ترجمه‌ی عباس تربن: هیچ‌چیز بدتر از این نیست که وقتی خسته و کوفته سرت را روی بالش می‌گذاری، یک‌مشت کابوس تکراری به‌سراغت بیایند و خوابت را زهرمار کنند.

خواب، پديده‌ي رمزآلودي است و اگر معمولاً در خواب، در موقعيت‌هاي آزاردهنده يا پراسترس قرار مي‌گيري، بايد ريشه‌اش را پيدا كني. اولين قدم شايد عميق‌شدن در خود و شناخت دنياي دروني است. وقتي هنگام بيداري، مشكلي را كشف مي‌كنيم و رويش كار مي‌كنيم، خواب‌هاي تكرارشونده (مثل يك موقعيت احساسي ناخوشايند يا يك امتحان پراضطراب)متوقف می‌شوند.

البته كه اين‌كار هميشه به اين راحتي‌ها هم نيست و در موارد خاص و حاد بايد از يك متخصص روانكاو كمك گرفت. در اين‌جا چهار تمرين ساده به شما ياد مي‌دهيم كه مي‌تواند در كنترل كابوس‌ها و رهايي از خواب‌هاي بد مؤثر باشد.

تمرين آرامش ذهني

سعي كن در سكوت بنشيني، چشم‌هايت را ببندي و آرامش دروني‌ات را بيش‌تر كني. ممکن است عجيب يا بي‌فايده به‌نظر برسد، اما این‌کار خودآگاهی و هوشیاری‌ات را بالا می برد و حتي در خواب، فرق بين كابوس و واقعيت را بهتر و زودتر درك خواهي كرد.

تمرين بيدارشدن

با صداي بلند به خودت بگو: «بيدار شو» و سريع و محكم پلك بزن تا از فضاي كابوس دور شوي و به حالت بيداري نزديك شوي. اين‌كار مي‌تواند راه‌حلي موقت براي رهايي از دست كابوس باشد و در كوتاه‌مدت مشكلت را حل مي‌كند.

تمرين تكنيك گريز

تكنيكِ گريز، راه مؤثر ديگري براي رهايي از دست كابوس‌هاست. طبق اين روش، سعي كن فضاي خوابت را تغيير دهي و از رؤيايي به رؤيايي ديگر سفر كني. براي اين‌كار مي‌تواني از در جادويي استفاده کنی. در جادويي، دري است كه  به‌محض گيركردن در يك كابوس، آن را باز مي‌كني و به فضايي متفاوت قدم مي‌گذاري. خوب است كه از قبل با خودت تصور كني كه دوست داري اين در به كجا باز شود و تو را به چه محيطي ببرد.

تمرين مواجهه و مبارزه

آخرین قدم و مهم‌ترین راه‌حل مبارزه با کابوس‌ها، رو در رو و چشم در چشم شدن با ترس‌هايت است. ترس‌ها مهم‌ترين منبع كابوس‌ها هستند، نه خطرها و هيولاها و...

دل و جرئت داشته باش و از راه‌حل «بیا من‌ رو بگیر» استفاده كن. هنگام خواب وقتي با آدم‌هاي بد، رو در رو مي‌شوي، معمولاً به موجوداتي بی‌آزار تبديل مي‌شوند.

سعي كن با هیولای کابوست رودررو شوي و از او بپرس که از جانت چه می‌خواهد. خيلي‌وقت‌ها با اين‌كار، نقطه‌ي پاياني بر كابوس‌هايت خواهي گذاشت.