همشهری آنلاین: با حضور آیت الله ری شهری و خاکسار قهرودی، یکی دیگر از سلسله محافل انس و معرفت در محل هتل الیاس الذهبی مدینه منوره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به مدینه منوره، در ابتدای این محفل که با حضور نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان برگزار شد، گروه تواشیح فلق از اصفهان به اجرای همخوانی‌های دینی در رثای حضرت بقیه الله الاعظم (عج) پرداختند.

پس از این مراسم که از ساعت 16 لغایت 17/30 روز جمعه مورخ 22 آبانماه سالجاری برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین فرشاد یزدی - سخنران بعثه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) - با اشاره به تقارن این مراسم با روز دحوالارض، ضرورت‌های شکر و سپاس زائران حرم نبوی از بابت دست یابی به توفیق حضور در جوار رسول الله را برشمرد و تاکید کرد: بر اساس حدیثی از خود پیامبر (ص)، کسی که در زمان حیات و یا ممات آن حضرت موفق به زیارت ایشان شود، همانند کسی است که خداوند متعال را در عرش اعلی زیارت کرده است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین و محوری ترین در این زیارات و نیز اعمال حج، دستیابی به «معرفت» است، حصول معرفت را مستلزم گذر از شکل ظاهری مناسک و تامل در فلسفه و باطن مناسک و عبادات دانست و گفت: برای رسیدن به معرفت حج باید همواره به سیره و روش زندگی امامان معصوم تمسک بجوییم.

فرشاد یزدی با اشاره به نامگذاری حج امسال با عنوان «حج و انتظار»، به وظایف شیعه در دوران غیبت امام زمان اشاره کرد و گفت: دو تا از مهمترین وظایف شیعه در دوران غیبت حضرت، مهدی شناسی و مهدی محوری است و باطن حج هم همین است.

سخنران بعثه مقام معظم رهبری با توصیه به حجاج برای قرائت زیارت جامعه کبیره به عنوان یک درس کامل امامشناسی، از حجاج ایرانی خواست که برای درک وجود امام در این سفر معنوی تلاش کنند و گفت: برای درک وجود امام، باید آن معرفتی از امام که در ما تحول ایجاد می‌کند را در خودمان افزایش بدهیم. برای رسیدن به این معرفت نیز باید همواره این احساس را در خودمان تقویت کنیم که بنابر نص صریح قرآن کریم، امام همواره شاهد و نظار به احوالات ما هستند.

فرشاد یزدی با اشاره به اینکه بر اساس احادیث معصومین علیهم السلام، نشانه قبولی حج، پرهیز از گناه توسط حاجی است؛ تاکید کرد: باید برای پاکیزه زندگی کردن، انس با خدا، خدمت به خلق و پرهیز از گناه از زمان بازگشت این سفر، تمرین کنیم.

وی با اشاره به ضرورت صالح بودن منتظران حضرت مهدی (عج) برای زمینه سازی ظهور آن حضرت، تاکید کرد که منتظران مصلح نمی‌توانند صالح نباشند.

دقایق پایانی و حسن ختام صحبت‌های حجت الاسلام و المسلمین فرشاد یزدی نیز ذکری از مناقب امام عصر (عج) و نیز روضه حضرت زهرا (س) بود که با اشک‌ها و زمزمه‌های خالصانه زائران ایرانی همراه شد:

ما که لب تشنه دیدار توایم

همه نادیده خریدار توایم

نه خریدار که بیمار توایم

نه که بیمار گرفتار توایم

ای خوش آنروز که رخ بنمایی

دل و جان همه را بربایی

حسن ختام این محفل نورانی نیز مدیحه سرایی و ذکر مصائب حضرت زهرا (س) و اهل بیت عصمت و طهارت توسط حیدرزاده - مداح اهل بیت - بود.

پس از پایان مراسم نیز آیت الله ری شهری با حضور در جمع زائران ایرانی و آرزوی قبولی طاعات و عبادات ایشان، به صحبت‌ها و نظرات برخی از ایشان گوش داده و برای پیگیری برخی موارد نیز دستوراتی دادند.