گروه بورس: ماجراهای غدیر پایانی ندارد. یک ماه پیش سود عملکرد این شرکت از 3400 میلیارد تومان به 1900 میلیارد تومان کاهش یافت تا زمینه نزول 300 تا 500 میلیارد تومانی ارزش سهام آن در بورس تهران فراهم آید.

از روز دوشنبه نیز صف فروش سهام غدیر به ارقام کم‌سابقه‌ای افزایش یافت.اما آن‌چه در میان همه این تحولات و التهابات بازار یکسان و یکنواخت و بدون تغییر مانده، پاسخگو نبودن مدیران شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نسبت به سوء تدبیرهای دو سال گذشته است.

به نظر می‌رسد، نماینده سرمایه‌گذاری غدیر که یک کرسی با نفوذ در هیأت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار را اشغال کرده، تاکنون مانع برخورد سازمان بورس، با این همه اتفاق نامطلوب شده است.

هرچه ظرف 3 روز گذشته خبرنگاران همشهری، از طرق مختلف تلاش کردند، دیدگاه و نظر مدیران سرمایه‌گذاری غدیر را کسب و به اطلاع سرمایه‌گذاران و سهامداران برسانند، مدیران این شرکت بزرگ و تأثیرگذار بورس از پاسخگویی امتناع ورزیده‌اند، سکوت مدیران غدیر سرنوشت 80هزار سهامدار این بانک و هم‌چنین تعداد زیادی از کارکنان بانک صادرات را که در سال‌های اخیر سهام غدیر به عنوان پاداش به آن‌ها پرداخت شده در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

حال پرسش سرمایه‌گذاران این است: مدیران غدیر چه هنگام از اتاق سکوت بیرون خواهند آمد؟

پایان دوران صبر

طبق تازه‌ترین اطلاعیه‌ای که اداره عملیات و نظارت بر بازار سهام منتشر کرده، ظاهراً نارضایتی از بدنه سهامداران خرد به میان سهامداران عمده غدیر هم سرایت کرده، زیرا بانک صادرات ایران، در دو اطلاعیه جداگانه، از قصد خود برای فروش 15 درصد سهام غدیر ظرف یک هفته آینده خبر داده است.

بر این اساس طی دوره یاد شده، 790 میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر روی میز فروش قرار می‌گیرد. این رویداد در حالی به‌وقوع پیوسته که سهامداران خرد نیز از دیروز فشار بر کفه عرضه را بیش از پیش افزایش داده‌اند. روز دوشنبه، 2200 دستور فروش برای 5/4 میلیون سهم غدیر در بورس تهران صادر شد.

فروشنده‌ها

طبق اطلاعیه‌های منتشر شده در بورس تهران ، قرار است روز سه‌شنبه، بانک صادرات اصفهان 75/3 درصد از کل سهام غدیر یعنی در مجموع شامل 190 میلیون سهم این شرکت را به‌صورت یک‌جا و نقد بفروشد.

قیمت پایه هر سهم در این عرضه، 409 تومان تعیین شده است.چهار روز بعد یعنی در 12 اسفندماه نیز 85/11 درصد از کل سهام غدیر با قیمت پایه 4 هزار و 328 ریال به ازای هر سهم در بورس به فروش می‌رسد.این میزان سهام را بانک صادرات ایران عرضه خواهد کرد.

بازگردانی بی‌حاصل

آمار موجود در سایت‌های رسمی بورس تهران نشان می‌دهد، ظرف یک‌سال و نیم گذشته، بانک صادرات رقمی معادل 170 تا 200 میلیارد تومان از نقدینگی‌اش را صرف حفظ قیمت سرمایه‌گذاری غدیر در محدوده 400 تا 440 تومان کرده است.

اما پس از همه این تلاش‌ها، سرانجام همان سرنوشت محتوم یعنی سقوط قیمت سهام غدیر ظرف دو روز گذشته اتفاق افتاده که این موضوع خود گواهی بر بی‌حاصلی  پرداخت هزینه 200 میلیارد تومانی بانک صادرات است.

محدودیت‌های تازه

در کنار این رویدادها، کارگزار بازارگردان که ظاهراً با مشکل کمبود نقدینگی از یک‌سو و فشار عرضه از سوی دیگر مواجه شده، قاعده‌ای غیرمعمول را در بازار سهام باب کرد.

طبق شنیده‌ها و اخبار غیررسمی منتشر شده در بازار، کارگزار بازگردان غدیر اعلام کرده در هر روز از هر کد سهامداری فقط 2500 سهم را می‌خرد. پخش این‌گونه اخبار دیروز به التهاب موجود در بازار سهام غدیر، بیش از پیش دامن زد.

تصویر غدیر

سرمایه‌گذاری غدیر تا دی ماه امسال با ارزش بازاری معادل 21 هزار میلیارد ریال بزرگترین شرکت بورس به حساب می‌آمد. اما ارزش سهام این شرکت با توجه به نوسان‌های اخیر، بین 3 هزار تا 5 هزار میلیارد ریال یعنی معادل نیم میلیارد دلار نزول را ظرف دو روز تجربه کرده، در حال حاضر و در پی رکود یک‌سال و نیم گذشته، 75 درصد کل سهام غدیر در اختیار بانک صادرات ایران و بانک‌های صادرات استان قرار گرفته است.

صندوق کارکنان نفت، سرمایه‌گذاری خوارزمی و سرمایه‌گذاری فرهنگیان از دیگر سهامداران عمده غدیر هستند.