سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۰ - May 9, 2006
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به خبرنگاران خارجي گفت:
رونق ايرانگردي را در سال ۲۰۰۷ ببينيد
گروه شهري:خبرنگار امريكايي كه براي پوشش خبري كنفرانس بين المللي صنايع دستي به ايران آمده، به رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي گويد كه همسرش طي تماس تلفني به او سفارش كرده وقتي در خيابان  راه مي رود زياد به مردم نگاه نكند، با كسي حرف نزند و مراقب خودش باشد.
او مي گويد :مردم امريكا نادان نيستند ولي اين تصوير ذهني است كه از ايران برايشان ساخته شده، آنها نمي دانند در ايران هم ترافيك هست، آلودگي هست و مسائل شهرنشيني مثل همه جاي دنيا وجود دارد.
اسفنديار رحيم مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در تشريح برنامه هاي گردشگري ايران براي خبرنگاراني از كشورهاي امريكا، آلمان، اسپانيا، روسيه، كره جنوبي و چين كه در جمعي دوستانه در اتاقش حضور يافته اند، طراحي سفرهايي همچون سفري كه اين خبرنگاران به ايران داشته اند را براي ، ديپلمات ها و نخبگان كشورهاي خارجي،  از جمله برنامه هاي خود عنوان مي كند. تسهيلات اخذ ويزاي ايران براي خارجي ها و افزايش مدت اقامت آنها از ديگر مسائلي است كه براي خبرنگاران خارجي جالب توجه است.
رحيم مشايي خود را از جانب رئيس جمهور براي توسعه گردشگري ايران مامور معرفي مي كند و با اطمينان مي گويد كه تا پايان سال ۲۰۰۷ ميلادي،  تغييرات ايجاد شده در صنعت گردشگري ايران به خوبي قابل مشاهده خواهد بود.
وي با تاكيد بر اينكه ظرفيت گردشگري ايران پاسخگوي تمام سليقه هاي دنياست، يكي از برنامه ها را بهبود خدمات رساني سفرهاي داخلي ايران عنوان مي كند تا از اين طريق، امكانات سرويس دهي به گردشگران خارجي نيز به مرور فراهم شود.
رحيم مشايي افزود: ما تمايل داريم كه همه مردم جهان به ايران سفر كنند هم با ملت ايران آشنا شوند و هم از جاذبه هاي تاريخي و طبيعي ايران استفاده كنند.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين كه شرايط امروز دنيا از نظر سياسي و امنيتي مورد پذيرش اكثريت جهانيان نيست، اظهار داشت: ما در شرايطي هزاره سوم را آغاز مي كنيم كه شاهد تحولات ناپسند و نامطلوبي در نقاط مختلف دنيا هستيم.
وي در ادامه گفت: ايران برخلاف تبليغات وسيعي كه، عامدانه از سوي قدرت هاي دنيا عليه ما جاري است، سرزمين دوستي براي همه مردم دنيا است.
رحيم مشايي در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار آمريكا درباره روابط ايران و آمريكا گفت: ما مردم آمريكا را بسيار دوست داريم و آنها هم مثل باقي مردم دنيا هستند اما دولت آمريكا مايل نيست كه فضاي موجود را بشكند.
معاون رئيس جمهور در ادامه گفت: امروز نزديك به ۳۰ سال كه از انقلاب مي گذرد در بهترين شرايط سياسي و امنيتي هستيم و توسعه و پيشرفت را با كمال افتخار دنبال كرده و به طور اجتناب ناپذيري به طرف آينده روشني در حال حركت هستيم و ما گردشگري را عامل بسيار مهم براي تسريع و رسيدن به اين آينده روشن مي بينيم.
اميدواريم نخستين گام ها و برنامه هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در جهت توسعه فرهنگ گردشگري و تبليغات گردشگري جهاني كه به مرحله اجرا رسيده  است، با موفقيت پيش رود. هر چند خبرنگاراني كه براي پوشش خبري كنفرانس صنايع دستي به ايران آمده  و ميهمان رئيس سازمان بودند، با تبليغاتي كه از سوي برگزاركنندگان اين كنفرانس جهاني صورت مي گيرد كمتر از حد انتظار بود.

چشم انداز
001521.jpg
بر اثر سالها تبليغ منفي عليه ايران تصوير كشورمان در ذهن مردمان غربي جز كشوري پيشرفت نكرده و خطرناك نيست. در نهايت، آنها كه تحصيلكرده و اهل مطالعه هستند ايران را كشوري شيعه مي شناسند و از اصفهان به عنوان نماد همه دارايي هاي ميراث فرهنگي و طبيعي ايران نام مي برند.
در اين شرايط خاص سياسي، تغيير اين ذهنيت بسيار دشوار است؛ بخصوص در حالي كه تورهاي ورودي به كشور كاهش يافته و گردشگران اندكي هم كه قصد سفر به ايران دارند، گاه به دليل نبود زيرساخت هاي گردشگري از سوي تورهاي مسافرتي حمايت نمي شوند.
با اين حال بايد روزي تغيير اين ذهنيت را شروع كنيم.

مدير كل معماري و ساختمان شهرداري تهران:
شناسنامه فني، اعتراض شهروندان را برانگيخته است
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: صدور بخشنامه شناسنامه فني ساختمان موجب بالارفتن اعتراضات مردم و افزايش مراجعات آنها به شهرداري شده است.
به موجب اين بخشنامه كه از ۱۲بهمن سال گذشته اجرايي شد، صدور شناسنامه فني براي بناهاي بيشتر از سه هزار متر مربع الزامي است، اما دلايلي همچون تجربه اندك نهادهاي مسئول در اين زمينه، نارضايتي مردم را در پي داشته است. عباس اخلاصي- مدير كل معماري و ساختمان شهرداري تهران- گفت: «در حال حاضر اجرايي كردن اين بخشنامه تا حدودي مشكلاتي به وجود آورده و موجب اعتراض هاي برخي از سازندگان و مراجعه فراوان آنها به شهرداري شده در حالي كه اين مسائل به شهرداري ارتباطي پيدا نمي كند» .
وي نوپابودن سازمان نظام مهندسي را يكي از دلايل اين مشكلات عنوان كرد و افزود: «سازمان نظام مهندسي سازمان به نسبت نوپايي است و هنوز نتوانسته با اين شرايط جديد خود را وفق بدهد. همچنين صدور شناسنامه كه با هدف افزايش كيفيت بناها اجرايي شده، براي نظام شهرسازي ما مسئله جديدي است».
اخلاصي در خصوص اجباري شدن صدور شناسنامه فني براي ساختمان هاي كمتر از سه هزار متر اظهار داشت: «كميته اي با حضور نمايندگان شهرداري، وزارت مسكن و سازمان نظام مهندسي تشكيل شده كه به مسائل مربوط به شهرسازي پايتخت مي پردازد، اما هنوز اين كميته در خصوص اجرايي كردن بخشنامه براي بناهاي كمتر از سه هزار متر تصميمي نگرفته است كه به طور مسلم با كسب تجربيات بيشتر، اين بخشنامه به تدريج براي اين بناها نيز اجرايي مي شود» .

مردم، بخشي از معماري سينما آزادي مي شوند
001530.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: طرح بازسازي سينما آزادي توسط شركت مهندسان مشاور توان، از ميان صدها طرح ارائه شده برگزيده شد.
«بابك شكوفي» طراح اين پروژه در اين باره گفت: «طرح اوليه بازسازي سينما آزادي بر مبناي الحاق زمين شرقي مجاور سينما آزادي شكل گرفت كه به دليل تعدد ورثه به تملك شهرداري در نيامد.»وي افزود: «بر مبناي گفته شده زمين كوچك تر شد و طرحي متناسب با زمين فعلي كه كنار خيابان شهيد بهشتي است در نظر گرفته شد كه متراژ زمين فعلي نسبت به زمين سابق سينما آزادي هشت متر هم بايد عقب نشيني كند.»
به گفته شكوفي اين سينما در قالب مجموعه اي چند عملكردي با رويكردهاي متفاوت ساخته مي شود كه مجموعه اي فرهنگي _ تجاري، شامل ۵ سالن نمايش (يك سالن بزرگ ۷۰۰ نفره و چهار سالن ۲۰۰ نفره)، واحدهاي خدماتي، فرهنگي، ورزشي، تجاري، اداري و پاركينگ در ساختمان مجاور است كه در تلفيق با عملكردهاي مختلف شهري قرار مي گيرد. شكوفي به نقش شهروندان به عنوان بخشي از معماري اين مجسمه شهري اشاره كرد و گفت: «شهروندان به عنوان بيننده معماري اين بار خود بخشي از معماري مي شوند؛ بدين ترتيب كه شهروندان، فعاليت ها و حتي خروج آنها از سالن نمايش و حركت به سمت خيابان از طريق پوسته هاي شفاف و بيروني مجموعه به وضوح از منظر خيابان ديده مي شوند. بنابراين به لحاظ تنوع در نما، ما همواره نماي متغيري را شاهد هستيم.»وي با تاكيد بر سيستم نوري ويژه اين مجموعه گفت: «مراجعين از يك سلسله مراتب نوري و شفافيتي عبور مي كنند؛ بدين ترتيب كه از فضاهاي شفاف كه پله هاي برقي تعبيه شده در جعبه هاي شيشه اي است عبور كرده و بعد از عبور از اين احجام كاملا شفاف وارد فضاهاي نيمه شفاف مثل كافي شاپ ها شده و در آخر وارد محيط صد در صد كدر سالن هاي سينما مي شوند.»

مسئولان به آثار تاريخي رشتخوار كمتر توجه كرده اند
001527.jpg
رشتخوار با سابقه  بيش از هفت قرن، آثار تاريخي بكري دارد كه متاسفانه مسئولان كمتر به آنها توجه كرده اند.
به گزارش ايسنا محمدرضا سجاديان- نماينده  مردم خواف و رشتخوار در مجلس در جلسه اي با حضور مسئولان و فرماندار اين شهرستان، با تاكيد بر حفظ آثار تاريخي و مرمت آنها، اظهار داشت: تقويت صنعت گردشگري در اين شهرستان به محروميت زدايي منجر مي شود و در اين راستا، طرح گردشگري «پير ياهو» در دست انجام است.
عضو كميسيون توسعه و عمران مناطق محروم در مجلس شوراي اسلامي درباره  مشكل ساكنان نزديك قلعه  تاريخي شاه سنجان كه مربوط به دوره  سلجوقيان است، گفت: از آنجا كه هنوز مردم در اين منطقه  تاريخي سكونت دارند و براي ساخت وساز و تعمير خانه هاي فرسوده  خود نيز اجازه ندارند، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد تكليف مردم را روشن كند. وي با اشاره به اين كه مردم اين روستا براي گرفتن وام هاي مسكن با مشكلاتي مواجه اند، حل اين مساله را از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خواست. به گفته  سجاديان، رشتخوار ۵۰ اثر تاريخي و فرهنگي دارد كه بيشتر آنها هنوز در فهرست آثار ملي ثبت نشده اند. وي از گرماب، تنگل علي آباد دامن، درريز و آرامگاه ميرقوم الدين به عنوان مهم ترين مراكز گردشگري اين شهرستان نام برد.

برنامه هاي روز جهاني ايكوم اعلام شد
001518.jpg
نمايشگاه جاذبه هاي روستايي ماسوله و موزه مساكين اين شهرستان، همزمان با روز جهاني موزه افتتاح مي شود.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، «عليرضا قلي نژاد» ، دبير ايكوم ضمن بيان اين مطلب گفت: ايكوم همزمان با روز جهاني موزه برنامه هاي مختلفي را تدارك ديده است كه برپايي نمايشگاه جاذبه هاي روستايي ماسوله از ۲۴ ارديبهشت تا ۴ خرداد از آن جمله است.
وي افزود: همزمان با اين روز، ۱۰ فيلم يك دقيقه اي در رابطه با ميراث فرهنگي در خانه هنرمندان نمايش داده مي شود.
قلي نژاد خاطرنشان كرد: نمايشگاه هاي تصويرسازي فرسا صادقي و عكس «گنجينه آب» كه همزمان در تهران، مشهد، بندرعباس، ساري و تبريز برگزار مي شود، نمايشگاه خوشنويسي و نقاشي در موزه مشكين فام و نمايشگاه سازهاي سنتي و چهره هاي سنتي ازجمله برنامه هاي ايكوم در روز جهاني موزه ها و هفته ميراث فرهنگي است، كه از ۲۸ ارديبهشت آغاز مي شود.وي گفت: به مناسبت روز جهاني موزه برنامه اي نيز براي بازديد جوانان از ديرگچي، كه بين قم و ورامين قراردارد، تدارك ديده ايم.

تخصيص ۴۰۰ ميليون ريال اعتبار به
قديمي ترين سكوهاي پله اي جهان
001524.jpg
به قديمي ترين سكوهاي پله اي جهان ۴۰۰ ميليون ريال اعتبار اختصاص يافت. «نادر سليماني» ، عضو هيأت كاوش هاي باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، با بيان اين مطلب گفت: درحالي كه حفاظت و مرمت از سكوهاي پله اي كنار صندل شمالي و جنوبي جيرفت به ۱۱۰ هزار قالب خشت نياز دارد، لذا به اين منظور ۴۰۰ ميليون ريال اعتبار از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اختصاص يافت.
وي با اشاره به اينكه آثار موجود در محوطه هاي باستاني كنار صندل خشتي است افزود: براي جلوگيري از تخريب اين محوطه ها توسط گردشگران، به زودي يك پلكان در كنار سكوهاي پله اي و يك مسير براي آمد و رفت نصب خواهد شد تا بازديدكنندگان بتوانند از بالا و به طور مستقيم از آثار ديدن كنند.سليماني در ادامه محوطه هاي باستاني كنار صندل را از مهمترين مناطق باستاني دنيا برشمرد و خاطرنشان كرد: با توجه به اين نكته كه جيرفت به عنوان خاستگاه تمدن بشري در بين جهانيان شناخته شده بايد حفاظت و مراقبت از اين تمدن در اولويت هاي كاري قرار گيرند.

دعوت رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از سرمايه گذاران
گام بلند بخش خصوصي در حمل و نقل كشور
گروه شهري: در حالي كه حجم عظيمي از سرمايه حوزه حمل و نقل توسط بخش خصوصي جمع آوري و مديريت مي شود، اما هنوز از ظرفيت ها و توانمندي هاي اين بخش به طور كامل استفاده نشده است. از همين روست كه معاون وزير راه و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي استفاده بيشتر از توانمندي هاي بخش خصوصي را از برنامه هاي امسال سازمان مي داند.
محمد بخارايي گفت: با توجه به اين كه بيش از ۹۸ درصد سرمايه بخش حمل و نقل توسط بخش خصوصي جمع آوري و مديريت مي شود، بنابر اين استفاده از اين ظرفيت داراي اهميت است.
وي افزود: همچنين تلاش مي شود امسال از حضور علاقه مندان به سرمايه گذاري در بخش خصوصي استفاده بيشتري صورت گيرد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ساخت شهرك هاي حمل و نقل و بهسازي ناوگان حمل و نقل كشور را از ديگر برنامه هاي اين سازمان ذكر كرد و گفت: امسال به دنبال سياست نوسازي ناوگان حمل و نقل ۲۴ هزار وسيله نقليه تأمين اعتبار شده كه به متقاضيان واجد شرايط واگذار مي شود.
بخارايي افزود: همچنين امسال شركت هاي توانمند حمل و نقل براي جذب سرمايه در صنعت حمل و نقل تشكيل مي شود.وي بر توسعه آموزش در بخش حمل و نقل تأكيد كرد و گفت: توسعه آموزش هم در بخش حمل و نقل حرفه اي و عمومي و هم براي آموزش مردم و رانندگان جهت شناخت جاده و وسيله نقليه اجرا خواهد شد.

معاون امور انبوه سازي سازمان ملي زمين و مسكن:
نوسازي بافت هاي فرسوده متولي ندارد
001533.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: اختلاف نظر ميان شهرداري، نظام مهندسي و وزارت مسكن و شهرسازي، احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده را با مشكل مواجه ساخته است.
مهندس جهاني، معاون امور انبوه سازي سازمان ملي زمين و مسكن در گفت وگو با همشهري افزود: متأسفانه نبود تعامل لازم ميان نهادهاي اصلي دست اندركار ساخت و ساز يكي از محدوديت هاي اصلي بر سر راه مقاوم سازي است چرا كه شهرداري، وزارت مسكن، سازمان نظام مهندسي و نهادهاي ذي ربط ديگر نظير سازمان ثبت و اسناد و ميراث فرهنگي هر يك با ديدگاه خاص خود وارد مقوله مقاوم سازي مي شوند و در نتيجه سياستگذاري مشتركي ميان اين نهادها وجود ندارد به طوري كه خلاء اين تعامل در ارتباط با بافت هاي فرسوده شهري نمود ويژه اي دارد.
به گفته وي، اين مشكلات سبب شده تا بخش خصوصي به عنوان مجري اصلي پروژه احياي بافت هاي فرسوده سردرگم شود و در حال حاضر نمي داند به چه نهادي مراجعه كند.
جهاني در خصوص ساخت و ساز پايدار يادآور شد: طي برنامه سوم از سوي وزارت مسكن و شهرسازي با نهادسازي، بستر لازم براي مقاوم سازي آماده شد از جمله با برنامه ريزي و سياستگذاري محدوديت هايي براي ساخت وساز انفرادي ايجاد گرديد و در پي آن ساخت و ساز به سمت انبوه سازي سوق داده شد و در نتيجه زمينه لازم براي احداث بناهاي پايدار و مقاوم در برابر زلزله فراهم آمد.
از سوي ديگر با اجباري شدن بيمه ساختمان و تضمين كيفيت ساختمان از طرف شركت بيمه كه به زودي به تصويب مجلس مي رسد، گام هاي مؤثري براي پيشگيري از ساخت  وساز غيرمقاوم برداشته مي شود.
نبود مديريت واحد،  ميلياردها تومان بودجه مقاوم سازي را هدر مي دهد
دكتر فريبرز ناطق الهي، استاد مقاوم سازي به همشهري گفت: تاكنون ميلياردها تومان بودجه به امر مقاوم سازي در كشور و به ويژه تهران تخصيص يافته و در حال حاضر، متخصصان و مشاوران متعددي در حال فعاليت روي پروژه احياي بافت هاي فرسوده هستند، اما از آنجا كه نظام و ساختاري منسجم و كارآمد براي ساماندهي اين پروژه وجود ندارد، نمي توان چشم انداز مطلوبي براي سرانجام اين پروژه پيش بيني كرد.
وي گفت: پس از زلزله رودبار و منجيل، كتاب ها، گزارش ها و دستورالعمل هاي متعددي تدوين شد كه طي آن روش هاي مقاوم سازي به وضوح ترسيم شده، اما هنوز يك سازماندهي مناسب براي فرآيند مقاوم سازي فراهم نشده است.
اين استاد دانشگاه معتقد است: در حال حاضر، دولت و مسئولان اهميت احياي بافت هاي فرسوده را درك كرده اند و روش هاي مناسبي براي ارزيابي و مقاوم سازي مشخص شده همچنين نيروي متخصص و كارآمد به اندازه كافي وجود دارد، اما در اين ميان حلقه مفقوده ،يك نظام كنترلي است؛ نظامي كه نبود آن سبب مي شود تا كار به گروهي واگذار شود كه از توانمندي لازم براي اجرا برخوردار نباشند و در نتيجه آنها كار را به شكل دست دوم و چندم واگذار كنند.
ناطق الهي با اشاره به اينكه فاز اجرايي مقاوم سازي آغاز شده، گفت: با بودجه اي كه دولت و مجلس به امر مقاوم سازي اختصاص داده و مي دهند پيش بيني مي شود ظرف ۱۵سال آينده اين پروژه به سرانجام برسد، به شرط آنكه در كنار تخصيص بودجه، نظامي منطقي براي اجرا تدوين شود تا براساس آن احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده به شيوه علمي و مطابق با استانداردهاي جهاني مديريت شود.

هوا
001536.jpg
001515.jpg
001512.jpg
001539.jpg

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |