تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۰

سه دهه پس از ماجرای گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در تهران که قطع رابطه سیاسی ایران و آمریکا را به‌دنبال داشت اکنون «اداره کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC)» وابسته به وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا مجوز فعالیت «شورای آمریکاییان – ایرانیان» را در ایران صادر کرده است.

 با صدور مجوز برای این شورا، این پرسش مطرح است که آیا اجازه تاسیس دفتر شورای آمریکاییان- ایرانیان در ایران از سوی دولت آمریکا می‌تواند به‌عنوان تحولی در راستای بهبود رابطه ایران و آمریکا تعبیر شود؟

مقامات رسمی ایران به صورت رسمی هنوز به صدور مجوز تأسیس دفتر این شورا از سوی آمریکا واکنشی نشان نداده‌اند، اگر چه فعالیت شورای آمریکاییان - ایرانیان با مخالفت تند برخی نمایندگان مواجه شده است.

هوشنگ امیر‌احمدی، رئیس «شورای آمریکاییان – ایرانیان» که برای دریافت مجوز از دولت ایران قرار است به تهران سفر کند درمورد زمان آغاز به‌کار «شورای آمریکاییان – ایرانیان» در ایران می‌گوید: نمی‌دانم. ما از دولت ایران درخواست کردیم که به ما اجازه بدهد این دفتر را باز کنیم. درخواست ما در حال بررسی است. بسیار امیدوار هستیم که دولت این اجازه را بدهد.

وی می‌گوید: این درخواست به وزارت امور خارجه رفته و احتمالا آنجا و یا در جاهای دیگر مانند شورای امنیت ملی و یا در وزارت ارشاد و جاهای دیگر، موضوع را دنبال خواهند کرد. کار ما، ایجاد درک بهتر و تریبونی برای گفت‌وگو بین ملت‌ها و دولت‌هاست. شورای ما، شورای سیاسی و دیپلماتیک نیست؛ شورای غیردولتی و مردمی است. سعی می‌کنیم از طریق برگزاری کنفرانس، جلسات، چاپ کتاب و نشریات تا جایی که امکان دارد، درک درستی از مسائل ایران و آمریکا ارائه کنیم. با اظهارات وزیر امور خارجه و دو تن از نمایندگان مجلس در این مورد چشم‌انداز تاسیس این شورا در ایران با تیرگی مواجه شده است.

مصلحت ایران

متکی، وزیر امور خارجه گفته است که درخواست این دفتر را به‌عنوان یک اراده سیاسی خاص از سوی دولت آمریکا ارزیابی نمی‌کند  بلکه آن را در چارچوب فعالیت سازمان‌های غیردولتی و مدنی می‌بیند.

اما علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم، با گشایش دفتر شورای روابط ایران و آمریکا در تهران مخالفت کرد و گفت: با توجه به اینکه هوشنگ امیراحمدی یکی از دلالان دست چندم آمریکایی‌‌هاست و تاسیس چنین شورایی از سوی این فرد توجیه قابل‌قبولی ندارد و اجازه ورود و راه‌اندازی چنین دفتری در تهران بدون تردید دون شئونات ملی ملت بزرگ ایران است، دولت نباید چنین اجازه‌ای را به چنین فردی بدهد.

وی اضافه کرد: دولت باید جلوی تاسیس این دفتر را بگیرد. با توجه به اینکه آمریکایی‌ها تاکنون در سطوح مختلف درخواست مذاکره و ارتباط داشته‌اند اجازه دادن به یک فرد در چنین سطحی برای گرفتن مجوز جهت گشایش دفتر شورای روابط ایران و آمریکا منطبق بر منافع ملی ما و مصالح ملت نیست.

تکذیب دیدار

اسماعیل کوثری، نایب رئیس این کمیسیون نیز به خبرنگار ما گفت: اگر آمریکایی‌ها واقعا صداقت دارند- که ندارند- چرا این دلال را به ایران می‌فرستند؟ آقای احمدی‌نژاد در نیویورک خطاب به آمریکایی‌ها گفت که اگر صداقت دارید چرا خودتان مستقیما این مسائل را مطرح نمی‌کنید؟

کوثری روحیه آمریکایی‌ها را متکبرانه خواند و گفت: هوشنگ امیراحمدی، رئیس شورای
  آمریکاییان- ایرانیان  یک دلال وابسته است و رابطه ایران و آمریکا هیچ ربطی به ایشان ندارد و وزارت خارجه هم نباید جوابی به ایشان بدهد. او چه‌کاره است که بیاید و این مسئله را دنبال کند؟ آمریکایی‌ها اگر حرف و بحثی دارند خودشان رسما درخواست کنند و مسئولان درخواست آنها را بررسی کرده و جواب می‌دهند. یک نفر که خودش هویتش معلوم نیست نمی‌تواند در این امر دخالت کند و از نظر ما قابل‌قبول نیست.

کوثری در پاسخ به این پرسش که امیراحمدی بارها به ایران سفر کرده و حتی گفته که با احمدی‌نژاد هم دیدار داشته است، گفت: تا به حال هیچ دیداری با رئیس‌جمهور نداشته است. در سفر اخیر به نیویورک، ایشان 2 بار درخواست دیدار با مرا داشت که وقت ندادم و گفتم ایشان چه‌کاره است که بخواهد با ما دیدار کند؟

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مورد اینکه آیا ایرانی‌ها نمی‌توانند برای کشورشان اقداماتی انجام دهند که به نفع منافع ملی باشد، گفت: ایرانی‌ها فرق می‌کنند؛ ایشان اول برادری‌اش را ثابت کند بعد اقدام کند. ما از وی چیزی جز خیانت ندیده‌ایم.

کوثری خیانت‌های امیراحمدی را مربوط به ارتباطات وی در دوره اصلاحات دانست و گفت: اخبار و اطلاعات خیانت‌های او درگذشته وجود دارد؛ آن زمان که می‌آمد تا در داخل تفرقه بیندازد و اقداماتی در رابطه با عواملی که در داخل علیه نظام در دوره اصلاحات تصمیم‌گیری می‌کردند انجام می‌داد و با افرادی در تماس بود.

کوثری در پاسخ به این پرسش که سفرها و دیدارهای امیراحمدی از ایران در دوره دولت نهم بسیار بیشتر از دوره اصلاحات بوده است، گفت: برای ما فرقی نمی‌کند که الان می‌آید یا قبلا آمده است. مسئله ما حفظ نظام است و مسئولان رسمی وی را نمی‌پذیرند؛ اگر هم بپذیرند شخصی است و موردی ندارد.

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد که نظر ما این است که چرا خود آمریکایی‌ها مستقیما وارد این مسئله نمی‌شوند و کسانی مثل امیراحمدی را می‌فرستند؟ اینها بازی‌های سیاسی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خواهان درخواست رسمی آمریکا برای انجام مذاکره با ایران هستید، گفت: بله، اگر چنین درخواستی مطرح شود مسئولان آن را بررسی همه‌جانبه کرده و جواب می‌دهند.

مهم‌ترین مشکل ایران و آمریکا

اما پاسخی که امیراحمدی برای اظهارات مخالف نمایندگان دارد این است که ظرف دهه‌های گذشته، مهم‌ترین مشکل این بوده که ایران و آمریکا همواره مواضع یکدیگر را اشتباه برداشت کرده و می‌کنند؛« فکر می‌کنم شورای ما بتواند به ایجاد شفافیتی کمک کند که تا به حال وجود نداشته است.»

امیراحمدی که به‌شدت از مجوز دولت آمریکا خوشحال شده است درمورد اینکه آیا از سوی مقامات ایرانی، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، اشاره یا علامتی مبنی بر مساعد بودن زمینه‌های دایر شدن دفتر شورا در تهران مشاهده یا دریافت کرده است، می‌گوید: تفاهمی در کار نبوده، اما دولت ایران مطلع بوده که درخواست شورا نزد مراجع آمریکایی تحت بررسی است؛ولی چون نتیجه آن مشخص نبوده لذا طرف‌های ایرانی اعلام هرگونه نظری را به روشن شدن نتیجه بررسی‌ها از طرف آمریکایی موکول کرده بودند.

 امیراحمدی نمی‌تواند از صدور مجوز تاسیس دفتر شورا در تهران کاملا مطمئن باشد، اما می‌گوید: شاید خبر صدور مجوز از سوی آمریکایی‌ها برای ایران، هم خوشایند و هم غافلگیر‌کننده بوده است. من خیلی امیدوارم که دولت ایران به ما مجوز بدهد. اگر چه هوشنگ امیر احمدی ادعاهایی مبنی بر دیدار با احمدی‌نژاد نیز دارد اما همانگونه که سخنش رفت این ادعا از سوی مقام‌های ایرانی تأیید نشده است.

امیر احمدی گفته است که براساس دعوت دولت چندین بار به ایران سفر کرده است و علاءالدین بروجردی در واکنش به این ادعا اظهار داشت: شأن دولت ما این نیست که از چنین کسی دعوت کنیم.