در دوره فعلی مدیریت شهری، اصل و بنای هر طرح و برنامه‌ای در درجه اول بالابردن کیفیت زندگی و افزایش رضایت شهروندان از اقدام‌ها و فعالیت‌هاست.

همشهری آنلاین_ رضا نیکنام:‌  شاهد این مدعا بهره‌برداری و افتتاح ۳۰پروژه عمرانی، ترافیکی، فرهنگی، ورزشی و شهری در قطعه۱۶ پایتخت است که درقالب پروژه‌های «توسعه‌محله‌محور» و «کوچک مقیاس محلی» درحال اجراست و به‌زودی در چرخه خدمت‌رسانی قرار می‌گیرند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به فاز۲ مجموعه ورزشی و فرهنگی شهربانو، موزه محلی، آکادمی ورزشی جوادیه، مجموعه استعدادیابی و آکادمی حرفه‌ای آموزش فوتبال در بوستان میثاق، بازسازی ۱۵زمین چمن مصنوعی، پاتوق‌های محلی و راه‌اندازی کتابخانه بوستان شهید رجایی اشاره کرد که در ادامه با ویژگی آنها آشنا می‌شوید. 
گرچه کمبود بودجه و منابع مالی شهرداری و بحران کرونا موانع جدی برای اجرای پروژه‌های جدید در شهر هستند، اما مدیران شهری نشان دادند که حتی در شرایط دشوار هم می‌توان قدم‌های بلندی برای‌ آبادانی محله‌ها و رفاه اهالی برداشت. 

  •  فاز۲ مجموعه شهربانو با سرعت پیش می‌رود 

اجرای فاز۲ مجموعه فرهنگی و ورزشی شهربانو خبر مهم و تازه‌ای است که شهروندان در محافل محلی درباره آن صحبت می‌کنند. شهردار منطقه۱۶ با اشاره به هدف کنونی مدیریت شهری در افزایش رفاه و آسایش شـــهروندان می‌گوید: «مجــــموعه شهربانو به‌طورکامل دراختیار بانوان قرارگرفته و با بهره‌برداری از فاز اول آن، بانوان از امکاناتی همچون مسیر دوچرخه‌سواری، استخر روباز، سالن‌های ورزشی برای رشته‌های فوتسال، والیبال، شطرنج، رزمی، کتابخانه و... برخوردار شده و در فاز دوم نیز امکانات دیگری درحوزه اجتماعی و فرهنگی، کارآفرینی و توانمندسازی دراختیار آنان قرار خواهد گرفت.»
«پیمان پورنصر» با بیان اینکه اجرای پروژه‌های «کوچک مقیاس محلی» سال‌ها قبل باید در مناطق اجرایی می‌شد، اما متأسفانه مورد غفلت واقع شد، می‌افزید: «اکنون مدیریت شهری با جدیت به دنبال به ثمر رساندن «ریزپروژه‌های مشکل گشا» در دل محله‌هاست.»

  •  راه‌اندازی کتابخانه با مطالعه و تحقیق 

شهردار منطقه ۱۶از چگونگی اجرای پروژه‌های محله‌محور و کوچک مقیاس در محله‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید: «باید پذیرفت که اجرای هر طرحی در شهر کار ساده‌ای نیست. تأمین منابع مالی و بودجه لازم برای آغاز کار، تنها یک طرف قضیه است، موضوع مهم و اساسی در اجرا وموفقیت در پروژه‌ها مطالعه و تحقیق میدانی و بررسی زوایای پنهان طرح‌هاست.» راه‌اندازی کتابخانه شهید رجایی را می‌توان نمونه خوبی از آثار مثبت تحقیق و مطالعه میدانی در محله‌ها و شناسایی ظرفیت‌های محلی دانست. شهردار منطقه۱۶ در این‌باره می‌گوید: «محلی که اکنون به همت معاونت اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه مرمت، بازسازی و تجهیز شده، سال‌ها قبل به‌عنوان محل اسکان کارگری و حتی مدتی برای انبار ضایعات مورد استفاده قرارگرفته بود. کارشناسان باتجربه و نکته بین در بازدید میدانی از محله‌ها چنین نمونه‌هایی را شناسایی کردند و با در نظر گرفتن کمبودهای فرهنگی، با همفکری شورایاری و معتمدان، این ساختمان یک طبقه، پس از مرمت و بازسازی به کتابخانه شهید رجایی تبدیل شد.» 

  •  ساخت زیرگذرتندگویان  کاهش ترافیک شهر
پیمان پورنصر / شهردار منطقه ۱۶

کارشناسان فنی و آنهایی که دستی در فعالیت‌های عمرانی و ترافیکی شهر دارند، اعتراف می‌کنند که ساخت زیرگذر شهید تندگویان از لحاظ اهمیت و تأثیرگذاری در ترافیک شهر تهران با ده‌ها طرح ترافیکی دیگر برابری می‌کند. پورنصر هم این گفته را تأیید می‌کند و می‌گوید: «پروژه زیرگذر شهید تندگویان می‌تواند گره ترافیکی را که به‌ویژه درروزهای پایانی هفته در این محدوده به وجود می‌آید، از بین ببرد. این بزرگراه پنجشنبه‌ها میزبان شهروندانی است که برای زیارت اهل‌قبور راهی بهشت‌زهرا(س) می‌شوند و ایجاد این زیرگذر می‌تواند علاوه بر تسهیل در رفت‌وآمد شهروندان، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی، تأثیر ملموسی بر کاهش بار ترافیکی شریان‌ها و بزرگراه‌های اصلی پایتخت داشته باشد که به این بزرگراه متصل می‌شوند.» اکنون مدیریت شهری با جدیت و دقت، به ثمر رساندن پروژه زیرگذر شهید تندگویان را دنبال می‌کند. به گفته شهردار منطقه۱۶ این پروژه ترافیکی کمتر از یک‌سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. 
از ویژگی‌های بارز پروژه زیرگذر شهید تندگویان، ایجاد ارتباط بین محله‌ها و جلوگیری از گسست اجتماعی است. به گفته مسئولان شهرداری منطقه۱۶ تجربه‌های گذشته باعث شده تا در اجرای این پروژه ترافیکی با مطالعه و تحقیق میدانی تصمیم‌گیری شود تا اولاً این طرح باعث جدا شدن محله‌ها از یکدیگر نشود و در مرحله بعد به پیوستگی اجتماعی و ارتباط شهروندان ساکن در محله‌های همجوار کمک کند. در طراحی و ساخت پروژه زیرگذر شهید تندگویان، پیش‌بینی شده ارتباط محلی و دسترسی شهروندان به نقاط دیگر آسان‌تر شود. بدون‌ تردید این طرح می‌تواند الگویی مناسب برای دیگر نقاط شهر باشد. شهردار منطقه۱۶ در پایان صحبت‌هایش تأکید می‌کند که این ۳۰پروژه فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی و ورزشی با حمایت همه جانبه شهردار تهران و مساعدت و راهبری معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران و مشارکت دفاتر توسعه محله‌ای و شورایاران محله‌های مختلف منطقه به سرانجام رسیده است.

  • پروژه‌های منطقه۱۶
  1.  مجموعه ورزشی شهدای گمنام
  2.  فاز۲ مجموعه فرهنگی و ورزشی شهربانو
  3.  بازسازی و مرمت ۱۵زمین چمن فوتبال 
  4.  ساخت نخستین موزه محلی منطقه۱۶ در محله نازی‌آباد
  5.  ساخت درمانگاه
  6.  ساخت آکادمی استعدادیابی و آموزش فوتبال در محله باغ آذری
  7.  اجرای پروژه مجموعه ورزشی شهدای جوادیه
  8.  احیای باغ زیتون در محله باغ آذری
  9.  اجرای طرح ویژه در پله‌های گود سیدالشهدا(ع)
  10.  بهسازی فلکه دوم محله خزانه بخارایی
  11.  ساخت پاتوق محلی در خیابان ۱۰متری دوم جوادیه
  12.  ایجاد پیاده‌رو و معابر شهید ضربعلی‌زاده
  13.  ساخت زیرگذر شهید تندگویان (حدفاصل محله‌های جوادیه و نازی‌آباد)
  14.  مرمت و بازسازی کتابخانه شهید رجایی