سفر کرد؟ مگر نمی‌شود گردشی در کهکشان خودمان بکنیم و در یک سفر فضایی ویژه با هفت‌سین شگفت‌انگیز آن آشنا شویم؟!

هفت پدیده منحصر به فرد کهکشان راه شیری در انتظار ماست، زود سوار شوید که اگر جا بمانید اتوبوس دیگری شما را نمی‌برد!

از زیباترین پدیده‌های آسمان شب، حلقه‌های سیاره کیوان یا زحل است. این حلقه‌ها اندازه‌های مختلفی دارند و سرتاسر این سیاره را فرا گرفته‌اند. گفته می‌شود که میلیاردها سال پیش تجزیه یکی از قمرهای یخی کیوان، باعث به وجود آمدن آنها شده است. به تازگی دانشمندان توانستند بزرگ‌ترین حلقه‌ را به قطر 24 میلیون کیلومتر کشف کنند.

این «اروپا»ست!‌ یکی از قمرهای پوشیده از یخ سیاره مشتری که اندازه آن برابر ماه خودمان است. امروزه این قمر به عنوان یکی از مهم‌ترین اجرامی که احتمال حیات در آن وجود دارد بررسی می‌شود. اقیانوسی زیر لایه یخی سطح اروپا وجود دارد که نیروی گرانش مشتری باعث به وجودآمدن جزر و مد در آن می‌شود. دانشمندان امیدوارند تا با فرستادن یک ربات بتوانند اطلاعات بیشتری از این اقیانوس به دست آورند.

خیلی نمی‌شود نزدیک این منطقه شد! مگر شما خورشید، این گوی حیات‌بخش کهکشان راه شیری را نمی‌شناسید؟!‌ ستاره‌ غول‌پیکری که نبودنش باعث مرگ زمین خواهد شد. واکنش‌های هسته‌ای که در خورشید روی می‌دهد، حرارتی برابر 15 میلیون درجه سانتی‌گراد در مرکز آن به وجود می‌آورد. خورشید بخش های مختلفی دارد، مثل زبانه، لکه، شعله و ....

بزرگ‌ترین قمر زحل و دومین قمر بزرگ منظومه شمسی «تایتان» نام دارد. این قمر نارنجی پوشیده از دریاچه‌های زیادی است که در آنها متان وجود دارد. دمای این سیاره 178 درجه سانتی‌گراد زیر صفر است که باعث می‌شود چیزهایی که روی زمین در حالت گاز هستند، در آن‌جا به صورت مایع وجود داشته باشند.

اگر فکر می‌کنید که همه قمرها سرد و یخی هستند، بهتر است نگاهی به «یو» بیندازید؛ یکی از قمرهای سیاره مشتری که دومین جرم با حرارت بسیار بالا بعد از خورشید در منظومه شمسی است. سطح یو پوشیده از آتش‌فشان‌های زیادی است، به همین دلیل به آن قمر آتش‌فشانی هم گفته می‌شود. قطر دهانه بزرگ‌ترین آتش‌فشان آن 200 کیلومتر است و دمای بعضی از قسمت‌های آن 1200 درجه سانتی‌گراد است.

«اِنسلادوس» یک قمر یخی عجیب است که سطح آن حالت ترک‌خورده دارد و از چاله‌های زیادی پر شده است. این قمر که یکی از 60 قمر سیاره زحل است، هر چند وقت یک بار فورانی از یخ دارد و مثل آتش‌فشان عمل می‌کند، ولی به جای مواد گداخته، یخ به بیرون پرتاب می‌کند. فضاپیمای کاسینی تا به حال توانسته عکس های زیبایی از انسلادوس بگیرد که به دانشمندان در شناخت این قمر کمک زیادی کرده است.

برگردیم به زمین.‌ تعجب کردید؟ سین آخر سفره،  زمین خودمان است دیگر! تنها کره‌ ‌ کهکشان راه‌شیری که می دانیم حیات روی آن وجود دارد. پس نمی‌شود آن را نادیده گرفت. کره‌ای پر از شگفتی که انتظار ما را می‌کشد!

کد خبر 103578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز