پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۷ - Jul 6, 2006
در سالروز ميلاد حضرت زهرا(س) به صورت نمادين اجرا مي شود
۱۰زوج عروس و داماد در مراسم افتتاح تونل رسالت
گروه شهري - تونل رسالت با عبور نمادين ۱۰ زوج تازه عروس و داماد به بهره برداري رسمي خواهد رسيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، پروژه تونل رسالت در روز ۲۵ تير با حضور مسئولان و مديريت شهري به طور رسمي افتتاح خواهد شد.
اين پروژه كه يكي از عظيم ترين پروژه هاي عمراني كشور است در حدود ۱۸۰۰ متر طول دارد.
بنابراين گزارش است كار عمراني تونل در ۱۵ تير به پايان خواهد رسيد و پس از يك هفته بهره برداري آزمايشي در ۲۵ تير همزمان با سالروز ميلاد حضرت زهرا(س) و با عبور نمادين ۱۰ زوج تازه عروس و داماد افتتاح مي شود.
شهرداري تهران يك ميليون تومان كمك هزينه جهيزيه به اين زوج هاي جوان هديه خواهد داد.
بنابراين گزارش طول تونل در حدود ۱۰۲۴ متر و كل پروژه بعد از پل مدرس تا بزرگراه حكيم در حدود ۱۸۰۰ متر است.

مخبر كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر اعلام كرد:
ساماندهي اوقات فراغت با نگرش محله محوري
گروه شهري - ساماندهي اوقات فراغت شهروندان با نگرش محله محوري از اولويت هاي شوراي اسلامي شهر تهران است.
دكتر مهنوش معتمدي آذر مخبر كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر در گفتگو با همشهري افزود: رويكرد شوراي شهر به اوقات فراغت، ايجاد امكانات ورزشي و تفريحي مناسب و ارزان با محوريت محلات و هدايت آن از سوي شوراياري هاست. وي گفت: اهميت رسيدگي به اوقات فراغت و توجه به مسايل فرهنگي اجتماعي و روحي و رواني شهروندان كمتر از كارهاي عمراني و خدماتي شهرداري نيست زيرا انجام چنين اموري كاهش آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي و بهبود اداره شهر را در پي خواهد داشت.
عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر افزود: در همين راستا شوراي شهر با هماهنگي هايي كه بين سازمان هاي متولي اوقات فراغت به وجود آورده درصدد است تا با كمك انجمن هاي معتمدين محلات و شوراياري ها زمينه براي ساماندهي اوقات فراغت و پاسخگويي به نيازهاي فرهنگي و تفريحي ورزشي ۳۷۳ محله تهران فراهم شود. معتمدي گفت: به همين منظور شهرداري فعلاً به هر محله حدود ۵ ميليون تومان بودجه براي اوقات فراغت شهروندان اختصاص داده است كه متناسب با نيازهاي هر محله و با نظر انجمن معتمدين همان محل هزينه خواهد شد. معتمدي با اشاره به اهميت برنامه ريزي اوقات فراغت در فصل تابستان براي جوانان و دانش آموزان گفت: در بودجه سال ۸۵ شهرداري اعتبار قابل توجهي براي اوقات فراغت شهروندان پيش بيني شده است.
وي افزود: سال گذشته نيز بودجه مناسبي براي گردشگري شهروندان تهراني در قالب بودجه اوقات فراغت از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري هزينه شد و علاوه بر اين يارانه هايي براي برنامه ريزي اوقات فراغت شهروندان در اختيار مراكز ورزشي وابسته به شهرداري قرار گرفت.
معتمدي افزود: در همين راستا برنامه هايي براي اوقات فراغت شهروندان در زمينه هاي ورزشي، گردشگري، آموزشي، مفاهيم قرآني، هنري، نقاشي و موسيقي از سوي مراكز وابسته به شهرداري از جمله فرهنگسراها پيش بيني شده است.

طرح جامع تبليغات شهري تا پايان امسال تدوين مي شود
نجات تهران از آشفتگي هاي تبليغاتي
005058.jpg
گروه شهري - در جريان دويست و چهل و ششمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران حجت الله ملاصالحي مديرعامل سازمان زيباسازي طي گزارشي به اعضاي اين شورا با گلايه از عملكرد برخي شركت هاي تبليغاتي كه بعضاً با نيات منفعت طلبانه خود موجب افزايش قيمت توليدات داخلي شده و يا با عدم پرداخت به موقع بدهي هاي خود از ناحيه اجاره پيكره هاي تبليغاتي به شهرداري زمينه ضرر و زيان به اين ارگان را فراهم مي كنند، خواستار آن شد تا شوراي اسلامي شهر تهران دست سازمان زيباسازي را بازگذارد تا به طور بي واسطه و مستقيم توليدكنندگان محصولات داخلي را وارد عقد قراردادهاي تبليغاتي كند. اين پيشنهاد از سوي مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر با قيد يك فوريت در دستور كار شوراي اسلامي شهر تهران قرار گرفت.
ملاصالحي در اين باره به خبرنگار همشهري گفت: موضعگيري چمران در جلسه اخير شوراي شهر مبني بر چشم پوشي مديريت شهري از درآمد حاصل از تابلوهاي تبليغات سطح شهر و اختصاص آنها به تبليغات فرهنگي و ديني علاوه بر اين كه به نوعي اعلام بي نيازي از رقم ناچيز درآمدي بود كه از اين ناحيه عايد شهرداري تهران باشد، كوتاه كردن دست شركت هاي تبليغاتي از حوزه تبليغات شهري را نيز شامل مي شود.
وي ادامه داد: اين شركت ها بعضاً در يك عمليات هماهنگ حاضر به دريافت تبليغات محصولات داخلي با قيمت پايه از شهرداري نبودند اما در عوض همين تبليغات را تا پنج برابر قيمت پيشنهادي شهرداري از توليدكنندگان در اختيار مي گرفتند كه ضرر و زيان توليدكننده و مصرف كننده و در عوض سود هنگفت براي شركت هاي تبليغاتي را به دنبال دارد.
ملاصالحي ادامه داد: شهرداري تهران در طرح كوتاه شدن دست شركت هاي تبليغاتي و عقد قرارداد بي واسطه با توليدكنندگان محصولات داخلي هرگز به دنبال سودآوري نيست چراكه ۴۰ ميليارد تومان هزينه زيباسازي شهر در مقابل ۱۰ ميليارد تومان درآمد تبليغاتي رقم ناچيزي است.وي خبر داد: طرح جامع تبليغاتي به صورت محوري در دست بررسي است كه تا پايان مرداد ماه يكي از محورهاي آن فعال خواهد شد و تا پايان سال نيز شاهد فعال شدن كليه محورهاي سطح شهر اعم از بزرگراه يادگار امام(ره)، شهيد كاظمي، همت و مدرس و... خواهيم بود به  طوري  كه قرار است كليه پيكره هاي تبليغاتي سطح شهر اعم از بيلبوردها، تلويزيون هاي شهري و استندها و... به لحاظ ترافيكي، زيبايي، ابعاد استاندارد به صورت كارشناسي جانمايي و به شكل مناسب و عادلانه توزيع خواهد شد تا شهر از آشفتگي تبليغاتي موجود نجات يابد.

شهر نگار
ضرورتهاي مديريت جامع شهري
در نظام مديريت مردمي هدف اين است كه همه حضور داشته باشند. همه عناصري كه در مديريت شهري موثر هستند بايد بتوانند به سهم خود در اين امر مشاركت كنند. كلان شهرها پديده اي جهاني است. اين پديده زماني كه جامعه صنعتي مرحله گذر را طي مي كرد به نرمي و آهستگي با انفجار فضايي پيش رفته است.
پديده كلان شهرها در جوامع درحال توسعه با فقر، جمعيت و سوداگري تازه به دوران رسيده همراه است. ناپايداري اجتماعي و فرهنگي نشان در اعتياد ، فساد،خيابان خوابي فرهنگ نوكيسگي، مصرف گرايي، تخريب روابط اجتماعي و از ميان رفتن هويت دارد. افزايش اهميت گردشگري داخلي و خارجي، توسعه بي سابقه بازارهاي مالي، سرعت بيشتر در رشد سرمايه گذاري خارجي، رشد شتابان بازرگاني بين المللي، افزايش ارزش و سهم بخش خدمات نسبت به بخشهاي كشاورزي و صنعت،همه از دگرگوني ساختار جهان نشان دارند.
مهمترين چالشهاي پايداري كلانشهر تهران، ايجاد اشتغال، درآمد متناسب با افزايش جمعيت، تامين زيرساختها، خدمات رساني شهري، آلودگي محيط زيست و منابع طبيعي است.
گروهي از اقتصاددانان، مديران مسايل شهري، معماران و جمعي از دست اندركاران شهرداري تهران مواردي چون پايداري شهر تهران، الزامات مديريتي آن، علل ناپايداري در شهر تهران، ناپايداري اجتماعي و فرهنگي تهران و جهاني شدن تهران و چالشها و ضرورتها را بارها موردبحث و بررسي قرار داده اند.
مديريت شهري درصورتي مي تواند موفق باشد كه از پايين ترين سطح تا بالاترين سطح در آن مديريت كلان شهري، مديريت شهري، مناطق شهري،نواحي شهري و محلات شهري به عنوان لايه هاي سياستگذاري و تصميم گيري وجود داشته باشد. در شهر تهران سطوح اول و آخر مفقوده هستند واخيراً نظام سطح چهارم درحال شكل گرفتن است و اين نقص بزرگي در مديريت شهر تهران است. در دنيا نظام مديريت شهري به سمت تلفيق هرچه بيشتر حركت مي كند. در اين زمينه دو مدل ارائه شده است. دريك طيف حكومت شهري مطرح شده است و در طيف ديگر مديريت مردمي شهرها. همه عناصري كه در مديريت شهري موثر هستند بايد بتوانند به سهم خود در اين امر مشاركت كنند ازجمله عناصر دولتي، محلي، بخش خصوصي و... به اين منظور بايد شرايط زير مهيا باشد:
- مشروعيت مديريت شهري
- شفافيت
- پاسخگويي و محاسبه پذيري
- پوشش دهي به همه اقشار مشاغل و غيرمشاغل شهري.

افزايش سفرهاي پيك بادپا به يك ميليون سفر در روز
گروه شهري - سفرهاي پيك بادپا از ۴۰۰ هزار سفر به يك ميليون سفر افزايش مي يابد .
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف- شهردار تهران- در حاشيه گردهمايي انجمن هاي معتمدان محلات (شوراياري ها) با اعلام اين خبر گفت: پيك بادپا به دليل كاهش سفرهاي درون شهري، نقش مهمي در روان سازي ترافيك شهر دارد و از اين رو قصد داريم ميزان سفرهاي پيك بادپا را تا سقف يك ميليون سفر افزايش دهيم.شهردار تهران با اشاره به اين  كه از ميان موتورسيكلت هايي كه به ارائه خدمات حمل و نقل مي پردازند فقط پيك بادپا در حوزه مسئوليت هاي شهرداري است، خاطرنشان كرد: جابه جايي مسافر با موتورسيكلت به واسطه معضلات متعددي كه به وجود مي آورد غيرقانوني است و حل اين مشكل در گرو اجراي آئين نامه انضباطي تردد است كه اجراي آن به عهده پليس راهنمايي و رانندگي است.
شهردار تهران با اشاره به واگذاري ۱۱۰ زمين ورزشي در ارديبهشت ماه سال جاري اظهار كرد: ۱۰۰ زمين ورزشي ديگر تا ۱۵مردادماه تحويل محلات خواهيم داد و قصد داريم تا پايان سال ۵۰۰ زمين ورزشي در محلات مختلف شهر را فعال كنيم كه ۹۰ سالن ورزشي نيز تا پايان آذرماه ويژه بانوان به بهره برداري خواهد رسيد.

نگاه
005055.jpg
علي درخشي

با همكاري كارشناسان فرانسوي انجام شد؛
پايان مطالعات طرح توسعه متروي تهران تا سال ۱۴۰۹
گروه شهري - مطالعات توسعه خطوط ريلي شهر تهران تا ۲۵ سال آينده با همكاري كارشناسان فرانسوي صورت گرفت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، مهندس محسن هاشمي مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو) در سمينار يك روزه نتايج نهايي مطالعات طرح جامع تهران كه با مشاركت كارشناسان و متخصصان شركت مترو و كارشناسان فرانسوي شركت سيسترا برگزار شد با اعلام اين خبر گفت: بر اساس طرح جامع ترافيك و حمل و نقل تهران كه در سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۳ با همكاري شركت فرانسوي سوفرتو تهيه شده بود، عمليات احداث خطوط مترو در حال اجرا است.
وي تصريح كرد: در طرح مزبور پس از بررسي هاي انجام شده سه راه حل قابل اجرا كه عبارتند از طرح ساخت شبكه حداكثر معابر، طرح شبكه معابر به علاوه سيستم حمل و نقل عمومي متكي به شبكه اتوبوسراني و طرح مختلط خيابان- مترو براي تهران عنوان شد كه راه حل سوم به عنوان طرح برتر شناخته شد.
اين مقام مسئول يادآور شد: براي توسعه شبكه خطوط ريلي بر مبناي طرح جامع شهر تهران تصميم گرفته شد با همان شركت فرانسوي كه به نام «سيسترا» تغييرنام پيدا كرده قراردادي را منعقد كنيم كه خوشبختانه پس از يك و سال و نيم مطالعه در خصوص توسعه خطوط ريلي، كارشناسان اين شركت به نتايج خود رسيده و در حال حاضر براي تكميل و تاييد آن توسط متخصصان و مشاوران اين سمينار برگزار شده است.
محسن هاشمي در خصوص اهداف اين طرح گفت: همزمان با جدي شدن موضوع تهيه طرح جامع شهري، ضرورت برخورداري تهران از يك طرح بلندمدت توسعه حمل و نقل عمومي ريلي كه در تعامل سازنده با طرح جامع بر معيارهاي متعدد و متنوع توسعه شهري استوار باشد مورد بررسي قرار گرفت و پس از بررسي هاي لازم و در راستاي پيوند طرح هاي گذشته و آينده تهران و با رويكرد استفاده از تجربيات گسترده جهاني در توسعه حمل و نقل عمومي ريلي با تصويب هيأت مديره تهيه طرح مزبور به مهندسين مشاور سيسترا سپرده شد.

با اعتبار بهزيستي ۳ برابر اين سازمان مي توان كار كرد
شهرداري به جمع آوري متكديان ادامه مي دهد
گروه شهري - چنانچه بهزيستي اعتبارات خود را به ما واگذار كند، سه برابر آنچه آنها كار مي كنند، فعاليت مي كنيم .
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، سيد نجم الدين محمدي - مديركل آسيب هاي اجتماعي شهرداري تهران - با اعلام اين خبر گفت: اگر بهزيستي به جاي واگذاري يك سوم هزينه ها، همه اعتبار خود را به ما بدهد، قول مي دهيم از لحاظ كمي و كيفي سه برابر و بسيار بيشتر از آنها عمل كنيم.
وي در مورد ظرفيت اردوگاه هاي موقت نگهداري متكديان اظهار كرد: اردوگاه هاي موقت به اردوگاه هاي دائمي و سالانه تبديل شده اند و اين درحالي است كه شهرداري فقط وظيفه ساماندهي و تحويل متكديان را برعهده دارد.
مديركل آسيب هاي اجتماعي شهرداري خاطرنشان كرد: هم اكنون شهرداري براي پذيرش و نگهداري موقت متكديان جمع آوري شده هيچ مشكلي ندارد.
محمدي با اشاره به اين كه نبايد در برابر خواست مردم نه بگوييم، افزود: هرچند مشاركت همه نهادها با هم كافي نيست،  اما شهرداري با همه امكاناتش به فعاليت گسترده جمع آوري متكديان ادامه مي دهد.
مديركل امور آسيب هاي اجتماعي شهرداري تهران در ادامه گفت: تا امروز هزار و ۱۷۲ نفر از متكديان جمع آوري شده اند كه ۲۳۴ نفر زن، ۸۴۹ نفر مرد، ۳۶ نفر كودك دختر و ۵۳ نفر از كودكان پسر، بوده اند.
وي در مورد جمع آوري متكديان فال فروش، گل فروش و غيره اظهار كرد: فاز اول كه با هدف مهار متكديان حرفه اي شروع شده بود با موفقيت در حال اجراست و در فاز دوم اين طرح كه كاهش و كنترل متكديان است، اين افراد جمع آوري مي شوند.
محمدي افزود: با تشخيص شهرداري تهران، چنانچه متكدياني كه شغل كاذب دارند، براي امرار معاش به اين كار پرداخته باشند، مراكزي براي ساماندهي آنان در نظر گرفته مي شود، كه براي تأمين درآمد زندگي خود دچار مشكل نشوند.

مشكلات زيست محيطي استان تهران نيازمند افزايش نيرو و امكانات محيط زيست است
۳۳ درصد صنايع كشور در استان تهران قرار دارد
ايسنا: استاندار تهران بيان كرد: مشكلات زيست محيطي استان تهران نيازمند افزايش نيرو و امكانات محيط زيست است.
دكتر كامران دانشجو استاندار تهران در ديدار با دكتر واعظ جوادي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور و معاونين اين سازمان با اشاره به وجود حدود يك پنجم جمعيت و ۳۳ درصد صنايع كشور در استان تهران گفت: مسايل و مشكلات مختلف استان تهران همچون آلودگي هوا، كمبود آب، معضل زمين خواري، تجاوز به منابع طبيعي و ساخت وسازهاي غيرمجاز به خصوص در حريم رودخانه ها، نگاه ويژه به مسايل زيست محيطي استان از طريق افزايش نيرو و امكانات اين سازمان در شهرستانهاي استان تهران را مي طلبد.
وي با اشاره به مشكلات چگونگي مديريت حفاظت از پارك ملي كوير مركزي در شهرستان ورامين و حل و فصل مشكل اعضاي تعاوني مسكن شهرك زيتون در پارك ملي سرخه حصار به رفع مشكلات اهالي ساكن روستاهاي محدوده پارك ملي خجير تأكيد و اظهار كرد: ما به هيچ عنوان اجازه احداث واحدهاي آلاينده جديد را در استان تهران نخواهيم داد و صنايع آلاينده موجود نيز بايد به شعاع ۱۲۰ كيلومتري شهر تهران انتقال يابند.
استاندار تهران با اشاره به مسايل مربوط به ساخت و سازها در حريم رودخانه هاي سطح استان بر ضرورت اجراي مصوبات شوراي عالي امنيت ملي مبني بر رعايت حريم كمي و كيفي بستر رودخانه ها تأكيد كرد.

اعلام نحوه محاسبه و اخذ عوارض ساليانه خودرو
گروه شهري - نحوه محاسبه و اخذ عوارض ساليانه خودرو از سوي شهرداري تهران اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري ،صفاري - مديركل درآمد شهرداري تهران- گفت: بر اساس قانون تجميع عوارض مبناي محاسبه عوارض خودروهاي وارداتي به مأخذ يك در هزار مجموع ارزش گمركي و حقوق ورودي آن ها تعيين مي شود.
وي افزود: عوارض ساليانه خودروهاي ساخت داخل هم بر مبناي يك در هزار قيمت فروش كارخانه محاسبه خواهد شد.
صفاري با بيان اين كه قيمت ها همه ساله از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام مي شود افزود: شهروندان مي توانند با مراجعه به اداره درآمد شهرداري هاي مناطق و دريافت قبض نسبت به پرداخت عوارض خودرو خود اقدام كنند.
مديركل درآمد شهرداري مهلت پرداخت عوارض ساليانه خودرو را تا پايان سال عنوان و اظهار كرد: بر اساس تبصره ۳ ماده ۶ قانون مزبور پرداخت عوارض بعد از موعد مقرر موجب ۵/۲ درصد جريمه به ازاي هر ماه تاخير خواهد شد.

پرسه در شهر
دست فروشان در بازار روز
در پياده روهاي شلوغ تهران از CD جديدترين فيلمهاي سينمايي تا تي شرت و دستگاه سبزي خردكن مي توان يافت. اما اگر اين طرح اجرا شود فروشندگان اين اجناس به بازارهاي روز منتقل مي شوند. صادقيان، مديركل خدمات شهري شهرداري تهران خبر داد كه تا پايان تابستان چند بازار روز سيار در نقاط پرتردد شهر داير شده و دستفروشان به آنجا منتقل مي شوند.
۱۳۷ در ۱۷
طرح جهادي ۱۳۷ اين هفته به سراغ محلات منطقه ۱۷ رفته است تا جمعه (فردا) كه اوج فعاليتهاي اين طرح در منطقه ۱۷ است، با افتتاح پروژه هاي مختلف شهري توسط شهردار به پايان برسد. در بخشي از اجراي اين طرح از ۲۵ هزار تن آسفالت براي تعمير و لكه گيري روكش آسفالت ها استفاده شده است.
جشن خانوادگي در بوستانها
كنكور و جام جهاني هم كه تمام شود، بيكاري و روزهاي كشدار تابستان حوصله را سر مي برد.سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ادامه معرفي برنامه هاي جشنواره تابستاني خبر داده كه ۲۰ پارك پرمخاطب تهران پنج شنبه و جمعه هر هفته از ساعت ۱۷ تا ۲۲ براي خانواده ها برنامه هاي تفريحي ورزشي اجرا مي كند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |