سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۰ - May 9, 2006
ديداري تازه از غار شگفت انگيز كتله خور
قنديل هاي رنگين با ۱۲۰ميليون سال عمر
001542.jpg
001545.jpg
مختار حديدي- غار كتله خور در ۱۵۵ كيلومتري جنوب زنجان و ۱۷۳ كيلومتري شمال همدان، در نزديكي شهر كوچك گرماب واقع شده است. مسير متداول، براي بازديد از اين جاذبه طبيعي، جاده زنجان به خدابنده در امتداد زرين آباد به گرماب است.
تا سال ۱۳۷۲ بازديد از اين غار تنها براي گروه هاي حرفه اي غارنورد و مجهز به ابزار و ادوات خاص امكان پذير بود، اما از اين سال به بعد عمليات عمراني در اين منطقه آغاز شده و مسيرهاي بازديد تفريحي به طول ۲۳۵۰ متر با نورپردازي هاي فراوان در غار ايجاد شد. در حال حاضر غار كتله خور به عنوان يك مركز گردشگري در منطقه، مورد بازديد علاقه مندان بسياري از سراسر ايران قرار مي گيرد.
از درون دهليزهاي اين غار كه وسعت آن برخي به بيش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر مي رسد گالري هاي باريكي در جهات گوناگون جدا مي شوند كه انتهاي بعضي از آنها مسدود و برخي ديگر راه عبور بسيار باريكي به گذرگاهها و دهليزهاي ديگر دارند و البته تعدادي از اين مسيرها و دالان هاي باريك هنوز ناشناخته مانده اند. از همين رو مساحت دهليزها و معابر و دالانها را نمي توان به درستي تخمين زد. تا به حال دو گذرگاه بزرگ در درون غار شناسايي شده است كه يكي گذرگاه و دهليز اصلي و قديمي است كه در راستاي دهانه ورودي قرار گرفته و ديگري دهليزها و دالان هايي هستند كه در فواصل ۱۵-۱۰ متر از دالان هاي اولي قابل دسترسي مي باشند.
از جذابيت هاي مهم اين غار استالاگتيت ها و استالاگميت ها هستند كه ستونهاي عظيمي را در دهليزها و گذرگاههاي اصلي به نمايش گذاشته اند. قنديل هاي آويزان از سقف ها در اثر داشتن ناخالصي ها، رنگهاي مختلف به خود گرفته اند و آنهايي كه تركيبات همراه نداشته و يا كمتر دارند به صورت بلورهاي شيشه اي بسيار شفاف مشاهده مي شوند. زيباترين پديده طبيعي اين غار به صورت قنديل هاي تماشايي معمولاً در اطراف چشمه ها و تالاب هاي كف آن قابل مشاهده است. همچنين در اثر فرو رفتن آب به طبقات زيرين غار و كم شدن عمق تالاب ها، كريستال ها و قنديل هاي بلورين خطوط ديدني و بسيار جالبي را تشكيل داده اند.
در حال حاضر اين غار به سه بخش فرهنگي، تفريحي و ورزشي تقسيم شده است. بخش ورزشي آن تنها مورد استفاده غارنوردان و صخره نوردان قرار مي گيرد و حدود ۴ كيلومتر است كه البته هنوز انتهاي آن شناسايي نشده است. بخش تفريحي غار نيز كه جهت بازديد عموم مورد استفاده قرار مي گيرد حدود ۲ كيلومتر مسير مستقيم است كه گفته مي شود اين مسير تنها ۳/۱ كل غار است. بخش فرهنگي غار نيز در بخش جنوبي آن قرار دارد و قسمت اصلي آن دالاني است طبيعي كه جهت برگزاري مراسم مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد، البته اين دالان هيچ گونه راه خروجي به بيرون ندارد و راه خروجي آن به صورت مصنوعي كنده شده اما خود دالان تماماً طبيعي است. غار كتله خور از لحاظ كيفيت بلورها و قنديل ها، زيبايي و تعدد طبقات، اولين غار آهكي جهان شناخته شده است. در برخي نقاط اين غار آهكي گل رس و خاك هاي حاوي اكسيد آهن قابل مشاهده است.
اين غار از نظر سني تقريباً همسن غار عليصدر همدان است، البته اين دو غار از دو جهت با هم تفاوت دارند. يكي اينكه غار عليصدر همدان غاري است كاملاً آبي اما غار كتله خور زنجان غاري است تقريباً خشك. دوم اينكه آهك هاي غار كتله خور نسبت به آهك هاي غار عليصدر بسيار خالص تر است كه اين خود عاملي است جهت زيباتر شدن غار، چرا كه خالص بودن آهك ها موجب شفافيت آنها و در نتيجه عبور نور از قنديل ها مي شود. يك نكته جالب توجه در رابطه با غار كتله خور اين است كه شواهد و بررسي هاي انجام شده مؤيد اين موضوع است كه اين غار در نهايت به غار عليصدر در همدان متصل مي شود. گمان مي رود حدود ۷۰۰ متر اوليه اين غار قطري حدود ۷۰ سانتيمتر داشته است به طوري كه رهنوردان اوليه غار اين مسير ۷۰۰ متري را به صورت سينه خيز طي كرده و مسير خود را با علامت گذاري مشخص كرده اند و باز گمان مي رود ۱۰۰ متر ابتداي غار محل زندگي انسانهاي نخستين بوده است كه اين موضوع را اسكلت ۸۰ انساني كه در اين محل پيدا شده است تأييد مي كند. اين غار داراي بخشهاي ديگري نيز هست كه به ترتيب، ميدان شير خوابيده، ميدان بيستون، ميدان چهل ستون، سه راهي كوهي، ميدان پنج شير، تالار عروس، تونل قنديلي، اتاق عقد، پاي فيل، شتر با جهاز، عروس و داماد، ميدان شمع، دو جادوگر، نخل سوخته، ميدان مريم مقدس و ... را مي توان ياد كرد، تمامي اين بخشها حاصل تجمع هاي مختلف آهكي است كه هر كدام بر اساس شباهتشان نامگذاري شده اند.
ديگر ويژگي منحصر به فرد اين غار را مي توان وجود ستونك هاي آهكي عظيم دانست كه حاصل به هم پيوستن استالاگتيت ها و استالاگميت هاي آهكي هستند كه باعث شده اند كه اين غار خود، نگهدارنده خود باشد يعني اينكه اين ستونهاي عظيم نقش نگهدارنده هايي را بازي مي كنند كه مانع از فروريختن سقف غار مي شود. اين غار در مراحل اوليه تشكيل خود غاري آبي بوده است كه در اثر فعل و انفعالات توده هاي عظيمي از سنگها از توده اصلي جدا شده اند.
تشكيل طبقات متعدد در اين غار باعث شده است كه آب به طبقات زيرين نفوذ كرده و عملاً تبديل به غاري خشك گردد.
از ديگر ويژگي هاي بارز غار، وجود قنديل هاي زيبا و شفاف آهكي و استالاگتيت هايي به شكل گل كلم است همچنين يكي از اين تجمع هاي زيبا و جالب توجه استالاگميت هايي است كه بسيار شبيه به عروس و داماد هستند و به همين اسم هم نامگذاري شده اند. وجود چشمه هاي آب بسيار زلال در اطراف اين غار و حفره هاي متعدد طبيعي هم از ويژگيهاي منحصر به فرد اين غار است.
اين غار در طول ۱۲۰ ميليون سالي كه از عمرش مي گذرد، دستخوش تغيير و تحولات بسياري شده است. از تغييرات طبيعي اين غار مي توان به شكستگي هاي حاصل از زمين لرزه ها، گسل خوردگي ها، لغزش ها و ريزش ها اشاره كرد.

هشدار سرپرست شبكه بهداشت و درمان سلماس
گوشت آلوده از مرز غربي وارد كشور شده است
سلماس- سرپرست شبكه بهداشت و درمان سلماس گفت: فرآورده هاي گوشتي آلوده، گوشت قرمز و شتر مرغ، با بسته بندي به صورت قاچاق وارد كشور شده است.
مطلوب سلماسي در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: گوشت هاي آلوده از كشور عراق از مبادي مرزي شهرستان هاي پيرانشهر و سردشت به صورت گسترده وارد كشور شده و به استان ها از جمله آذربايجان شرقي ارسال شده است.
وي ادامه داد: همچنين وجود لاشه هاي تلف شده اسب و قاطر در مناطق مرزي سلماس بهداشت عمومي  و سلامت مردم را با خطر شيوع بيماري هاي واگيردار مواجه كرده است.وي اظهار داشت: با گرم شدن هوا، ذوب شدن برف هاي كوهستاني و سرازير شدن آن به همراه آب هاي سطحي و رها شدن لاشه هاي اين حيوانات توسط افراد سودجو و قاچاقچي، اين مناطق آلوده شده است.
سلماسي اذعان كرد: براي مقابله با شيوع انواع بيماري ها آموزش همگاني و چهره به چهره برنامه ريزي شده است.وي از شهروندان خواست در صورت مشاهده و اطلاع از اين موضوع مراتب را به مراكز بهداشتي و انتظامي  اطلاع دهند.

با ساخت ۱۸ سد جديد
۳۰۰۰ مگاوات به توان شبكه برق كشور افزوده مي شود
001548.jpg
اهواز- مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان از اتمام مطالعات ساخت سدهاي لالي و سيدون در اين استان خبر داد و اظهار داشت: در حال تامين منابع مالي براي اجراي اين پروژه ها هستيم.
حجازي افزود: عمليات اجرايي اين سدها در نيمه دوم امسال يا حداكثر اوايل سال آينده  آغاز خواهد شد.
وي اظهار داشت: ساخت سد بختياري و دره خرسان نيز بزودي در دستور كار سازمان قرار مي گيرد.
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان ساخت: با ساخت ۱۸ سد جديد كه در دستور كار قرار دارد، حدود ۳۰۰۰ مگاوات برق به توان شبكه برق كشور افزوده مي شود.
وي با بيان اين كه۲۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي ساخت و مطالعه سدها نياز است، متذكر شد: با اجراي اين سدها تمام آب حوضه مياني سدهاي احداث شده مهار و علاوه بر آن به وسيله سد ابوالعباس و خيرآباد، آب مورد نياز شهرهاي شرقي و جنوبي خوزستان تامين مي شود.

دعوت استاندار كرمانشاه از نخبگان براي توسعه استان
كرمانشاه - استاندار كرمانشاه گفت: از نخبگان كرمانشاهي مقيم تهران براي سرمايه گذاري در امور فرهنگي، اقتصادي و ورزشي در استان حمايت مي كنيم.
عبدالمجيد غفوري روزبهاني در ديدار با اعضاي خانه كرمانشاه افزود: اين خانه مي تواند با شناسايي نخبگان، آنان را براي سرمايه گذاري در اين استان تشويق كند.
وي اظهار داشت: استانداري كرمانشاه نيز اعتبار، زمين و امكانات لازم را در اختيار اين افراد قرار خواهد داد.

آموزش نيروي انساني اولويت مهم سيستان و بلوچستان
زاهدان - استاندار سيستان و بلوچستان گفت: آموزش نيروي انساني از اولويت هاي مهم براي توسعه استان است.
دكتر حبيب الله دهمرده در جمع دانشجويان افزود: يكي از عمده مشكلات اين استان فقر فرهنگي و اقتصادي است.
توسعه هر منطقه وابسته به نيروي انساني است و اين استان براي توسعه و پيشرفت نياز به تربيت نيروهاي ماهر و متخصص دارد.
دهمرده گفت: تخصيص اعتبارات كلان براي اجراي طرح هاي عمراني و اقتصادي و تسهيلات بانكي براي ايجاد اشتغال، توسعه و تقويت مراكز آموزش عالي و آموزش و پرورش از جمله اقدامات در حال انجام است.
وي افزود: اين استان به دو مولفه بسيار مهم دانايي و رفاه نسبي نياز دارد، استعداد در اين استان فراوان است اما شكوفا نشده است، اگر روي آموزش نيروي انساني در اين منطقه سرمايه گذاري شود بسياري از مشكلات مرتفع خواهد شد.

پسته ايران براي رسيدن به اروپا
بايد از كريدور سبز عبور كند
001551.jpg
كرمان - مدير اجرايي طرح كريدور سبز گفت: ۹۵درصد محموله هاي پسته اي كه از طريق اين طرح پارسال صادر شد در آزمايشگاه هاي مبادي اروپا مورد پذيرش قرار گرفت.
مهدي ايراني كرماني در گفت و گو با ايرنا افزود: ۲۵۰۰تن پسته پارسال از طريق كريدور سبز به اروپا صادر شد.
وي گفت: اين در حالي است كه در همين مدت بيش از ۵۰درصد پسته صادراتي معمولي در مبادي اروپا پس از آزمايش هاي سم افلاتوكسين پذيرفته نشدند.
وي ادامه داد: در طرح كريدور سبز سال گذشته به ميزان پنج هزار تن ثبت نام و پس از بازرسي باغات و پايانه هاي فرآوري ۲۵۰۰تن پسته واجد شرايط انتخاب شد.
مدير اجرايي طرح كريدور سبز گفت: اين طرح يك آيين نامه ۱۲صفحه اي دارد كه ۳۰نقطه بحراني را دربرمي گيرد.
وي افزود: ما پيش از آن كه به داوطلبان كريدور سبز اعلام كنيم كه پسته شما پذيرفته شده، باغ يا پايانه فرآوري آنها را بررسي مي كنيم.
وي اجراي طرح كريدور سبز را در جهت فرهنگ سازي موفق خواند وگفت: بسياري از توليدكنندگان و صادركنندگاني هم كه عضو كريدور سبز نيستند، موارد آيين نامه آن را در باغات و پايانه ها اجرا مي كنند.
ايراني گفت: درسفري كه اخيرا بازرسان اروپايي به ايران داشتند به مقامات خود گزارش دادند كه تنها راه جلوگيري از تحريم پسته اين كشور اجراي طرح كريدور سبز است.
وي شاخص موفقيت صادرات پسته ايران را اروپا دانست و گفت: ما در اجراي طرح كريدور سبز به دنبال حجم زياد نبوده ايم بلكه كيفيت و مديريت پسته صادراتي ملاك است.
بايد دانست كه صادرات پسته به اروپا طي ۱۵سال گذشته از ۹۰هزار تن به ۱۰هزار تن رسيده است.

كمبود بنزين در شهرهاي مرزي آذربايجان غربي
اروميه- مشكل  مربوط به  كمبود بنزين  كه  از دو هفته  قبل  در مهاباد و شهرهاي  مرزي آذربايجان  غربي  به وجود آمده  است ، طي  چند روز اخير به  شهرستان  شاهين دژ نيز كشيده  شد.
از حدود يك  هفته  قبل  دريافت  بنزين  در جايگاههاي  سوخت  با معطلي  زياد رانندگان  همراه  بوده است  و به  همين  دليل  امور حمل  و نقل  درون  شهري  و برون شهري  مختل  و موجب  سرگرداني  مسافران  شده  است .
ازدحام  جمعيت  در مقابل  جايگاههاي  عرضه  سوخت  كار را براي  مسئولين جايگاهها مشكل  كرده  و رانندگان  از وضعيت  پيش  آمده  ناراضي  هستند.به گفته فرماندار شاهين دژ، كمبود بنزين  در شهرهاي  اطراف ، باعث  شده  رانندگان  به  جايگاههاي  شاهين دژ هجوم  بياورند.به همين دليل، در جلسه اي مقرر شد جايگاههاي  بنزين  به صورت  شبانه  روزي  به  فعاليت  خود ادامه  دهند و به  هر خودرو در روز ۳۰ ليتر بيشتر بنزين  تحويل  نشود.مسئولين  شركت  توزيع  فراورده هاي  نفتي ، قاچاق  مواد سوختي  به  كشورهاي همجوار را عامل  كمبود عنوان  مي كنند و مي گويند اختلاف  قيمت  باعث  شده  قاچاق بنزين  افزايش  پيدا كند.

جايزه طلايي براي كاريكاتوريست اردبيلي
گروه شهرستانها: حوزه  هنري  استان  اردبيل  اعلام  كرد: شهرام  رضايي ، كاريكاتوريست اردبيلي  رتبه  اول  و جايزه  طلايي  مسابقه  جهاني  در سوريه  را كسب  كرد.
موضوع  كاريكاتور اين  هنرمند در اين  مسابقه  سياست  بود.

۱۴۰ميليون ريال تسهيلات براي ايجاد
هر فرصت شغلي در سمنان
گروه شهرستانها: رئيس  سازمان  كار و آموزش  فني  و حرفه اي  استان  سمنان  اعلام  كرد: براي  ايجاد هر فرصت  شغلي  در بنگاه هاي  كوچك  اقتصادي  زودبازده  ۱۴۰ ميليون  ريال سرمايه گذاري  مي شود.علي  ايماني  ديروز  در كارگروه  اشتغال  و سرمايه گذاري  استان  سمنان  افزود: امسال  يك  هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال  تسهيلات  براي  ايجاد اين  بنگاهها به  استان  سمنان  اختصاص  يافته  است .

نتايج رقابت هاي وزنه برداري باشگاههاي خراسان رضوي
مشهد- تيم  وزنه برداري  جوانان  ناحيه  پنج  مشهد با كسب  ۲۴۹ امتياز قهرمان  مسابقات  وزنه برداري  باشگاههاي  خراسان  رضوي  شد.
اين  رقابتها در چارچوب  مسابقات  وزنه برداري  انتخاب  كشوري  باشگاههاي  خراسان  رضوي  با حضور ۱۰۰ ورزشكار شامل  ۵۵ نفر در رده  نوجوانان يكشنبه شب   در مشهد پايان  يافت .تيمهاي  قوچان  و تربت  جام  نيز به  ترتيب  در مكانهاي  دوم  و سوم  ايستادند.
نتايج  انفرادي  اين رقابت ها در رده  جوانان  و نوجوانان به  شرح  زير  است :
در ۵۲ كيلو  عليرضا نوروزي  از ناحيه  پنج  مشهد
در ۵۶ كيلو امير ابراهيمي  از ناحيه  پنج  مشهد
در ۶۲ كيلو  ابوالقاسم  ميري  از قوچان 
در ۶۹ كيلو مرتضي  كريمي  از تربت  جام 
در ۷۷ كيلو سعيد رحماني  از قوچان 
در ۸۵ كيلو علي  نازور از كاشمر
در ۹۴ كيلو مجيد حسن  پور از قوچان 
در ۱۰۵ كيلو مرتضي  نيك  خو از ناحيه  هفت  مشهد
در ۱۰۵+ كيلو سيد امير يثربي  از ناحيه  چهار مشهد مقامهاي  نخست  اين  رقابتها را از آن  خود كردند.
همچنين  در رده  نوجوانان  تيمهاي  سبزوار، ناحيه  پنج  مشهد و قوچان  با كسب  ۲۲۷ ، ۲۲۳ و۱۸۰ امتياز به  ترتيب  مقامهاي  نخست  تا سوم  را از آن  خود كردند.
نتايج  انفرادي  در رده  نوجوانان:
در   ۴۵ كيلو مرتضي  زهره اي  از قوچان 
در ۵۰ كيلو حسين  مزدور از سبزوار
در ۵۵ كيلو وحيد وطني  باف  از كاشمر
در ۶۰ كيلو مهدي  نيازي  از درگز
در ۶۵ كيلو بهنام  بيات  از درگز
در۷۰ كيلو جواد توسل  پور از سبزوار
در۷۵ كيلو حميد اسماعيلي  از ناحيه  پنج  مشهد
در۸۵ كيلو وحيد رحيم  زاده  از سبزوار
در۹۰ كيلو سيد رضا ملك  از ناحيه  هفت  مشهد
در ۹۵ كيلو امير رضا خدادادي  از ناحيه  هفت  مشهد مقامهاي  نخست  اين  رقابتها را از آن  خود كردند.

مسابقات سواركاري عشاير آذربايجان در كليبر
تبريز _ خبرنگار همشهري: جشنواره فرهنگي- ورزشي سواركاران عشاير آذربايجان شرقي جمعه آينده (۲۲ ارديبهشت) با حضور علاقمنداني از شهرهاي تبريز، تهران، اروميه و برخي مسئولان ورزشي در نوار مرزي شهرستان كليبر برگزار مي شود.
رئيس هيأت سواركاري آذربايجان شرقي گفت: رقابت هاي سواركاري در اين جشنواره با هدف توسعه اين ورزش بين عشاير و روستائيان با شور و هيجان خاصي در كليبر برگزار مي شود و زنان و چابك سواران به دريافت جوايز غيرنقدي و نقدي نائل مي آيند.
سال گذشته ۵۸ سواركار از عشاير منطقه در ۶ كورس مردان، يك كورس زنان و يك كورس شترسواري شركت داشتند.
مسابقات با همكاري استانداري، فرمانداري كليبر، تربيت بدني، هلال احمر، سازمان صنايع دستي و نيروي انتظامي برگزار مي شود.

احداث مجموعه پارك ورزشي در گيلان ضروري است
رشت _ خبرنگار همشهري: مهندس علي آبادي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني، از چند طرح نيمه تمام و در حال اجراي ورزشي در استان گيلان بازديد كرد و براي تسريع در تكميل اين طرح ها دستوراتي داد.
رئيس سازمان تربيت بدني در اين ديدارها ضمن اشاره به موقعيت جغرافيايي استان، ايجاد پارك ورزشي در استان و سرعت بخشيدن به روند احداث سالن ورزشي و استاديوم ۱۵ هزار نفري رشت را مورد تأكيد قرار داد و براي احداث خانه كشتي گيلان قول بررسي و پيگيري داد.

دو صحرانوردي در خلخال
گروه شهرستانها: يك  دوره  مسابقه  دو صحرانوردي  با شركت  ۱۲۰ نفر از نوجوانان  خلخال  برگزار شد.
در پايان  اين  مسابقه  بهمن  اميري ، اسماعيل شقاقي  و ابراهيم  شقاقي  به  عنوان  نفرات  اول  تا سوم  معرفي  شدند.

چهار جانباز ويلچرران  خراساني 
به  مسابقات  كشوري  راه  يافتند
گروه شهرستانها: چهار جانباز خراسان  رضوي  به مسابقات  دو ويلچر راني  جانبازان كشور انتخاب شدند.
به  گزارش  روابط عمومي سازمان  بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان  رضوي  در اين  پيكارها، علي  بهنام ، محمدرضا كريمي ، رضا اكبري  و مهدي خاك ، در چهار كلاس  قطع  نخاع ، قطع  عضو ويلچري ، قطع  دست  و سالم  تن  علاوه  بركسب  مقامهاي  نخست ، به  مسابقات  كشوري  راه  يافتند.

كشف ۴۷ هزار آمپول روانگردان در اصفهان
اصفهان- مركز اطلاع رساني معاونت اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان اصفهان از كشف و ضبط بيش از ۴۷ هزار عدد انواع آمپول روانگردان در اين منطقه خبر داد.
آمپولهاي ياد شده از يك دستگاه اتوبوس عبوري در ايستگاه ايست و بازرسي سه راهي «رامشه» در جاده شيراز كشف و ضبط شد. راننده اتوبوس براي تحقيقات تكميلي به معاونت مبارزه با مواد مخدر فرماندهي انتظامي استان منتقل شده است.

۷۵ واحد آلاينده در رباط كريم تعطيل شد
گروه شهرستانها: به گفته مسئول اداره حفاظت محيط زيست رباط كريم، ۷۵ واحد توليدي و صنعتي آلاينده و غيرمجاز طي سال گذشته در اين شهرستان تعطيل و پلمپ شد.
مهندس نيك كار افزود: اين اداره در سال ۸۴ ضمن انجام كنترل و پايش هاي زيست محيطي و رسيدگي به شكايت هاي واصله حدود ۷۵ واحد توليدي و صنعتي را به دليل بي توجهي به اخطارهاي صادره و تداوم فعاليت توام با آلودگي هاي شديد زيست محيطي تعطيل و پلمپ كرد و پرونده شركتهاي متخلف تحويل مراجع قضايي شد.نيك كار همچنين از تعطيلي و پلمپ ۷ واحد توليدي و صنعتي آلاينده محيط زيست از ابتداي سال جاري تاكنون در سطح اين شهرستان خبر داد.

قصرشيرين نيازمند كشتارگاه بهداشتي
گروه شهرستانها: در جلسه  كميته  كارگروه  بهداشت  اين  شهرستان ، بر نظارت  بيشتر بر شرايط بهداشتي  كشتارگاههاي  تامين كننده  گوشت  قرمز قصرشيرين  تأكيد شد.
به  گزارش  روابط عمومي فرمانداري  قصرشيرين  اين شهر مرزي  فاقد كشتارگاه  بهداشتي  است  و گوشت  و مرغ  مورد نياز آن   از شهرستانهاي  اسلام آباد غرب  و سرپل  ذهاب  تامين  مي شود.
با گرم   شدن  هوا، نگراني  بهداشتي  به  علت  بعد مسافت  و شيوه هاي  نامناسب  حمل  مواد پروتئيني  در ميان  مسئولان  سلامت  شهرستان  قصرشيرين  افزايش  مي يابد.

تلاش جوانان دزفولي براي ارسال آثارشان به فضا
دزفول- جمعي  از پژوهشگران  جوان  دزفول  به  مناسبت  روز جهاني  نجوم  اجرام  آسماني را رصد كردند.
در اين  همايش  عكس  و پوسترهايي  از كهكشان  و سيارات  منظومه  شمسي  و همچنين  اجرام  غيرستاره اي  و ابزارهاي  نجومي  به  نمايش  گذاشته  شد.
مسئول  انجمن  نجوم  پژوهش سراي  فرهيختگان  دزفول  به  ايرنا گفت : يك صد نامه  از پژوهشگران  براي  ارسال  به  پروژه  كئو جمع آوري  شد.
به  گفته  وي  اين  نامه ها كه  حاوي  مطالب  مختلف  است  از طريق  انجمن  نجوم  براي  سازمان  فضانوردي  ارسال  مي شود تا در سال  ۲۰۰۸ ميلادي  به  فضا ارسال  شود.

بهره برداري از مدرسه ساخته شده
توسط خير مدرسه ساز در تبريز
گروه شهرستانها: يك باب مدرسه ساخته  شده به وسيله حسين شكيبا از خيرين تبريزي در شهرك انديشه اين كلانشهر به بهره برداري رسيد.
اين مدرسه ۱۵ كلاسه در زميني به مساحت چهار هزار و ۵۶۰ مترمربع و با زيربناي يك هزار و ۵۳۰ مترمربع ساخته شده است.

روزهاي سخت براي كارگران برخي واحدهاي
توليدي و صنعتي در قزوين
قزوين _ خبرنگار همشهري: صدها نفر از كارگران واحدهاي توليدي و صنعتي استان قزوين، ماههاست حقوق دريافت نكرده اند و در اين مدت باتوجه به شرايط سخت اقتصادي و نداشتن پشتوانه مالي، روزهاي سختي را سپري مي كنند و درخواست هاي مكرر آنان جهت بازگشت به كار تاكنون موثر واقع نشده است. اين عده مشكلات خود را با مسئولان استانداري قزوين و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز در ميان گذاشته اند اما هنوز نتيجه اي حاصل نشده است. معترضان در اين هفته مشكلات خود را در جلسه شوراي مطبوعات سراسري استان قزوين مطرح كردند و خواستار شدند پيامدهاي آن سوءمديريت ها از طريق رسانه ها به گوش مسئولان رسانده شود.

خريد تضميني دام از دامداران آذربايجان شرقي آغاز شد
تبريز _ خبرنگار همشهري: اداره كل پشتيباني امور دام آذربايجان شرقي در اين هفته خريد تضميني دام سبك و سنگين از دامداران اين استان را آغاز كرد.
مهندس رضا خدايي، سرپرست اداره كل پشتيباني امور دام، با اعلام اين خبر افزود: اين اداره كل همچنين آماده انعقاد قرارداد پيش خريد با اتحاديه هاي دامداري و عشايري استان و تعاونيهاي دامداري جهت حمايت از توليد ، توليدكنندگان و مصرف كنندگان مي باشد.
خدايي قيمت خريد دام سنگين به صورت تضميني را به صورت زنده و لاشه گرم و منجمد كيلويي ۲۵ هزار تا ۴۲ هزار ريال عنوان كرد.
وي قيمت خريد بره ماده را ۲۶ هزار ريال و ميش حذفي را ۳۴ هزار ريال و گوشت بره نر به صورت منجمد كارتني را ۴۳ هزار ريال به ازاي هر كيلوگرم اعلام كرد.

بخش زايمان بدون درد در مشهد راه اندازي شد
مشهد _ خبرنگار همشهري: بخش زايمان بدون درد در بيمارستان امام رضا(ع) مشهد راه اندازي شد و از هفته جاري عملاً فعاليت خود را آغاز مي كند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: اين بخش با هدف كاهش آمار مرگ و مير مادران به هنگام وضع حمل و عمل سزارين داير شده است. به گفته مسعود ملكي، بيش از ۹۰ درصد زايمانها در برخي بيمارستانهاي خصوصي به صورت سزارين انجام مي شود و اين آمار در بيمارستانهاي دولتي و دانشگاهي به ۴۰ درصد مي رسد.

شهردار جديد اسلامشهر معرفي شد
اسلامشهر _ خبرنگار همشهري: طي نشستي با حضور مسئولان استاني و محلي، شهردار جديد اسلامشهر معرفي شد.
معاون عمراني استانداري تهران در اين نشست با معرفي مهندس حاج محمدي به عنوان شهردار جديد اسلامشهر، مسئولان را به همدلي و تعامل در جهت حل مشكلات شهر فراخواند.

رقص قلم در تبريز
گروه شهرستانها: نمايشگاه  خوشنويسي  رقص  قلم  در مجتمع  فرهنگي  و هنري  تبريز داير شد. در اين  نمايشگاه  ۵۰ اثر خوشنويسي  از حميد نعمتي  به  نمايش  گذاشته  شده  است .
اين  آثار با مضاميني  مربوط به  آيات  و احاديث  و به  خط نستعليق  و شكسته  نستعليق  به  رشته  تحرير درآمده  است .همچنين نمايشگاهي  از آثار گرافيك  رايانه اي در مجتمع  فرهنگي  و هنري  تبريز گشايش يافت . در اين  نمايشگاه  ۴۲ اثر گرافيكي  مربوط به  نسا سروچرندابي  به  نمايش  درآمده  است . آثار ارايه  شده  در موضوع  گرافيك  تبليغات است.

آب زلال براي مشكين شهر
گروه شهرستانها: فرماندار مشكين شهر گفت : در تابستان  امسال  بهره برداري  از تصفيه  خانه  آب اين  شهر آغاز مي شود.
علي  حيدري  افزود: براي  اجراي  اين  طرح  تاكنون  ۷۰ ميليارد ريال  هزينه  شده  است .

پلدختري ها، كارخانه مي خواهند
پلدختر _ خبرنگار همشهري: در نشست مشترك شوراي برنامه ريزي و توسعه استان لرستان و كميته برنامه ريزي شهرستان پلدختر، امام جمعه اين شهر ضمن برشماري برخي ديدگاه ها و انتظارات مردم از مسئولان محلي و استاني، خواستار تأسيس حداقل يك كارخانه توليدي يا صنعتي در پلدختر شد. حجت الاسلام صرفي پور گفت: احداث اين كارخانه، از چند جهت در رونق اقتصادي و بالا رفتن ضريب اشتغال در اين شهرستان تأثير خواهد داشت. تسريع در گازرساني به پلدختر و معمولان نيز از نيازها و خواستهاي اساسي مردم منطقه است.

حل مشكل اشتغال در استان كرمان
گروه شهرستانها: استاندار كرمان  گفت : حل  مشكلات  جامعه  به ويژه  اشتغال  از اولويتهاي  جدي  دولت  و مديريت  در اين  استان  است .
عبدالمحمد رئوفي  نژاد در ديدار با اعضاي  شوراهاي  اسلامي سيرجان ، نجف  شهر و زيدآباد افزود: فرصت  به وجود آمده  بهترين  فرصت  براي  خدمت  به  مردم  است  و بايد بدون  هيچ  منت  و تعصبي  در اين  راستا گام  برداشت .وي  همچنين  از نحوه  فعاليت  برخي  از شركتها انتقاد كرد و گفت : به  دنبال  شركتهايي  هستيم  كه  مردم  به گونه اي  از آنها منتفع  شوند.استاندار كرمان  افزود: به  منظور حل  مشكل  اشتغال  به  اين گونه  شركتها پنج  هزار ميليارد ريال  تسهيلات  پرداخت  مي شود.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |