پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۷ - Jul 6, 2006
المشهداني:
منافقين را از عراق خواهيم راند
عكس: مسعود خامسي پور
004983.jpg
در حاشيه
* المشهداني با اشاره به ديدار ديروز خود با رئيس جمهور گفت: برادر مجاهدم آقاي احمدي نژاد به من گفت: هر زمان كه شما بگوييد حاضرم شخصاً به عراق بيايم و مثلاً براي ساخت يك بيمارستان خودم سنگ روي سنگ بگذارم و اين نشان از حسن نيت و همدردي و همكاري ايران دارد.
* حداد عادل در ابتداي كنفرانس به رسم مهمان نوازي از خبرنگاران خواست بيشتر سؤالات خود را از رئيس  مجلس عراق بپرسند و سؤالات خود از رئيس مجلس ايران را به فرصت ديگري موكول كنند.
* كنفرانس خبري با حدود يك ساعت تأخير آغاز شد.
* المشهداني گفت: ما در عراق يك سببيت و يك نسبيت داريم اما سببيت را به نسبيت ترجيح داديم و براي نخستين بار به جمهوري اسلامي ايران سفر كرديم.
گروه سياسي - ياسر مرادي: محمود المشهداني رئيس مجلس ملي عراق تأكيد كرد منافقين در عراق، تحت حمايت آمريكا فعاليت مي كنند اما زماني خواهد رسيد كه آنها را از عراق خواهيم راند.
رئيس مجلس عراق كه همراه با حداد عادل پس از سه روز اقامت و رايزني با مقامات ايراني در تهران در يك كنفرانس مشترك خبري در مجلس شركت كرده بود درخصوص برنامه دولت عراق براي مواجهه با حضور گروهك تروريستي منافقين در عراق تصريح كرد: يقين داشته باشيد عراق امروز به اين سازمانهاي گمراه اجازه هيچ گونه عملياتي عليه ايران را نمي دهد. ما هنوز نتوانسته ايم حاكميت خود را بر تمام عراق گسترش دهيم و عراق هنوز تحت الحمايه آمريكا است. ما در قانون اساسي خود تصريح داريم كه اجازه ندهيم آسيبي از ناحيه عراق به كشورهاي همسايه برسد و اجازه نخواهيم داد احدي يا گروهي از عراق موجب آزار ايران شود.
وي افزود: به محض خروج آمريكايي ها، ديگر اجازه نخواهيم داد هيچ نيروي منافقي در عراق حضور داشته باشد و عليه ايران فعاليت كند.
زمان بندي براي خروج آمريكايي ها
رئيس مجلس عراق درخصوص حضور نيروهاي اشغالگر در عراق و رايزني با آمريكا براي خروج از اين كشور و برنامه و زمانبندي پارلمان عراق براي خروج اشغالگران از كشورشان گفت: شكي نيست كه مسأله حضور نيروهاي بيگانه در عراق، اولين مسأله ما از روز روي كار آمدن و به دست گرفتن قدرت در عراق بوده است. ما اين مسأله را بارها در جلساتمان با دولتمردان عراقي بحث و بررسي كرده ايم و ديدگاه هاي موجود را مورد اعمال نظر قرار داده ايم.وي افزود: قطعاً وجود نيروهاي بيگانه در عراق در بر دارنده جنبه هاي منفي در داخل عراق است. ضمن اين كه كشورهاي همجوار به ويژه جمهوري اسلامي ايران نيز از آن رنج مي برند.رئيس مجلس عراق اظهار اميدواري كرد كه در آينده اي نزديك يك طرح جامع و زمانبندي شده براي خروج نيروهاي اشغالگر از عراق در نظر گرفته شود
توافق بر سر آزادي زندانيان
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر آزادي زندانيان ايران در عراق با بيان اين كه ما بر آزادي ايرانيان تأكيد داريم، گفت: وزير امور خارجه كشورمان هم كه به عراق سفر كرده بود، بر اين موضوع تأكيد داشت و مسئولان عراقي قول دادند، كه بر آزادي ايرانيان كه صرفاً به خاطر زيارت به عراق سفر كرده اند و خروج غيرقانوني داشته اند، تلاش خواهند كرد.
حداد عادل افزود: در اين زمينه تاريخ مشخصي تعيين نشده ولي اميدواريم هرچه زودتر اين مشكلات رفع شود.رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در ادامه در تشريح اصرار جمهوري اسلامي ايران براي خروج نيروهاي بيگانه از عراق، اظهار داشت: آمريكايي ها هميشه فقدان امنيت در عراق را دليل ادامه اشغال اين كشور و حضور نيروهايشان در خاك عراق عنوان كرده اند، اما مسلماً اگر آمريكايي ها از عراق خارج شوند، وضع امنيت در عراق از آن جهت بهتر خواهد شد، زيرا بهانه از دست كساني كه اقدامات تروريستي انجام مي دهند، خارج مي شود.
تاكيد احمدي نژاد بر حمايت ايران از مجلس عراق
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان در ديدار محمود المشهداني رئيس مجلس عراق با وي، تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران از دولت و مجلس مردمي عراق حمايت مي كند. احمدي نژاد در اين ديدار گفت كه دو ملت بزرگ ايران و عراق داراي دين، منافع و دشمنان مشترك هستند.
ديدار هاشمي رفسنجاني با مشهداني
محمود المشهداني رئيس مجلس ملي عراق عصر ديروز با حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني ديدار و پيرامون روابط دوجانبه، اوضاع عراق و منطقه گفت و گو كرد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار گفت: عراق مسلمان، مستقل و آزاد نمونه خوبي براي كشورهاي منطقه خواهد بود و شواهد نشان مي دهد كه مردم عراق در رسيدن به اين هدف موفق خواهند شد.

تعويق يك روزه در مذاكرات لاريجاني و سولانا
004986.jpg
گروه سياسي - روز گذشته و درحالي كه خبر قطعي اعلام شده بود كه مذاكرات لاريجاني و سولانا در بروكسل انجام مي شود، منوچهر متكي وزير خارجه ايران در حاشيه مراسم استقبال از رئيس جمهوري ارمنستان به خبرنگار ايرنا در يك جمله گفت كه «مذاكره اي بين لاريجاني و سولانا انجام نمي شود.» پيرو اين خبر جواد وعيدي معاون امنيت بين الملل شوراي امنيت ملي در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس اعلام كرد كه مذاكرات تا ۲۰ تيرماه (سه شنبه هفته آينده) به تعويق افتاده است. طبيعي است كه پرسش هاي زيادي درخصوص دليل تعويق مذاكرات نيز مطرح مي شود. خبر به تعويق افتادن مذاكرات پيش از انعكاس در ايران، مرزهاي بروكسل تا تهران را طي كرد و خاوير سولانا به عنوان مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به رويترز گفت كه از خبر به تعويق افتادن مذاكرات متعجب شده و انتظار نداشته در آخرين لحظات مذاكرات به تعويق افتد. پس از آن بود كه سولانا در تماسي ديگر با لاريجاني درخواست كرد كه حداقل سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران انجام شود و امشب ضيافت شامي نيز به افتخار حضور لاريجاني برگزار شود، اما به احترام دلايل تعويق سفر، مذاكرات با يك هفته تأخير انجام شود. پيش از پي گيري خبر از شوراي عالي امنيت ملي، باز جواد وعيدي بود كه نمابري را به ايسنا ارسال كرده و خبر داد كه امروز علي لاريجاني در ضيافت شام خاوير سولانا شركت مي كند و مذاكرات طي تماس تلفني بين لاريجاني و سولانا سه شنبه هفته آينده انجام مي شود.رئيس مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار ايرنا گفت كه دلايل تعويق ديدار مسايل فني بوده است و تأخير اين سفر دليل بي علاقگي دو طرف براي مذاكره نيست و فقط دلايل ضمني مطرح شده است.در همين حال يك منبع آگاه در گفتگو با همشهري تصريح كرد كه پيرو دريافت اخباري از بروكسل مبني بر حضور جوخه هاي ترور وابسته به بعضي گروه هاي تروريستي كه از سوي اسرائيل و برخي دولتهاي اروپايي حمايت مي شوند مسئولان امنيتي نسبت به حفظ جان هيات ايراني ابراز نگراني كردند و لذا برنامه سفر روز گذشته دكتر لاريجاني و هيات همراه به بروكسل لغو شد. پس از اين كه طرف اروپايي براي حفظ جان هيات ايراني تضمين لازم را داد قرار شد جلسه در سه شنبه آينده برگزار شود. خاوير سولانا با اظهار اين مطلب كه با لغو اين سفر، موقعيت اتحاديه اروپايي لطمه ديده است، از دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران درخواست كرد در مسير سفر اروپايي خود كه از امروز آغاز مي شود، در بروكسل توقف كوتاهي داشته باشد و علي لاريجاني به منظور نشان دادن حسن نيت طرف ايراني، اين درخواست را پذيرفته و در ضيافت شام پنج شنبه (امروز) كه از سوي سولانا برگزار مي شود شركت خواهد كرد. درهرحال چنين اظهارنظري از سوي مقام آگاه ايراني باعث شده رويترز خبر دهد كه گروهك منافقين درصدد است هرگونه مذاكره بين ايران و اروپا لغو شود.

آخرين وضعيت پرونده روزنامه ايران
گروه سياسي- باتوجه به گذشت بيش از چهل روز از توقيف روزنامه ايران، گمانه زني ها پيرامون اتهامات مسوولين موسسه ايران و دو متهم درحال بازداشت «ايران جمعه» و سرنوشت نهايي اين موسسه همچنان ادامه دارد.
پس از اظهارات برخي از اعضاي هيات نظارت بر مطبوعات و تاكيد برخي از نمايندگان مجلس مبني بر تسريع در انتشار مجدد اين روزنامه، سخنگوي قوه قضاييه درباره پرونده روزنامه «ايران» تصريح كرد: پرونده روزنامه «ايران» داراي چند وجه است؛ پرونده اتهامي مديرمسوول روزنامه ايران كه براي رسيدگي به شعبه ۷۶ دادگاه كيفري استان ارسال شده و در نوبت رسيدگي در اين شعبه قرار دارد.پرونده دو متهم ايران جمعه هم در دادگاه انقلاب درحال رسيدگي است .
غلامحسين اسلامي فرد مديرمسوول روزنامه ايران هم در گفتگو با همشهري ضمن اظهار بي اطلاعي از ارجاع پرونده خود به دادگاه كيفري، گفت: هنوز چيزي به من ابلاغ نشده است. وي در باره روند پيگيري مسايل پيش روي موسسه ايران، تاكيد كرد: به منظور انتشار مجدد روزنامه «ايران»، بايد راي شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومي درخصوص اعتراض هيأت نظارت صادر شود. ما نيز در اين راستا جلساتي با قاضي پرونده داشتيم و اميدواريم طي هفته آينده راي نهايي اين دادگاه درخصوص اعتراض مزبور صادر شود.

باشگاه احزاب
ديدار اعضاي حزب مردم سالاري با هاشمي رفسنجاني
ديروز اعضاي شوراي مركزي حزب مردم سالاري با هاشمي رفسنجاني ديدار كردند. در اين ديدار هاشمي رفسنجاني، وجدان جمعي را مرجعي مناسب براي تصميم گيريها عنوان كرد و گفت: دنياي امروز به سمتي در حال حركت است كه ديگر اعمال حاكميت قشري و محدود دوام نخواهد داشت.
مصطفي كواكبيان دبير كل حزب مردمسالاري هم ديدگاههاي حزب خود را در خصوص ضرورت همياري احزاب و گروهها براي رفع تهديدها تشريح كرد. گفته مي شود اين ديدار براي رايزني با هاشمي رفسنجاني بر سر كانديداتوري خبرگان رهبري انجام شده است.
ديدار جبهه اصلاحات با سيد محمد خاتمي
اعضاي شوراي هماهنگي اصلاحات هم با سيد محمد خاتمي ديدار كردند. اين ديدار به منظور بررسي شرايط انتخابات خبرگان انجام شد كه حاضران ابراز اميدواري كردند فضا و بستر حضور فعال همه در انتخابات فراهم شود.
تجميع انتخابات بدون قانون هم اجرا شدني است
رضا طلايي نيك مخبر فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس با بيان اين كه همزماني انتخابات در ابعاد گوناگون به نفع ملت و كشور است، خاطرنشان كرد: همزمان شدن انتخابات به كاهش هزينه ها، افزايش نشاط انتخاباتي و پيشگيري از افت مشاركت مردم منجر مي شود.عضو هيات رئيسه فراكسيون وفاق و كارآمدي با اشاره به اين كه با تصويب كميسيون تخصصي و اصلي مجلس، زمينه برگزاري همزمان انتخابات فراهم شده است، افزود: در صورت تسريع در اصلاح قانون انتخابات و حتي بدون ابلاغ اصلاح قانون مي توان دو انتخابات را همزمان برگزار كرد، چرا كه هيچ گونه منع قانوني و اجرايي براي برگزاري همزمان وجود ندارد.
معرفي رابط با مجامع روحاني
جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي در آخرين جلسه شوراي مركزي خود حجت الاسلام نيك ملكي را به عنوان رابط خود با مجامع روحاني در ارتباط با انتخابات خبرگان برگزيدند، هدف از معرفي اين رابط، دريافت نظرات تشكل هاي روحاني و فهرست كانديداهاي آنها در انتخابات خبرگان است.

يادداشت
دوگانگي تضادي در غرب
دكتر اسدالله بادامچيان
اسلام به پيروان خود، هويتي مستقل از غرب و از مكاتب سوسياليسم و ماركسيسم بخشيد.
اين هويت مستقل با تبيين مباني اسلام ناب محمدي(ص)، توانست افكار عمومي آزادانديشان، آزاديخواهان و انسان دوستان را در سراسر جهان به خود جلب كند و نظام «جهان ارتباطي» نيز زمينه خوبي را براي آشنايي جهانيان با اسلام فراهم كرد.
***
كمونيسم در برابر اين هويت مستقل، ضعيف شد و فروريخت. علت آن بود كه مكتب ماركسيسم- لنينيسم نتوانسته بود «شعارهاي ارزشي» خود را اجرا كند و ديكتاتوري حكومتي و سركوب عقايد ديني و اسلامي مردم در كشور هاي كمونيستي، بهانه به دست غرب داد تا در طراحي هاي استراتژيك، عليه شوروي و كشورهاي كمونيستي، به مقابله برخيزد. لذا ماركسيسم نتوانست دوام بياورد.
***
غرب در مقابله با اسلام به پا خاسته و نوآور، نمي توانست «مقابله ديني» داشته باشد، آن چنان كه در برابر ماركسيسم ضد خدا عمل كرد و از مسيحيت و از خداپرستان توانست عليه كمونيسم استفاده كند.
غرب در برابر حضور تمدن اسلامي نوآور و آزادانديش ناچار شد به دموكراسي و ليبراليسم،  رو بياورد. تبليغات شديد غرب در دهه اخير بر دموكراسي و ليبراليسم، حركتي «انفعالي» و «بازدارنده» بوده و هست.
غرب در اين دهه به رهبري آمريكا، خود را پرچمدار دموكراسي ليبراليستي (مردمسالاري آزاد) دانست و كوشيد اسلام را مخالف دموكراسي و آزادي معرفي نمايد.
اما مردمسالاري اسلامي كه به معناي واقعي، حكومت مردمي در چارچوب اسلام عدالتخواه و آزادي آور را مطرح كرده و نمونه هاي عملي نيز ارائه داده است؛ اين ترفند غرب در رابطه با ترجيح دموكراسي ليبراليستي غرب، به مردمسالاري آزادمنشانه- انتخابگرانه اسلامي به شكست رساند. در چند سال اخير آمريكا در سياستي ناشيانه توسط گروه بوش- رامسفلد براي هژموني و سلطه طلبي جهاني خود «استقرار دموكراسي» را بهانه قرار داد.
حمله آمريكا به افغانستان و عراق، با پوشش اين كه مي خواهند حاكمان مستبد و ديكتاتور را برانداخته و دموكراسي را حاكم سازد تا ملت هاي اين كشورها خود براي حكومت و اداره جامعه خويش تصميم مستقل و آزاد داشته باشند، در واقع براي مقابله با «اسلام مردمسالار و آزاديخواه» بود.
اين سياست در عمل به علت تناقض در اهداف و شعار به بن بست رسيده و در سراشيبي سقوط نهايي است.
در افغانستان به جاي جمهوري لاييك مورد نظر آمريكا، جمهوري اسلامي، چارچوب حكومت شد. در عراق نيز جمهوري اسلامي عراق، با حاكمان مسلمان روي كار آمد. در فلسطين گروه اسلامي حماس، رأي قاطع به دست آورد و در واقع سياست شعار دموكراسي آمريكا، نتوانست بر سياست دموكراسي واقعي اسلام، غلبه كند.
مسئولان حماس و عراق نيز حاضر نشدند هويت مستقل اسلامي خود را فداي منافع سياسي حكومتي كنند.
در نتيجه امروز آمريكا و غرب دچار «دوگانگي تضادي» در شعار و عمل شده اند.
بمباران ها و كشتار فجيع و ضد حقوق بشري آمريكا و اسرائيل در فلسطين و عراق و افغانستان و فشار بر دولت حماس و دستگيري رسوايي آور وزراء و نمايندگان حماس و فشار بر مسلمانان سومالي و كوشش براي تحميل خواسته هاي غيرقابل قبول در موضوع استفاده صلح آميز ايران از انرژي هسته اي حاصل اين دوگانگي تضادي در شعار دموكراسي و تحميل هژموني و استيلاي آمريكايي است.
آمريكا و چند كشور اروپايي به زودي با آتش فشان خشم ملت هاي جهان و حتي وجدان هاي بيدار درون جامعه آمريكايي و اروپايي روبه رو خواهند شد و بيش از حكومت هاي غرب،  مكتب ليبرال دموكراسي غرب منفور مي گردد.
وظيفه مسلمانان استقامت عقلايي، سياستگذاري هاي مدبرانه،  حفظ وحدت جهاني اسلامي در كلان و پايداري بر ارزش هاي اسلام اصولگراست. پيروزي از آن حق و حقيقت است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |