سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۰ - May 9, 2006
تجليل از مدافعان خرمشهر
001575.jpg
ايسنا:رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت: آزادسازي خرمشهر در سال ۶۱ ترجمان آيه «ان تنصرالله...» است كه امام راحل عزيز آن را در يك جمله تحت عنوان خرمشهر را خدا آزاد كرد، خلاصه فرمودند.
به گفته سردار سرتيپ پاسدار ميرفيصل باقرزاده در اين رويداد بزرگ (آزادسازي خرمشهر) هم ثبات و نصرت  الهي در سايه  مجاهدت و ايستادگي ملت ايران نصيب ملت ايران شد.
وي افزود: نصرت الهي موجب مايوس شدن دشمنان و ثبات باعث برقراري تعادل در درون نظام و غلبه بر بحران هاي سالهاي نخستين انقلاب اسلامي  شد و انسجام لازم در مجموعه نظام حاصل شد.
سردار باقرزاده گفت: از مهمترين دستاوردهاي آزادسازي خرمشهر و پس از عمليات بيت المقدس، شفاف تر شدن مواضع دشمنان و ميزان دشمني آنها با نظام اسلامي  است.
وي ادامه داد: ملت ايران درسهاي خرمشهر از مرحله مقاومت ۳۵ روزه تا ايثار و شهادت و پيروزي را به خوبي فرا گرفته و به خوبي به نسل كنوني منتقل كرده است و يكي از همين درسها، دستيابي به فناوري هسته اي است.
رئيس بنياد حفظ آثار در بخش  ديگري از سخنانش اظهار داشت: امسال برنامه هاي گراميداشت سوم خرداد با رويكرد كاملا جديد و برنامه ريزي شده  برگزار خواهد شد و در تلاشيم اين اقدام را در كشور گسترش دهيم.
وي در اين راستا يادآور شد: چندي پيش با تقديم گردش كاري به محضر مقام معظم رهبري، تقاضاي برگزاري يك مراسم با شكوه در خرمشهر را داشتيم، اما مقام معظم رهبري با تدبير خاص فرمودند:«خرمشهر معلوم مي شود كه خيلي كمبود دارد، بايد ساخته شود و اين را زنده كنيد»و ما بر اساس همين رهنمود مقام عظماي ولايت، تلاشمان را به امر رفع مشكلات خرمشهر معطوف كرده ايم؛ بنابراين از مقام معظم رهبري درخواست كرديم دستور عملياتي اين امر را به اركان دولت ابلاغ فرمايند و بنياد نيز به سهم خود در اين زمينه تلاش خواهد كرد.
سردار باقرزاده اظهار داشت: با نگاهي انعطافي، مي توان بسياري از كارهايي را كه در عين حال فرهنگي هستند به سمت كارهاي خدماتي هدايت كرد و بنياد بر اين اساس بودجه مربوط به احداث يك يادمان به مناسبت عمليات بيت المقدس و آزادسازي خرمشهر را به سمت انجام يك كار خدماتي سوق داد.
سردار باقرزاده همچنين اعلام كرد: براي اولين بار از ۳۰۰ نفر از مدافعان بومي خرمشهر كه در روزهاي مقاومت ۳۵ روزه دشمن را زمينگير كرده بودند، نيز تجليل خواهيم كرد.
وي اظهار داشت: يك سال پيش به خبرنگاران پيشنهاد دادم تا از طريق مصاحبه با صدام حديث شكست او در خرمشهر را از زبانش ثبت كنند اما آمريكايي ها مانع اين كار شدند.

حقوق خانواده شهدا ترميم مي شود
معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام كرد: حقوق خانواده هاي شهدا داراي دانشجو و يا معلول ترميم مي شود.
دكتر حسين دهقان در حاشيه مراسم تجليل از كاركنان شهيد و متوفي بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود: مبناي حقوق پرداختي به خانواده شهدا، احكام كارگزيني دستگاه مربوط است كه بر اساس تعداد عائله و فرزندان و يا در صورت داشتن معلول و دانشجو ترميم مي شود.
وي تصريح كرد: در سال جاري نيز همچنان ميزان ترميم حقوق همانند سال گذشته است كه ارقام جديد با توجه به برخي تغييرات در احكام حقوقي تا پايان ماه جاري مشخص مي شود و زمان تعلق آن از ابتداي سال جاري است.
دهقان گفت: پايان خرداد ماه سال جاري آخرين مهلت تحويل خودرو به جانبازان بالاي ۵۰ درصد است، لذا جانبازان مشمول اين خدمت به مراكز بنياد شهيد و امور ايثارگران منطقه خود مراجعه كنند.
به گزارش ايسنا، معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در خصوص جان باختگان هواپيماي سي ۱۳۰ ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: كشته شدگان اين سانحه هوايي بر اساس ضوابط در حكم شهيد تلقي شده و بايد احكام حقوقي آنها از سوي دستگاه مربوطه به ارتش ارسال شود تا بر اساس احكام حقوقي ضوابط مربوط به تطبيق شهادت صادر شود.
وي خاطرنشان كرد: ضوابط حقوقي و استخدامي  جان باختگان اين سانحه هوايي بايد از سوي دستگاهي كه آنها را به خدمت داشت، به يگان اعزام كننده به مانور منعكس شود تا از اين طريق، پرونده آنها در اختيار بنياد شهيد و امور ايثارگران قرار گيرد.

تازه هاي انقلاب
«شقايق در محراب»
001566.jpg
كتاب «شقايق در محراب» (حيات و سيره  دومين شهيد محراب ايت الله مدني) نوشته مهدي قيصري، توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شد.
در مقدمه اين كتاب آمده است:
شهيد محراب سيد اسدالله مدني، از جمله شجاع ترين شاگردان حضرت امام بود كه سال هاي مبارزه با نظام پهلوي را با شجاعتي نشأت گرفته از الگوهاي بنيادين شيعي و با سرسختي بي بديل پشت سر گذارد و لحظه اي در مبارزه ترديد نكرد و كوتاه نيامد.
پيروزي انقلاب اسلامي عرصه  ديگري بود كه شهيد مدني بدون كمترين وقفه و درنگي وارد آن شد و تا سرحد توان خود و حتي بيش از آن، در استحكام پايه هاي نظام مطلوب خويش پايمردي كرد. از اين روست كه مردم مناطق غرب كشور، از همدان تا تبريز، ياد و خاطره  او را پس از سال ها به زيباترين شكل و شيوه در سينه هاي خود حفظ كرده اند و با مروركردن آ نها، به طراوت روحي و معنوي خود مي افزايند.
مردم تبريز هنوز به ياد دارند كه در خانه  امام جمعه  شهرشان، هنگام صرف غذا باز بود و هر رهگذري مي توانست وارد خانه شود و پس از اقامه  نماز در كنار سفره بنشيند و همراه امام جمعه از بركت خداوند (نان و سيب زميني آب پز) تناول كند؛ امام جمعه اي كه مردم را محرم ترين و نزديك ترين كسان خود مي دانست و غذاي ساده  خود را با آنان تقسيم مي كرد.
اين كتاب ارديبهشت ماه جاري در ۲۲۴ صفحه، با شمارگان ۲۰۰۰نسخه و قيمت ۱۰۰۰۰ ريال به بازار كتاب عرضه شده است.
خاطرات حجت الاسلام جمي
001554.jpg

حجت الاسلام والمسلمين جمي يكي از مبارزان خطه جنوب ايران است كه روزگار حكومت پهلوي، اعمال و سياه كاري هاي آن خاندان و وقايع منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي ايران را ديده و با بياني ساده و صميمي به نقل آن پرداخته است.
در اين كتاب، وقايعي چون كشف حجاب، نهضت ملي شدن صنعت نفت و نقش علما و فداييان اسلام در آن واقعه، نقش آبادان در نهضت امام خميني (ره)، فعاليت هاي آيت الله قائمي و وقايع شتاب بخش پيروزي انقلاب اسلامي را شرح مي دهد.
در پايان، فصل جداگانه اي به خاطرات  ايشان از جنگ تحميلي اختصاص دارد كه به صورت روزشمار آمده است. اين كتاب شامل فصول زير است:
۱- بيوگرافي ۲- دوره پهلوي اول ۳- نهضت ملي شدن صنعت نفت و شكل گيري مبارزات ۴- آبادان و نقش آن در مبارزات و پيروزي انقلاب اسلامي ۵- مرحله مبارزات و شكل گيري انقلاب ۶- مرحله پيروزي انقلاب اسلامي ۷- در محضر يار ۸- در خاطرات جنگ
تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي (جلد۲ )
001563.jpg

رژيم شاه تصور مي كرد كه اگر امام خميني(ره) را از كانون جريان ها دور كند خواهد توانست آتش انقلاب را خاموش و مردم به پاخاسته ايران را سركوب نمايد؛ بنابراين امام را بعد از اعتراض به كاپيتولاسيون تبعيد كرد.
در دوران تبعيد، امام خميني(ره) با فعاليت و پشتكار بي نظير به تبيين  ايدئولوژي انقلابي خود پرداختند و افكار خود را براي برپايي حكومت اسلامي  طي درس هاي ولايت فقيه در سال ۱۳۴۸ آماده كردند و از طرف ديگر با موضع گيري و افشاگري به موقع عليه رژيم پهلوي رابطه خود را با مردم مستحكم كردند. به همين جهت مردم  ايران تنها راه رهايي را در شخصيت پرجاذبه و شجاع امام و ايدئولوژي  ايشان ديدند.
اين كتاب وقايع و رخدادهاي سال هاي ۱۳۵۷-۱۳۴۲ را با تكيه بر گفته ها و مشاهدات ياران نزديك امام بازگو مي كند.
فصل هاي اين كتاب عبارتند از:
- اعتراض به كاپيتولاسيون و تبعيد به تركيه
- تبعيد به نجف، تحليل ها و رويكردها
- ورود به نجف و به محاق رفتن نهضت
فصل اول: امام خميني و مراجع نجف
فصل دوم: امام خميني و حوزه علميه نجف
فصل سوم: امام خميني و دولت عراق
فصل چهارم: امام خميني و ساير گروه هاي سياسي
منبع: مركز اسناد انقلاب اسلامي

راه اندازي سايت پيامبر اعظم(ص)
به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص) و اطلاع رساني دقيق و علمي از نقش آن بزرگوار، پايگاه اينترنتي پيامبر اعظم(ص)، به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها راه اندازي شد.
به گزارش حيات، «صالح قنادي» مسئول اداره واحد پاسخ و مشاوره نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها، گفت: يكي از فعاليت هاي اين واحد براي سال پيامبر اعظم(ص) كه از سوي رهبر معظم انقلاب اعلام شد، راه اندازي پايگاه اينترنتي پيامبر اعظم(ص) است.
قنادي با اعلام آمادگي نهاد براي همكاري و تقويت محتوايي سايت گفت: علاوه بر بخش پرسش و پاسخ هاي مربوط به آن بزرگوار، بخش كتاب الكترونيكي و نگارخانه و بخش هاي ديگر نيز ايجاد شده است و با همكاري ديگر نهاد ها و اشخاص حقيقي و حقوقي اميدواريم تا اين سايت به عنوان يك پايگاه اينترنتي مرجع و منبع مطالب، نيازهاي مخاطبان را بر آورده سازد.
به گزارش پايگاه اينترنتي پرس  و جو، اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با همكاري گروه  هاي هشت گانه علمي و تخصصي قرآن و حديث، احكام، فلسفه و كلام، اخلاق و عرفان، تربيتي و روان شناسي، انديشه سياسي، فرهنگي و اجتماعي و گروه تاريخ و سيره تا كنون به بيش از پنجاه هزار پرسش دانشجويي در موضوعات مختلف انديشه ديني، مشاوره، احكام و مانند آن پاسخ داده است.
علاقه مندان مي توانند با مراجعه به نشاني
http://www.payambarazam.ir از اين پايگاه بازديد كنند.

آغاز عمليات اجرايي باغ موزه دفاع مقدس
حيات:همزمان با فرارسيدن سوم خرداد مراسم شكرگزاري و تجديد ميثاق با آرمان هاي والاي حضرت امام (ره) در مرقد مطهر برگزار مي شود.
به گزارش حيات، سردار غياثي راد معاون روابط عمومي و تبليغات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت: توزيع كتاب و تجديد چاپ ۵۰ عنوان كتاب دفاع مقدس توسط نويسندگان و موسسات انتشاراتي خرمشهر، توليد و توزيع بروشور، پوستر و پرده آويز با موضوع سوم خرداد، تهيه و توليد CD در خصوص حماسه خرمشهر، توليد نماهنگ، تيزر، آنونس، استفاده از سرويس هاي SMS جهت انجام تبليغات و نصب استيكر در پشت اتوبوس ها از جمله فعاليت هاي است كه امور تبليغات بنياد حفظ آثار به مناسبت فرارسيدن سوم خرداد انجام خواهد داد.
وي افزود: مراسم بزرگداشت شهيد محمود شهبازي از فرماندهان شهيد فاتحان خرمشهر، در دانشگاه علم و صنعت و تهيه و توليد نمادهاي فرهنگي دفاع مقدس جهت نصب در جلسات رسمي از جمله فعاليت هايي است كه در حوزه ادبيات و انتشارات دانشگاه ها صورت مي گيرد.وي خاطرنشان كرد: عمليات اجرايي باغ موزه دفاع مقدس و پرده برداري از ضريح شهداي شلمچه و مراسم شكرگزاري صبحگاه مشترك و تجديد ميثاق با آرمان هاي والاي حضرت امام (ره) در مرقد مطهر، سوم خرداد ماه سال جاري به اجرا در خواهد آمد.

جشن مطبوعات در آزادسازي خرمشهر
001572.jpg
مجمع خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي دفاع مقدس ، دومين جشن مطبوعات در آزادسازي خرمشهر را ششم خردادماه سال جاري در تهران برگزار مي كند.
دومين جشن مطبوعات در آزادسازي خرمشهر، با نگاه به توجه دادن افكار عمومي  به توسعه،  آباداني و تكريم مردم خرمشهر برگزار خواهد شد.
موضوعات اين جشنواره شامل مقاله، يادداشت، ويژه نامه، گزارش و مصاحبه به همراه آثار برگزيده بخش ايثار و شهادت است و آثار ارسالي بايد در فاصله سوم خرداد ۸۴ تا ارديبهشت ۸۵ در مطبوعات چاپ شده باشد.
علاقه مندان براي شركت در اين جشنواره بايد آثار خود را تا ۲۵ ارديبهشت ماه جاري به نشاني دبيرخانه جشنواره واقع در تهران- خيابان انقلاب- خيابان ايرانشهر جنوبي، كوچه شناسا- پلاك ۱۶ واحد يك ارسال كنند.
  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، بنياد شهيد و امور ايثارگران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز در برگزاري اين جشنواره با مجمع خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي دفاع مقدس همكاري مي كنند.

چاووش
هنر پس از انقلاب اسلامي
001569.jpg
كاظم چليپا (نقاش) از عشق و هنرمندان مردمي كه در عرصه انقلاب رشد كرده اند حرف هايي دارد كه شنيدني است اما خود كاظم (نقاش) آثار متعددي در زمينه هنر دفاع مقدس دارد. او از نقاشان جواني نقل مي كند كه زمان حكومت نظامي در دانشگاه تهران كار مي كردند و روز بيست و سوم بهمن از تابلوهاي خود نمايشگاهي در سراسر ايران زمين  برگزار كردند. خبرگزاري فارس، با وي درباره فراز و نشيب هاي هنر انقلاب اسلامي گفت وگو كرده است كه مي خوانيد:
- انقلاب چگونه در زمينه هنرهاي تجسمي تحول بوجود آورد؟
* زماني كه در هر كشوري انقلاب بوجود مي آيد نسبت به فعاليت هايي كه قبل از انقلاب وجود داشته يك نوع نگاه از نوع شروع كردن آغاز مي شود چرا كه انقلاب براي دگرگون كردن ساختار بوجود مي آيد و يك نگاه انتقادي نسبت به ساختار سياسي - فرهنگي، اجتماعي و يا... دارد. در بسياري از كشورها انقلاب وابسته به يك انديشه خاص است و در رابطه با تحولاتي بوجود مي آيد. انقلاب ايران يك انقلاب منحصر به فرد بود كه مبتني و قائم به خودش بود با زمينه هايي كه در رابطه با تفكر اسلامي و عرفان اسلامي داشت. نگاه مردم رو به روحانيت بود و ساخت فكري توده مردم وابسته به يك تفكر ايدئولوژيكي اسلامي با تمام خصوصيات سنتي و روشنفكريش بود. علت اين انقلاب يك نوع جهت گيري مدرنيزم در كشور و عدم توجه رژيم قبل به تحولات توده مردم بود. نوعي غربگرايي در كشور وجود داشت كه زنگ خطر آن در آن زمان توسط جلال آل احمد در كتاب غرب زدگي بوجود آمد. وقتي انقلاب به وجود آمد نگاه فرهنگي متحول شد و به هويت فرهنگي گذشته بازگشت و نوعي بازگشت به خويشتن بوجود آمد يعني بازگشت به هويت انساني خودمان كه از اسلام و عرفان نشأت گرفته است. يعني سرنوشت خودمان را خودمان در دست گرفتيم و تصميم گيرنده  نهايي خودمان هستيم.
- تاثير جوانان هنرمند بر روي هنر بعد از انقلاب چه بود؟
* نقاشان جواني بودند كه حداكثر بين بيست چهار- پنج سال سن داشتند. اما بعد از انقلاب در عرصه فرهنگي شروع به كار كردند. جماعتي كه مربوط به گذشته بودند ولي تجربه زيادي از لحاظ كاري داشتند سكوت اختيار كردند يا شوراي انقلاب تعدادي از آنها را كنار گذاشته بود. ولي عرصه فرهنگي در دست جوانان بود كه جنگ تحميلي شروع شد همين جوانان هم در عرصه فرهنگي و هم در عرصه نظامي و سياسي نقش فعالي داشتند. هنرمنداني كه بعد از انقلاب وارد عرصه شدند جوان هاي كم تجربه اي بودند كه در عرصه انقلاب رشد كردند و به پختگي رسيدند. خود من به عنوان نقاش، تابلوهايي را در آن زمان كار كردم كه همه فكر مي كردند كار يك آدم شصت ساله  است. وقتي به گذشته و تابلوهاي قبل نگاه مي كنم تعجب مي كنم كه اين تابلوها با چه انرژي اي كار شده و چه قدرتي پشت آثار وجود داشته است، زمان جنگ و اوايل انقلاب اسلامي بيست و چهار ساعت بيداري بود. جوانان هم درگير جنگ بودند. اما از هيچ كاري كوتاهي نمي كردند.
- هنرمندان جوان در جريان انقلاب چه كردند؟
* زماني كه دانشگاه تهران تحصن بود. حكومت نظامي بود. تانكها داخل خيابان ها بود. ما تمام مدت در كلاس هاي دانشگاه تهران كار مي كرديم .روز بيست و سوم چهارم بهمن يك نمايشگاه داخل حسينيه ارشاد كه محل سخنراني دكتر شريعتي بود برگزار كرديم و سپس نقاشي ها را در شهرستانها گردانديم و جاهايي نمايشگاه برگزار كرديم كه اولين بار بود نمايشگاه نقاشي در آن جاها برگزار مي شد.
- نقش زنان در حوزه هنر بعد از انقلاب چه تغييري كرد؟
* آنها كارهاي تداركاتي و پشتيباني انجام مي دادند. يك نوع تربيت اسلامي، خودسازي و عرفان اسلامي همراه اين قضيه بود. زن هايي كه اوايل جنگ اسير شدند و در اردوگاه ها مقاومت كردند و داستان هايي كه درباره ايثار و مقاومت آنها وجود دارد غرور عجيبي را به زن هاي ايراني مي دهد. در سال هاي بعد از انقلاب تعداد هنرمندان زن بيشتر شده است. گروههاي هنري اي به وجود آمد كه از زن ها تشكيل شده است. رئيس بعضي از دانشكده هاي هنر خانم هستند. فيلم هايي ساخته مي شود كه كارگردانشان زن است. قبل از انقلاب خانم ها طراحي صنعتي نمي خواندند. دكتراي هنر نداشتيم اما بسياري از خانم ها هستند كه امروز پژوهش  هنر مي خوانند.
- تحولاتي كه انقلاب در زمينه هنرهاي تجسمي بوجود آورد چه بود؟
* قبل از انقلاب دو تا دانشكده هنر داشتيم اما بعد از انقلاب حدود شانزده تا بيست دانشكده هنر در تهران و شهرستان ها تاسيس شد. در كنكورهاي هنر حدود سه تا چهارهزار دانشجوي هنر شركت مي كنند. تعداد عكاس ها بسيار شده ولي آن زمان انگشت شمار بودند مثل هادي شفاعيه و فخرالديني و كاوه گلستان كه نمايشگاه عكس آنها قبل از انقلاب در رابطه با فقر و فساد سر و صداي زيادي داشت. رشته عكاسي در آن زمان يكي از واحدهاي گرافيك بود اما الان به صورت مجزا مطرح شده است. در سينما فيلم هاي رئاليسم اجتماعي انگشت شمار بود مثل: قيصر- گاو - طبيعت بي جان- تنگ سير و مابقي فيلم ها حول محور زندگي يك فرد فاسد و يا يك اوباش دور مي زد. اما بعد از انقلاب سينماي ايران، سينماي مستند ايران - سينماي معناگراي ايران بوجود آمد و بسياري از كارگردان ها در حد جهاني مطرح شدند. پس عكاسي - سينما و يا حتي كاريكاتور كه قبل از انقلاب به عنوان يك طنز پيش پا افتاد بود امروزه وجه جهاني يافته است و اين تحولات بعد از انقلاب براي پاسخ گويي خواسته مردم اتفاق افتاده است.
- انقلاب چه تاثيري بر هنرمندان داشت؟
* وقتي مدرنيزم در دانشگاه تهران بوجود آمد نوعي موضع گيري نسبت به طبيعت گرايي و هنر كلاسيك پديد آمد. با ورود مدرنيزم و كوبيدن هنر كلاسيك و جهت گيري مدرن گرايي كه در سيستم سياسي ايران وجود داشت ارتباط مردم ايران با هنر سنتي (درمعماري - لباس- فرش) قطع شد ولي مدرنيزم نيز به انزوا كشيده شد چرا كه تنها قشر روشنگر با آن ارتباط برقرار مي كردند و مردم ايران حتي بسياري از دانشجوها نمي دانستند موزه  معاصر كجاست؟ و حتي هنرمندان مطرح ايران چه كساني هستند، اما بعد از انقلاب اسلامي با اشاعه هنر و رفتن هنر به شهرستان ها و اشتياق مردم براي دانستن از طريق هنر عاملي شد كه رشته هنرهاي تجسمي اشاعه بيشتري پيدا كند.
- نقاط عطفي كه در زمينه هنرهاي تجسمي بوجود آمد؟
* مهمترين نكته اي كه وجود داشت اين بود كه قبل از انقلاب يك نوع مدرنيزم داشت اتفاق مي افتد اما هنرهاي ريشه داري مثل هنر نگارگري- هنر دوره قاجاريه و هنر نقاشي قهوه خانه اي كه منسجم و ريشه دار بودند با وجود مدرنيزم به نوعي هويت ملي مكتب رسيدند. شايد هنر انقلاب با يك كم تجربگي شروع شد و از يك فراز و نشيب هايي عبور كرد اما چيزي كه در هنر بعد از انقلاب شكل پيدا كرد مسئله توجه به محتوا بود، مدرنيزم تكنيك گرا هيچ انديشه  نويي را دنبال نمي كند و دنباله رو مكتب هاي غرب است در صورتي كه در غرب مولوي و حافظ شناخته مي شوند و دنبال معنويت شرقي ها مي گردند.
- منظورتان عرفان و معنويت است كه در هنر بعد از انقلاب بوجود آمد؟
* بله - امروزه غربي ها هم نوعي جواب براي انسان سرگشته خود دارند چرا الان سينماي ايران مورد توجه است؟ چرا تحولات هنري و فرهنگي كه در شرق اتفاق مي افتد مورد توجه است؟ چون اين ها يك نوع نگاه عميق تر دارند يعني بي پروايي مدرنيسم باعقل گرايي سنتي پي ريزي مي شود.
- فكر مي كنيد نسل حاضر چقدر مي تواند تحولاتي را كه انقلاب بوجود آورده حفظ كند؟
* نسل حاضر به دنبال گمشده است به دنبال نقد خودشان هستند و مقداري مهرباني - ارتباط - تبليغ مي تواند موثر باشد. بچه هاي اين نسل بايد خودشان را دخيل بدانند كه در اين صورت بزرگترين انرژي و عاشق ترين آدم ها را داريم به اعتقاد من اين بچه ها عاشق تر از بچه هاي جنگ و انقلاب هستند. بارها تواضع و تبليغات مسموم كار دستمان داد. ولي وقتي با هنر انقلاب و جنگ آشنا مي شوند تعجب مي كنند از چيزهايي كه وجود داشته و خبر نداشته اند با ادبيات جنگ كه آشنا مي شوند تعجب مي كنند كه در جنگ بچه هايي با چنين روحيه  هايي بوده اند .چنين اسطوره هايي بوده اند. من باور زيادي به آينده دارم به شرط اين كه نسل جوان در ساختن آينده دخالت داشته باشد.

تقويم انقلاب
عمليات  بيت المقدس
001557.jpg
مرحله  دوم  عمليات  بيت المقدس پس  از مرحله  اول  عمليات  كه  يك  هفته  طول  كشيد، آغاز شد.
براي  اجراي  مرحله  دوم  عمليات، با توجه  به  استقرار دشمن  در غرب  جاده  اهواز - خرمشهر، دو راهكار پيش بيني  مي شد: ۱- ادامه  تك  به  سمت  مرز به  منظور دسترسي  به  عقبه هاي  نيروهاي  دشمن  و تهديد بصره ۲- پيشروي  به  سمت  خرمشهر از غرب  جاده  اهواز - خرمشهر.
به  نظر مي رسيد بدون  انهدام  نيروهاي  دشمن، تصرف  خرمشهر با چرخش  به  سمت  اين  شهر از روي  جاده  اهواز - خرمشهر ممكن  و عملي  نباشد، بنابراين، در اولويت  اول  مي بايست، نيروهاي  دشمن  منهدم  و مرز تامين  مي شد، سپس  تلاش  براي  ورود به  داخل  خرمشهر انجام  مي گرفت.
برهمين  اساس، در مرحله  دوم  عمليات، دو قرارگاه  نصر و فتح  ماموريت  يافتند به  سمت  مرز پيشروي  كنند و قرارگاه  قدس  نيز موظف  شد با تظاهر به  تك، همچنان  دشمن  را درگير نگه  دارد.
مرحله  دوم  عمليات  در ساعت  ۳۰: ۲۲ روز ۱۶ارديبهشت  ۱۳۶۱ با هدف  رسيدن  به  مرز بين المللي  و محاصره  خرمشهر آغاز شد.
نيروهاي  قرارگاه  فتح  در آغاز حمله  خود به  جاده  مرزي  رسيدند ولي  نيروهاي  قرارگاه  نصر زير فشار شديد دشمن  قرار داشتند.
پس  از روشن  شدن  هوا، درگيري  ميان  دو طرف  ادامه  يافت  و نيروهاي  خودي  با اتكا به  كانالي  كه  خط حد دو قرارگاه  فتح  و نصر محسوب  مي شد، در برابر پاتك هاي  دشمن  مقاومت  كردند، كه  سرانجام، نيروهاي  دشمن  از غرب  جاده  دست  به  عقب نشيني  زدند.
دشمن طي  ۱۰  روز، نيروهاي  بسيار زيادي  را وارد منطقه  كرد تا مناطق  آزاد شده  را بازپس  گيرد، ولي  نتيجه اي  نگرفت، به  ويژه  اين  كه  در مرحله  دوم  عمليات، نيروهاي  خودي  به  سهولت  به  مرز بين المللي  رسيده  و منطقه  را تصرف  و تامين  كردند.
در واقع، وضعيت  دشمن  در اين  منطقه  به  دليل  تاكتيك  ويژه  عمليات  و حضور قدرتمند قواي  نظامي ايران  درهم  ريخته  بود.
به  عبارت  ديگر، دشمن  در موقعيتي  قرار گرفته  بود كه  توان  مقابله  موثر با نيروهاي  خودي  را نداشت  و تداوم  اين  وضعيت  مي توانست  علاوه  بر انهدام  نيرو، بصره  را نيز در معرض  خطر قرار دهد، به  همين  دليل، دشمن  تصميم  به  عقب نشيني  گرفت.
در اين  حال، عراق  براي  جلوگيري  از فروپاشي  يگان هايش، به  هنگام  عقب نشيني  تدبير خاصي  اتخاذ كرد.
تهيه: مركز مطالعات  و تحقيقات  جنگ  سپاه

تفأل شهدا در نشر شاهد
حيات:علاقه مندان به آشنايي با سيره شهيدان مي توانند با مراجعه به غرفه هاي نشر شاهد از خدمات رايانه اي تفال شهدا بهره مند گردند.
نرم افزار تفأل شهدا يكي از خدماتي است كه براي اولين بار در نوزدهمين نمايشگاه كتاب و مطبوعات ارائه مي شود.در اين نرم افزار علاقه مندان مي توانند با ورود نام و سن خود از نصايح يكي از شهيدان بهره مند شوند و وصيت نامه شهيد به گيرنده تحويل مي شود. از جمله مشخصات اين نرم افزار اطلاعات مشخصات فردي شهيد، زمان و محل شهادت است. همچنين درخواست كنندگان در پايان مي توانند بيوگرافي شهيد را بدست آورند.  اين نرم افزار در غرفه نشر شاهد در سالن ۷ غرفه ۷۲ و سالن فلسطين آماده ارائه خدمات مي باشد.

مركز اسناد انقلاب اسلامي در نمايشگاه بين المللي كتاب
مركز اسناد انقلاب اسلامي امسال مانند سال هاي گذشته در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب، حضوري فعال دارد.
به گزارش پايگاه اينترنتي مركز اسناد انقلاب اسلامي، علاقمندان مي توانند جهت بازديد از جديدترين كتب منتشره اين مركز و تهيه آنها به سالن ،۲۷ غرفه ۵ مراجعه نمايند.شايان ذكر است نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران تا ۲۴ ارديبهشت ماه جاري، هر روز از ساعت ۱۰صبح الي ۸ شب در محل نمايشگاه بين المللي تهران داير است.

موزه جنگ در خوزستان
001560.jpg
«در حال حاضر دو مركز فرهنگي دفاع مقدس در خوزستان وجود دارد كه يكي از آنها در خرمشهر و ديگري در دزفول در دست ساخت است.»
سرهنگ حسين  عشقي، مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت: «مركز فرهنگي دفاع مقدس خرمشهر به نوعي موزه آثار به جا مانده از دوران جنگ تحميلي و شهداست.»
وي افزود: «ساخت ساختمان مركز فرهنگي خرمشهر در سال ۱۳۰۹ انجام شده و تا زمان آغاز جنگ تحميلي، ساختمان اداري شركت نفت بود و در دوران دفاع مقدس نيز، اين ساختمان محل فرماندهي نيروهاي عراقي شد.»
سرهنگ عشقي اظهار داشت: «با بازسازي گوشه اي از ساختمان اداري شركت نفت، در سال ۷۵ اين مكان به عنوان مركز فرهنگي دفاع مقدس افتتاح شد.»
وي توضيح داد: «مساحت اين مركز فرهنگي ۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع و داراي كتابخانه تخصصي دفاع مقدس با بيش از دو هزار و ۷۰۰ جلد كتاب و نمازخانه به شكل سنتي منطقه با مصالح به كاربرده از حصير و ني، سالن نمايش جهت اجراي نمايش هايي از دوران جنگ و دلاورمردي هاي رزمندگان براي بازديدكنندگان و آرامگاه سه شهيد گمنام كه در نوروز امسال در اين مكان دفن شده اند، است.»
وي گفت: «در اين مركز يا موزه، برخي كارهاي حجمي، عكسهاي مربوط به مقاومت مردم خرمشهر و آثار به جا مانده از شهداء به نمايش گذاشته شده است.»
سرهنگ عشقي تصريح كرد: «با توجه به اينكه اين مركز، محل فرماندهي دشمنان بوده است، دست نوشته هاي آنها بر روي ديوارهاي ساختمان به جا مانده است كه يكي از دست نوشته ها اين است كه آمده ا يم كه بمانيم و از اين قسمت به شكل خاصي حفاظت شده است.»

انقلاب
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |