پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۷ - Jul 6, 2006
نخست وزير عراق:
صدام به زودي اعدام مي شود
004977.jpg
ايرنا: نخست وزير عراق روز چهارشنبه در كويت گفت: صدام رئيس رژيم سابق عراق به زودي پس از صدور حكم دادگاه، اعدام خواهد شد.
«نوري مالكي» در يك نشست خبري گفت: چنانچه جلال طالباني رئيس جمهوري عراق از امضاي حكم اعدام صدام خودداري كند ، هيأت رياست جمهوري عراق اين مأموريت را انجام خواهد داد.
مالكي با اشاره به تلاش برخي طرف ها براي شعله ور ساختن جنگ داخلي در عراق، گفت كه مردم اين كشور خطرات جنگ داخلي را به خوبي درك مي كنند و با همكاري دولت براي جلوگيري از وقوع آن تلاش دارند.
وي عوامل حزب بعث را منشأ تروريسم سياسي در عراق دانست و اظهار داشت: عوامل حزب بعث با برخورداري از تجربه و اموال به يغما برده از ملت عراق و بكارگيري افراد تكفيري و عوامل جنايتكار نقش چشمگيري در گسترش ناامني كنوني اين كشور دارند.
نخست وزير عراق حضور نيروهاي چند مليتي را در شرايط كنوني در كشورش ضروري دانست و گفت: دولت عراق هنگامي كه احساس كند نيازي به حضور نيروهاي خارجي در كشور نيست در مورد خروج آنها تصميم خواهد گرفت.
وي در پاسخ به پرسشي در خصوص تجاوز برخي از نيروهاي چند مليتي به شهروندان عراقي گفت: چنين اقدام هايي به شدت محكوم است و فكر مي كنم مصونيت داده شده به نيروهاي چند مليتي منشأ وقوع چنين تجاوزهايي است.

اعتراض پوتين به حمايت انگليس از تروريستها
ايرنا: رئيس  جمهوري  روسيه  استفاده  ابزاري  از حقوق  بشر براي  اعمال  فشار سياسي بر كشورها را غيرقابل  قبول  خواند.
ولاديمير پوتين  ديروز  در همايش  دادستانان  كل  كشورهاي  عضوشوراي  اروپا در مسكو، گفت : ما براي  گفتگوهاي  صادقانه  و غيرسياسي  درموردمسايل  مربوط به  حقوق  بشر آماده  هستيم .وي  افزود: اين  گفتگوها بايد بمنظور حل  مسايل  معيني  در كشورهاي  شرق  وغرب  صورت  گيرد.
رئيس  جمهوري  روسيه  با اشاره  به  نقض  حقوق  روس زبانان  در كشورهاي  حوزه درياي  بالتيك  و جلوگيري  از تظاهرات  ضد فاشيستي  در اين  كشورها، گفت : درك اين  مساله  براي  ما دشوار است  كه  چرا درمورد نقض  حقوق  روس زبانان  در اين كشورها در سطح  بين المللي  چشم پوشي  مي شود.
ولاديمير پوتين  در قسمت  ديگري  از سخنان  خود با تأكيد بر لزوم  مبارزه با تروريسم ، از همه  كشورهاي  جهان  دعوت  كرد با پيوستن  به  پيمانهاي بين المللي  با تروريسم  مبارزه  كنند.
وي  تروريسم  را يكي  از چالش هاي  جدي  امنيت  جهان  خواند و گفت : روسيه  بااين  معضل  بين المللي  در چارچوب  سازمانهاي  بين المللي  مبارزه  مي كند.
رئيس  جمهوري  روسيه  با تأكيد بر لزوم  تحويل  افراد مظنون  به  تروريسم به  كشورهاي  اصلي  خود گفت : توضيح  علت  خودداري  برخي  از كشورها از انجام اين  عمل  قانوني  مشكل  است .
پوتين  بدون  ذكر نام  كشوري  گفت : علاوه  بر آن به  اين  افراد پناهندگي سياسي  داده  مي شود.
به  نظر كارشناسان  منظور رئيس  جمهوري  روسيه ، دولت  انگليس  است  كه  به احمد زاكايف  رهبر شورشيان  چچني  پناهندگي  سياسي  داده  است .
هفتمين  همايش  دادستانان  كل  كشورهاي  عضو شوراي  اروپا امروز در مسكوآغاز بكار كرد.

پيامدهاي آزمايش  موشكي كره شمالي
004980.jpg
005028.jpg
004974.jpg
گروه بين الملل- در سحرگاه روزي كه دنيا با جادوي فوتبال به خواب رفته بود، كره شمالي بعد از دو هفته هشدار و گمانه زني موشك هايي را آزمايش كرد كه برد آن تا سواحل غربي آمريكا مي رسد.اين خبر با چنان سراسيمگي در سراسر دنيا مخابره شد كه كسي به بخش دوم آن يعني ناموفق بودن نسبي اين آزمايش ها توجهي نكرد.
سحرگاه چهارشنبه و درست مصادف با سالروز استقلال آمريكا، كره شمالي شش موشك دوربرد پيشرفته آزمايش كرد.
در پي عدم موفقيت اين آزمايش، ظهر ديروز و درحاليكه آمريكا و روسيه و كشورهاي منطقه به شدت نسبت به اين اقدام اعلام هشدار و خطر مي كردند كره شمالي هفتمين موشك را هم آزمايش كرد.
زرادخانه موشكي كره شمالي
كل موشك هاي موجود در زرادخانه موشكي كره شمالي ۸۰۰ موشك بالستيك است. در اين زرادخانه ۶۰۰ موشك اسكاد از انواع مختلف و ۲۰۰ موشك رودونگ وجود دارد. موشك هاي اسكاد شامل هواسونگ ۵ با برد ۳۰۰ كيلومتر و هواسونگ ۶ با برد ۵۰۰ كيلومتر است. موشك هاي رودونگ برد تقريبي هزار تا ۱۴۰۰ كيلومتر دارند. موشك هاي كوتاه برد۰۲ -kn از ديگر انواع موجود در زرادخانه موشكي كره شمالي است كه بردي صد تا ۱۲۰ كيلومتر دارند.
موشك تاي پودونگ از پيشرفته ترين موشك هاي اين زرادخانه با برد تقريبي ۲ هزار تا ۲۳۰۰ كيلومتر است. اين موشك از سوخت مايع استفاده مي كند و براي اولين بار در سال ۱۹۹۸ بر فراز ژاپن آزمايش شد.
كره شمالي براي اولين بار در سال ۱۹۶۹ موشك هاي تاكتيكي خود را از شوروي خريد. اما در سال ۱۹۸۴ شروع به ساخت موشك هاي اسكاد B كرد و در نتيجه پيشرفت برنامه هايش، دو موشك جديد اسكاد C و ِD را ساخت. در سال هاي اخير تلاش كره شمالي در برنامه موشكي اش بر ساخت موشك هاي تاي پودونگ متمركز بوده است.
تحليلگران بر اين باورند كه كره شمالي هنوز با ساخت كلاهك هسته اي كه براي قرار گرفتن بر يك موشك به اندازه كافي كوچك باشد، فاصله زيادي دارد.

گروه بين الملل - نيلوفر قديري: در سحرگاه روزي كه دنيا با جادوي فوتبال به خواب رفته بود كره شمالي بعد از دو هفته هشدار و گمانه زني موشك هايي را آزمايش كرد كه برد آن تا سواحل غربي آمريكا مي رسد.
اين خبر با چنان سراسيمگي در سراسر دنيا مخابره شد كه كسي به بخش دوم آن يعني ناموفق بودن نسبي اين آزمايش توجهي نكرد.
سحرگاه چهارشنبه و درست مصادف با سالروز استقلال آمريكا كره شمالي شش موشك دوربرد پيشرفته آزمايش كرد.
در پي عدم موفقيت اين آزمايش ظهر ديروز و درحاليكه آمريكا ، روسيه و كشورهاي منطقه به شدت نسبت به اين اقدام اعلام هشدار و خطر مي كردند كره شمالي هفتمين موشك را هم آزمايش كرد.آزمايش شش موشك اول را ابتدا خبرگزاري كره جنوبي مخابره كرد و خبر پرتاب موشك هفتم را ژاپن اعلام كرد.
در مرحله اول از اين آزمايش كه چهار ساعت به طول انجاميد يكي از موشكها كه دوربردترين و مهمترين آن و موسوم به تاي پو دونگ است ۴۲ ثانيه بعد از پرتاب منفجر شد.
اين همان موشكي است كه بردي بيش از ۶ هزار كيلومتر دارد و مي تواند سواحل غربي آمريكا را هدف قرار دهد.
پنج موشك ديگري كه در آزمايش اول پرتاب شد همگي از نوع اسكات ميان برد بودند و همگي در آب هاي ژاپن فرود آمدند.به اين ترتيب هيچ يك از موشك هاي آزمايش شده در مرحله اول به خاك ژاپن نرسيدند.مقامات كره جنوبي ديروز ساعتي بعد از آزمايش موشك هفتم اعلام كردند اين موشك ميان برد بوده و در آب هاي شرق شبه جزيره كره فرود آمده است.
آزمايش موشكي كره شمالي درحالي روي داد كه آمريكا، كره جنوبي، ژاپن و حتي روسيه در روزهاي اخير با هشدار و تهديد بسيار پيونگ يانگ را از اين كار بر حذر مي داشتند.
كاخ سفيد در بيانيه اي كه ساعتي بعد از آزمايش موشكي منتشر شد اين اقدام كره را تحريك كننده و نشانه عدم تمايل اين كشور به بازگشت به گفتگوهاي چند جانبه دانست اما تأكيد كرد كه واشنگتن همچنان به راه حل ديپلماتيك و صلح آميز براي اين موضوع پايبند و متعهد است.
استفان  هادلي مشاور امنيت ملي بوش نيز در واكنش به اين اقدام كره با تأكيد بر ناموفق بودن آزمايش موشك تاي پو دونگ گفت، عدم موفقيت آزمايش اين موشك پيام مهمي درباره توانايي هاي كره شمالي به ما مي دهد.هادلي به آن دسته از سياستمداران آمريكايي تعلق دارد كه در روزهاي اخير در گفتگو با رسانه هاي اين كشور اخبار مربوط به احتمال آزمايش موشكي كره را غلوآميز مي دانستند و آن را ابزاري براي امتيازگيري كره از آمريكا توصيف مي كردند.
اما گروهي ديگر در واشنگتن موفقيت يا عدم موفقيت اين آزمايش را چندان مهم نمي دانند و همين كه كره در حال ساخت موشكي است كه تا سواحل آمريكا مي رسد را تهديدآميز تلقي مي كنند.
اين آزمايش اما بدون در نظر گرفتن نتيجه آن، موضع آن دسته از تندروهاي واشنگتن را تقويت مي كند كه از ابتدا مذاكرات شش جانبه كره را بي نتيجه مي دانستند و به دنبال فشار بر پيونگ يانگ با استفاده از ابزارهايي چون تحريم اقتصادي و حتي حمله نظامي بوده اند.
در پي رايزني هاي جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل و همچنين درخواست ژاپن، قرار است شوراي امنيت نشستي فوري براي بررسي آزمايش هاي موشكي كره شمالي تشكيل دهد.هنوز معلوم نيست تصميم اين شورا در پايان اين نشست چه باشد.
آنچه تحليلگران غربي را متعجب كرده انگيزه كره شمالي از آزمايش موشك هاي ميان بردي است كه در گذشته هم آزمايش شده بود و پديده جديدي نيست.
يكي از احتمالات مطرح در اين مورد اين است كه پيونگ يانگ از بيم ناموفق بودن آزمايش موشك تاي پو دونگ موشك هاي ميان برد را هم به آزمايش گذاشته تا شكست آزمايش موشك جديد چندان به نظر نيايد.
بازتاب آزمايش موشكي كره شمالي
انجام اين آزمايش بازتاب گسترده اي داشت و با محكوميت بسياري از كشورها رو به رو شد.وزير خارجه ژاپن كه كشورش  خطر اين موشك ها را بيش از كشورهاي ديگر منطقه احساس كرد با هشدار جدي به كره شمالي تأكيد كرد كه تحريم هاي اقتصادي را عليه اين كشور به اجرا مي گذارد.ژاپن اين تهديد را در همان ساعت به اجرا گذاشت و ورود كشتي هاي كره اي را به بنادر ژاپن تا شش ماه آينده ممنوع كرد.روسيه هم در بيانيه اي اين آزمايش را اقدامي تحريك كننده خواند كه تلاش هاي صورت گرفته براي فرونشاندن تنش ها در شبه جزيره كره را تحت تاثير قرار مي دهد.
چين كه در روزهاي اخير سكوت اختيار كرده بود ظهر ديروز و بعد از آزمايش هفتمين موشك كره شمالي با ابراز نگراني شديد از اين اقدام پيونگ يانگ خواستار خويشتن داري همه طرف ها در قبال اين واقعه شد.
ناتو هم با محكوم كردن اين اقدام كره ،آن را تهديدي براي امنيت و ثبات منطقه و جهان خواند.كميسيون اروپا هم اين آزمايش را به شدت محكوم كرد.در پي آزمايش موشكي كره شمالي در آب هاي ژاپن بهاي طلا در آسيا افزايش يافت.
با اعلام خبر آزمايش موشكي كره  شمالي بازارهاي مالي آسيا نيز با افت شاخص ها روبرو بوده اند.در همين حال يك تحليلگر اقتصادي نيز گفت: موقعيت ژئوپلتيك كره  شمالي بازارهاي جهاني طلا را ملتهب نگه خواهد داشت و به نظر مي رسد كه افزايش بيش از پيش بهاي طلا را شاهد باشيم.

نگاه
ريسك بزرگ
عباس لقماني
سرانجام آزمايش موشكي كره شمالي در ميان بهت و حيرت جهانيان به بار نشست و اين كشور موفق شد به آزمايشي دست زند كه تا آخرين لحظه حتي متحدان ديرپاي اين كشور نيز كره شمالي را از انجام آن برحذر داشته بودند.
مسئولان كره شمالي كه اكنون پشت به ديوار درصدد پاسداري از نظام و منافع ملي خود هستند با انجام اين آزمايش دست به ريسكي بزرگ نيز زده اند. واكنش جهانيان اين رژيم را تاكنون چندان تحت تأثير قرار نداده است ولي مجموعه تحولات جهاني ممكن است اين بار كره شمالي را با چالشي فراتر از آنچه دولت پيونگ يانگ پيش بيني كرده است روبه رو كند. كره شمالي كه در داخل نيز با مشكلات زيادي روبه روست شايد با دست زدن به اين ريسك بزرگ تلاش دارد بر وزنه سياسي و نظامي خود در چانه زني هاي آتي بيافزايد.
تنها كشور بازمانده رژيم هاي كمونيستي پس از جنگ دوم جهاني آگاهتر از آنست كه به پيامدهاي اقدام كنوني خود نيانديشيده باشد.
راهي كه كره برگزيده است با همه جريان هاي آغازين قرن بيست ويكم در تضاد است ولي اين كشور شايد براي دوام و بقاي خود راه ديگري نداشته باشد.
راهي كه به سختي مي تواند براي كشورهاي ديگر سرمشق باشد.
متن كامل در

آلبرايت:
دين و سياست را نمي توان از هم جدا كرد
ايرنا: مادلين آلبرايت وزير پيشين امور خارجه آمريكا گفت: دين و سياست را نمي توان از يكديگر جدا كرد.
آلبرايت در گفت وگو با شماره چهارشنبه روزنامه آلماني فرانكفورتر روندشاو افزود: فكر نمي كنم كه بتوانيم موفق شويم، انسان ها را از اعتقاداتشان كاملا جدا كنيم.
ما هرگز نبايد اين مساله را در تمام اهداف سياسي خود فراموش كنيم.
وزير امور خارجه آمريكا در دوران رياست جمهوري بيل كلينتون گفت: من نيز خود قويا اعتقاد دارم و عبادت مي كنم اما هنوز بايد ياد بگيرم كه در اين دعاها و عبادات كمتر درخواست داشته و بيشتر سپاسگزاري و تشكر كنم.
آلبرايت افزود: اروپا يك استثنا است، اما در بخش هاي زيادي از جهان به ويژه جهان اسلام پديده جدايي دين و سياست وجود ندارد.
وزير پيشين امور خارجه آمريكا گفت: ما به كارشناساني نياز داريم كه ابعاد ديني را شناخته و آنها را تجزيه و تحليل و به ما براي حل مناقشه ها و منازعه ها كمك كنند.
آلبرايت افزود: يكي از ضعف هاي اصلي سياست كنوني آمريكا، صحبت از بد و خوب است.
ما شايد در رابطه با اينكه بد چيست توافق نظر گسترده اي داشته باشيم، اما اينكه خوب چيست كمتر اطمينان داريم.
وزير پيشين امور خارجه آمريكا گفت: من فكر مي كنم كه اكثر مشكلات بين غرب و اسلام كمتر دليل ديني و بيشتر علل تاريخي و يا فرهنگي و مقدار زيادي نادانستني و سوء تفاهم در دو طرف وجود دارد.
آلبرايت در پاسخ به اينكه آيا پيشنهادي براي بهبود ديالوگ بين آمريكا و جهان اسلام دارد؟ اظهار داشت: طبيعي است كه آمريكا به استثناي ايران با تمام كشورهاي مسلمان در جهان مناسبات ديپلماتيك دارد.وي افزود: حتي پيشنهاد كنوني براي مذاكرات مستقيم آمريكا با ايران نيز از ديدگاه من معقول است.
آلبرايت گفت: ما بايست با استمداد بيشتر از رهبران ديني در آمريكا، ديالوگ با جهان عرب را بهبود بخشيده و پيش داوري هاي هاي موجود در دو طرف را از بين ببريم.

تازه ترين تحولات در غزه
گروه بين الملل - عليرغم تصور اسرائيل مبني بر اينكه مي تواند با حمله به غزه و دستگيري مسئولان حكومتي فلسطين، شرايط آزادي سرباز خود را بدست آورد، مقابله به مثل فلسطيني ها و حمله آنها به نقاط مختلف اسرائيل، گستره عمليات و منازعه را وسيع تر كرده به گونه اي كه با حملات پي درپي موشكي فلسطيني ها به شهرهاي صهيونيستي از جمله اشكلون در جنوب اسرائيل ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل مجبور به برگزاري جلسه اضطراري كابينه شد. در اين جلسه كابينه اسرائيل دستور گسترش حملات به عمق منطقه غزه را صادر كرد. همچنين اولمرت در اين جلسه رسماً اعتراف كرد كه حمله موشكي فلسطيني ها به عمق خاك اسرائيل نشانگر اوج گيري اقدامات جنگي حماس عليه اين رژيم است.
همزمان  با اين نشست، كميته اجرايي ساف نيز براي بررسي اوضاع جاري غزه كه با حملات مداوم نيروهاي اسرائيلي در وضعيت اسف باري به سر مي برد تشكيل شد.
از سوي ديگر دستگاه امنيت عمومي  اسرائيل و اطلاعات خارجي اين رژيم فهرستي براي ترور رهبران حماس تهيه كرده و اسامي نخست وزير، وزير امور خارجه، وزير داخلي فلسطين و نيز خالد مشعل را در آن گنجانده است.
در همين حال ديروز ارتش رژيم صهيونيستي عمليات نظامي موسوم به بارانهاي تابستان را به صورتي گسترده در مناطق فلسطيني شمال و جنوب باريكه غزه ادامه دادند.
حمله به وزارت كشور فلسطين
جنگنده  هاي رژيم صهيونيستي ديروز ساختمان وزارت كشور تشكيلات خودگردان فلسطين را در نوار غزه هدف حمله قرار دادند.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، هواپيماهاي جنگي اسرائيل در دو حمله جداگانه به نوار غزه، ساختمان وزارت كشور فلسطين و مدرسه موسوم به دارالعرقم وابسته به جنبش حماس را بمباران كردند.
در اين حملات ساختمان وزارت كشور تخريب شد و چهار نفر نيز به شدت زخمي شدند.
در همين حال به گزارش خبرگزاري فرانسه از رام الله، يك منبع امنيتي فلسطين اعلام كرد نظاميان ارتش رژيم اشغالگر صهيونيستي بامداد ديروز با استفاده از پانزده دستگاه خودروي نظامي محل اقامت عزيزالدويك رئيس شوراي قانونگذاري فلسطين در رام الله در كرانه باختري رود اردن را به محاصره در آوردند.

گامهاي لرزان عراق به سوي آرامش
گروه بين الملل - با قتل زرقاوي رهبر شبكه القاعده روند تازه اي در مبارزه با تروريسم و ترسيم فضاي آرامش در عراق شكل گرفته است.
طي هفته هاي گذشته طراحي عمليات متعدد عليه تروريست ها در نقاط مختلف عراق از يك سو و اجرايي شدن طرح آشتي ملي نوري مالكي نخست وزير عراق از سوي ديگر اين اميدواري را به وجود آورده است كه عراق در مسير آرامش و ثبات حركت مي كند.
ديروز اكرم الحكيم وزير مشاور در امور گفت و گوي ملي عراق گفت كه بين ۱۵ تا ۲۰ گروه شبه نظامي در اين كشور براساس طرح آشتي ملي نوري مالكي باب مذاكره با دولت جهت خلع سلاح و وارد شدن به روند مبارزات سياسي را آغاز كرده اند.
اگرچه معلوم نيست اين ۲۰ گروه تا چه حد نقش تعيين كننده در خشونت هاي عراق دارند اما نفس حركت چنين گروه هايي به سمت مذاكره مي تواند در اراده ديگر گروه هاي مسلح خلل ايجاد كند.
اين موضوع در شرايطي اتفاق مي افتد كه با كشف اسناد و مدارك از محل اختفاي زرقاوي موجي از دستگيري ها و حملات عليه اصلي ترين گروه تروريستي عراق شكل گرفته است و به موازات آن ارتش عراق به همراه نيروهاي آمريكايي طرح هاي جديد امنيتي در اين كشور را به اجرا گذاشته اند.
ديروز شبكه تلويزيوني العراقيه از انجام بزرگترين عمليات ضد تروريستي در منطقه مقداديه واقع در ۸۰ كيلومتري شمال شرق بغداد خبر داد. در اين عمليات ۱۵۰۰ سرباز عراقي با حمايت نيروهاي آمريكايي شركت دارند.

اعتراض نامزد رياست جمهوري مكزيك به نتيجه انتخابات
ايرنا: «آندره مانوئل لوپز اوبرادور» نامزد چپگراي رياست جمهوري مكزيك و شهردار سابق مكزيكوسيتي به نتايج اين انتخابات اعتراض كرد و خواستار بازشماري تمامي آرا شد.
به گزارش خبرگزاري «رويترز» از مكزيكوسيتي، مشاوران ارشد لوپز اوبرادور گفتند كه نه فقط نتايج آراي گزارش شده، بلكه تمامي آراي ريخته شده به صندوقها بايد بازشماري شود.
مشاوران اوبرادور افزودند كه وي ابتدا اعتراض خود را به مقامات انتخاباتي تسليم خواهد كرد و پس از آن احتمالاً از هوادارانش دعوت مي كند تا در خيابان ها به ابراز مخالفت با نتايج انتخاباتي بپردازند.
نتايج مقدمات انتخابات نشان داد كه فليپه كالدرون رقيب محافظه كار اوبرادور ۳۸/۳۶درصد آرا را به خود اختصاص داده كه به اين ترتيب، يك درصد و يا حدود ۴۰۰هزار رأي از اوبرادور پيش است.

پارلمان اروپا زمان تحقيق درباره عملكرد
«سيا» را تمديد كرد
مهر: پارلمان اروپا، مدت زمان تحقيق درباره عملكرد پنهاني سازمان اطلاعات مركزي آمريكا(سيا) در كشورهاي اروپايي را تا پايان سال جاري تمديد كرد.
هوبرت پيركر نماينده اتريشي پارلمان اروپا با اعلام اين مطلب افزود: احزاب مختلف پارلمان اروپا به اين نتيجه رسيده اند كه زمان تحقيق درباره عملكرد پنهاني سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) بايد تا پايان سال جاري ميلادي افزايش پيدا كند.ديك مارتي كه رياست كميته تحقيق پارلمان اروپا را بر عهده دارد، در اين باره گفت: هنوز نكات بسياري باقي مانده كه بايد درباره آنها تحقيق و بررسي صورت گيرد.وي گفت كه سيا تنها ۱۰ بار پرواز غيرقانوني بر فراز سوئيس انجام داده كه بايد ريشه هاي آن مورد بررسي قرار گيرد.
مارتي همچنين قرار است امروز گزارش ديگري در اختيار پارلمان اروپا قرار دهد.گزارش «ديك مارتي» رئيس كميته تحقيق درباره عملكرد سازمان سيا كه درهفت ماه تهيه و تدوين شده دربرگيرنده اسناد مكتوب و تصويري از فعاليتهاي سيا است.
در گزارش وي همچنين آمده است: كشورهاي انگليس، ايرلند، پرتغال، يونان و ايتاليا در روند انتقال مظنونان به فعاليت هاي تروريستي، نقش توقفگاه هاي ميان راهي را براي هواپيماها ايفا كرده اند و سوئد، بوسني - هرزگوين، انگليس و مقدونيه نيز هر يك به فراخور موقعيت جغرافيايي، همكاري قابل تأملي در انتقال مخفيانه مظنونان داشته اند.
آمريكا پس از حادثه ۱۱ سپتامبر جمع زيادي از زندانيان مظنون به تروريسم را به كشورهاي ديگر جهان منتقل كرده است. اين خبر رسوايي بزرگي براي دولت آمريكا در سال ۲۰۰۵ به وجود آورد و واكنش متفاوت كشورهاي جهان را برانگيخت.دولتهاي اروپايي، آمريكا را تحت فشار قرار داده اند تا توضيحاتي درباره پرواز هواپيماي حامل زندانيان سيا در اروپا ارائه دهد.

رياست دوره اي اتريش بر اتحاديه اروپا
بيش از ۸۰ميليون يورو هزينه داشت
ايرنا: «كارل هاينس گراسر» وزير دارايي اتريش ديروز اعلام كرد كه رياست شش ماهه اين كشور بر اتحاديه اروپا ۸۶ميليون و ۵۰۰هزار يورو هزينه دربرداشته است.اتريش از اول ژانويه سال جاري ميلادي به مدت شش ماه رياست اتحاديه اروپا را برعهده داشت.فنلاند از اول ماه ژوييه (۱۰تير) رياست دوره اي اتحاديه اروپا را به عهده گرفته است.گراسر افزود:۱۶ميليون و۵۰۰هزار يورو از اين مبلغ براي اشتغال افراد در شش ماه گذشته هزينه شده است.

رئيس ضد اطلاعات سازمان اطلاعات و امنيت نظامي
ايتاليا دستگير شد
ايرنا: رئيس ضد اطلاعات «سيزمي» سازمان اطلاعات و امنيت نظامي ايتاليا صبح ديروز دستگير شدند.
به گزارش خبرگزاري آنساماركو منچيني مدير و تعدادي از مأموران سيزمي بامداد روز چهارشنبه به دستور دادستاني ميلان دستگير شدند.
دادستاني ميلان حكم دستگيري منچيني را در رابطه با ربوده شدن ابوعمر را امام جماعت مسجد ميلان صادر كرده است.
پليس قضايي علاوه بر منچيني نفر دومي را نيز دستگير كرده است كه نام وي هنوز فاش نشده است.علاوه بر اين دو نفر،حكم دستگيري چند نفر ديگر نيز صادر شده كه در حال حاضر تحت تعقيب هستند.
دادستاني ميلان پيشتر نيز حكم دستگيري ۲۲مأمور سازمان سياي آمريكا را كه در جريان ربوده شدن ابوعمر مصري در سال ۲۰۰۳ نقش داشتند صادر كرده بود.

اولين نماينده اتحاديه اروپا در اتحاديه عرب معرفي شد
ايرنا: اولين نماينده اتحاديه اروپا در اتحاديه عرب با هدف تقويت همكاري و روابط دوجانبه معرفي شد.روزنامه فرانسوي زبان «ليبرته» چاپ الجزاير نوشت: «كلاوس ابرمن» رئيس هيأت نمايندگي كميسيون اروپايي در مصر با حفظ سمت به عنوان نماينده اتحاديه اروپا در اتحاديه عرب فعاليت خود را آغاز كرد.«ابرمن» ديروز استوارنامه خود را به «عمرو موسي» دبير كل اتحاديه عرب تسليم كرد.«آلا روشدي» يك سخنگوي اتحاديه عرب گفت كه انتخاب نماينده اتحاديه اروپا در اتحاديه عرب زمينه هاي تقويت روابط و همكاري هاي دوجانبه را افزايش مي دهد.

انتخابات پارلماني در مقدونيه
ايرنا: مردم مقدونيه براي انتخاب نمايندگان پارلمان خود در انتخاباتي كه براي عضويت اين جمهوري در اتحاديه اروپا تعيين كننده است، به پاي صندوقهاي رأي رفتند. به گزارش شبكه خبري بي بي سي، اين انتخابات نقش تعيين كننده اي در مسير پيشرفت اين كشور در پيوستن به اتحاديه اروپاست. حدود ۷/۱ ميليون نفر واجد شرايط رأي دادن هستند و براي انتخاب ۱۲۱ نماينده خود به پاي صندوقهاي رأي رفته اند. ۲۷۰۰ نامزد از ۳۰ حزب و ائتلاف مختلف سياسي در اين انتخابات به رقابت با يكديگر مي پردازند.
از زمان استقلال مقدونيه از يوگسلاوي سابق در سال ۱۹۹۱ اين چهارمين انتخابات در اين جمهوري كوچك است.
اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۵ چراغ سبز خود را براي پيوستن مقدونيه به اين نهاد نشان داد. دولت مقدونيه طي سالهاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ درگير جنگ داخلي با جامعه آلباني تبارها بود. اين جنگ و درگيري در سال ۲۰۰۱ با امضاي پيمان «اوهريد» كه با پادرمياني جامعه بين الملل امضا شد، خاتمه يافت.

براساس نظرسنجي از تحليل گران آمريكايي؛
آمريكا در جنگ با تروريسم شكست خورده است
ايسنا: تحليل گران و كارشناسان برجسته آمريكايي هشدار دادند كه آمريكا در جنگ عليه تروريسم شكست خورده و تهديد وقوع حملات بزرگ تروريستي هم چنان وجود دارد. مجله فارين پالسي - چاپ آمريكا - با همكاري يك مركز پژوهشي واشنگتن اقدام به برگزاري نظرسنجي از تحليل گران برجسته سياسي و امنيتي آمريكا و رؤساي سابق سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) كرده كه بر اساس آن ۸۴ درصد از اين افراد معتقدند آمريكا در جنگ عليه تروريسم شكست خورده است.
نتايج اين نظرسنجي كه خبرگزاري فرانسه آن را منتشر كرده، نشان مي دهد كه ۸۶درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي معتقدند جهان نسبت به پنج سال گذشته ناامن تر شده است و ۸۰ درصد نيز بر اين باورند كه احتمال خطر وقوع حملات بزرگ تروريستي عليه آمريكا تا ۱۰ سال آينده نيز وجود دارد.
در همين حال رئيس جمهور آمريكا در سخنراني خود به مناسبت فرا رسيدن روز استقلال كشورش در جمع صدها سرباز ارتش و خانواده هاي آنان هشدار داد كه تعيين جدول زماني غير واقعي براي خروج نظاميان آمريكايي از عراق اشتباهي فاحش خواهد بود.جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا، براي گذران بخشي از تعطيلات خود با سربازان آمريكايي به پايگاه نظامي فورت براگ در نيويورك سيتي رفت و در حالي كه زنان و مردان ارتش كشورش با يونيفورم مخصوص اطراف وي را احاطه كرده بودند، بار ديگر وعده داد كه در برابر درخواست ها براي خروج سربازان آمريكايي از عراق مقاومت كند.

درخواست تحقيقات علني درباره انفجارهاي لندن
ايرنا: در آستانه سالگرد انفجارهاي تيرماه سال گذشته در سامانه حمل و نقل لندن بر تقاضاهاي قبلي براي انجام تحقيقات علني و مستقل قضايي درباره اين حمله تروريستي افزايش يافته است.«جان دنهام» از معاونان پيشين وزارت كشور انگليس روز چهارشنبه به جمع متقاضيان انجام اين تحقيقات از ميان نمايندگان مجلس، خانواده قربانيان، بازماندگان و همچنين جامعه مسلمانان اين كشور پيوست.وي كه در اعتراض به حمله نظامي به عراق از سمت خود استعفا كرد، گفت: بايد تحقيقات كاملي انجام شود تا از وقوع خشونتي مانند آنچه كه در هفتم ژوييه رخ داد، جلوگيري شود.اين حمله انتحاري كه توسط چهار شهروند انگليسي انجام شد، ۵۲ كشته و صدها مجروح برجاي گذاشت.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |