سروش خسروی: تازه‌ترین آمارهای دریافتی نشان می‌دهد، در شرایطی که شرکت‌های بزرگ گرفتار توقف نماد یا صف‌های فروش هستند، بازار سهام شرکت‌های کوچک در بورس تهران داغ شده‌است.

در پی غیبت موقت سهام شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه و فولاد خوزستان، چادرملو و گل گهر بالاترین سود ناشی از سرمایه‌گذاری در بورس نصیب سهامداران شرکت‌های کوچکی چون ماشین‌آلات عمرانی و زراعی،‌بهنوش، سرمایه‌گذاری آذربایجان، بوتان، سرما آفرین و ایران تایر شد.

نکته جالب توجه آن‌که قیمت سهام اکثر شرکت‌های کوچک با حجم و ارزش کمی حرکت کرد و با رشد مواجه شده است. طبق آمار دریافتی در 20روز سپری شده از آبان‌ماه، ارزش سهام ماشین آلات عمرانی و زراعی در حالی 43درصد افزایش یافته که فقط 41نفر 207 هزار سهم آن را مبادله کرده‌اند.

قیمت سهام بوتان بهنوش نیز با حضور 8سرمایه‌گذار 11تا12درصد رشد کرده است. این آمار نشان دهنده عمق کم بازار در روزهای اخیر و وجود وضعیت شکننده برای سهامداران خرد است.

پرطرفدارها

آمارها نشان می‌دهد تاکنون و در 20روز سپری‌شده از آبان‌ماه، فولاد مبارکه که پرطرفدارترین سهام بورس بوده با تعداد خریداران سهام این شرکت به 3هزار و 800نفر رسیده است.

تعداد خریداران سهام فولاد خراسان نیز از 3هزار و 700نفر فراتر رفته است. سهام فولاد خراسان 3روز پس از عرضه اولیه با صف فروش مواجه شده است. 2شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و مس هم هر یک توجه 2هزار و 500خریدار را به خود جلب کرده‌اند.

سهام پتروشیمی خارک نیز با جذب یک هزار و 500خریدار در رتبه پنجم جدول سهام پرطرفدار بورس ایستاده است.

طبق آمار دریافتی بیشترین حجم نقدینگی بازار در طول 20 روز گذشته به سوی سهام شرکت‌های مس، فولاد خراسان و فولادمبارکه حرکت کرده است.

در این مدت ارزش مبادلات انجام شده در بازار سهام مس از مرز 10هزار میلیاردریال فراتر رفته است ارزش مبادلات انجام شده بر سهام فولاد خراسان هم از 735 میلیارد ریال فراتر رفته است.

ارزش دادوستدهای صورت گرفته بر سهام فولاد مبارکه نیز 320 میلیاردریال برآورد می‌شود.