همشهری آنلاین: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در 12 مرداد سال 1359 تشکیل شد

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و استقرار حکومت جمهوری اسلامی، موضوع مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به عنوان نماد و تبلور عینی جمهوریت مورد توجه ویژه حضرت امام خمینی(ره) و سایر مسئولان کشور قرار گرفت.

از آنجا که هر نهاد انقلابی خود را فرزند انقلاب می‌دانست در تلاش بود به هر نحو ممکن و با انجام هر نوع فداکاری، انقلاب اسلامی را حفظ کند.

این تلاش در تمامی امور مشاهده می‌شود و به ویژه در امور تبلیغی، یعنی هر نهاد انقلابی تلاش می‌کرد که اهداف انقلاب را تبلیغ نماید و مردم را با انقلاب همراه و همگام نگاه دارد.

این تلاش تبلیغی به شیوه‌های مختلف از جمله چاپ عکس و پوستر و کتاب گرفته تا برگزاری راهپیمایی و مراسم و صدور اعلامیه و بیانیه بود.... این احساس مسئولیت تبلیغی و اینکه همه در امور تبلیغی انقلاب شرکت داشتند، گاهی اوقات منجر به پدیده‌ای می‌شد که در اصطلاح روانشناختی«پخش مسئولیت» نامید.

یعنی وقتی همه در کاری دخالت کنند گاهی اوقات مواردی پیش می‌آید که کاری را هیچکس انجام نمی‌دهد به امید این که دیگری انجام خواهد داد.

گاهی اوقات هر نهادی به امید نهاد دیگر وارد عمل نمی‌شد و عملاٌ آن کار متوقف باقی می‌ماند.

از سوی دیگر چون مخاطب امور تبلیغی، مردم می‌باشدند اگر تشتت و ناهماهنگی و دخالت در امور یکدیگر میان نهادهای تبلیغی وجود داشته باشد موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد و سلب اعتماد مخاطبین به منبع تبلیغی موجب کمرنگ شدن«پیام» مورد تبلیغ خواهد گشت.

تعدد دستگاهها و مراکز تبلیغی و تنوع نقش هریک در مواجهه با چالشها و رخدادهای پیش‌روی هر انقلاب نوپا، لزوم ایجاد هماهنگی و حفظ انسجام منطقی بین این دستگاها را بیش از پیش بر همگان روشن می‌ساخت تا اینکه با تدبیر حکیمانه و به موقع امام خمینی(ره) در 12 مرداد 1359 نهادی با عنوان: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تشکیل گردید.

این شورا در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در ایجاد همبستگی تشکل‌ها و جناح‌های سیاسی در برگزاری مراسم و آیین‌های با صداقت و ایجاد تمهیدات لازم برای حضور مستمر در پاسداری از دستاوردهای انقلاب و ارزشهای آن و نیز اعلام مواضع نظام جمهوری اسلامی نسبت به سیاستهای استکبار جهانی نقش برجسته‌ای را ایفا کرده است.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در فهرست نهادهای عمومی غیردولتی قرار گرفته و برای تقویت بیشتر فعالیتها، برابر بخشنامه ریاست محترم جمهوری اسلامی وقت آقای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، مسئولیت برنامه‌ریزی، هماهنگی، سیاستگذاری، نظارت و اجرای مراسم رسمی و مناسبتهای عمومی نظام جمهوری اسلامی را عهده‌دار می‌باشد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای انسجام وظایف خود اقدام به تشکیل ستادهای مختلف با حضور نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های مرتبط با آن کرده است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ستاد برگزاری مراسم دهه فجر

این ستاد در برگزاری بزرگترین جشن انقلاب یعنی جشن‌های سراسری 12 تا 22 بهمن‌ماه با یاد ورود پیروزمندانه حضرت امام خمینی (ره) به کشور و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، برنامه‌های متنوع و مفصل حماسی و فرهنگی را سازماندهی و هماهنگ می‌کند که راهپیمایی عظیم و پرشور 22 بهمن یکی از آنهاست.

  • ستاد برگزاری مراسم شهدای هفتم تیر

این ستاد هرساله مقارن با سالگرد شهادت مظلومانه آیت‌ا... دکتر سیدمحمد حسین بهشتی و 72 تن از همراهان و همدلان آن عزیز، برنامه‌ها و مراسم مختلفی را در سراسر کشور و همچنین در محل قتلگاه شهیدان در سرچشمه تهران سازماندهی و برگزار می‌کند.

  • ستاد برگزاری مراسم زن و روز مادر

در 20 جمادی‌الثانی هر سال که مقارن با میلاد دو گوهر گرانبهای جهان اسلامی یعنی ام‌الائمه حضرت فاطمه زهرا(س) و خلاصه خوبی‌ها امام خمینی(ره) است، این ستاد با هدایت و هماهنگی شورا مراسم گوناگونی را در نکوداشت این ایام در سراسر کشور برگزار می‌کند.

  • ستاد برگزرای مراسم سیزده‌آبان

این ستاد به منظور زنده نگاه داشتن خاطره حوادث تاریخی سیزدهم آبان، یعنی تبعید حضرت امام(ره) به ترکیه (1342)، کشتار دانش‌آموزان توسط رژیم شاه(1356)، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا(1358) و سرانجام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی برنامه‌های مختلفی را در سراسر کشور و به ویژه تهران برگزار می‌نماید.

  • ستاد برگزاری مراسم روز جهانی قدس

با توجه به تأکید که همه مسئولان و مردم در برگزاری با عظمت مراسم روز جهانی قدس به عنوان یادگاری از اندیشه‌های حضرت امام(ره) دارند این ستاد در تدارک مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس نهایت اهتمام خویش را برای ایجاد هماهنگی میان نهادها و سازمانها صرف می‌کند.

  • ستاد همایش‌های علمی و فرهنگی

ستاد همایش‌های علمی و فرهنگی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با هدف ارتقاء سطح معلومات، دانش و بینش عمومی و تبیین مبانی، ارزشها و مواضع اصولی انقلاب اسلامی همزمان با ایام یکصدمین سال میلاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) آبان ماه سال 1378 فعالیت خود را با برگزاری اولین سلسله از نشست‌های بررسی اندیشه امام خمینی(ره) و استکبار جهانی با عنوان(کانونهای قدرت و محملهای نفوذ استکبار) در دانشگاه تهران آغاز کرد.

ستاد مذکور با انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی می کوشد تا ضمن فراهم ساختن زمینه مناسب و منطقی تعال و تعاطی افکار، مسائل و موضوعات مبتلابه و مورد توجه اقشار مختلف بویژه جوانان و دانشجویان عزیز را در قالب برگزاری میزگرد دو نشست‌های علمی و دانشگاهها، مساجد، فرهنگسراها و کانونهای جمعیتی با همکاری اساتید محترم حوزه و دانشگاه بررسی نموده و پاسخگوی نیاز فکری آنان باشد.

کد خبر 102077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز