همشهری آنلاین: دبیرکل حزب الله تاکید کرد: مقاومت مهمترین عامل در زنده نگه داشتن مساله فلسطین است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی المنار ، سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله که در مراسم افتتاح مجتمع حضرت زینب(ع) در ضاحیه جنوبی شرکت کرده بود در سخنرانی خود ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زینب گفت: امروز روز زمین بود این روز یک از روزهای مهم فلسطین و قدس است، فلسطینی‌ها در این روز دست به راهپیمایی می‌زنند و در مناطق مختلف جهان نیز برای ابراز همبستگی با آنان راهپیمایی‌هایی صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: بزرگداشت روز زمین از اهمیت زیادی برخوردار است و نشان دهنده آن است که فلسطینیان همچنان به حقوق، سرزمین،آرمان و مقدسات خود پایبندند.

نصرالله خاطرنشان کرد: اشغالگران و مستکبران حامی آن ها و کسانی که با آن ها همراهی می کنند از ملت فلسطین چه می خواهند؟ آن‌ها می‌خواهند که فلسطینیان حقوق و سرزمین شان را به فراموشی بسپارند آن‌ها نمی خواهند کسی درباره حقوق فلسطینیان سخن بگوید.

وی توضیح داد: صهیونست‌ها در وهله اول می خواهند مساله فلسطین را از دایره اولویت خارج کنند به این معنا که هر کشور به مسائل خودش کار داشته باشد و دیگر کشورها بگویند مساله فلسطین ارتباطی با ما ندارد دوم اینکه آن‌ها نه تنها قصد دارند مساله فلسطین را از دایره اولویت خارج کنند بلکه می‌خواهند آن را از دایره اهتمام و توجه نیز خارج کنند و در مرحله سوم می خواهند که مساله فلسطین به دست فراموشی سپرده شود و اصلاً سخنی از مساله فلسطین بر زبان آورده نشود تا از این طریق مردم فلسطین از بازگرداندن سرزمین شان مایوس شوند و در عمل انجام شده قرار گیرند.

وی افزود: صهیونیست‌ها امروز اعلام کردند رژیم صهیونیستی قصد دارد هزاران هکتار زمین را در کرانه باختری مصادره کند، ان ها روز به روز جهان عرب و کنفرانس های عربی و کشورهای عربی را به سخره می‌گیرند.

دبیر کل حزب الله تاکید کرد:با جهاد و مبارزه در جبهه های متعدد، در سطح سیاسی، رسانه‌ای، فرهنگی، فکری هنری و اجتماعی صهیونیست ها موفق به این کار نخواهند شد، همه این امور در زنده نگه داشتن مساله فلسطین موثر هستند.

مهمترین عاملی که در زنده نگه داشتن این مساله موثر است عامل مقاومت میدانی است. خون شهیدان، زخم مجروحان، شکنجه های اسیران، اسیرانی که برخی از آن ها ماه ها دست به اعتصاب غذا زده اند، رنج های محاصره شدگان، فداکاری های بزرگی که انجام شده و انجام می‌شود، همه و همه در زنده نگه داشتن مساله فلسطین موثر است این خون هاست که وجدان امت اسلامی را بیدار نگه داشته و باعث شده تا مساله فلسطین تا کنون زنده بماند و تمامی تلاش‌های مستکبران و مزودرانشان در جهان اسلام و عرب را به شکست کشانیده است هرچند به خاطر پاک کردن مساله فلسطین صدها میلیارد دلار خرج شده است.

امروز فلسطینی‌ها از این ثبات پایبندی و اصرار خود بر خواسته‌های مشروع شان سخن می‌گویند این مساله بسیار قابل توجه است زیرا مهم ترین مساله این است که فلسطینی‌ها و در پشت سر آن‌ها امت اسلامی به آرمان فلسطین پایبند باشند اما اگر فلسطینی ها خودشان از سرزمین شان،مقدسات شان، وطن شان، آرمان شان دست بکشند به د یگران-هرکس که می‌خواهد باشد-گفته خواهد شد تو چرا کاسه داغ تر از آش شده ای بنابراین یکی از شروط زنده ماندن این قضیه حضور فلسطینیان و پایبندی آن‌ها به حقوق شان است.

وی تاکید کرد: راهپیمایی‌های که به مناسبت روز زمین برگزار شد این مساله را به خوبی نشان داد که فلسطینیان همچنان به آرمان فلسطین پایبند هستند.مساله فلسطین بار دیگر مطرح شده است تا توجه همه اعراب و مسلمانان را به خود جلب کند و بگوید این مساله امتحان الهی و حجت الهی و مسوولیت تاریخی است که در ذمه همه است سران، حکومت‌ها، نظام ها، ارتش‌ها، ملت ها، احزاب، نیروهای سیاسی و نخبگان مسوول هستند.

اما متاسفانه امت عربی در بسیاری از مناطق و عرصه‌های پذیرای این مسوولیت نیست و این در حالی است که امت قادر است به آسانی پیروزی بیافریند و این مساله سختی نیست.

وی افزود: ملت‌های عربی چندصد میلیون نفر هستند و امت اسلامی یک میلیارد و چند صد میلیون نفر است این امت به نسبت قدرتش برای بازگرداندن قدس و فلسطین دارای قدرت بسیار زیادی است که می‌تواند به آسانی این مساله را محقق سازد و این دیگر نیازی به استدلال ندارد.

نصرالله خاطرنشان کرد: امام خمینی یک بار برای نشان دادن این مساله فرمود هرگاه همه یک میلیارد مسلمان یک سطل آب بر روی اسرائیل بریزند سیل رژیم صهیونیستی را می‌برد، این سخن یک سخن نمادین است.

وی تصریح کرد: ما نیازمندآن نیستیم که شصت میلیارد دلار اسلحه و هواپیما از آمریکا بخریم به خرج کردن این قدر هزینه نظامی احتیاجی نداریم و نیازمند سلاح هسته‌ای و این ارتش های بزرگ نیستیم بلکه این امت به آسانی می تواند پیروزی بزرگی بیافریند و بهترین دلیل بر امکان این مساله وقوع آن است.

حمایت مسلمانان ازحزب الله وحماس پیروزی‌های بزرگی را رقم خواهد زد

دبیرکل حزب الله در ادامه گفت: در صورتی که مسلمانان از گروه های مقاومت لبنان و غزه حمایت کنند پیروزی های بزرگی رقم خواهد خورد.

سید حسن نصرالله گفت: اگر یک میلیارد مسلمان و یا سیصد چهارصد میلیون عرب به نسبت امکاناتی که در اختیار دارند حمایت محدودی از گروهی از لبنانی ها و گروهی از فلسطین ها به عمل آورند اما برخی از کشورها همچون جمهوری اسلامی ایران و سوریه نیز در کنار آنان قرار بگیرند و به این گروه های لبنانی و فلسطینی امکانات بدهند که مبارزه و مقاومت کنند و مردم نیز با آن ها همراهی کنند پیروزی های بزرگ و تاریخی در لبنان و غزه رقم خواهند زد و این در حالی است که ما از بخش کوچکی از امت سخن می‌گوییم.

وی افزود: من امروز پس از گذشت یک روز از پایان یافتن کنفرانس اتحادیه عرب در بغداد می‌خواهم بگویم از زمان اشغال فلسطین در سال 1948 و 1967 تا کنون هر لحظه کنفرانس برگزار شد در حالی که سرزمین فلسطین اشغال شده بود و مقدسات مورد هتک حرمت قرار می گرفت و خانواده های ما و اسیران در زندان ها شکنجه می شدند و به زودی و قبل از هرچیز از سران کشورهای عربی و اسلامی درباره این مسائل سوال خواهد شد و پس از آن ها از ارتش های شان و ملت های شان در روز قیامت سوال خواهد شد.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: ممکن است برخی تعجب کرده و بگویند مساله فلسطین چه ربطی به ما دارد اینگونه نیست این مساله به همه ما ارتباط دارد و همه ما مسوول هستیم و این امت توان آن را دارد که طومار ظلم را برچیند و مقدسات را آزاد گرداند اما تا کنون این کار را نکرده است.

وی تاکید کرد: راه روشن است اما نیازمند اراده و همت است به هرحال ما معتقدیم آینده ملت های این منطقه همان آینده فکر ، فرهنگ و ارزش ها مقاومت است و بین ما و آن‌ها تنها فاصله زمانی وجود دارد ما از کسانی هستیم که یقین داریم این نتیجه انشا الله قطعی است.

راه حل سیاسی تنها راه حل بحران سوریه

دبیرکل حزب الله در ادامه تاکید کرد: راه حل سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است.

سید حسن نصرالله گفت: مساله سوریه توجه کشورهای منطقه و جهان را برانگیخته و برای لبنان و تمامی کشورهای منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است. دیروز و تنها در همین یک روز در کنفرانس بریکس که در بردارنده کشورهای بزرگی است و در کنفرانس اتحادیه عرب در بغداد و در آنچه که ما می‌توانیم آن را کنفرانس ایران و ترکیه بنامیم کشورهای مهم و تاثیرگذار جهان و منطقه به مساله سوریه پرداختند. مساله سوریه به صورت قوی در هر سه این کنفرانس‌ها حضور داشت و این مساله ای طبیعی است زیرا مساله سوریه و آنچه در این کشور می‌گذرد پیامد‌های بزرگ و مهمی بر اوضاع منطقه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: چیزی که روشن است این است که طرح‌های منفی که برای مساله سوریه ارائه می‌شد یا به طور کامل خاتمه یافت و یا اینکه تا حد زیادی عقب نشینی داشته است، به عنوان مثال مداخله نظامی بیگانگان که در ماه های گذشته به عنوان یک طرح واقعی مطرح بود و همه ما می‌دانستیم که مداخله نظامی بیگانگان در سوریه پیامدهای خطرناکی برای همه منطقه در بر دارد اما هم اکنون می‌توان گفت در فضای بین المللی و منطقه‌ای این مساله کاملاً پایان یافته است و یا اینکه تنها برخی کشورها همچون آمریکا ممکن است از راه دور برای این کار تلاش کنند و در واقع آن ها ضعیف ترین طرفی هستند که بخواهند در سوریه یا جای دیگر مداخله نظامی بکنند، آن ها شکست خورده از عراق خارج شدند و در افغانستان نیز به دنبال راهی برای خروج از این کشور می گردند.

بنابراین این مساله مساله مهمی است منطقه‌ای که تا چند ماه پیش احتمال مداخله نظامی بیگانگان در امور سوریه را در پیش روی خود می دید که ممکن بود منجر به پیامدهای جداً خطرناک برای امنیت و ثبات منطقه شود هم اکنون دیگر این احتمال پایان یافته و مطرح نیست.

دوم این که ماجرای اعزام نیروهای کشورهای عرب به سوریه پایان یافته است.

سوم اینکه مسلح سازی مخالفان سوری در سطح بین المللی تقریباً پایان یافته است و در سطح کشورهای عرب حتی در کنفرانس اتحادیه عرب در بغداد گزینه مسلح سازی مخالفان سوری مورد پذیرش قرار نگرفت و اینکه دو سه کشور عربی دم از مسلح کردن مخالفان سوری می‌زند مهم نیست و تنها مربوط به خودشان است اما در فضای بین المللی و منطقه ای کشورها از گزینه مسلح سازی مخالفان دور شده اند.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: موضوع سرنگونی نظام سوریه از طریق نظامی نیز پایان یافته است و با توجه به اوضاع بین المللی و اوضاع منطقه کاملاً روشن است که استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه راه به جایی نمی برد.

وی افزود: ما اگر به آنچه در سوریه می گذرد بنگریم می‌بینیم که امکان سرنگونی نظام سوریه از طریق نظامی وجود ندارد و مخالفان مسلح از سرنگونی نظام سوریه ناتوان هستند، بله آن‌ها می‌توانند یک روستا یا یک شهر را اشغال کنند که ارتش سوریه این مناطق را دوباره تصرف می کند.

مخالفان سوریه می‌توانند یک سرهنگ، استاد دانشگاه، رئیس شورای شهر و یا یک مدیر را ترور کنند همان‌گونه که هم اکنون روزانه در حال انجام این اعمال هستند، آن‌ها می‌توانند اتومبیل‌های بمب گذاری شده را منفجر کنند و یا عملیات انتحاری انجام دهند اما این کارها باعث سرنگونی یک نظام نمی‌شود.

بنابراین تلاش نظامی برای سرنگونی نظام سوریه به جایی نمی‌رسد و در نتیجه سرمایه گذاری بر گزینه نظامی برای سرنگونی نظام یک سرمایه گذاری شکست خورده است و هزینه‌های زیادی در بر دارد و باعث خونریزی بیشتر شده و بدون در بر داشتن هیچ نتیجه ای زیان‌های انسانی و مادی بیشتری وارد می‌کند.

سید حسن نصر الله تاکید کرد: جهان و منطقه خاورمیانه به جایی رسیده اند که پذیرفته اند راه حل مطلوب برای بحران سوریه راه حل سیاسی است و این همان مساله است که ما در روز اول به دنبال این مساله بودیم ما از همان روز اول می گفتیم مصلحت سوریه و ملت این کشور، عزت این ملت، خون های این ملت، آینده این ملت، موضع ملی و راهبردی سوریه از طریق سیاسی مساله سوریه تامین می شود.

وی اشاره کرد: برخی در مرحله اول از راه حل سیاسی سخن گفتند اما شروطی قرار دادند که با سرنگونی نظام سوریه برابر بود به عنوان مثال خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت شدند فضای سیاسی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای در حال حاضر از این مرحله گذر کرده است بنابراین ما امروز شنیدیم برخی از مخالفان سوری اعلام کردند شرط وارد شدن به مذاکره کناره گیری بشار اسد از قدرت است.

امروز وضع بین المللی و منطقه ای حتی کنفرانس اتحادیه عرب که دیروز در بغداد پایان پذیرفت از این مساله رد شده‌اند. از لحظه ای که کوفی عنان -فرستاده سازمان ملل متحد و نماینده شورای امنیت و نماینده اتحادیه عرب که شاید این اولین باری در تاریخ باشد که یک نفر غیر عرب نماینده اتحادیه عرب شده باشد-وارد سوریه شد و به تصمیم ها ،طرح ها و پیشنهادهای اتحادیه عرب استناد نکرد به معنای آن است که موضوع پایان یافته است و مساله هم اکنون در سوریه از این مرحله عبور کرده است.

دبیرکل حزب الله گفت: امروز سخن از آن است که مساله مطلوب انجام گفتگو میان نظام سوریه و مخالفان سوری است یعنی نظامی که ریاست آن را بشار اسد به عهده دارد، و ما از همان اول این مسائل را مطرح کردیم و با این اقدام دیگر این همه خونریزی به وجود نمی آمد.

من در مناسبت‌ها مختلف خاطرنشان کرده ام که سران سوریه حاضر به انجام گفتگو با مخالفان هستند حتی با آن دسته از مخالفانی که بسیاری باورشان نمی شود نظام سوریه گفتگو با آن‌ها را بپذیرد اما این گزینه از همان اول کار برای همه مهیا بود.

وی ادامه داد: امروز مساله ای که مطرح است حل سیاسی مساله سوریه است راه حل سیاسی بر دو مبنا استوار است مبنای اول گفتگو میان نظام سوریه و مخالفان و مبنای دوم اجرای اصلاحات و انجام توافق بر تحقق اصلاحات جدی و حقیقی و اجرای این اصلاحات است و این راه حل مساله سوریه است.

نصرالله تصریح کرد:چنانچه کشورهای منطقه از ایران، ترکیه، عربستان کشورهای حوزه خلیج فارس گرفته تا کشورهای شمال افریقا خواهان ثبات و استقرار منطقه هستند و همه کسانی که دلشان برای ملت سوریه می‌تپد مسوولیت روشنی دارند راه حل واحد است و ان راه حل سیاسی از طریق گفتگو و انجام اصلاحات است و راه حل دیگری متصور نیست.

هرکس که مخلص باشد در هر جایگاه که می خواهد باشد باید در این راه کمک کند خواه در جایگاه بین المللی، خواه در جایگاه عربی، خواه در جایگاه منطقه‌ای، رسانه‌ای، سیاسی، اجتماعی، بوسیله ارتباط‌هایش باید کمک کند تا سوریه به سمت راه حل سیاسی رفته امنیت و ثبات به این کشور بازگشته و اصلاحات در این کشور انجام شود.

از نقطه نظر دینی، ایمانی، اسلامی، ملی و اخلاقی این یک مسوولیت تاریخی است و هر چیزی غیر از این مساله، نه به نفع سوریه است و نه به نفع ملت سوریه و نه به نفع فلسطین و مقدسات آن و نه به نفع امت ودر کل به نفع هیچ کس نیست و تنها به نفع اسرائیل است و به نفع همه کسانی است که از تکه تکه شدن منطقه و وارد شدن منطقه به هرج و مرج فراگیر سود می برند آن هم در زمان ضعف آمریکا و غرب.

وی گفت: این مساله می‌طلبد که ما به سوریه کمک کنیم یعنی تحریک رسانه‌ای علیه سوریه متوقف شد انواع خبرچینی و دو به هم زنی میان سوری ها متوقف شود برای نزدیک سازی دیدگاه ها به یکدگیر تلاش صورت گیرد برای قانع ساختن همه طرف‌ها برای حاضر شدن در پای میز مذاکره و انجام گفتگو جدی و صادقانه تلاش صورت گیرد و این کارها سوریه و منطقه را نجات می‌دهد.

انتقاد از بی توجهی کشورهای عربی به مساله بحرین

سید حسن نصرالله ضمن در ادامه با انتقاد شدید از بی توجهی کشورهای عربی به مساله بحرین گفت: اینکه به مساله سوریه از اهمیت بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردار باشد و اتحادیه عرب به این مساله بپردازد مساله‌ای طبیعی است اما مساله غیرطبیعی، عجیب و زشت این است که مساله بحرین در برنامه کاری کنفرانس اتحادیه عرب هیچ جایی نداشته باشد.اولاً کشور بحرین یک کشور عربی است ثانیاً ملت بحرین عرب هستند و ثالثاً آنچه در بحرین می‌گذرد یک تراژدی ملی است، صدها هزار تن راهپیمایی می‌کنند .اکثر ملت بحرین خشمناک هستند و خواهان انجام اصلاحات و ارائه راه حل هستند و با وجود انکه دارای سطح خواسته های متفاوتی هستند اما همچنان بر گزینه راه حل مسالمت آمیز پافشاری می‌کنند اما همه روزه کشته می‌شوند.

وی این سوال را مطرح کرد که: چه فرقی است میان یک کسی که با گلوله کشته می‌شود و کسی که با گازاشک آور کشته می شود؟ این گازه‌های اشک آوری که هم اکنون نیروهای بحرینی و نیروهای سپر جزیره بکار می‌گیرند، گاز‌هایی نیست که معمولاً در کشورهای متمدن برای متفرق ساختن راهپیمایان به کار گرفته می شود بلکه آن‌ها از گازهای کشنده استفاده می کنند و تنها برای اینکه نگویند آن‌ها به سمت راهپیمایان گلوله شلیک می کنند که البته بعضی اوقات گلوله نیز به طرف راهپیمایان شلیک می کنند.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: تقریباً هر روز در بحرین تعدادی بوسیله گاز های اشک آور کشته می‌شوند و این گازهای اشک آور تنها به سمت راهپیمایان شلیک نمی شود بلکه به خانه های مردم نیز شلیک می شود در حالی که در خانه های مردم زن، کودک و سالمندان حضور دارند. اگر این گازها در خیابان و فضای باز پرتاب شود هرچند خطرناک هستند اما امکان فرار از آن وجود دارد اما اگر در خانه‌ها که فضایی بسته است پرتاب شود اهل خانه نمی توانند فرار کنند و این قتل عمد محسوب می‌شود.

وی افزود: چنین فاجعه‌ای در بحرین رخ می‌دهد اما مساله بحرین به اندازه سرسوزنی در برنامه کاری کنفرانس اتحادیه عرب گنجانده نشد و اجازه داده نشد تا در این باره بحث و بررسی شود و حتی اعتراف به اینکه در بحرین مشکل وجود دارد نیز ممنوع شد و کشورهای عربی تهدید کرده بودند در صورتی که مساله بحرین در کنفرانس بغداد مطرح شود این کنفرانس را تحریم می کنند.

دبیر کل حزب الله تاکید کرد: این مساله هرچند بر مظلومیت و تنهایی مردم بحرین می افزاید اما از اراده و عزم و روحیه ملت بحرین که یک سالی است که-یعنی از زمان آغاز قیام و انقلاب شان- در این تنهایی به سر می‌برند نمی‌کاهد.

وی خاطرنشان کرد: ملت بحرین ثابت کرده است که یک ملت مسالمت جوست آن‌ها توان آن را دارند که به قیام خود ادامه دهند و از ثبات، اخلاص و شجاعت برخوردارند و مسلماً خداوند متعال راهی در پیش پای آن‌ها خواهد گشود و به زودی به پیروزی خواهند رسید زیرا آن‌ها روز به روز پایبندی شان را به ضوابط ملی، شرعی، انسانی و سیاسی بیشتر ثابت کرده اند و نشان داده اند به انقلاب خود ادامه می‌دهند و در سطح بالایی فداکاری می‌کنند.

دبیر کل حزب الله درباره ساخت مجتمع حضرت زینب و شرائط ساخت این مجتمع گفت:قطعه زمینی که این مجتمع بر آن بنا شده در ضاحیه جنوبی واقع شده است به تعبیر دیگر این زمین بخشی از زمینی است که سابقاً به عنوان مربع امنیتی حزب الله نامیده شده بود- اما در حال حاضر دیگر مربع امنیتی محسوب نمی شود و منطقه بر روی همه باز است و هرکس بخواهد می آید و هرکس بخواهد می رود -و یا همانگونه که در زمان جنگ سی و سه روز معروف شده بود مربع شورای حزب الله محسوب می‌شد.

وی افزود: این منطقه از ضاحیه جنوبی در جنگ سی و سه روزه دو بار مورد بمباران شدید قرار گرفت و این مساله یک مساله تصادفی نبود بلکه یک اقدام عمدی بود.اسرائیلی‌ها از روزهای اول جنگ اقدام به بمباران این منطقه کردند، جاهایی که مراکز حزب الله و خانه های مسوولان حزب الله در آن واقع بود ویران کردند اما بسیاری از ساختمان‌هایی که در این منطقه بود نه مراکز حزب الله در آن بود و نه خانه‌های مسوولان حزب الله در آنجا قرار داشت و با وجود آن اسرائیلی ها با اهدافی مشخص عامدانه اقدام به ویران کردن این ساختمان‌ها کردند در واقع آن ها می‌خواستند زندگی در این منطقه را نابود کنند آن‌ها می‌خواستند اراده را نابود کنند و روحیه افراد را از بین ببرند.

نصرالله گفت: دشمن صهیونیستی در جنگ سی و سه روزه واقعاً شکست خورد و خود به این شکست اعتراف کرد و ما واقعاً در این جنگ پیروز شدیم.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها