سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۰ - May 9, 2006
سخنگوي دولت اعلام كرد:
تجديد نظر پيرامون حضور زنان در ورزشگاه
احمدي نژاد به بوش نامه نوشت
001461.jpg
گروه سياسي: غلامحسين الهام سخنگوي دولت روز گذشته از تجديدنظر در دستور رئيس جمهور براي حضور زنان در ورزشگاه ها خبر داد و خبر بعضي سايت ها در مورد دستور رئيس جمهور به شيباني رئيس كل بانك مركزي براي انتقال دارايي هاي ايران به حسابهاي شخصي چند معتمد را تكذيب كرد و از وجود ليست ۲۹۰ نفره كانديداهاي مجلس براي انتخابات آينده مجلس هشتم ابراز بي خبري كرد
گروه سياسي: محمود احمدي نژاد ديروز نامه اي را خطاب به جرج بوش ارسال كرد. اين نامه كه وزير امور خارجه آن را به سفير سوئيس در تهران تحويل داد، اولين نامه يك رئيس جمهور ايران به رئيس جمهور آمريكاست.
تاكنون از محتواي اين نامه خبري منتشر نشده است، اما بنا بر اطلاعات موجود محور اصلي آن بحث درباره امنيت و صلح جهاني است.
به دنبال قطع روابط سياسي ايران و آمريكا پس از اشغال لانه جاسوسي در سال ،۵۸ اين اولين بار است كه رئيس جمهور ايران، مستقيما رئيس جمهور آمريكا را خطاب قرار داده و نامه اي را براي وي ارسال مي كند. البته سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور سابق ايران در ابتداي رياست جمهوري اش از طريق گفت وگو با شبكه CNN، پيامي را براي ملت آمريكا ارسال نمود كه با واكنش هاي متفاوت مواجه شد.
اين اقدام احمدي نژاد پس از اظهارات اخير وي در آخرين كنفرانس مطبوعاتي اش صورت گرفت كه وي اعلام كرده بود به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص) براي سران برخي از كشورها نامه اي خواهد نوشت.
وي صبح روز گذشته در نمايشگاه كتاب به خبرنگاران گفت: «امروز خبر مهمي براي شما دارم»؛ غلامحسين الهام سخنگوي دولت در كنفرانس خبري خود، ضمن اعلام اين خبر گفت كه احمدي نژاد با ارسال نامه اي به رئيس جمهوري آمريكا ضمن تحليل وضعيت جهاني و ريشه يابي مشكلات، راه هاي جديدي براي برون رفت از شرايط شكننده موجود جهاني ارائه كرده است.
و در مورد برداشت ۹ تريليون ريال از حساب ذخيره ارزي و مخالفت احمدي نژاد با تبديل حساب ذخيره ارزي به صندوق ذخيره توضيحاتي داد.
به گزارش ايسنا دكتر الهام، سخنگوي دولت، خبر داد كه رئيس جمهور كشورمان نامه مهمي را به جورج بوش رئيس جمهور آمريكا نوشته است كه از طريق سفارت سوييس به وي ارائه خواهد شد. وي در جلسه ديروز خود با خبرنگاران گفت كه در اين نامه ضمن تحليل وضعيت جهاني و ريشه يابي مشكلات راههاي جديدي براي برون رفت از وضعيت شكننده جهاني ارائه شده است.
الهام توضيح داد: «رئيس جمهور در كنفرانس اخير خبري خود اعلام كرده است كه حرفهايي را با سران جهان دارد و در اولين گام اين نامه را نوشته است.»
دكتر غلامحسين الهام در دومين مصاحبه مطبوعاتي خود در سال ۸۵ كه مانند هميشه در ساختمان معاونت اجرايي رياست جمهوري برگزار شده بود، در پاسخ به سئوالي در ارتباط با اينكه آيا امكان دارد درمورد نامه اي كه احمدي نژاد رئيس جمهور به جورج بوش نوشته توضيح بيشتري بدهد و اينكه هدف از نگارش اين نامه چه بوده و آيا پيشنهادي براي مذاكره مستقيم در آن داده شده است و يا اينكه اين عمل باعث كاهش بحران هسته اي ايران خواهد شد؟ اظهار داشت: «توضيح همان بود كه عرض كردم و اگر لازم بود توضيحات بيشتري ارايه مي كردم.»
دكتر الهام در پاسخ به سئوالي درمورد مذاكره مستقيم ايران با آمريكا در ارتباط با پرونده هسته اي، اظهار داشت: «اين مطالب گمانه زني هايي است كه در سطح رسانه ها منتشر شده و هيچ برنامه ايي در اين دولت مطرح نبوده و پيشنهادي نيز نشده است و چنين موضوعي صحت ندارد.»
الهام هم چنين در پاسخ به سئوال ديگري درمورد برگزاري نشست شوراي امنيت و احتمال تحريم ايران، اظهار داشت: «تحريم مانند ماهي ليزي است كه در دست كسي نمي ماند و باله ندارد.»
سخنگوي دولت ادامه داد: «نمي توان درمورد تحريم اينچنين تصور كرد كه اگر ما تحريم شويم كاملا به ضرر ما خواهد بود و ديگران از تحريم ما ضرر نخواهند ديد.»
خبرنگاري در ادامه از سخنگوي دولت درمورد مطرح شدن برخي از مباحث در ارتباط با حمايت رئيس جمهور از «دادكان» و «برانكو» پرسيد كه سخنگوي دولت پاسخ داد: در يكي _ دو روز اخير در برخي از رسانه ها اخباري مشاهده كرده ام كه صحت نداشته و حتي به رئيس جمهور نسبت داده شده است. من نمي دانم منابع خبري كجاست و اين اخبار از كجا منشا مي گيرد. سخنگوي دولت اظهار داشت: اخيرا نيز در رسانه ها خبري منتشر شده مبني بر اينكه رئيس جمهور در نامه اي به رئيس مجلس با تبديل حساب ذخيره ارزي به صندوق ذخيره ارزي مخالفت كرده، در صورتي كه چنين نامه اي نبوده است. خبرنگار ديگري به سخنان صبح ديروز رئيس جمهور در نمايشگاه مطبوعات اشاره كرد و از سخنگوي دولت پرسيد خبر خوش رئيس جمهور چيست؟ آيا خبر رئيس جمهور خروج ايران از NPT است؟ كه سخنگوي دولت گفت: رئيس جمهور طبق صحبت خود، نوشتن نامه به سران كشورها را آغاز كرده و نكته اي كه در حال حاضر داراي اهميت است، همين آغاز نوشته شدن نامه هاست. فعلا بحث ديگري مطرح نبوده و اگر موضوع ديگري باشد، مطرح مي شود.
تجديدنظر در دستور حضور زنان در ورزشگاه ها
سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به سئوال خبرنگاري درمورد دستور رئيس جمهور مبني بر حضور زنان در ورزشگاه و اعتراض مراجع تقليد گفت: «من در جلسه قبل توضيحات جامعي را در اين ارتباط ارائه دادم و رئيس جمهور نيز اعلام كردند كه مقام معظم رهبري فرموده اند كه به احترام نظر مراجع عظام تجديدنظر كنيم و طبق همين دستور و نظر رهبري در اين تصميم تجديد نظر شده است.»
تكذيب برداشت ۹ تريليون ريال
سخنگوي دولت در ادامه مصاحبه مطبوعاتي خود با خبرنگاران درمورد خبر منتشرشده در مجله برنامه متعلق به سازمان مديريت و برنامه ريزي كه در آن آمده دولت تصميم گرفته ۹ تريليون ريال از ذخيره ارزي برداشت كند، اظهار داشت: «من اين خبر را مشاهده نكرده ام و نمي دانم شما از چه صحبت مي كنيد و اين خبر مورد تأييد من نيست.»
الهام تصريح كرد: «صندوق ذخيره ارزي براي اهداف معين قانوني بوجود آمده و برداشت از اين حساب داراي يكسري چارچوب تعريف شده و مشخص است و فقط در اختيار دولت نيست. دولت در هنگام برداشت از ذخيره ارزي بايد طرح خود را به صورت لايحه به مجلس بدهد و برداشت از اين حساب در يك روال و فرآيند صورت مي گيرد و دولت به تنهايي تصميم گير نيست.»همين خبرنگار از الهام خواست كه به صورت صريح پاسخ دهد كه آيا خبر منتشرشده در اين مجله را تأييد مي كند؟ كه الهام گفت: «من ديدگاه دولت را عرض كردم و من نمي دانم مطلبي كه شما مي گوييد چيست كه تأييد كنم و اين خبر صحت ندارد.»
خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت درمورد فعاليتهاي كشور امارات در آبهاي خليج فارس و آثار زيانبار زيست محيطي كه اين فعاليتها به بار آورده پرسيد كه الهام گفت: «خبر مربوط به امارات را نمي دانم و نمي دانم اين خبر از كجا درآمده ولي در آبهاي داخلي كشور ما هيچ اقدامي انجام نشده و هيچ تعرضي قابل تصور نيست و خبر شما روشن نيست و غيرواضح است و نمي توان درمورد آن حرف زد.»
همين خبرنگار از الهام درمورد باغ قلهك و دستور رئيس جمهور در اين ارتباط پرسيد كه الهام گفت: «گزارشي درمورد باغ قلهك تهيه شده و به معاونت حقوقي ارسال شده و اقدامي بيش از اين نشده است.»
در ادامه خبرنگاري كه خود را خبرنگار بخش خبري ۳۰: ۲۰ معرفي  كرد از سخنگوي دولت درمورد روند فعاليتهاي دولت در ارتباط با بازگرداندن اموال دولتي باقي مانده در دست مسئولان قبلي به بيت المال پرسيد و به سخنگوي دولت پيشنهاد داد كه روش ديگري را براي پرسيدن سئوال توسط خبرنگاران در پيش بگيرد، به نحوي كه خبرنگاران براي پرسش كردن «بال بال» نزنند كه الهام در جواب وي به شوخي گفت: به نحوي بال بال بزنيد كه پر بعضي ها كنده نشود.
الهام تصريح كرد: البته هر نحوي كه شما پيشنهاد كنيد و بهتر از روش فعلي باشد، من قبول مي كنم. مي خواهيد قرعه كشي كنيد و بر اساس قرعه كشي سئوالات را بپرسيد. چشم من كار مي كند و دل همراه من نيست، لذا آن كسي را كه مي بينيم مي گويم بپرس و اگر چشم عادل نيست به دلم هيچ ربطي ندارد. در ضمن فرصت نيز محدود است.
الهام در پاسخ به سئوال همين خبرنگار گفت: دولت در اين ارتباط سرشماري نكرده و آمار دقيقي ندارد كه به چه ميزان اين اموال به بيت المال بازگردانده شده است.
سخنگوي دولت در پاسخ به سئوالي درباره دلايل مخالفت دولت با برگزاري همزمان انتخابات خبرگان و شوراي شهر و برخي از اظهارات مبني بر اين كه اين مخالفت به دليل نفوذ اعضاي شوراي شهر در دولت است، گفت: حالا كه مباحث اين چنيني مطرح شده، خوب است يك نكته را توضيح دهم. دولت در انتخابات دخالت نمي كند، دولت فقط مجري انتخابات است و بايد حافظ حقوق و حق مردم باشد؛ بنابراين به نتايج انتخابات كاري ندارد و رويكرد حزبي نداشته و ندارد.
خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت درمورد حضور شهردار تهران در جلسات هيأت دولت پرسيد كه الهام جواب داد: من بارها گفته ام كه هيأت دولت داراي يك تركيب مشخص و قانوني است و افرادي كه از مجلس رأي اعتماد گرفته اند حق رأي دادن دارند. اين تركيب كه منتخب مجلس و دولت است در برابر مجلس و دولت داراي وظايفي است. اعضاي هيأت دولت عبارتند از رئيس جمهور و وزراء و در صورت غيبت رئيس جمهور، معاون اول رئيس جمهور بايد طبق قانون جلسه را اداره كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در آنكارا:
دخالت آمريكا در كار شوراي امنيت
آژانس اتمي را بي اعتبار مي كند
گروه سياسي:در حالي كه دبير شوراي عالي امنيت ملي در آنكارا اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل را به برخورد منصفانه با پرونده هسته اي ايران دعوت كرد، خبرگزاري فرانسه ديشب از ادامه بن بست در مذاكرات اين شورا خبر داد.
نشست پيش بيني نشده پنج عضو دائم شوراي امنيت بر سر موضوع هسته اي ايران بازهم بي نتيجه پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، نمايندگان كشورهاي روسيه، چين، آمريكا، فرانسه و انگليس به مدت ۳۰ دقيقه در پشت درهاي بسته باهم ديدار كردند، اما نتوانستند بن بست موجود بر سر پيش نويس قطعنامه ضد ايراني فرانسه و انگليس كه ايران را به طور قانوني وادار خواهد كرد برنامه صلح آميز هسته اي خود را متوقف كند، به توافق برسند.
روسيه و چين مخالف متن اين پيش نويس كه در آن فصل ۷ منشور سازمان ملل لحاظ شده است و ايران را به عنوان تهديدي براي صلح و امنيت جهان معرفي مي كنند، هستند.
ريك گرنل سخنگوي دفتر سازمان ملل در آمريكا در اين باره خاطرنشان كرد كه ما اين پيش نويس را به روز نكرده ايم. ما اميدواريم كه بتوانيم به زودي كاري انجام دهيم .

درخواست احمدي نژاد از مطبوعات
ايسنا: رييس جمهور در پنجمين روز از برگزاري سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات از غرفه هاي مختلف اين نمايشگاه بازديد كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد در حاشيه اين بازديد با حضور در غرفه  ايسنا و در پاسخ به درخواست خبرنگاران اين خبرگزاري براي امضاي دفتر يادبود گفت كه دفتر هيچ غرفه اي را امضا نكردم و پاكي و سفيدي صفحه  را تقديم شما مي كنم.حسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و عليرضا مختارپور معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين بازديد رييس جمهور را همراهي مي كردند.
رييس جمهور همچنين در حاشيه بازديد از نمايشگاه مطبوعات گفت: «يكي از وظايف مطبوعات نقد مسئولان است، اما به نظر مي رسد آستانه تحمل مسئولان كشور پايين آمده است و مطبوعات مجبور به خودسانسوري مي شوند.»وي با بيان اين كه من در مطبوعات نقد كمتر مي بينم گفت: «در مطبوعات ما بيشتر خبرهاي جنجالي و غير موثق شنيده مي شود. نقد كار سختي است و نياز به كارهاي تحقيقاتي، مطالعه و كسب خبر و پردازش درست دارد.»
رييس جمهور اظهار داشت: «نمي گويم كه هيچ گونه نقدي وجود ندارد، اما نقدها در كار مطبوعات غلبه ندارد و اكنون وقت آن است كه اهالي مطبوعات، انديشمندان، نويسندگان به كار نقد بپردازند.
البته مطبوعات كمي مشكل دارند و گرفتار كار تيراژ و هزينه ها هستند، اما اگر به سمت نقد بيايند مردم نيز بيشتر استقبال مي كنند.»وي درباره  اين كه بازديد كننده اي در نمايشگاه حضور نداشت گفت: «اگر مي خواستيم زماني بياييم كه مردم حضور داشتند، ديگر نمي توانستيم از نمايشگاه بازديد داشته باشيم و مجبور مي شديم مردم را منع كنيم كه كار درستي نبود يا بايد مطبوعات را مي ديديم يا مردم را.»
احمدي نژاد در پاسخ به اين سئوال كه آيا دوست داريد كه بعد از پايان رياست جمهوري روزنامه اي داشته باشيد؟ گفت: «من برمي گردم بر سر كار قبلي خودم.آن جا كه بودم مقاله مي نوشتم، مطلب مي دادم.»وي گفت: سال گذشته من روزنامه ها را ديدم و امسال به مطبوعات و خبرگزاري هاي تخصصي آمدم كه ديدم رشد بسيار خوبي را داريم و اين جوانان در گستره نگا هشان رشد خوبي را داشتند و هم چنين در كارهاي تخصصي و حرفه اي رشد كردند و آينده  اين جوانان بسيار روشن است و ترديد ندارم اين جوانان قله ها را فتح خواهند كرد.
مسير پيش  روي ملت ايران اميدواركننده است
مهر:رئيس جمهور با اشاره به موفقيت هاي روزافزون ملت ايران در صحنه هاي مختلف علمي و سياسي تصريح كرد: مسير پيش روي ملت ايران روشن و اميدواركننده است. دكتر محمود احمدي نژاد در جلسه يكشنبه شب هيات وزيران با اشاره به تلاش هاي قدرت هاي بيگانه براي مقابله با ملت ايران تاكيد كرد: تلاش اين قدرت ها براي شكستن صفوف منسجم ملت ايران و بحراني جلوه دادن فضا است، اما بدانند نمي توانند كاري انجام دهند زيرا ملت ايران با فهم بالاي سياسي اين مسائل را پشت سر گذاشته است.وي تصريح كرد: اگر برخي سازمان هاي بين المللي با بدخواهان ملت ما همراهي كنند در نحوه روابط مان با آنها تجديدنظر خواهيم كرد.احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر ضرورت برنامه ريزي وزارتخانه هاي اقتصاد و امور دارايي و بازرگاني و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور براي كنترل مداوم بازار، خواستار نظارت و تدبير دستگاه هاي مسئول براي حفظ ثبات بازار و جلوگيري از سوءاستفاده هاي برخي فرصت طلبان شد.
در ادامه اين جلسه برخي پيشنهادات دستگاه هاي اجرايي نيز مطرح شد و به تصويب رسيد.

يادداشت
ايران و بازي در دو جبهه
فرشاد مهدي پور
آمريكايي ها سال ها با ايران سياست چماق و هويج را آزموده اند؛ گاهي به نعل و گاهي به ميخ زده اند و حتي در گامي فراتر، دست به دامان سياست مهار دوگانه شدند تا ايران و عراق را (كه به زعم آنها در آخرين دهه قرن بيست و يكم حكومت هايي ياغي بودند) سرجايشان بنشانند. بعدها اين سياست به تقسيم كاري ميان آمريكا و اروپا مبدل شد، كه هر كدامشان بخشي از آن را به اجرا مي گذاشتند و حال گويي سكه چرخي خورده است و ايران در حال بازي  چماق و هويج است.
از سويي «محمد جواد ظريف» نماينده دائم ايران در سازمان ملل نامه اي مي نويسد و از دبيركل مي خواهد تا مانع از تهديدهاي ايالات متحده عليه كشور شود و از سوي ديگر در كلام مقامات بلند پايه گفته مي آيد كه هر ضربه اي با شدت دو چندان پاسخ خواهد گرفت.
در ساحتي ديگر، ايران آمادگي اش را براي همه گونه همكاري با آژانس، اجراي پروتكل و پذيرش بازرسي هاي سرزده اعلام مي كند و حتي پيشنهاد مي دهد برنامه اي را طي سه هفته روي ميز قرار دهد و در مقابل مي خواهد حق اش در غني سازي به رسميت شناخته شود تا مذاكره كند. ايران اكنون دست اندركار سياستي دوگانه است، كه اگر نتوان نام چماق و هويج را برآن نهاد، ليكن مي شود بازي اي در دو جبهه تفسير و تحليل اش كرد؛ لحظه اي نرمش و چرخش و وقتي خطاب و عتاب. آن چه اجراي اين سياست را با دشواري مواجه مي سازد، دو مسئله حياتي است: نخست آنكه مجريان نبايد در عين اجرا، به دروازه خودي گل بزنند و ناچار همه مجبور شوند يك صدا اظهار نظري را تكذيب كنند و دومين نكته هم اينكه گاهي تند و گاهي خسته رفتن، توان را مي فرسايد؛ شبهه پاي كشيدن از ان . پي .تي، در كنار نامه پذيرش همه شروط، نشانه اي نامتعادل است، حال آنكه بايد «آهسته و پيوسته» گام برداشت، تا مبادا كج راهه اي پيموده شود.

در پي اقدامات اخير تروريستي در استان هاي مرزي رخ داد
انفجار دو بمب در كرمانشاه
گروه سياسي: ظهر روز گذشته و در حالي  كه كارمندان در حال آماده شدن براي ترك محل كار خود بودند، دو بمب صوتي در فرمانداري و اداره بازرگاني كرمانشاه منفجر شد.
يك منبع مطلع در گفت وگو با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: بمب صوتي اداره بازرگاني در سطل زباله طبقه دوم و در نزديكي دفتر مديريت اين اداره منفجر شد كه موجب مجروح شدن دو تن از كارمندان اين اداره گرديد و بخشي از ديوار اين ساختمان را هم خراب كرد. طبق آخرين اخبار، حال يكي از خانم هاي كارمند وخيم اعلام شده است.
وي افزود: بمب صوتي دوم در فرمانداري كرمانشاه و حدود ساعت ۵۰/۱۳ دقيقه در نمازخانه فرمانداري (كه محل آن فاصله قابل توجهي با اداره بازرگاني دارد) منفجر شد. در اثر اين انفجار شيشه هاي فرمانداري شكست و دو نفر از كاركنان هم آسيب ديدند.هنوز هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين انفجارها را بر عهده نگرفته است اما منابع محلي در كرمانشاه از احتمال ورود منافقين از مرزهاي غربي كشور و دست داشتن آنها در اين حادثه تروريستي خبر مي دهند.

معاون وزير خارجه آمريكا در تاجيكستان
ايسنا: معاون وزير خارجه  آمريكا در اظهاراتي بي اساس دولت ايران را عامل بي ثباتي در منطقه خواند.
به گزارش شبكه  خبري بي.بي.سي، ريچارد بوچر، معاون وزير خارجه آمريكا در امور آسياي مركزي و جنوبي كه روز گذشته با امامعلي رحمانف، رئيس جمهوري تاجيكستان ديدار داشت، مدعي شد كه ايران منبع بي ثباتي در منطقه است.
معاون وزير خارجه  آمريكا گفت كه موضوع برنامه هسته  اي ايران از جمله موضوعات مطرح در صحبتش با رحمانف بوده است.
بوچر با ادعاي اين كه دولت جديد ايران منبع بي ثباتي در منطقه است، مدعي شد كه اين كشور در سياست هاي داخلي كشورهاي منطقه دخالت مي كند و به خشونت هايي كه عليه تلاش ها براي استقرار ثبات در خاورميانه صورت مي گيرند، كمك مي رساند.

در ميهماني شام ديشب بررسي شد
تغييرات در قطعنامه پيشنهادي شوراي امنيت درباره ايران
مذاكره در آنكارا ادامه دارد
ايسنا: لاريجاني اعلام كرد كه نامه رييس جمهور به جورج بوش مي تواند به گشايشي ديپلماتيك منجر شود. به گزارش آسوشيتدپرس، دبير شوراي عالي امنيت ملي كه در آنكارا به سر مي برد هشدار داد كه اين نامه به معناي نرمش ايران نيست. وي از اين كه به ذكر جزئياتي در خصوص محتواي اين نامه بپردازد، امتناع كرد، اما گفت: شايد اين نامه بتواند به گشايشي ديپلماتيك بيانجامد. بايد منتظر ماند. بر اساس اين گزارش، لاريجاني در گفت وگويي با تلويزيون ان.تي.وي تركيه اظهار داشت: بايد براي افشاي محتواي نامه صبر كرد. اجازه بدهيد مسير ديپلماتيك طي شود. وي گفت: لحن اين نامه به گونه اي نيست كه بتوان گفت ملايم است. وي در مورد تحركات آمريكا درشوراي امنيت گفت: اگر آمريكايي ها در مذاكرات و تصميمات شوراي امنيت دخالت كنند در حقيقت اعتبار آژانس بين المللي انرژي اتمي را از بين برده اند .لاريجاني امروز راهي يونان مي شود.

گروه سياسي: با حضور هواپيماهاي ديپلماتيك در فرودگاه نيويورك ميهمانان شام ديشب و ضيافت كاندوليزا رايس به آمريكا رسيدند. امشب و در جلسه وزراي خارجه ۱+۵ قطعنامه پيشنهادي آمريكا مورد بررسي دوباره قرار مي گيرد تا مشخص شود ضمانت اجرايي بند هفتم در قطعنامه مزبور قيد خواهد شد و يا اين كه نتيجه در روز رأي گيري خود را نشان خواهد داد. آمريكا حاضر نيست وارد جلسه اي براي رأي گيري شود كه در آن وتوي چين يا روسيه اتفاق بيافتد و از اين رو تمام تلاش ها را به نوعي سازماندهي مي كند كه نتيجه با رضايت همگان حاصل شود.
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه به محيطي مي رود كه براي او ناآشنا نيست و او سالها به عنوان نماينده دائم روسيه در شوراي امنيت در نيويورك كار كرده اما با اين حال پس از حضور در فرودگاه به خبرگزاري فرانسه گفت كه روسيه هنوز تغيير موضع نداده و ما كماكان به گزينه ديپلماتيك معتقديم و گزينه اعمال زور جواب نمي دهد. ايران با آژانس همكاري دارد و لزومي براي استفاده از گزينه زور نيست.
مركل نيز رايزني هاي خود را با روسيه و آمريكا انجام داد و نظر فرانسه را نيز در اين ميان دارد. آلمان در حال حاضر به اين نتيجه رسيده كه بهتر است قطعنامه به شكلي تنظيم شود كه اهرم هاي فشار در آن ذكر شود ولي به تدريج گزينه هاي پيش رو با اجماع استفاده شود. مركل نظر موافق شيراك را نيز جلب كرده و اين خبر را به دبيرخانه شوراي امنيت نيز اعلام كرده است.
پيش از محفل شام، علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران ميهمان همكار ترك خود در آنكارا بود.
لاريجاني اعلام نمود كه تمام فعاليت هاي ايران صلح آميز است اما اگر تهديد در كار باشد،  آن گاه تصميمات ديگري اتخاذ خواهد شد.
ايران در راستاي اقدامات ديپلماتيك خود از سازمان كنفرانس اسلامي نيز درخواست كرده كه از فعاليت صلح آميز هسته اي ايران حمايت كنند كه اين حمايت از سوي دبيرخانه كنفرانس اعلام شده است.
روسيه در حال حاضر نگران حركت بعدي آمريكا ست و سفير اين كشور در لندن در گفتگويي با اينديپندنت اعلام كرده كه آمريكا پيشتر و در جريان جنگ بالكان و حمله به عراق از همين قطعنامه و بند هفتم استفاده كرده و شايد پس از اين مقطع ديگر نتوان آمريكا را كنترل كرد. اين بحث تنها مناقشه ميان مركل و پوتين بود و هنوز مشخص نيست كه روسيه با اين قطعنامه كنار بيايد.
ايران پيشتر اعلام كرده كه قطعنامه زور كه از شوراي امنيت صادر شود، ارزش نخواهد داشت. فدوتوف، سفير روسيه درانگليس اعلام كرده كه روسيه نيز همانند آمريكا، انگليس و فرانسه خواهان حل مسأله هسته اي ايران است اما بحث اين جا ست كه فعاليت صلح آميز را بايد توسط آژانس بين  المللي انرژي اتمي كنترل و حفظ كرد اما اگر در حال حاضر بند هفتم در قطعنامه ذكر شود، گزينه بعد تحريم است كه مشخص نيست چقدر كارآيي داشته باشد و پس از آن ممكن است آمريكا ناگهان به اين نتيجه برسد كه مانند عراق بايد به گزينه نظامي دست زند.

قائم مقام وزير كشور تأكيد كرد
نظارت ايران بر تحركات نيروهاي آمريكايي
فارس: قائم مقام وزارت كشور گفت: گسترش نيروهاي آمريكايي در جوار مرزهاي مياني تا جنوبي ايران براي فعاليت اطلاعاتي و امنيتي است و هدف آنان كنترل مرزهاي عراق و تحرك اطلاعاتي در مناطق حاشيه اي ايران است.
محمدباقر ذوالقدر، معاون امنيتي و قائم مقام وزير كشور درباره استقرار يك تيپ از ارتش آمريكا در مرزهاي جنوبي كشورمان اظهار كرد: يك تيپ ارتش آمريكا مدتي است كه در جوار مرزهاي مياني تا جنوبي كشورمان مستقر شده اند كه البته مسئله تازه اي نيست.
ذوالقدر با بيان اين كه نيروهاي امنيتي كشورمان تمام تحركات نيروهاي آمريكايي را در جوار مرزهاي كشورمان زير نظر دارند، افزود: تاكنون هيچ تحرك جديدي از سوي نظاميان آمريكايي مشاهده نشده و انتشار برخي شايعات در اين خصوص كاملاً بي اساس است و گسترش نيروهاي آمريكايي در جوار مرزهاي ايران به صورت اطلاعاتي و امنيتي است و هدف آنان كنترل مرزهاي عراق و تحرك اطلاعاتي در مناطق حاشيه اي ايران است. وي با تائيد اين خبر كه برخي عوامل مزدور فارسي زبان با اين تيپ آمريكايي همكاري دارند، گفت: منافقين موجود در كشور عراق و ساير مزدوران فارسي زبان كه پيش از اين نيز در خدمت ارتش آمريكا بوده اند، از ابتداي حضور نظاميان اشغالگر در عراق با آنان همكاري داشته اند كه حضور آنان هم امري عادي است.
ذوالقدر افزود: اين عناصر براي اقدامات اطلاعاتي و شنود مكالمات واحدهاي مرزي ايران مورد استفاده ارتش آمريكا قرار مي گيرند كه واحدهاي ما هوشياري لازم را براي جلوگيري از سوءاستفاده آنها دارا هستند.
معاون امنيتي وزير كشور در ادامه از دستگيري تمامي عوامل حوادث و ناآرامي هاي ماههاي گذشته خوزستان خبر داد و گفت: خوشبختانه تمامي كساني كه در بمب گذاري هاي اخير اهواز نقش داشته اند، به طور كامل بازداشت و پس از بازجويي براي محاكمه، تحويل مقام هاي قضايي شده اند.
ذوالقدر از ارتباط اين عناصر با كشورهاي بيگانه خبر داد و گفت: اين ارتباط به طور مستقيم نبوده بلكه اين عناصر از سوي برخي نيروهاي امنيتي كشورهاي اطراف سازماندهي وحمايت مالي و اطلاعاتي شده اند، اما هيچ ردي از ارتباط مستقيم بيگانگان با اين عناصر مشاهده نشده است.

رئيس قوه قضائيه:
غرب از هر تصميم سياسي عليه ايران زيان مي بيند
ايلنا: رئيس قوه قضاييه، در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي با اعلام اينكه امروز دنيا احساس مي كند يك جريان بسيار مهم در حال شكل گيري است، اظهار داشت: تظاهرات گسترده در كشورهاي مختلف جهان به ويژه در اروپا عليه اقدامات آمريكايي ها، مبين ديدگاه هاي اصولي، اساسي و درست جمهوري اسلامي ايران در گذشته و حال بوده و نشانگر اين است كه استكبار در لواي دموكراسي و آزادي خواهي هدفي به جز استعمار و استثمار ملت ها ندارد.
وي، بحث درباره سياسي كردن پرونده هسته  اي ايران و طرح آن در شوراي امنيت را بسيار حساس و مهم خواند و افزود: غربي ها با تكرار نشست ها در اين زمينه در پي به انحراف كشيدن پرونده هسته  اي ايران هستند اما آگاه باشند كه از هر نوع تصميم سياسي عليه جمهوري اسلامي ايران خود آنها زيان خواهند ديد. رئيس قوه قضاييه با اشاره به اينكه اين تهديدات و تبليغات عليه ايران راه به جايي نخواهد برد، يادآورشد: اقدامات غرب در اين عرصه به طور قطع و يقين باعث آبروريزي بيشتر براي آنها مي شود زيرا تمامي اقدامات شان برخلاف قراردادهاي مشروع بين المللي بوده و اين مسائل براي مردم جهان روشن است.

تجليل رئيس جمهور از استادان نمونه كشور
مهر: دكتر محمود احمدي نژاد با تاكيد بر نقش بسيار مهم استادان دانشگاه ها در تربيت انسان هاي خودباور و با هويت گفت: پايه هر حركت ماندگار، خودباوري و اعتماد به نفس است و اگر مي خواهيم در دانشگاه هاي ما انسان هاي مومن، خلاق، توانمند، عالم، محقق و كارآمد تربيت شوند ابتدا بايد روحيه خودباوري را در آنان تقويت كنيم.احمدي نژاد پيش از ظهر ديروز در مراسم قدرداني از ۱۵ استاد نمونه دانشگاه هاي سراسر كشور با يادآوري اين سخن امام خميني (ره) كه اگر دانشگاه اصلاح شود مملكت اصلاح مي شود، تصريح كرد: خوشبختانه امروز ذخيره اي عظيم از استادان برجسته مشفق و متعهد و مصمم براي پيشبرد كشور به سوي اهداف عاليه و همچنين مجموعه اي از جوانان پاك، با استعداد، دلسوز و علاقه مند در دانشگاه هاي كشور وجود دارد كه مي توانيم با تكيه بر آنها قله هاي بلند افتخار را فتح كنيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |