همشهری آنلاین: رئیس هیات بلندپایه پارلمانی فرانسه و هیات همراه بعد از ظهر شنبه 20 مهر با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی در این دیدار با اشاره به صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه کشورمان پاره‌ای رفتارهای کشورهای غربی با ایران را غیرمنطقی و عجولانه خواند و افزود: اصلاح رفتارهای غیرمنطقی غرب می‌تواند ضمن ایجاد تحول در روابط دو جانبه به حل سوء تفاهمات موجود کمک کند.

وی با اشاره به مذاکرات طولانی ایران و مقامات اروپایی در زمینه مسئله هسته‌ای گفت: برداشت ایران از مذاکره با غرب در مسئله هسته‌ای بن بست نیست، با اصلاح پاره‌ای رفتارهای غرب می‌توان به راه حل مناسبی در این زمینه دست یافت.

رییس مجلس اظهار داشت: با وجود برخی دیدگاه‌های متفاوت زمینه‌های همکاری فراوانی میان دو کشور وجود دارد که با توجه به منافع مشترک در زمینه‌های اقتصادی و منطقه‌ای دو طرف می‌توانند گفتگوهای روشنی داشته باشند.

لاریجانی تحولات منطقه به ویژه بحران‌های عراق و افغانستان را از موضوعات مهمی خواند که دو کشور می‌توانند همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

وی با انتقاد از عملکرد دوگانه غرب در افغانستان گفت: 80 درصد مواد مخدر تولیدی در افغانستان در استان هلمند که زیر سلطه کامل نیروهای انگلیسی است کشت می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به توسعه و گسترش ارتباطات با فرانسه نگاه مثبت دارد.

همچنین در این دیدار" لویی بیانکو" رئیس هیات پارلمانی فرانسه نیز در باره پیوندهای تاریخی و فرهنگی دو ملت گفت: این علایق و پیوندها زمینه‌های خوبی برای توسعه و گسترش همکاری‌های دو کشور فراهم می‌کند. [فعال‌شدن دیپلماسی فرانسه در خاورمیانه]

وی با اشاره به مسئله هسته‌ای ایران افزود: موقعیت کنونی به سود هیچ یک از دو طرف نیست و اروپا خواهان گفتگو و مذاکره با ایران است.

بیانکو ایران را نه تنها قدرت بزرگ منطقه بلکه قدرتی بزرگ در سطح بین‌المللی خواند و تصریح کرد: ایران می‌تواند کمک شایانی برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه بویژه در عراق و افغانستان کند.