با رونق گرفتن ساخت‌وساز در دهه چهل، تهران دچار تغییر و پوست‌اندازی جدی و دامنه ساخت‌وسازها به محدوده شمیران نیز کشیده شد. در همان سال‌ها بود که اتفاق عجیبی افتاد و باعث حیرت خیلی‌ها شد. ماجرای گودبرداری زمین برای ساخت خانه و پیدا شدن تعداد قابل توجهی اشیای عتیقه و تاریخی در زیرزمین آن موضوعی بود که روزنامه‌های آن دوران را مدتها به خود مشغول کرد.

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: در آن سال که اشیای عتیقه و تاریخی در محدوده شمیران از دل زمین بیرون آمد، نگاه همه به این سو جلب شد تا اینکه برای پایان دادن به حرف و حدیث‌هایی که مدام مطرح می‌شد، گروهی از باستان‌شناس‌های خبره آن دوران به سرپرستی مرحوم استاد «سیف‌الله‌کامبخش فرد»، باستان‌شناس مطرح کشور، مسئولیت کاوش و تحقیقات مفصل در زمینه کشف اشیای تاریخی در محدوده شمیران شدند و پس از مدتی نتایج جالبی را مطرح کردند که مثل بمب خبری در تهران آن روزها صدا کرد.

این گروه باستان‌شناس در پی کاوش‌ها و حفاری‌هایی که در محدوده قیطریه تهران داشتند، حدود ۳۵۰ گور باستانی حوالی بوستان قیطریه کنونی کشف کردند که یک وجه اشتراک بینشان، اشیا، ظروف، وسایل شخصی و حتی زیورآلات باارزشی بود که همراه با مردگان در گورهایشان دفن شده بود.

شرح عکس: آثار کشف شده در محدوده قیطریه که در موزه نگهداری می شود

اما این ماجرا به همین‌جا ختم پیدا نمی‌کند، کاوشگران و باستان‌شناس‌ها با مطالعات و تحقیقات فراوان به این نتیجه می‌رسند که این گورها و آثار باستانی کشف شده متعلق به مردمانی بوده که حدود ۳ هزار و ۲۰۰ سال قبل در این قسمت از شهر زندگی می‌کردند. این یافته‌ها نشان می‌داد که این مردمان به دوران زندگی جسمانی بعد از مرگ باور داشتند و به همین دلیل بوده که در زمان مرگشان با خود اشیا، وسایل شخصی مثل بشقاب و لیوان، طلا و جواهر، زیورآلات مختلف و حتی سلاح‌های رایج آن زمان را داخل گور می‌بردند تا به اصطلاح کمبودی در آن دنیا نداشته باشند.