پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۷ - Jul 6, 2006
با عبور مترو از خيابان چهارباغ
آب به زير پوست اصفهان نفوذ مي كند
گروه شهري آرش نهاوندي: آب زاينده رود در صورت عبور مترو از زير چهارباغ به زير شهر اصفهان نفوذ مي كند.
محمدعلي طبرسا، نماينده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ضمن بيان مطلب فوق افزود: خيابان چهارباغ روي بستري سنگي ساخته شده كه تا زاينده رود ادامه دارد. ايجاد حفره در اين بستر سنگي باعث بروز ترك هايي در آن مي شود كه در نهايت راه  آب رودخانه زاينده رود را به شهر اصفهان باز مي كند.
به اعتقاد وي در گذشته هنگامي كه پل هاي سي و سه پل و خواجو را مي ساختند با توجه به اين موضوع و دورنگري پس از احداث اين پل ها بستر سنگي اطراف آن را آب بندي كردند. اين كار اما درباره مترو تا حدي امكان پذير نيست. به اعتقاد ديگر كارشناسان سطح ماسه اي خيابان چهارباغ مانع از حفر سهل و آسان تونل در اين مسير مي شود. بر همين اساس آنان معتقدند حفر تونل مي تواند به نشست خيابان منجر شود
خيابان چهارباغ از جمله خيابان هايي است كه عمارات تاريخي بسياري مضاف بر اين كه خود خيابان نيز بخشي از بافت تاريخي صفوي محسوب مي شود اطراف آن را فرا گرفته اند، از اين رو است كه در صورت فرو ريختن تونل مترو نه تنها اين شهر كه ايران و جهان با فاجعه اي تاريخي مواجه مي شوند.
به لرزه درآمدن مدرسه چهارباغ (يا مدرسه امام جعفر صادق (ع)) از ديگر عوامل مخرب عبور قطار زيرزميني از زير خيابان چهارباغ است. عبور مترو در طولاني مدت مي تواند باعث ايجاد ترك روي ديواره هاي اين مدرسه قديمي و در نهايت تخريب بخش هايي از آن از جمله تزيينات بنا  شود.
علي خاجوي معاون حفظ و احياء سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان با اشاره به اين كه مدرسه چهار باغ نزديكترين اثر تاريخي به تونل مترو است گفت: نبايد آثار تاريخي ديگر را كه در مجاورت اين تونل قرار دارند ناديده گرفت. بي ترديد آثاري چون كاخ هاي هشت بهشت و چهل ستون و دو پل تاريخي اصفهان، يعني پل سي سه پل و پل خواجو كه در انتهاي چهارباغ صدر قرار دارند در خطر لرزه هاي مترو قرار مي گيرند كه اين امر مي تواند به تخريب بخشي از آنها منجر شود.
سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با توجه به همين عوامل خطرزا براي آثار تاريخي است كه به جاي چهارباغ، عبور مترو از خيابان شمس آبادي را خواستار شده است. اما به ادعاي شهرداري و استانداري شهر اصفهان عبور مترو از چهارباغ 10 دقيقه از طولاني تر شدن زمان مسافرت با مترو مي كاهد. آيا كاستن 10 دقيقه از زمان مسافرت آن قدر اهميت دارد كه به خاطر آن هويت يك شهر و ميراث جهاني را در معرض خطر قرار دهيم؟آيا اصفهان را مي  توان بدون بناهايي نظير سي و سه پل، مدرسه چهار باغ، كاخ هشت بهشت و كلاً خيابان چهارباغ تصور كرد؟ اصفهان تنها با اين بناهاي تاريخي است كه در نظر مردم و جهانگردان جلوه دارد و الا ساختمان هاي امروزي كه بدون در نظر گرفتن استانداردهاي ساخت و ساز و اقليمي و زيبايي شناسي مانند قارچ هاي سمي از زمين به آسمان سربرمي آورند نه ارزش و نه جلوه دارند كه به مردم برسانند. به نظر مي رسد مسئولين اصفهان عزم خود را جهت تخريب اين كهن شهر كه ميراث جهاني محسوب مي شود جزم كرده اند. آنان نه تنها به بافت تاريخي اهميت نمي دهند كه با ساخت ساختمان بي قواره و بي تناسب-جهان نما- هم زيبايي شهر را تحت تاثير قرار داده اند و هم ميدان نقش جهان را، آنان بدون آنكه پيشنهادات اداره ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان را مد نظر قرار دهند، خود را فعال مايشا فرض كرده و تيشه به ريشه اصالت زيباترين شهر ايران مي زنند. به واقع چه بايد كرد؟ آيا وقت آن نرسيده كه سازمان ميراث فرهنگي با حمايت دولت و مجلس جلوي اقدامات مخرب و كاملاً غيركارشناسانه شهرداري اصفهان را بگيرد.
آيا ما جاي حفظ ميراث فرهنگي را با تخريب اشتباه گرفته ايم و نمي دانيم كه در صورت تخريب ميراث فرهنگي ديگر هويتي نخواهيم داشت كه بخواهيم به آن افتخار كنيم. به چه مي انديشيم كه اين چنين ريشه به تيشه خود مي زنيم. آيا تصور مي كنيم چهار تا كارخانه مونتاژ و توليدات صنعتي و توليدات كه غالبا از بهره وري مناسبي برخوردار نيستند به ما هويت مي بخشند و درآمد ملي كشور از طريق آنها تامين مي شود؟ اگر اين طور است پس كار بسياري از كشورهاي دنيا در حفظ ميراث فرهنگي خويش كاري بس عبث و بيهوده است و كشورهايي نظير اسپانيا و ايتاليا كه دست كم دو برابر درآمد نفتي ما از توريسم كسب درآمد مي كنند، راهشان به تركستان است و كاملاً نسنجيده عمل مي كنند؟
اگر اين گونه بود آنها بايد سال ها از نظر اقتصادي از ما عقب مي بودند و حال آنكه متاسفانه واقعيت چيز ديگري است.البته انتظار مي رود دولت و سازمان ميراث فرهنگي كشور به عنوان متوليان اصلي آثار تاريخي ايران جلوي اين گونه اقدامات غيركارشناسانه را در اصفهان بگيرند.

چشم انداز
004863.jpg
اصفهان در سال 1006 هجري قمري از سوي شاه عباس رسماً  به پايتختي انتخاب شد و از اين سال به بعد فعاليت قابل ملاحظه اي براي ساخت قصرها و پلها و مساجد تاريخي انجام گرفت. فكر ايجاد گردشگاهي به نام چهارباغ نيز در همين سال در ذهن پادشاه صفوي شكل گرفت. متعاقب اين امر دستور داده شد از محل دروازه دولت (مقابل كاخ فعلي شهرداري) تا دامنه كوه صفه (دروازه شيراز) خيابان طويل و عريضي احداث شود. بر همين مبنا درختان زيادي نيز در اطراف اين خيابان كاشته شد. از خيابان چهار باغ در حقيقت بيشتر به عنوان باغ استفاده مي شد و نه خيابان و در واقع قرار بود كاربري باغ داشته باشد. پترو دولاواله سياح ايتاليايي درباره چهارباغ زمان شاه عباس مي نويسد: چهارباغ بعضي روزها مخصوص گردش بانوان بوده است. طول اين خيابان سه ميل و پهناي آن دو برابر خيابان رم است.

وزير مسكن و شهرسازي:
نمي شود شهر خوب نداشت، خانه خوب داشت
004866.jpg
مهر- وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به فرمان مقام معظم رهبري در مورد اجراي سياست هاي راهبردي بند(ج) اصل 44 قانون اساسي، گفت: در راستاي اين فرمان بايد ميان دو بخش خصوصي و دولتي تعامل ايجاد شود.
محمد سعيدي كيا در نشست هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع استان تهران با تاكيد بر اجراي فرمان مقام معظم رهبري مبني بر اجراي سياست هاي راهبردي بند ج اصل 44 قانون اساسي، گفت: تا ميان بخش خصوصي و بخش دولتي تعامل صورت نگيرد هم مناسبات حكومتي و هم مناسبات اقتصادي در درازمدت قوام پيدا نمي كند لذا بايد قبول كرد كه با فرمان مقام معظم رهبري اين دو بخش بايد به سمتي كه مكمل هستند حركت كنند.
وي اجرايي شدن سياست ها و برنامه هاي بخش مسكن را در گرو هماهنگي سه نهاد وزارت مسكن، شهرداري و سازمان نظام مهندسي دانست و گفت: بايد ميان وزارت مسكن به عنوان سياستگذار در بخش، سازمان نظام مهندسي به عنوان طراح و ناظر در امر ساخت و ساز و شهرداري به عنوان سازماني كه مجوز صادر مي كند، هماهنگي وجود داشته باشد.
سعيدي كيا تاكيد كرد: با صدور بخشنامه و دستورالعمل، كاري انجام نمي شود بلكه براي اجراي فعاليت اقتصادي بايد راهكارهاي اقتصادي ارائه شود.
وزير مسكن و شهرسازي در مورد هزينه هاي دريافتي شهرداري ها براي صدور مجوز گفت: شهرداري ها در ابتدا از فردي كه هنوز شهروند يك شهر نشده، براي ساخت خانه به طور متوسط 5/2 ميليون تومان دريافت مي كند اما اين در حالي است كه شهروندان در طول زندگي خود در يك شهر پول بسيار ناچيزي را به شهرداري پرداخت مي كنند.
وي تاكيد كرد: بايد هزينه بهره برداري از هر چيزي را از بهره دهندگان گرفت و اگر دولت مي خواهد به قشري خاص يارانه بدهد، اين كار را انجام دهد.
سعيدي كيا با تاكيد بر اين كه لازمه داشتن خانه خوب، داشتن شهر خوب است گفت: نمي شود شهر خوب نداشت اما خانه خوب داشت، به طوري كه اتفاقات سال 84 در مورد آلودگي، پايتخت را سه روز تعطيل كرد كه اين امر لطمات بسياري را به لحاظ اقتصادي وارد كرد.وي طرح جامع مسكن را يكي از سياست هاي دولت در بخش مسكن دانست و گفت: طرح جامع مسكن پاسخ منسجم به تمامي سؤالات منطقي در بخش ساختمان در مورد اقشار مختلف جامعه، تكنولوژي، منابع مالي، قيمت و نكاتي در مورد ساخت و سازها است.سعيدي كيا تاكيد كرد: اصولاً نقش دولت ها براي تامين مسكن بيشتر مربوط به دهك هاي يك تا چهار جامعه است و دولت براي ساخت و سازهاي دهك هاي بالاي جامعه كه نيازي به پول ندارند، اعمال نظارت فني مي كند.
به گفته وي، هر دولتي مي تواند بگويد در بخش مسكن فعال بوده است كه براي خانه دار شدن دهك هاي پايين جامعه برنامه داشته باشد و اكنون دولت در نظر دارد در اين زمينه توجه خاصي داشته باشد.
وزير مسكن و شهرسازي پرداخت وام ده ميليون توماني و وام قرض الحسنه سه ميليون توماني را از ديگر برنامه هاي وزارت مسكن براي تهيه مسكن افراد كم درآمد دانست و گفت: با شناسايي افراد محروم در جامعه مي توان يارانه را هدفمند پرداخت كرد به طوري كه با شناسايي حدود 500 هزار خانوار محروم در كل كشور و ارائه شناسنامه محروميت به آنان قطعاً يارانه ها هدفمند پرداخت مي شود.
سعيدي كيا با اشاره به تاخير برنامه هاي اجرايي در مورد بافت هاي فرسوده در شهرها در مقايسه با روستاها، افزود: براي احياي
14 هزار هكتار بافت فرسوده در كشور اعتباري بالغ بر 130 هزار ميليارد تومان مورد نياز است كه سهم دولت در تأمين اين اعتبار 2/11 درصد است و بقيه اين اعتبار را بايد از طريق منابع بانكي و بخش خصوصي و به ويژه ملك و املاك مردم كه در محدوده اين بافت ها قرار دارند، به عنوان آورده آنها تأمين كرد؛يعني مردم هم مي توانند در اين طرح مشاركت كنند.
وي نهايي شدن اجراي طرح بيمه مسئوليت براي ساختمان هاي جديد و در حال ساخت و تصويب آئين نامه استاندارد اجباري كليه مصالح ساختماني را از برنامه هاي اين وزارتخانه دانست و تصريح كرد: طرح بيمه مسئوليت در راستاي رشد كيفي ساخت و سازها انجام مي شود و به زودي پس از تصويب در مجلس در دستور كار دولت قرار خواهد گرفت.سعيدي كيا واگذاري زمين از سوي وزارت مسكن و شهرسازي به سازندگان را يكي ديگر از طرح هاي اين وزارتخانه براي كنترل قيمت اجاره مسكن اعلام و تصريح كرد: مطابق اين طرح دولت براي ساخت سالانه 50 هزار مسكن اجاره اي اقدام به واگذاري زمين به سازندگان كرده است كه در ابتدا پولي بابت فروش زمين دريافت نمي شود و سازندگان موظف به اجاره واحدهاي مسكوني تا مدت پنج سال هستند. پس از پنج سال در صورت فروش ساختمان مسكوني پول زمين از سازنده به صورت نقدي و در صورت اجاره پول زمين به صورت اقساط پس گرفته خواهد شد.

زمينه مشاركت مردمي بايد
در جمع آوري زباله ها فراهم شود
004878.jpg
ايلنا: سرپرست دفتر بررسي آلودگي آب و خاك خواستار فراهم شدن زمينه مشاركت مردمي در جمع آوري زباله ها شد.
دكتر سروش مدبري، سرپرست دفتر بررسي آلودگي آب و خاك سازمان حفاظت محيط زيست، ضمن بيان اين مطلب، افزود: موضوع زباله ها و پسماندهاي مختلف حاشيه جاده هاي كشور به كرات توسط ادارات كل حفاظت محيط زيست استان ها به نظر مسئولان ذيربط از جمله بخشداري ها و دهياري هاي كشور رسيده است. وي گفت: قطعاً در اين رابطه، نقش نظارتي سازمان حفاظت محيط زيست منجر به مكاتبات تذكرات و برگزاري جلسات هماهنگي در نقاط مختلف كشور شده است.
مدبري گفت: در نگاه كلي، وظايف نظارتي سازمان حفاظت محيط زيست غالباً در جنبه هاي كلان و در سياستگذاري ها و تدوين دستورالعمل ها تحقق مي يابد كه خوشبختانه هم اكنون اين موضوع از طريق پيگيري موضوع در دفتر آب و خاك و وزارتخانه هاي ذيربط در حال تكوين و شكل گيري است.

گازهاي سمي، تخت جمشيد را احاطه كرده است
004875.jpg
ميراث خبر: دود ناشي از به آتش كشيدن ساقه هاي گندم  در محدوده تخت جمشيد، حاوي گاز هاي سمي است و عوارض مختلفي براي گردشگران به همراه دارد. همچنين بر اساس اخطار وزارت بهداشت، اين دود باعث مشكل تپش قلب و پوكي استخوان مي شود.كشاورزان با آتش زدن ساقه هاي گندم مزارع، گاز هاي خطرناك مسموم كننده را راهي تخت جمشيد كردند. اين در حالي است كه از سوي مسئولان استاني، براي جلوگيري از اين كار تا كنون هيچ اقدامي صورت نگرفته است. مازيار كاظمي- مدير مجموعه باستاني تخت جمشيد- در اين  باره به ميراث خبر گفت: هر سال معضل آتش زدن مزارع توسط كشاورزان، گريبانگير تخت جمشيد مي شود. دود حاصل از به آتش كشيدن ساقه هاي گندم، شامل گاز هاي خطرناكي است كه نه تنها مسموم كننده هستند، كه عوارضي را نيز به همراه دارند .كشاورزاني كه در اطراف تخت جمشيد به كشت و زرع مشغولند، هر سال پس از پايان فصل برداشت محصول، اقدام به آتش زدن ساقه هاي گندم مي كنند تا زمين براي كشت بعدي آماده شود اما اين كار موجب مي شود تا غبار بزرگي از آتش ساقه هاي گندم، راهي تخت جمشيد شود و فضاي اين محوطه باستاني را مسموم كند.

كارگاه ارزيابي حفاظت از درناي سيبري
004869.jpg
ايسنا:  كارگاه ارزيابي ميان دوره اي پروه حفاظت از درناي سيبري دوشنبه و سه شنبه 12 و 13 تيرماه جاري در سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد. براساس اين گزارش، هدف اصلي ارزيابي ميان دوره اي، ارزيابي دستاوردهاي پروه در فاز اول و بهينه سازي برنامه هاي عمل و ترتيبات اجرايي فاز دوم پروه است. برطبق اين گزارش، اين كار براساس ارزيابي پيشرفت اجرايي، همچنين موفقيت پروه در رسيدن به نتايج پيش بيني شده و از قبل تعيين شده در اواسط اجراي پروه صورت مي گيرد. اين گزارش حاكي است، ارزيابي ميان دوره اي با مسئوليت مقام اجرايي پروه (سازمان حفاظت محيط زيست) است كه بايد براساس فرآيند مشاوره شفاف و وسيع با مشاركت همه گروه هاي ذي نفع كليدي پايه گذاري شود. برطبق اين گزارش، يافته هاي ارزيابي ميان دوره اي و پيشنهادات توسط كميته راهبري بين المللي پروه در سپتامبر 2006 بررسي و تصويب مي شود كه بايد در فاز دوم پروه در قالب يك برنامه عملي اجرا شود. به گزارش ايلنا، ارزيابي ميان دوره اي، شامل فرآيند تسهيل و ارزيابي پروه توسط يك تيم كوچك متشكل از مشاوران بين المللي مرتبط است كه از سايت هاي پروه بازديد خواهند كرد.

شكار پرندگان در سال 85 هم ممنوع است
004872.jpg
ايلنا: شكار و زنده گيري پرندگان در سال 85 نيز مانند سال گذشته در استان اصفهان همچنان ممنوع اعلام شد.
براساس اعلام سازمان حفاظت محيط زيست، در پي ممنوعيت شكار و زنده گيري انواع پرندگان در سال گذشته به دليل احتمال شيوع بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان، اين ممنوعيت در سال 85 نيز تمديد شد.
شايان ذكر است، از تعداد 9 هزار و 40 گونه پرنده شناسايي شده در سطح جهان، 502 گونه در ايران شناسايي شده كه تعدادي از آنها پرندگان مهاجر و بسياري ديگر جزو گونه هاي بومي كشور هستند.

دبير شوراي كلانشهرها:
طرح تحقق مديريت واحد شهري به دولت ارائه شد
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري- سيد علي ميرنجاتي ، دبير شوراي كلانشهرها گفت: در جلسه اي كه در سازمان شهرداري ها و با حضور نمايندگان كلانشهرها و روساي مراكز استان ها برگزار شد، سازمان مديريت و برنامه ريزي پيش نويس آيين نامه تحقق مديريت واحد شهري را ارائه داد. ما در مورد اولويت ها با سازمان مديريت اختلاف نظرهايي داشتيم كه با اصلاح آن موارد، آيين نامه به وزارت كشور ارائه شد.
وي از سه مرحله اصلي براي واگذاري اين تصدي گري ها در آيين نامه پيشنهادي نام برد و افزود: مرحله اول انتقال اين تصدي گري ها، مشاركت شهرداري ها در سياستگذاري هاي امور شهري است. مرحله دوم مداخله در امور مديريت شهري و مرحله سوم نيز واگذاري كامل اداره بخش هاي مربوطه به اين حكومت هاي محلي است.
دبير كميسيون كلانشهرها با بيان اينكه تغيير اين تصدي گري ها نيازمند انجام اقدامات گسترده است، اظهار داشت: پيشنهادات ما جامع و كامل بود، اما در اين واگذاري ها انتقال بودجه نهادهايي كه مديريت آنها قرار است به شهرداري واگذار شود نيز بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.
وي با ابراز اميدواري از تصويب اين لايحه در هيات دولت ادامه داد: بحث مديريت واحد شهري در ماده۱۳۶ برنامه توسعه سوم مورد تاكيد قرار گرفت، اما در دوره اين برنامه محقق نشد. به همين دليل در ماده 137 برنامه چهارم توسعه نيز به آن اشاره شد كه اميد است در دولت نهم به تصويب برسد.
ميرنجاتي در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت فعلي آمادگي واگذاري اين اختيارات را دارد يا خير؟ عنوان كرد: آقاي احمدي نژاد در دوره حضورشان در شهرداري تهران به شدت پيگير اين مسئله بودند و تصور ما اين است كه امروز هم ايشان نسبت به تحقق اين امر علاقه دارند، اما من از شرايط بدنه دولت اطلاعي ندارم.
دبير كميسيون كلانشهرها به نقش مهم سازمان شهرداري ها در دفاع از اين طرح در دولت اشاره كرد و گفت: پيشنهاد ما اين است كه سازمان شهرداري ها به نمايندگي از شهرداري هاي كشور، جايگاهي همچون سازمان تربيت بدني و سازمان محيط زيست داشته باشد تا بتواند در برابر دولت به خوبي از منافع شهرداري ها دفاع كند كه ما پيشنهاد مكتوب آن را نيز به دولت ارائه كرده ايم.

برج مراقبت
اجراي طرح هاي رونق اكوتوريسم در خراسان شمالي
خبرگزاري ميراث ـ طرح هاي مختلفي براي جذب گردشگران در استان خراسان شمالي براي بازديد و سياحت مناطق حفاظت شده و آزاد اين استان تدوين شده و به زودي اجرايي مي شوند.
قرار گرفتن استان خراسان شمالي در مسير حركت زائران حرم امام رضا(ع)، اين استان را به يكي از مناطق مهم كشور براي جذب گردشگران و زائران تبديل كرده است.
دكتر محسن شهرياري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست استان خراسان شمالي گفت: استان خراسان شمالي با توجه به غناي مناطق طبيعي و وجود چشم اندازهاي بسيار زيبا از جايگاه بسيار بالايي براي پيشرفت صنعت اكوتوريسم برخوردار است.
وي افزود: با توجه به اينكه همه ساله 10 ميليون نفر زائر از طريق مسيرهاي اين استان عازم زيارت حرم امام رضا(ع) مي شوند و هر يك از آنان حداقل يك روز در استان اقامت دارند، برنامه هاي متعددي را مي توان در جهت ايجاد امكانات رفاهي و گردشگري براي اين افراد اجرا كرد تا بر مدت اقامت اين افراد در استان افزوده شده و صنعت گردشگري طبيعي استان رونق يابد.
اين مسئول اظهار داشت: استان خراسان شمالي از نقاط مهم گردشگري طبيعي برخوردار است و با توجه به وجود اين مناطق، طرح هاي جامع گردشگري نيز توسط نهادهاي ذيربط تدوين شده و به مرحله اجرا در مي آيد.
وي مناطق حفاظت شده استان خراسان شمالي را كه داراي گونه هاي مهم جانوري و گياهي كشور است، از مهمترين مناطق جذب گردشگران دانست و افزود: با توجه به جديد بودن استان خراسان شمالي، شناسايي مناطق مختلف گردشگري و معرفي آنان براي ترغيب مسافرت مردم سراسر كشور به شهرهاي استان، براي رونق اقتصادي اين استان و پيشرفت صنعت گردشگري ضروري است.
اقليم مديترانه اي خراسان شمالي كه تفاوت چشمگيري باسرزمين هاي مجاور خويش از نظر برخورداري از مواهب طبيعي دارد در حقيقت دروازه شمالي خراسان قديم محسوب مي شود.
خراسان شمالي از نظر طبيعي محصور بين دو رشته كوه كپه داغ در شمال و دنباله البرز يعني آلاداغ و شاه جهان در جنوب و مجموعا سرزميني كوهستاني با دشتهاي حاصلخيز درميان كوهها است كه شرايط بسيار مساعدي براي كشاورزي و دامپروري دارد.
ميزان بارندگي سالانه از متوسط كشور بيشتر(حدود 300 ميلي متر) است و در برخي از نقاط اين استان مثل جنوب سملقان ميزان بارندگي از 500 ميلي متر هم فراتر مي رود.
استان خراسان شمالي حدود 28 هزار و 100 كيلومترمربع وسعت دارد كه از 14 استان كشور و 51 كشور دنيا بزرگتر است.
جمعيت استان با رشد تقريبي 8/1 دهم درصد بر اساس آمار سال 1375 تا پايان سال 1383، 850 هزار نفر برآورد شده است كه از نظر جمعيت از 7 استان كشور بالا تر است.
اين استان داراي 6 شهرستان، 15 بخش، 40 دهستان، 15 نقطه شهري و بيش از هزار روستاي داراي سكنه است كه بيشتر اين مناطق از چشم اندازهاي زيباي طبيعت بهره مند هستند.
بجنورد، اسفراين، جاجرم، مانه، سملقان فاروج شهرهاي اين استان را تشكيل مي دهند.
موقعيت جغرافيايي استان
استان خراسان شمالي از شمال با كشور تركمنستان 270 كيلومتر مرز مشترك دارد و از شرق و جنوب به استان خراسان رضوي و از مغرب به استان گلستان و از سمت جنوب غربي با استان سمنان همسايه است.
قوميت هاي استان خراسان شمالي
تركيب قوميتهاي اين استان در ايران و بلكه در دنيا بي نظير است.كرمانج ها 37 درصد تركيب جمعيت استان را تشكيل مي دهند، فارسها 29 درصد، تركها 27 درصد و تركمن ها 5 درصد. اقوام عرب، بلوچ، لر، و… نيز در اين استان سكونت دارند. اين استان كانون وحدت قوميت ها و مذاهب (گنجينه فرهنگ ها) است.

مجري طرح كاهش آلودگي هوا خبر داد:
جلوگيري از تردد وسايل نقليه دودزا
فارس- مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران گفت: به زودي از تردد ميني بوسها و موتورسيكلت هاي فرسوده در پايتخت جلوگيري مي شود.فتح الله امي افزود: تعويض ميني بوس هاي فرسوده از هفته آينده در تهران شروع مي شود و دارندگان ميني بوسهاي فرسوده بايد براي تعويض به ايران خودرو ديزل مراجعه كنند.
وي در ادامه با بيان اين كه 10 هزار موتورسيكلت فرسوده در تهران تردد مي كند، گفت: از ابتداي اجراي طرح خروج موتورسيكلت هاي دوزمانه كه از خردادماه پارسال شروع شده تا به حال يك هزار و 400 موتورسيكلت تعويض و جايگزين شده است. مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران اظهار داشت: فقط در زمان كمتر از 45 دقيقه تعويض موتورسيكلت دوزمانه در تهران صورت مي گيرد و دارندگان اين موتورسيكلت ها مي توانند به خيابان قزوين، بعد از سه راه آذري مراجعه كرده يا با تلفن گوياي 88924852 تماس بگيرند. امي تصريح كرد: طبق ماده 62 قانون برنامه چهارم توسعه مصوب مجلس شوراي اسلامي، دولت مكلف است در طول برنامه چهارم ميزان آلودگي هواي شهرهاي تهران، اهواز، اراك، تبريز، مشهد، شيراز، كرج و اصفهان را در حد استاندارد مصوب شوراي عالي محيط زيست كاهش دهد. وي با بيان اين كه آيين نامه اجرايي اين ماده قانوني بايد توسط سازمان هاي حفاظت محيط زيست و مديريت و برنامه ريزي و وزارتخانه هاي نفت، بهداشت و درمان، صنايع و معادن، راه و ترابري و كشور تهيه و به تصويب هيأت وزيران رسانده  شود، تصريح كرد: در طول برنامه چهارم توسعه بايد تمهيداتي اتخاذ شود تا كليه خودروها و موتورسيكلت هاي فرسوده كشور از رده خارج شوند.
مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران گفت: طبق ماده 4 و 5 فصل دوم قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب مجلس شوراي اسلامي، استفاده از وسايل نقليه موتوري كه بيش از حد مجاز مقرر دود و آلودگي در هوا منتشر مي كنند ممنوع است كه حد آن در حال حاضر استاندارد يورو 2 است. امي تاكيد كرد: دارندگان وسايل نقليه موتوري موظفند همه ساله وسايل نقليه خود را در مراكز مورد تاييد سازمان محيط زيست كه توسط شهرداري ايجاد مي شود تحت معاينه قرار داده و گواهينامه مبني بر رعايت حد مجاز آلايندگي را دريافت كنند در غير اين صورت از تردد وسايل نقليه فاقد گواهينامه مذكور جلوگيري خواهد شد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |