پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۷ - Jul 6, 2006
آغاز بهسازي مراكز درماني
اورژانس ۸۰ بيمارستان كشور استاندارد مي شود
004860.jpg
فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد: در زمان حاضر ۸۵ درصد اورژانس بيمارستانهاي كشور غير استاندارد است كه براي آغاز بهسازي آنها امسال اورژانس ۸۰ بيمارستان كشور استاندارد مي شود.
سيد مويد علويان افزود: براي استاندارد سازي اين اورژانسهاي بيمارستاني ستاد پيگيري اورژانسهاي بيمارستاني در وزارت بهداشت تشكيل شده و از مسئولان سازمان مديريت و نمايندگان مجلس نيز براي حضور در اين ستاد دعوت شده است كه سياستگذاري و تأمين منابع مالي اين طرح را بر عهده دارد و واقعاً وزارت بهداشت امسال براي استاندارد سازي اورژانسهاي كشور جدي است.
وي افزود: بودجه اي نزديك به۲۰ ميليارد تومان براي استاندارد سازي اورژانس ۸۰ بيمارستان كشور كه در واقع مهمترين و شلوغترين اورژانسهاي بيمارستاني كشور هستند در نظر گرفته شده كه از محل منابع مختلفي از جمله اعتبار ۱۳۰ ميليارد توماني كه مجلس براي خريد تجهيزات بيمارستاني در اختيار وزارت بهداشت قرار داده است در اين زمينه استفاده مي شود.
معاون وزير بهداشت گفت: اورژانس بيمارستانهاي تعيين شده از هر نظر از جمله فضاي فيزيكي، نيروي انساني، تجهيزات و فرآيند ارائه خدمت استاندارد سازي مي شوند و به عنوان مثال حداقل دوتخت ICU در هر يك از اين اورژانسها مستقر مي شود.
وي افزود: هماهنگي هاي لازم براي اصلاح وضعيت اورژانسهاي بيمارستاني با معاونت توسعه وزارتخانه نيز انجام شده است و قرار است نقشه تيپ اورژانسهاي كشور تهيه شود و بر اساس آن به استانداردسازي وضعيت اين مراكز اقدام شود.
علويان گفت: براي همه اين اورژانسها آمبولانسهاي جديدي در نظر گرفته شده است كه بعضي از اين آمبولانسها مجهز به دستگاه ICU سيار هستند و موبايل ICU در اختيار برخي از اين اورژانسهاي بيمارستاني قرار داده مي شود.
وي افزود: سال گذشته اولويت اصلي وزارت بهداشت اصلاح وضعيت اورژانسهاي پيش بيمارستاني بود كه با افزايش ۳۶۵ پايگاه جديد اورژانس موفقيتهاي خوبي را در گسترش كمي آن داشتيم و امسال اولويت اصلي را كيفي تر كردن خدمات اورژانسهاي پيش بيمارستاني و استاندارد سازي اورژانسهاي بيمارستاني قرار داده ايم، زيرا با توجه به محدوديت منابع و نيروي انساني نمي توانيم همه مشكلات نظام سلامت را يكباره اصلاح كنيم و چنين ادعايي هم نداريم.

امكان قاچاق داروهاي رسمي وجود ندارد
ايلنا:  دبير انجمن داروسازان اعلام كرد: امكان قاچاق داروهاي رسمي وجود ندارد.
سيدجمال سعيدواقفي گفت: داروهاي رسمي كشور به اندازه كافي در داروخانه ها وجود دارد و نيازي به توزيع غيررسمي آنها نيست.
وي افزود: داروهاي غيررسمي و قاچاق در ناصرخسرو ردوبدل مي شود و اين داروها رسمي نيستند.
وي تصريح كرد: تمام داروهايي كه در ناصرخسرو و مبادي غيررسمي توزيع مي شود، داروهايي است كه در فهرست داروي رسمي كشور قرار ندارد. واقفي معتقد است: برخي داروهاي شادي آور، توهم زا، سقط جنين و غيره در اين مراكز فروخته مي شود كه اين داروها در داروخانه ها به هيچ وجه توزيع نمي شود.

تحصن معلولان در اعتراض به عملكرد وزارت رفاه
ايلنا: مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان، اعلام كرد: معلولان در اعتراض به عملكرد وزارت رفاه ۲۵ تيرماه تحصن مي كنند. علي همت محمودنژاد، مديرعامل انجمن حمايت از حقوق معلولان، گفت : با توجه به اين كه وزارت رفاه در زمينه رفع مشكلات معلولان عملكرد خوبي ندارد، در اعتراض به اين موضوع تحصن مي كنيم. وي افزود: روز ۲۵ تيرماه روبه روي مجلس تحصن مي كنيم تا اعتراض خود را عليه وزارت رفاه اعلام كنيم. به گفته محمودنژاد، در اين تحصن، معلولان خواستار توضيح وزير رفاه در خصوص سهام عدالت، خريد باشگاه استقلال، تخصيص بودجه معلولان و غيره خواهند بود. وي تصريح كرد: وزارت رفاه از نظر اداري توانايي پيگيري و رفع مشكلات معلولان را ندارد. وي، يادآور شد: متاسفانه وزارت رفاه عملكرد خوبي ندارد و در خصوص تخصيص سهام عدالت، مناسب عمل نكرده است.
محمودنژاد، با اشاره به اين كه وزارت رفاه بايد در خصوص اين مشكلات پاسخگو باشد، عملكرد ضعيف وزارت رفاه را عدم توانايي اين وزارتخانه دانست.

افزايش «روستا مهدها »در نقاط محروم ايران
مهر: نماينده صندوق حمايت از كودكان يونيسف در ايران گفت: يكي از مشكلاتي كه در زمينه كودكان وجود دارد سوءتغذيه آنان است كه بر اساس آمارهاي موجود در برخي مناطق محروم سوءتغذيه بين ۱۰ تا ۱۲درصد گزارش شده است. كريستين سالازار در بازديد از مجتمع خدماتي شهيد ذوالفقاري بهزيستي در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اينكه تغذيه كودكان تاثير بسزايي در رشد آنان دارد، به همين دليل يونيسف براي بهبود شاخص هاي سوءتغذيه كودكان در مناطق محروم توجه بيشتري خواهد كرد.وي ادامه داد: سازمان بهزيستي يكي از ارگان هايي است كه يونيسف در ارتباط با آموزش كودكان و مشاوره همكاري دارد و خدمات قابل توجهي را ارائه مي دهد.نماينده صندوق حمايت از كودكان يونيسف در ايران گفت: قصد داريم خدمات و اعتباراتي كه به بهزيستي پرداخت مي كنيم با تدوين طرح ها و برنامه هاي گسترده افزايش دهيم.سالازار اظهار اميدواري كرد كه همكاري و تلاش و حمايت خود را از سازمان بهزيستي در جهت حفظ استحكام بنياد خانواده ادامه دهد كه اين همكاري با تدوين سند ملي رشد و تكامل كودكان خردسال را افزايش خواهد داد.نماينده يونيسف همچنين در مورد خدماتي كه بهزيستي به كودكان ارائه مي كند، گفت: هم اكنون ايران از نظر آموزشي و داشتن مربي و نيروهاي متخصص در سطح بين المللي از جايگاه خوبي برخوردار است. بنابراين توانسته از نظر كيفي خدمات مناسبي را ارائه دهد و تنها مشكل موجود پوشش در نقاط روستايي است كه از سطح پائين تري برخوردار هستند.وي افزود بهزيستي بايد با همكاري بخش خصوصي و دولتي سرمايه گذاري  بيشتري در ارتباط با احداث روستا مهدها انجام دهد.

برنامه اتاق فكر مركز كشور تدوين مي شود
ايلنا:رئيس مجمع ملي جوانان، از تدوين برنامه اتاق فكر مركز كشور خبر داد.
رسول  پورحسيني، با بيان اين مطلب، افزود: برنامه اتاق فكر مركز كشور با موضوع تقويت راهكارهاي مجامع استاني و بررسي گفتمان عدالت خواهي دولت نهم و نقش وزارتي مجمع ملي جوانان نخبگان و جوانان عضو مجمع ملي برنامه ريزي شده است.
وي با اشاره به خروجي اتاق فكر، گفت: خروجي اتاق فكر در درجه اول مربوط به مجمع ملي جوانان و تقويت مجامع استاني كه بخشي از مجموعه مجمع ملي جوانان است، خواهد بود. پورحسيني افزود: بخش ديگري نيز مربوط به نهادهاي خارج از مجمع ملي جوانان و مانند NGO هايي كه در خصوص مسائل جوانان فعاليت مي كنند، خواهد بود.

تقويت بنيه علمي مددكاران براي حل مشكلات ايثارگران
گروه اجتماعي - معاون رئيس جمهور بر بيمه كردن ايثارگران در مقابل مسايل و مشكلات از طريق افزايش توانمندي ها و قابليت  هاي اين قشر گرانقدر تاكيد كرد.
دهقان- معاون رئيس جمهور و رئيس بنيادشهيد و امور ايثارگران - در دومين گردهمايي تخصصي روساي ادارات مددكاري و مشاوره بنياد شهيد امور ايثارگران استان هاي سراسر كشور گفت: بايد فعاليت هاي سازمان را به سمتي هدايت كنيم كه ايثارگران از منزلت و جايگاه بالايي در جامعه برخوردار شده و بتوانند در عرصه هاي مختلف، موثر ظاهر شوند.
وي افزود: با نگاه صيانتي به جامعه هدف، بايد از حريم آنها به گونه اي محافظت كنيم كه بتوانند در سايه چتر حمايتي ما زندگي سالم داشته باشند.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران اظهار داشت: ادارات مددكاري و مشاوره بنياد به مثابه ديده بان سازمان بوده، به طور مستقيم با مشكلات ايثارگران در تماس هستند؛ لذا اگر اين ديده باني خوب صورت گيرد، سازمان موفق تر عمل خواهد كرد.
معاون رئيس جمهور گفت: پيچيده ترشدن مسائل، مستلزم برخورد علمي و متكي به انجام پژوهش هاي شخصي است كه ناظر بر مشكلات باشد و با توجه به اينكه جامعه ايثارگري ما يك جامعه رشد يافته، آگاه و مجرب است، با روال سنتي و برخورد كليشه اي نمي توانيم مشكلات آنها را مرتفع سازيم.
دهقان افزود: با تقويت بنيه علمي، استفاده از تجارب اندوخته و بهبود فضاي عمومي، كارشناسان مددكار بايد با مسائل و مشكلات ايثارگران برخورد كاملا علمي داشته باشند.
وي خاطر نشان ساخت: در همه سازمان ها اشتياق خدمت به ايثارگران وجود دارد، بنابراين ما بايد اين ظرفيت ها و استعدادها را شناسايي، سازماندهي و به مرحله ظهور برسانيم.

برگزار ي كنفرانس بين المللي
«حقوق و مسئوليت هاي زن در نظام اسلامي»
ايسنا: اولين كنفرانس بين المللي حقوق و مسئوليت هاي زن در نظام اسلامي برگزار مي شود.
نخستين كنفرانس بين المللي حقوق و مسئوليت هاي زن در نظام اسلامي با مشاركت ارگان ها و سازمان هاي داخلي و خارجي مرتبط براي تبيين و ارائه عالمانه نقطه نظرات و ديدگاه هاي نظام اسلامي در خصوص مسئوليت ها و حقوق زن، بسترسازي و ايجاد شرايط و فضاي مناسب به منظور برقراري ارتباطات دائمي زنان فرهيخته جهان اسلام، استحكام و تعميق روابط علمي، اجتماعي و سياسي في مابين تشكل هاي موجود زنان در جهان اسلام، تلاش براي تأسيس و تشكيل جبهه اي متحد براي مقابله با توطئه هاي استكبار جهاني در اين رابطه، دستيابي به متن حقوقي مترقي و جامع الاطراف در قالب «منشور بين المللي حقوق و مسئوليت هاي زن در نظام اسلامي» كه مورد توافق و تصويب زنان فرهيخته و صاحب نظر جهان اسلام و مجامع بين المللي مرتبط باشد، برگزار مي شود.
گفتني است كه اين همايش ۲۴و۲۵ تير ماه سال جاري برابر با ۱۹ و ۲۰ جمادي الثاني ۱۴۲۷ هجري قمري و ۱۵و ۱۶ جولاي ۲۰۰۶ ميلادي برگزار خواهد شد؛ از اين رو صاحب نظران و علاقه مندان براي برقراري ارتباط با مسئولان كنفرانس مي توانند به نشاني تهران، خيابان آيت الله طالقاني، نرسيده به چهارراه مفتح، پلاك ،۳۵۷ دبيرخانه همايش حقوق و مسئوليت هاي زن در نظام اسلامي و يا شماره تلفن۸۸۳۱۹۷۱۰ ، فكس ،۸۸۳۲۱۶۱۶ صندوق پستي ۱۵۸۱۷ - ۴۴۷۱۳ و يا پست الكترونيكي info@islamicwrr.comwomen-law-con@yahoo.com تماس حاصل نمايند.

ضرورت آموزش پرستاران براي دستيابي
به استاندارد جهاني
ايسنا: مديركل دفتر پرستاري وزارت بهداشت در سومين همايش سراسري پرستاران دياليز كشور در مجتمع درماني امام خميني گفت: با برگزاري دوره هاي آموزشي براي پرستاران مي توانيم به استانداردهاي جهاني نزديك شويم و پرستاران تخصصي تر كار خود را انجام دهند.
گيوري در سومين همايش سراسري پرستاران دياليز به اهميت ايمني بيمار اشاره كرد و گفت: طي اجلاس اخيري كه در ژنو برگزار شد تمام كشورهايي كه در اين اجلاس حضور داشتند به اين نتيجه رسيدند كه بايستي ايمني بيمار مورد توجه قرار گيرد.
وي ادامه داد: با توجه به اين كه پرستاران بيشتر وقت خود را بر بالين بيمار سپري مي كنند بنابراين نقش مؤثري را ايفا مي كنند و بايستي توجه ويژه اي به اين گروه صورت گيرد.
مديركل دفتر پرستاري وزارت بهداشت افزود: بيماران دياليزي و كليوي به خاطر اين كه فاز آخر بيماري را طي مي كنند، از لحاظ روحي - رواني دچار افسردگي مي شوند كه در اين موقع نياز به پرستاران جدي، دقيق و علمي دارند تا بتوانند آنها را از لحاظ عاطفي كمك كنند.
وي ادامه داد: طي برنامه ريزي كه در سال ۶۵ در وزارت بهداشت صورت گرفت آنها از عده اي ديپلمه براي آموزش نحوه كار با ماشين دياليز استفاده كردند كه اين امر موجب بروز مشكلاتي در اين بخش شد.
مديركل دفتر پرستاري وزارت بهداشت افزود: افراد كمتر تخصص ديده اطلاعاتي در مورد ماشين همودياليز، عوارضي كه بيمار با آن روبه روست و مشكلات قبل، حين و بعد از دياليز نداشتند بنابراين به عنوان يك خطر براي بيماران محسوب مي شد.
گيوري با اشاره به عقب بودن ايران از استانداردهاي جهاني گفت: استانداردهاي جهاني نشان مي دهد كه در بخش دياليز تعداد بيمار به پرستار يك به دو است كه در كشور ما اين ميزان يك به ۴ است و اين نشان دهنده نياز ما به پرستاران و متخصصان بيشتر است.

۳ ميليون نفر آموزش پيشگيري از اعتياد را فرا مي گيرند
004857.jpg
گروه اجتماعي- مدير كل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد: سه ميليون و ۲۰۰ هزار نفر امسال در مدارس، دانشگاهها، محلات و مراكز اداري و صنعتي زير پوشش برنامه هاي آموزشي و پيشگيرانه از اعتياد قرار مي گيرند.
حميد صرامي افزود: سال گذشته حدود ۵/۲ ميليون نفر در سراسر كشور زير پوشش برنامه هاي فرهنگي و آموزشي پيشگيري از اعتياد و مهارتهاي زندگي قرار گرفتند كه حدود ۸۵۰ هزار نفر آنها دانش آموز، ۱۱۶ هزار نفر آنها دانشجو، ۴۰۰ هزار نفر آنها والدين و بقيه در ساير مراكز بودند و حدود ۱۵ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان براي اين كار هزينه شد.
وي ادامه داد: در تمام دنيا سرانه آموزش و پيشگيري از اعتياد و آسيبهاي اجتماعي براي هر نفر سالانه ۲۰ دلار است، در صورتي كه اين ميزان در كشور ما براي هر فرد تحت پوشش فقط ۶ دلار است و اين فاصله واقعاً معنا دارد، ضمن اينكه تا سه سال پيش هيچ بودجه اي براي كنترل و پيشگيري از اعتياد در كشور وجود نداشت.
به گزارش فارس، صرامي ادامه داد:  در زمان حاضر مهمترين اولويت ستاد مبارزه با مواد مخدر آموزش عمومي و افزايش سطح آگاهي هاي جامعه براي كنترل مصرف مواد مخدر است اما اين برنامه ها در ميان مدت نتيجه بخش است و در كوتاه مدت نتيجه نمي دهد و بايد به طور دائم با ارائه پيامهايي مؤثر به مخاطبان ادامه يابد.
وي گفت: اجراي اين برنامه ها بايد با ارزيابي هاي مستمر انجام شود تا ببينيم چقدر در كنترل و كاهش رشد اعتياد در كشور مؤثر بوده است و در اين زمينه تحقيقات علمي با كمك دستگاههاي متولي تحقيق در كشور از جمله وزارت علوم بايد انجام شود.
مدير كل پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد رشد سالانه اعتياد در كشور كه از سوي بهزيستي و وزارت بهداشت سالانه ۸ درصد اعلام شده است، گفت: رشد ۸ درصدي اعتياد در كشور بر اساس تحقيقي كه در سازمان بهزيستي انجام شده اعلام شده است و چون هنوز نتايج اين تحقيق و روش آن به ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام نشده نمي توان آن را رد يا تأييد كرد.
صرامي افزود:  تحقيقاتي كه در مورد رشد اعتياد و آمار آن در كشور انجام مي شود نبايد فقط توسط يك دستگاه خاص انجام شود بلكه بايد دقيق و همه جانبه نگر باشد.
وي گفت: مسئله مهمي كه متأسفانه نسبت به آن غافل هستيم تعداد معتادان يا رشد آمار آن در كشور نيست بلكه آينده اعتياد ايران است كه بايد تحقيقات فراواني در اين زمينه انجام شود تا بتوانيم از هم اكنون براي مقابله با آن آماده شويم و بتوانيم اعتياد آينده ايران را تشخيص، كنترل و مهار كنيم.
مدير كل پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: به نظر من آينده اعتياد ايران به سمت اعتياد به اينترنت، الكل و مسائل جنسي است و بايد از هم اكنون براي عوارض زندگي در دنياي مدرن كه مملو از استرس، اضطراب و آسيبهاي اجتماعي است خود را آماده كنيم.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
حقوق ثابت و هزينه هاي روبه رشد!
امسال حقوق بازنشستگان ۵/۱۳درصد اضافه شد، در حالي كه حق بيمه مازاد، حق بيمه آتيه سازان، حق بيمه عمر و حوادث بيش از اين افزايش يافته است و سير صعودي قيمت ها از جمله قيمت ميوه و تره بار قدرت خريد بازنشستگان را كاهش مي دهد. بهترين راه براي كاهش فشار اقتصادي به قشر حقوق بگير، بهبود سامانه توزيع و عرضه كالاهاي حياتي و مورد نياز مردم است.
عبدي تهراني
بي توجهي پيمانكاران
از شهرداري تهران بابت ساماندهي ظرف هاي جمع آوري زباله در بعضي از محلات مختلف تشكر مي كنم و توقع دارم برخي مسائل كه از طرف پيمانكاران ايجاد مي شود، با همت شهرداري برطرف گردد. به عنوان مثال، در منطقه ۲ (سعادت آباد) رفتگران بدون دستكش به جمع آوري زباله يا جاروزدن مي پردازند در حالي كه تأمين اين قبيل وسايل براي حفظ سلامتي آنها ضروري است.
خانم احدي- تهران
جاده مناسب، ضرورت گردشگري
مناطق مساعد كشور ما با جاذبه هاي گردشگري بايد در وهله اول از جاده هاي مناسب برخوردار باشند. كلاردشت از همين مناطق است، اما به عنوان نمونه جاده كلاردشت- كاظم كلا بسيار ناهموار بوده و رفت و آمد از اين راه مشكل است.
اسدي پور

هدررفت سوخت و زمان
ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۱۳تيرماه، نزديك به ۴۵ دقيقه در راهبندان سنگين خيابان آفريقا (نرسيده به پمپ بنزين ظفر) گرفتار بوديم و كودكم به علت شدت گرما، وضع منقلبي پيدا كرد. تقاضا دارم تا خيابان هاي تهران به طور كامل به بن بست نرسيده، چاره اي انديشيده شود. تلف شدن سوخت و زمان، ضرر هنگفت ملي است.
منصوره عزيزي- تهران
در سراسر كشور اجرا كنيد
قانون ممنوعيت ساخت وساز در ارتفاعات، علاوه بر تهران بايد در تمام نقاط ايران اجرا شود. در سراسر كشور متأسفانه زمين خواران به كوهستان ها هجوم آورده اند و ساخت وساز بي ضابطه در ارتفاعات ادامه دارد. كلاردشت يك نمونه مثال زدني است. رواج اين ساخت وسازهاي بي بند و بار، محيط زيست، منابع آب و حاصلخيزي خاك را مورد تهديد جدي قرار داده است.
كاميار روشنگر
فقر كتابخواني را جدي بگيريم
جامعه ما- به ويژه جوانان- بايد به كتابخواني تشويق شوند. كمبود تبليغات براي ايجاد چنين انگيزه اي كاملاً محسوس است. صدا و سيما به عنوان رسانه مؤثر و فراگير، بايد در اين خصوص تلاش بيشتري به عمل آورد. كمبود مطالعه و فقر كتابخواني، بحراني ايجاد مي كند كه زيان آن متوجه همه ما خواهد شد.
پورشير محمد- تهران
حقوق مسافران و رانندگان
از رانندگان تاكسي تهران هستم و از موافقان اجراي طرح تاكسيمتر، اما پيشنهادم آن است كه سازمان تاكسيراني با درنظرگرفتن تمامي جوانب، تعرفه عادلانه اي در اين خصوص در نظر بگيرد تا هم حقوق مسافران رعايت شود و هم حقوق رانندگان تاكسي ها به نسبت تورم و مشكلات ناشي از آن محفوظ بماند.
محتاج تاكستاني - تهران
براي صرفه جويي آب
يكي از راه هاي صرفه جويي آب در تهران، تفكيك آب قابل شرب و اختصاص آب چاه ها يا آب بازيافتي براي مصارف شست وشو مي باشد،  روشي كه در اغلب كشورها به كار گرفته شده و موفقيت آميز بوده است. حداقل در تهران مطالعات اوليه و روش هاي اجرايي اين كار قابل انجام است.
مجدالدين - س - تهران

از ميان نامه ها
دريا متعلق به همه مردم است
چند روزي  از آغاز فصل تابستان گذشته است. بنابه مقتضيات فصل و گرماي هوا، بيشتر هموطنان ما به گردش و تفريح طبيعي روي مي آورند. مناطق شمالي ايران به ويژه جنگلها و كرانه باصفاي درياي مازندران، از گذشته هاي دور از جاذبه هاي اصلي گردشگري براي مردم ايران بوده است.
ديدن دريا و زيبايي هاي آن و گذراندن روزهايي در نوار ساحلي درياي خزر مورد علاقه كودكان و نوجوانان ماست، كه براي اولين بار موفق به تماشاي اين قبيل جاذبه هاي طبيعي و يا در واقع مواهب الهي در سرزمين كهنسال ما مي شوند، اما دريغمندانه هر سال كه مي گذرد، بخش هاي وسيع تري از ساحل طولاني درياي خزر از آستارا تا منتهي اليه شرق استان گستان به تصرف اشخاص حقيقي و حقوقي درمي آيد و آنها نيز به ساخت و ساز و يا دستكم ديواركشي دست مي زنند و در نتيجه، مردم علاقه مند و عاشق زيبايي هاي طبيعي دريا، از ديدار آن محروم مي شوند.
متأسفانه در اين دخل و تصرفات، بخش هاي دولتي و خصوصي به مسابقه اي پايان ناپذير دست يازيده و با اشتهاي سيري ناپذير همچنان به تصرف اراضي ساحلي و ديوار كشي آنها ادامه مي دهند. در حالي كه ساحل درياها و رودخانه ها متعلق به همه مردم است و ديگران حق ندارند، مردم را از دسترسي به اين مواهب الهي و برخورداري از زيبايي هاي خلقت محروم نمايند.
اگر روند كنوني بدون هيچ گونه مانع و برخورد قانوني ادامه پيدا كند تا يك دهه ديگر، جز متصرفان نوار ساحلي، هيچ كس حتي موفق به تماشاي دريا نخواهد شد. در حريم رودخانه ها نيز اين قبيل تصرفات ادامه دارد كه خود بحث جداگانه اي را مي طلبد.
به هر حال، دسترسي به دريا و ساحل دريا و چشم اندازهاي زيباي آن حق همه مردم است و دستگاه هاي ذي ربط، نبايد در قبال از ميان رفتن حقوق مردم در اين خصوص، تنها نظاره گر باقي بمانند.
كاميار حصاري
بازنشستگان آموزش و پرورش خواهان اجراي عدالت اند
۳۵۰ هزار نفر از پيشكسوتان آموزش و پرورش كه امروز در زمره بازنشستگان قرار دارند، همچنان كه در دوازدهمين گردهمايي مديران كانون هاي بازنشستگان آموزش و پرورش در سنندج مورد تأكيد قرار گرفت، درخواست هاي خود را با عنايت به شعار اصلي دولت مبني بر رعايت عدالت، به شرح زير اعلام مي دارند، به اميد آن كه مسئولان محترم بار طاقت فرساي تبعيض هاي ناروا و تحقير كننده را از دوش پيشكسوتان دانش و فرهنگ ميهن اسلامي مان بردارند و با اقدامي خداپسندانه عدل را در كسب حقوق حقه آنان به اجرا درآورند:
۱- اجراي ماده واحده موضوع طرح قانوني الزام دولت به اقدام قانوني به منظور ايجاد نظام هماهنگ و فراگير پرداخت مستمري بازنشستگان مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شوراي اسلامي به نحوي كه:
الف- حقوق بازنشستگان سال هاي قبل از ۱۳۷۹ و بعد از آن در شرايط مساوي (تساوي مدرك تحصيلي، سابقه خدمت و سمت) يكسان شود.
ب- حقوق بازنشستگان همواره با دريافتي شاغلان مشابه، همتراز گردد.
ج- تبعيض هاي آشكار و آزار دهنده موجود ميان حقوق بازنشستگان دستگاه هاي مختلف به صورت ريشه اي از ميان برداشته شود.
از ديگر موارد، رفع تبعيض در زمينه پرداخت پايان خدمت است به نحوي كه بازنشستگان قبل از سال ۱۳۷۹ نيز همانند بازنشستگان سالهاي بعد از آن بتوانند از پاداش پايان خدمت ۳۰ ماهه بهره مند شوند.
در نظر گرفتن بالاترين سمت در زمان اشتغال در محاسبه حقوق بازنشستگي، تصويب نهايي و اعمال افزايش حق عائله مندي و اولاد مطابق آنچه در رسانه ها اعلام شده، استفاده بازنشستگان از مراكز آموزش فرهنگي و خانه هاي معلم، احقاق حق مسلم بازنشستگان مبني بر افزايش ۱۲ درصدي حقوق كه ديوان عدالت اداري نيز رأي بر حقانيت آنها داده است، از ديگر خواست هاي بازنشستگان مي باشد.
رفع محروميت از بازنشستگان آموزش و پرورش مطابق تصويب نامه هيأت محترم دولت و بخشنامه سازمان امور اداري و استخدامي سابق كشور در خصوص ارتقاي گروه، به طوري كه اين ارتقاء از همان تاريخ ۱/۱/۷۵ شامل بازنشستگان بشود.
جمعي از بازنشستگان آموزش و پرورش

لايحه خدمات رساني به ايثارگران
تحقق اهداف به جاي مانده
گروه اجتماعي- مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي نظر كارشناسي خود را در مورد لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران اعلام كرد.
براساس اعلام دفتر اطلاع رساني مركز پژوهشها، دفتر مطالعات اجتماعي اين مركز در گزارش كارشناسي خود پيرامون لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران خاطرنشان ساخت كه مهم ترين هدف لايحه جامع، خدمات رساني به ايثارگران، تحقق اهداف به جاي مانده از برنامه سوم توسعه، تحقق مواد قانوني برنامه چهارم توسعه و نيز مفاد قانوني بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور بوده و در مجموع اين لايحه براي قانونمند كردن دستور العمل ها و افزايش خدمات رساني به ايثارگران تهيه و تنظيم شده است.دفتر مطالعات اجتماعي هدف كلي از تهيه اين لايحه را ايجاد وحدت رويه و سازماندهي متمركز و مديريت واحد در خصوص خدمات رساني به ايثارگران ذكر كرد و افزود: اين لايحه مجموعه قوانين پراكنده، موردي و ناهماهنگ را كه توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران از يك طرف و مجموعه دستگاه هاي اجرايي نيروهاي مسلح از طرف ديگر اجرا مي گردد، جمع آوري و يكپارچه خواهد كرد.براساس اعلام مركز پژوهشها در اين لايحه سعي شده است با تأكيد بر تكريم و رعايت و حفظ شأن، كرامت و منزلت ايثارگران، جهت توسعه و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت از طريق شناسايي نيازهاي واقعي آنها در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و رفاهي و در چارچوب يك برنامه ريزي دقيق با توجه به امكانات، منابع و ظرفيت هاي موجود كشور اقدام شود.دفتر مطالعات اجتماعي مركز پژوهشها يادآور شد كه اين لايحه داراي پشتوانه قانوني نيز مي باشد زيرا قانونگذار در ماده ۹۹ برنامه چهارم توسعه دولت را موظف به تدوين و ارائه نظام جامع خدمات رساني و ايثارگران كرده است.
گفتني است؛ در فصول مختلف اين لايحه سعي شده است مباحثي از قبيل: مسكن، بهداشت و درمان، تسهيلات اداري و استخدامي، اشتغال و كارآفريني، معيشت و رفاه، امور فرهنگي، آموزشي، ورزش و نيز موردي از قبيل ترويج فرهنگ ايثار و شهادت مورد توجه قرار گرفته و در هر قسمت ضمن اشاره به مواد قانوني مربوطه، راهكارهاي رسيدن به اهداف تعيين شده در قانون نيز تبيين شوند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |