طوبا ویسه: به نقشه‌ی ایران نگاه کن، به دشت‌های پراکنده، کوه‌های زیبا و دامنه‌های بی‌نظیر، بیابان‌های گسترده، جنگل‌های بلوط و‌... به نقشه‌ی ایران نگاه کن که مردمانی با ریشه‌های کهن قرن‌هاست که در این بوم زندگی می‌کنند.

حفظ آداب و رسوم و شكل زندگي اين اقوام بسيار مهم است. نخستین نمایشگاه و جشنواره‌ي فرهنگی هنری «ایران در تهران» با هدف نمایش جلوه‌های اصیل و بومی فرهنگ و آیین عشایر و اقوام ایران زمین برپا شد و با حضور 23 استان در بوستان جوانمردان، من و شما را به تماشاي نمادها و جلوه‌هاي اين فرهنگ مي‌خواند.

احمد زارعي، معاون پشتيباني  شهرداري منطقه‌ي22 به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه گفت: «رویکرد مهم اين جشنواره، ترویج سبک زندگی مبتنی بر ظرفیت‌های بومی کشور و به نوعي پركردن اوقات فراغت شهروندان به مدت دو هفته در فضایی پنج‌هزار متری و در قالب برپایی بیش از 60 غرفه و چادر عشایری بود.»

او به اجراي مراسم گوناگون اشاره كرد و گفت: «علاوه بر اجراي موسيقي نواحي استان‌ها در اين جشنواره، مراسم عروسي«باشلق برون» متعلق به ايل قشقايي هم هر‌شب برگزار مي‌شد و علاقه‌مندان مي‌توانستند از اين مراسم ديدن كنند.» زارعي به برنامه‌ي غرفه‌ي تهران هم اشاره كرد و گفت: «در غرفه‌ي تهران، كودكان و نوجوانان مي‌توانستند با  ساخت پازل و روبات سرگرم شوند.»

در اين جشنواره هر‌شب هنرمنداني از‌ اقوام کرد، بلوچ، لر، قشقایی، کرمانج، ترکمن، آذری، گیلک، خراسانی و جنوب کشور به نمایش و ارائه‌ي هنر، موسیقی و آیین‌های خود می‌پرداختند و هم‌چنین صنایع دستی، هنرهای سنتی، سوغات و غذاهای سنتی 23 استان کشور هم در نمايشگاه عرضه مي‌شد.

اين جشنواره را فرهنگ‌سرای تهران با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران، مؤسسه‌ي کوچ ایل قشقایی و شهرداری منطقه‌ي 22 از 12 تا 27 شهریور برگزار شد.