نمی‌دانم چرا در و پیکر اماکن مذهبی قدیمی‌ یا آبی‌اند یا سبز؟ اینجا درها آبی، کاشی‌ها آبی فیروزه‌ای، حتی آجرها هم آبی‌اند! دست راست، نرسیده به حیاط، قبر حاج «محمود فرازنده» است و مرحومه مادرش «رقیه داداش».

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : اما داستان ساختن مسجد را بخوانید از زبان حاج‌ «حسن فرازنده»، فرزند اول محمود فرازنده، که شنیدنی است: «حاج محمود فرازنده، کودک یتیمی بود ‌که با لیاقت و تلاش خودش می‌شود تاجر مشهور و صاحب‌نام تهران در تجارت شیشه. او قبل از ساختن مسجد آبی، تامین شیشه‌های در و پنجره‌ هر مسجدی را که در تهران ساخته می‌شد قبول می‌کرد. به همین دلیل، برکت به کسبش می‌بارد و در گوشه‌ای از تهران زمینی می‌خرد برای انبار کالا. آن سال‌ها در محله شوش آب لوله‌کشی وجود نداشت. حاجی چاه عمیقی می‌زند و دارودرختی می‌کارد و مردم دور و اطراف هم می‌آیند سر چاه برای شستن رخت و لباس و رفع و رجوع امورشان.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

مدتی می‌گذرد و حاجی به فکر ساخت مسجد می‌افتد و این زمین و ملک را می‌گذارد برای ساخت مسجد. چون خانه حاجی در میدان خراسان و در خیابان لرزاده بوده، این‌طوری با استاد «حسین لرزاده» هم آشنایی و به مرور رفاقت پیدا می‌کند. یک روز حاجی به لرزاده می‌گوید: «من بهترین جا و گل ملکم را برای مسجد در نظر گرفته‌ام. می‌خواهم که تو یک مسجد درجه‌یک بسازی.‌» لرزاده می‌گوید: «خانه را مردم می‌سازند نهایت برای ۱۰۰سال و مسجد را می‌سازند برای ۱۰۰۰سال. هرچه‌ داری خرج کن، باقی‌اش را مردم می‌سازند.‌»

خلاصه مرحوم استاد لرزاده نقشه مهندسی ساخت را می‌دهد و می‌گوید: «نقشه مسجد اعظم قم را هم من داده‌ام، الان هم همین کار را می‌کنم و روی ساخت گنبدش هم خودم نظارت می‌کنم.‌» چنین است که مسجد مشهور به آبی و فرازنده در محله باغ آذری تهران ساخته می‌شود. اکنون این مسجد ۶۴ساله در جنوب شهر تهران است.

  • تصاویر بیشتر از نمای داخلی مسجد آبی