پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۷ - Jul 6, 2006
بررسي علل و پيامدهاي گرايش به جراحي پلاستيك
اعتماد به نفس در پناه تيغ!
مينو بيگي
004899.jpg
جواني و شادابي بهترين فصل زندگي همه ماست. هر چند كه انسان در تمام فصل هاي زندگي هر روز تحت تأثير تحولات فكري تازه قرار مي گيرد، به طوري كه از هر تحول فكري و نو شدن مي توان به عنوان تولدي دوباره و فصلي نو در زندگي ياد كرد.اما راز و رمزهاي زيبايي، موضوعي است كه هميشه و در تمام عمر ذهن آدميان را مشغول به خود مي كند تا جايي كه حتي امروز و در دنياي كنوني خيلي از ما حاضريم براي تقويت يا دستيابي به مظاهر زيبايي، هر رنج و سختي را به جان بخريم.از همين منظر است كه جراحي هاي زيبايي و ترميمي اين روزها در جامعه ايراني بويژه در بين بانوان فراگير شده است.آگهي هاي جراحي پلاستيك، جراحي بيني و زيبايي به گونه اي صفحه هاي مياني روزنامه ها را احاطه كرده كه گويي همگان در جست وجوي زيبايي اند.
در اين ميان سه تن از كارشناسان علوم اجتماعي، دكتر مريم رسوليان روانشناس و استاد دانشگاه، دكتر عباس محمدي اصل، جامعه شناس و دكتر ناهيد توسلي نويسنده و پژوهشگر امور زنان در گفت وگوي پيش رو از تبعات و دلايل اقبال عمومي بويژه گرايش خانم هاي جوان به انجام جراحي هاي زيبايي مي گويند.
* جوان بودن چهره چه نقشي در زندگي اجتماعي زنان دارد؟
- دكتر رسوليان: جواني مظهر زيبايي، قدرت، مورد توجه بودن، سلامت و اميد به زندگي است، جواني خود معادل زيبايي است. جواني را بايد تداعي  كننده زيبايي و سلامتي بدانيم.
در پژوهش هايي كه در زمينه معيارهاي انتخاب همسر انجام شده است يافته هاي زير به دست آمده: 1- زيبايي ظاهري 2- جذابيت زنان جزء اولين اولويت هاي مردان بوده است اما در مورد اولين اولويتهاي زنان موقعيت اجتماعي- اقتصادي مرد بيشتر مطرح بوده است.
- دكتر محمدي اصل: در فرهنگي كه به زن از منظر جنسي نگريسته مي شود جوان بودن بسيار مهم است و جايگاه زنان را بالا مي برد اما در دوره هايي از تاريخ پيري و جاافتادگي در زنان اهميت داشته چون به عنوان نمونه گيس سفيد نشانگر تجربه زندگي و امكان آموزش آن به نسل بعد بوده است.
با اين وجود از زماني كه جسم و توان زاد و ولد او در تاريخ مهم شد، جوان بودن هم براي زندگي زنان اهميت پيدا كرد. بنابراين اگر در جامعه اي جاذبه هاي جسمي و جنسي زن عمده شود زنان به جوان بودن بسيار اهميت مي دهند در غير اين صورت اگر جوان بودن به انسان احساس شادماني و سرخوشي دهد انسانها و از جمله زنان مي توانند جواني چهره را براي ارضاي خاطر خود انتخاب كنند.
- دكتر توسلي: جوان بودن پديده اي گذر ا است، مانند كودكي، نوجواني، ميانسالي و حتي پيري. تنها امتياز جواني، آن هم جواني چهره، كامل بودن و در اوج بودن وضعيت انسان در مقطعي از عمر تاريخي اش است؛ مقطعي كه در آن همه چيز در اوج زيبايي، شكوفايي، با اثر بودن و به اصطلاح كامل بودن است. از همين روست كه در اساطير، معمولاً  ايزدان و ايزد بانوان و يا قهرمانان و پهلوانان و حتي پيش نمونه ها نماد همه اين ويژگي ها هستند، از اين روست كه اسطوره مي شوند. مثلاً  در اساطير ايران باستان، آناهيتا- ايزد بانوي آبها- يكي از زيباترين نمونه هاي زيبايي چهره و اندام را دارد و اين زيبايي و جواني، جاودانه و ابدي است. در بسياري از اساطير الهه گان همين شرايط را دارند. بنابراين جواني، بويژه در چهره و رخ كه اولين نشانه عيني هويت آدمي است نقش مؤثري را دارد و پديده اي است كه در طول تاريخ وجود داشته است.
* آيا زنان بيشتر از مردان به ظاهر خود توجه مي كنند، يا نوع توجه آنان متفاوت است؟
دكتر رسوليان: پاسخ به اين پرسش نياز به بررسي و پژوهش دارد، اما مي تواند توجه ما را به اين نكته جلب كند كه شايد مردان نيز به دنبال اين تغييرات هستند اما از نوع ديگر؛ به عنوان مثال انواع ريش و سبيل ها به تازگي ايجاد و تغييرات متفرقه در چهره، گواه اين ادعاست. اما بايد توجه داشت علاوه بر ابعاد بيروني، زيبايي منجر به افزايش اعتماد به نفس افراد شده در نتيجه احساس آنان را به زندگي مثبت تر مي كند .
دكتر محمدي اصل: اگر وجود زن در جسم او خلاصه شود و راهي براي ارتباط با روحيات و ذهنيت ها و تمايلات دروني زنان باقي نماند، در اين صورت زنان سعي مي كنند با ظاهري آراسته و پرجاذبه در مناسبات اجتماعي حاضر شوند؛ به عنوان مثال اگر زنان حق انتخاب همسر نداشته باشند و ارتباطات دو جنس محدود به ظواهر جسماني گردد و زن نيز نتواند از ديدگاه دروني و فكري ظاهر شود، در اين صورت چاره اي نمي ماند جز اينكه زنان ظاهر خود را به اشكال مختلف زيبا و متوازن نشان دهند. در اين صورت از آرايش تا جراحي بيني گرفته تا تغيير مد لباس و شيوه حرف زدن و حركات و سكنات همگي به سمت اين ظاهرسازي تمايل پيدا مي كند.
دكتر توسلي: زنان به دليل ابژه شدن، نياز شديد به توجه دارند زيرا خود به عنوان سوژه معمولا حق انتخابي قاطعانه ندارند به ويژه اينكه بسياري از زنان جهان خود را به عنوان ابژه پذيرفته اند (كه البته بسيار دردناك است). جامعه به آنها اين امكان را نداده است تا آنها هم مانند مردان همسر گزيني كنند يا اگر به دنبال شغل مي گردند بدون توجه به چهره شان براي شغلي برگزيده شوند و اصلا چرا بايد برگزيده شوند؟ به عبارتي ديگر، اين ارزشمند شدن جواني و زيبايي چهره ظاهري، چون پديده اي فراگير شده است، آنان نيز ناگزير خود را ناآگاهانه تسليم و جذب آن كرده اند.
در اين ميان نهادي هم نبوده است تا از راه هاي گوناگون مانند كتاب، راديو، تلويزيون، فيلم و.... معيار تابوي صورت و چهره جوان و زيبا داشتن و اساساً كالا شدن و ابژه شدن زن را بشكند و ارزش ها را به سمت و سوي جوان ماندن چهره دروني، سيرت، دانش، علم، اخلاقيات، هنر و... سوق دهد.
* چه اقشاري بيشتر دست به جراحي براي تغيير چهره مي زنند؟
دكتر رسوليان: وقتي رفتاري بيش از حد انتظار در جامعه اي بروز كند نشان دهنده شرايط خاص جامعه براي بروز اين رفتار است اما در همين شرايط ويژه، شخصيت هاي خاص اين رفتار را از خود بروز نمي دهند. پژوهش هاي انجام شده در ايران نشان مي دهد ويژگي هاي شخصيتي وسواسي و خودشيفته بيشتر متقاضي اعمال جراحي زيبايي و تغيير چهره بوده اند.
دكتر توسلي: اين پرسش را روان شناسان و جامعه شناسان بهتر مي توانند پاسخ دهند. به نظر من اگر كسي (و يا قشري) زيستن خويش را بشناسد و اعتماد به نفس شخصي، شخصيتي و اجتماعي داشته باشد كمتر به دام اين بازي ها و اين عوارض مي افتد. كساني كه كمبودهايي از گونه هاي مختلف حسي، عاطفي، يا مورد توجه قرار نگرفتن دارند و يا در خانواده هايي كه شخصيت آنها به حساب نيامده رشد كرده اند، بيشتر به سوي اين پديده ها روي مي كنند و راحت تر و زودتر و بيشتر جذب اين تغييرات ظاهري مي شوند تا بلكه از آن طريق توجهي را به خود جلب كنند! به عبارتي اين اپيدمي به صورت مسابقه اي مي شود كه همه براي اول شدن مي دوند و مشكل اين جاست كه از سرمايه خود يعني زمان و آزادي بايد مايه بگذارند در حالي كه اين مسابقه نه تنها برنده اي ندارد بلكه در نهايت همه بازندگان عمر خويش كه گران بهاترين سرمايه هر انساني است، مي شوند.
دكتر محمدي اصل: به نظر مي رسد عامل اصلي در زيباسازي چهره يكي امكانات مالي و دوم ارتباطات جهاني و سوم مراوده با گروه هايي باشد كه به زيبايي ارزش مي دهند. بنابراين امروز مشاهده مي شود در صورت محدود شدن حق انتخاب زن براي ازدواج از روي چهره حتي برخي زنان مذهبي نيز به سمت اين پديده گرايش پيدا مي كنند چون تمام ارزش ها در اين حوزه خلاصه مي شود.
* اين تغيير چهره چه عوارضي را در جامعه به جا مي گذارد؟
دكتر توسلي: همان طور كه پيشتر هم گفتم يكي از چندين عوارض اين تغيير چهره ها- به ويژه آن كه وقتي به صورت اپيدمي هم درآيد- ارزش گذاري هاي متفاوتي است كه جامعه را مبتلا مي كند و ديگري، چشم و هم چشمي و عوارض و پيامدهاي مادي و اقتصادي و غيره ناشي از آن. مهمتر اين كه حساسيت هاي جامعه از حوزه هاي فرهنگي، چرخش پيدا مي كند و مسلم است كه عوارض اين مسائل مي تواند ساختار جامعه را در هم بريزد به ويژه ساختار جامعه اي كه در اصل سنتي است و موجب بحران هاي ويژه اي مي شود كه حل آنها به سختي امكان پذير است به دليل اين كه حل مشكلات فرهنگي يكي از دشوارترين كارها براي دولتمردان و مسئولان يك جامعه است زيرا اين ويژگي ها گهگاه آن قدر در فرد و جامعه دروني مي شود كه مبارزه با آن هزينه هاي سنگين و گوناگوني را مي طلبد.
دكتر رسوليان: خود اين تغيير چهره ها عوارض شرايط خاص جامعه است و نشان دهنده اين است كه جامعه فرصت بروز و ظهور استعدادها و گرايش هاي مختلف را به افراد نداده است و در نتيجه افراد راه هاي انحرافي را انتخاب كرده اند. در جامعه جوان ما يكي از زمينه هاي بروز استعدادها درس و دانشگاه بوده است كه آن هم با توجه به محدوديت ظرفيت دانشگاه با خيل جوانان سرخورده مواجه مي شويم و از ديگر سو زمينه فعاليت هاي هيجاني مثل ورزش جمعي، برنامه هاي شاد عمومي وجود ندارد اگر هم باشد براي دختران وجود ندارد و در نتيجه همه اينها منجر به بروز رفتارها و تخليه هيجان ها مي شود كه اگر در جامعه راه ديگري براي بروز آنها وجود داشت اتفاق نمي افتاد. در جامعه اي كه سلامت و اعتماد به نفس جوانان همواره مورد تهديد قرار مي گيرد توسل به راه هاي غيرمتعارف كسب اعتماد به نفس به وجود مي آيد و از ديگر سو وقتي هويت و سلائق جوانان مورد تهديد قرار مي گيرد براي اثبات هويت و قدرت خود اقدام به رفتارهايي مي كنند كه در راستاي مخالفت با جامعه و اثبات خود باشد.
دكتر محمدي اصل: به نظر مي رسد كه اين پديده اصلاً مشكل نيست مگر اينكه جامعه چنين تعبيري را القاء كند. به عبارت ديگر اگر اين مسئله به انتخاب فرد و آرامش خاطر او بازگردد
مسئله اي نيست، اگر تصور شود كه زن به واسطه زيباسازي مي تواند آرامش جامعه را بر هم زند و در كار مردان وقفه ايجاد كند در اين صورت تبديل به مشكل مي شود.
به هر حال اگر اين تغيير چهره از اراده زنان سرچشمه مي گيرد و باعث حضور موثر اجتماعي شود، مي توانند در جامعه تحرك ايجاد كند .
* چرا به مرور زمان و پس از زنان، مردان هم به اين موضوع مي پردازند.
دكتر محمدي اصل: در دوره جديد علت توجه به ظاهر، تأمين سلامتي است. اين كار از تمرين در باشگاه هاي ورزشي گرفته تا رعايت رژيم هاي غذايي، دستكاري در توازن و تركيب اندام ها ادامه پيدا مي كند و ربطي به مرد و زن بودن ندارد،  به عنوان مثال اگر شكم برآمده مردان توهين به جامعه تلقي  مي شود به اين معنا است كه چنين افرادي از برنامه غذايي و كارهاي متناسبي برخوردار نيستند و با اين وصف ستون فقرات خود را آسيب پذير مي كنند و بايستي زودتر از صحنه كار خارج شوند كه اين به معناي اتلاف سرمايه اي است كه براي بهره وري آنها در نظر گرفته شده بود و اين بي اعتنايي به خواسته جامعه است. به اين ترتيب اگر مردان احساس رضايت خاطر از توازن اندام داشته باشند همچون زنان مي توانند وارد اين گود شوند.
دكتر توسلي: وقتي تبي جامعه اي را بگيرد و ارزش گذاري ها به حوزه هايي خاص تنزل پيدا كند و تقريباً فراگير و همه  گير شوند، ديگر مسئله جنس و جنسيت برايش تفاوتي ندارد كه
كدام يك وارد اين حوزه شوند. زيرا وقتي زيبايي ظاهر و پيامدي هاي آن ارزش شود، ديگر زن و مرد، هر دو شامل اين اپيدمي مي شوند. به ويژه آنكه در جهان كنوني تفاوت هاي جنسي در تقابل با تفاوت هاي جنسيتي مي خواهد خود را به يك برابري ناآشنا، بيگانه و نامتفاوت برساند بدين جهت تفاوت هاي جنسي، ديگر آن كاركرد، ارزش و منشأ اثر را در جامعه ندارد.
دكتر رسوليان: با توجه به صحبت هايي كه شد مسلماً مردان هم وارد اين گود مي شوند. به ميزاني كه تعاريف جامعه از زنانگي و مردانگي كاهش يافته و تعاريف و نقش هاي جنسيتي انسان كاهش يابد و صفات عام و مشترك انساني مدنظر قرار گيرد، شباهت هاي دو جنس به يكديگر بيشتر مي شود. علاوه بر اين تهديد هويت، سلامتي، اعتماد به نفس و... براي مردان نيز اتفاق مي افتد.هنگامي كه متقاضيان فراوان وجود داشته باشد به دلايلي كه ذكر شده و امكانات طبي و تكنولوژي جراحي و يا انواع و اقسام لوازم آرايش در دسترس باشد، بالطبع شيوع اين رفتارها بسيار گسترش مي يابد و عمومي مي شود. افزايش چشمگير استفاده از لوازم آرايش، شيوع جراحي هاي زيبايي در ايران و جامعه جوان ما، همه و همه حكايت از توجه بيش از حد مردم به ظاهر خود دارد و از آنجا كه انسان اصولاً به دنبال جاودانگي است، پس جراحي بيني بهتر از گريم است. از بين بردن موهاي زائد با ليزر بهتر از اپيلاسيون و اصلاح عيب انكساري چشم با ليزر بهتر از عينك است.

سكوت پرهياهوي شب
004893.jpg
دكتر اعظم السادات هاشمي- امشب به ميهماني دعوت شده اي، مريم كسل و ناراحت است، هرگاه نگاهت به نگاهش گره مي خورد، لبخند مي زني تا شايد كمي از كسالت او كم شود.
اما او همچنان بي حوصله است، مي پرسي: مريم جان چرا كسلي؟ و او انگار كسي را پيدا كرده باشد تا سفره دلش را باز كند، شروع مي كند:
مي دوني! ديروز خيلي خسته شده بودم، صبح تا ظهر سر كار بودم، بعدازظهر هم بچه ها را به پارك بردم و تا ساعت 12 شب آنجا بوديم، به بچه ها خيلي خوش گذشت، ولي وقتي برگشتم، خسته خسته بودم، تازه خوابم برده بود كه تلفن زنگ زد، اشتباه گرفته بودند، طرف خيلي معذرت خواهي كرد ولي چه فايده تا صبح خوابم نبرد... .
از ميانه حرف ها، گم مي شوم در خودم، در شيفت هاي سخت كاري، از صبح تا شب سر و كله زدن با بيماران مختلف از فرهنگ هاي گوناگون و شب... شب كه همه آدم ها مي روند كه بخوابند و به دنبال سكوت و آرامش هستند و فقط صداي تيك تاك ساعت مزاحم خواب آنهاست، اصل كار تو شروع مي شود. اگر چشمانت را بسته باشي، با زنگ گوش خراش تلفن و يا داد و فرياد بيماري كه واقعاً دردمند است، چشمانت باز مي شود! بايد به سرعت خودت را به بيمار برساني، اصلاً نبايد ظاهر خواب آلود داشته باشي و بايد كارت را به نحو احسن انجام دهي.
بايد پابه پاي بيمار، ابراز همدردي كني، بيماري كه مستأصل است و با مراجعه به چندين بيمارستان، گره كارش باز نشده و اكنون با نگاه نگران و خشمگين، چشم به دستان تو دارد، امكانات بيمارستاني در حد محدود است، اما بيمار تو نيازمند است، از دستت كاري برنمي آيد، اما او همه چيز را از تو مي خواهد و فقط تو را مي شناسد. در ميان اين جار و جنجال به ياد كودكت مي افتي.
در همين حال نگاهت با نگاه مادر نگراني كه جگر گوشه اش را بغل گرفته و ملتمسانه از تو مي خواهد برايش كاري كني، گره مي خورد.
به اين مي انديشي كه آيا براي فرزندت حق مادري را كامل ادا كرده اي؟
جملاتي را از زبان بيمارانت مي شنوي، اما نبايد بالاتر از گل به آنها بگويي، چرا كه تو لباس سفيد بر تن داري و اين لباس مقدس است!!
جملاتي مانند: همه اشان خوابند، در اين بيمارستان را گل بگيرند، چرا شما اين قدر خونسرديد؟ اميدوارم كه سر عزيزت بيايد، پس اين روزنامه ها چه مي نويسند كه مشكل بيماران با هر درجه از مصدوميت بدون عذر و بهانه بايد توسط اورژانس بيمارستان ها حل شود؟ اميدوارم هرچه از ما گرفته ايد حرامتان باشد، اگر ما نباشيم شما نان براي خوردن نداريد، اگر براي پسرخاله ات باشد، تخت خالي دار؟ و... .
و البته در كلاس درس اخلاق پزشكي ياد گرفته اي: هميشه حق با بيمار است!
غرق در اين افكار هستي كه مريم دستي به شانه ات مي زند و مي گويد، خانم دكتر بفرماييد شام... .

دريچه
كشف ژن هاي مرتبط با سرطان
004884.jpg
سرويس سلامت: دانشمندان كره جنوبي با انجام تحقيقاتي بر روي موشها نشان دادند، پروتئين حامل ژن E2-EPF سلولهاي متاستاز را فعال مي كند.به گزارش كوريا تايمز اين تحقيقات به كشف ژني انجاميد كه با سرطانهاي متاستازي سينه، كبد و روده ارتباط دارد.از سوي ديگر هلث  دي نيوز گزارش داد: محققان موسسه ملي سرطان در آمريكا از كشف ژني خبر دادند كه مي تواند خطر ابتلا به ملانوما (mela oma) را افزايش دهد، اين سرطان يكي از رايج ترين نوع سرطان پوستي در افراد است.در اين بررسي ها مشخص شد كه گونه هاي متفاوتي از MC1R ژني كه خطر ابتلا به ملانوما را افزايش دهد به راحتي در مواردي كه فرد داراي رنگدانه هاي سياه در پوست خود است، شناسايي كرده اند.
جذابيت مرگبار
همشهري آن لاين:صرف ديدن فرد ديگري كه مواد روان گردان مصرف مي كند در مغز معتاد ديگر، باعث فوران شيميايي تحريك كننده مي شود و به همين دليل است كه ترك  كردن سخت است. در پژوهشي كه توسط نورا وولكوف رئيس موسسه ملي سوء مصرف مواد اعتيادآور آمريكا انجام شد گروهي از معتادان هنگام تماشاي صحنه اي شبيه سازي شده از مصرف مواد اعتيادآور مورد اسكن مغزي قرار گرفتند. مغز معتادان در پاسخ به تماشاي ويدئو يك ماده واسطه عصبي به نام دوپامين ترشح كرد كه ماده شيمايي پاداش در مناطقي از مغز است كه عادت در آن شكل مي گيرد.
قوز شست پا
004881.jpg
ايسنا: قوز شست پا، برآمدگي سفت و دردناكي است كه در مفصل انگشت شست پا بروز مي كند. اين برآمدگي اغلب در زنان مشاهده مي شود و معمولاً علت آن پوشيدن كفش هاي سفت، پنجه باريك و با پاشنه هاي باريك بلند است كه به پا فشار مي آورد. به گفته متخصصان آمريكايي زماني كه يك قوز شست پا شكل مي گيرد، مفصل شروع به ورم كردن مي كند و به تدريج به قرمزي و دردناك شدن آن افزوده مي شود. در اين شرايط ممكن است راه رفتن براي فرد دشوار شود و اين برآمدگي ممكن است حتي باعث بروز آرتروز يا به هم خوردن ترتيب قرار گرفتن انگشتان ديگر پا شود. مهمترين و مؤثرترين راه براي جلوگيري از بروز اين برآمدگي پوشيدن كفش هاي راحت و كاملاً متناسب با اندازه و شكل پاست.
شرايط نگهداري غذاها
در فصل گرما
ايسنا: به علت اينكه در فصل گرما حرارت بين 25 تا 37 درجه محيط مناسبي براي رشد ميكروب هاست، بايستي به شرايط توليد و نگهداري غذاها بيشتر توجه كرد. دكتر عبدالرضا سودبخش متخصص بيماري هاي عفوني در خصوص بيماري هاي شايع در فصل گرما گفت: بيماري هاي فصل گرما را مي توان به دو گروه تقسيم كرد؛ گروه اول گاستروآنتريت(التهاب روده و معده كه منجر به اسهال و استفراغ مي شود) و گروه دوم گرمازدگي هاست كه علت اسهال و استفراغ مي تواند عفوني يا غيرعفوني باشد. دكتر سودبخش خاطرنشان كرد: ميكروبي مانند شيگلا كه بيمار دچار تب و دل درد همراه با مدفوع كم حجم مي شود يا ممكن است به علت سم آنتروتوكسين كه ميكروب توليد مي كند سبب اسهال و استفراغ شود كه در اين حالت معمولاً روده كوچك محل ابتلا به اسهال پرحجم و بدون درد و بدون تب است. عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران ادامه داد: از سموم بسيار مهم غذايي بايد به سم بوتوليسم كه اثر آن كاملاً متفاوت است اشاره كرد كه با خوردن غذاي كنسرو شده ايجاد مي شود. ضمن اينكه توليد اين سموم رنگ و بوي غذا را زياد عوض نمي كند و مي توان از طريق باد كردن در كنسرو آن را تشخيص داد.
وي گفت: در حال حاضر مصرف آنتي بيوتيك و واكسيناسيون كه در بسياري از بيماري هاي عفوني شايع است براي گاستروآنتريت جايگاهي ندارد و اساس درمان آن از طريق رساندن آب و الكتروليت مانند مصرف آب به صورت خوراكي و يا از طريق پودر ORS است. همچنين در شرايط ويژه مانند استفراغ شديد و يا شوك بايد از سرم تزريقي استفاده شود. توجه به اين نكته ضروري است كه اگر فردي با 60 كيلو وزن دچار شوك ناشي از هيدراسيون شود با حدود 6ليتر كمبود آب مواجه است كه 3 ليتر آن بايد در همان ساعت اول و 3 ليتر ديگر بايد ظرف 2 تا 4 ساعت بعد به او داده شود. نكته ديگر اينكه خوردن مايعات فراوان و شير دادن به كودكان در زمان اسهال بلامانع است و موجب تشديد اسهال نمي شود.

بسكتبال، پرآسيب ترين ورزش
004890.jpg
همشهري آن لاين: پژوهشگران دانشگاه لويولا در آمريكا مي گويند كه صدمات ناشي از بازي بسكتبال شايع ترين آسيب هاي ورزشي درمان  شده در اورژانس هاي آمريكا در سال 2005 بوده است. آمار جمع آوري شده نشان مي دهد كه بسكتبال با 512 هزار مورد آسيب در راس جدول است و پس از آن دوچرخه سواري با 485 هزار مورد آسيب در رده دوم قرار مي گيرد. آسيب هاي ناشي از فوتبال آن با 174هزار مورد در مقام چهارم قرار مي گيرد.
دو و ميداني با تنها 17 هزار مورد جراحت بي خطرترين ورزش در سال گذشته در آمريكا بود. شايع ترين صدمه گزارش شده آسيب رباط صليبي قدامي زانو بود.

درمانگاه
رژيم؛گرفتن يا نگرفتن
صدف كوه كن- دكتر ضياءالدين مظهري
004896.jpg
با توجه به متنوع بودن انواع چاقي ها و عوامل تاثيرگذار، روش هاي متعدد و مختلفي جهت درمان اين مشكل جهانشمول وجود دارد كه مواردي از آن عبارتند از:
الف جراحي:
۱ روش هاي مختلف جراحي شامل جراحي معده (گاستريك باي پس و گاستروپلاستي يا قرار دادن بالن در معده يا حلقه گذاشتن در آن).
۲ بستن آرواره ها و سيم بندي آنها.
۳ برداشتن قسمتي از روده يا باي پس كردن
۴ ليپوساكشن يا مكيدن چربي ها از نواحي انباشتگي
۵ جراحي پلاستيك و برداشتن و خارج كردن بافت
ب داروهاي لاغري:
تركيبات متعددي وجود دارند كه به عنوان داروهاي لاغري، عرضه مي شوند و عموماً در اثر آنها چند سطح قابل ذكر است:
۱ - داروهاي كاهش دهنده اشتها
۲ داروهاي افزايش  دهنده سوخت و ساز بدن
۳ داروهاي ملين و افزايش دهنده سرعت عبور غذا از دستگاه گوارش
۴ داروهاي افزايش دهنده ادرار (مدر)
۵ داروهاي كاهش دهنده ميزان جذب چربي ها.
۶ داروهاي تركيبي با عملكرد متفاوت
ج انواع مختلف رژيم هاي لاغري:
اين رژيم هاي غذايي، رژيم هاي گوناگون از صفركالري تا پركالري و از تك خوري و رژيم هاي جادويي و غيرمعمول تا رژيم هاي تلفيقي و متنوع بدون اصلاح و تغيير رفتار يا توأم با تغييرات رفتاري را شامل مي شوند؛ گرچه همه موارد ذكر شده، يك هدف دارند: كاهش وزن و دست يابي به تناسب اندام. ولي در كاربرد هركدام از روش هاي ذكر شده بايد تمام جوانب كار سنجيده شده و محاسن و مضرات آنها، در نظر گرفته شود و هميشه بايد اين موضوع را در نظر داشت كه تناسب اندام از رويا تا واقعيت فاصله زيادي دارد كه هزينه هاي مالي و جاني زيادي را به افراد ناآگاه، عجول و ناآشنا به ترفندهاي تجاري وارد مي كند، از اين رو به بررسي بدترين و بهترين روش هاي كاش وزن خواهيم پرداخت.
قبل از آغاز سلسله مطالبي در توجيه موارد يادشده از شما مي خواهيم كه به سؤال زير پاسخ دهيد و در پايان مجدداً به سؤال مورد اشاره مراجعه و ديدگاه جديدتان را بررسي كنيد: از ديدگاه شما يك رژيم غذايي يا روش لاغري چه ويژگي هايي را بايد داشته باشد كه مورد قبول شما واقع شود و به استفاده از آن علاقه مند باشيد؟
رژيم صفركالري و عوارض احتمالي آن
با حذف مواد مغذي انرژي زا از منوي غذايي روزانه، كاهش وزن معادل 380 گرم در وزن خانم ها و 450 گرم در وزن آقايان اتفاق مي افتد. رژيم هاي صفركالري در كشور ما به صورت آب درماني مرسوم بوده و گروههايي از افراد تحت تاثير گفته ديگران و يا به علت عجول بودن در به دست آوردن وزن دلخواه، سلامتي و زندگي خود را در استفاده بلندمدت از چنين روش هاي غيرعلمي به مخاطره مي اندازند. البته ممكن است افراد نادري باشند كه به دليل شرايط جسماني خاص از اين مهلكه جان سالم به در برده و حتي ادعاي دست يابي به سلامتي بيشتري را داشته باشند. ولي از نظر منابع علمي حتي رژيم هاي صفركالري كه دربردارنده آب و تمام مواد معدني يا ويتامينهاي مختلف باشند (در شرايط بيمارستاني) به عنوان يك رژيم ناقص و غيركافي در تامين نياز روزانه بدن به پروتئين و اسيدهاي چرب ضروري به شمار مي آيند، چرا كه بدن هر انساني به شكل روزانه به حداقل مقدار معيني پروتئين جهت اعمال حياتي خود نيازمند است كه به علت عدم تامين چنين نيازي از طريق غذا بدن براي ادامه زندگي مقدار پروتئين مورد نياز را از عضلات بدن برداشته و ادامه استفاده طولاني مدت رژيم هاي صفركالري منجر به كمبود و كاهش پروتئين هاي بدن مي شود و تغييراتي را نيز در بافت عضله قلب و عملكرد آن ايجاد مي كند كه از طريق الكتروكارديوگرافي (ECG) كاملاً مشخص و معلوم مي شود. از طرف ديگر عدم دريافت انرژي، به دليل استفاده از چنين رژيمي باعث مي شود كه بدن جهت توليد انرژي از منابع چربي ذخيره خود استفاده نكند و به همين علت انباشتگي اسيدهاي چرب آزاد و ملكول هاي كتوني در جريان خون افراد وارد مي شود، افزايش مقدار سطح كتون در خون، دفع اسيد اوريك ايجاد شده از طريق كليه ها را مهار كرده و موجب افزايش و انباشتگي اسيد اوريك و افزايش احتمال بروز نقرس را فراهم مي كند. علاوه بر خطر بروز التهابات ناشي از رسوب كريستالهاي توليد شده از اسيد اوريك در مفاصل مختلف بدن از جمله شست پا، اختلالات در سيستم گردش خون، بي حالي، سرگيجه، تهوع ، ريزش مو، يبوست، چسبندگي روده ها و در مواردي مرگ و مير از عوارض پيروي كردن از اين روش كاهش وزن است؛ به خصوص اگر رژيم هاي صفركالري خارج از بيمارستان و دور از كنترل تيم پزشكي و توام با عدم تامين انواع ويتامينها و مواد معدني صورت گيرد، احتمال بروز خطرات و صدمات بسيار چشمگير خواهد بود كه در برخي موارد برگشت ناپذير است.
لازم به يادآوري است كه تحقيقات وسيع و پژوهشهاي دقيقي كه در رابطه با اين رژيم غذايي به عمل آمده مشخص كرده است كه منافع دستيابي به كاهش وزن از اين طريق خيلي كمتر از زيانهاي متنوع و گسترده آن است؛ لذا چنين برنامه اي مناسب كاهش وزن براي توده مردم نيست و نبايد خودسرانه و حساب نشده از اين روش براي دست يابي به كاهش سريع وزن استفاده كرد.
* رئيس انجمن تغذيه ايران

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |