سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۸۰ - May 9, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
وقتي افراد عاقل، پير مي شوند نيروي عقل در نهادشان جوان مي گردد و موقعي كه اشخاص جاهل به پيري مي رسند جهل و ناداني در وجودشان جوان مي شود.
غررالحكم ص ۱۸۹
امروز با حافظ
دولت خبر ز راز نهانم نمي دهد
بخت از دهان دوست نشانم نمي دهد
اينم همي ستاند و آنم نمي دهد
از بهر بوسه اي ز لبش جان همي دهم
با نگارش ۶ فيلمنامه اقتباسي و سياست گذاري هاي جديد
فصل جديدي در فيلمنامه نويسي سينماي ايران آغاز شد
001695.jpg
ايرنا: شش  فيلمنامه  سينمايي  براساس  كتاب هاي  تصويب  شده  در معاونت  فرهنگي  بنيادسينمايي  فارابي  (شوراي  اقتباس ) در حوزه  سينماي  اقتباسي  تعريف  و پس  ازانعقاد قرارداد كار نگارش  برخي  از آنها آغاز شد.
فيلمنامه «گوشواره» توسط هوشنگ  مرادي  كرماني  برمبناي  يكي  از داستان هاي  كتاب «لبخندانار» نوشته  وي  نگاشته  مي شود و محمد رحمانيان ، كارگردان  حوزه  تئاترفيلمنامه «استخوان  خوك  و دست هاي  جذامي» براساس  داستاني  با همين  نام  ازمصطفي  مستور مي نويسد.
فيلمنامه «نيمه  آشكار» توسط علي  عبدالعلي  زاده  براساس  داستان «ويكونت شقه  شده» اثر «ايتالو كالوينو» رمان  نويس  ايتاليايي  نوشته  مي شود.
كتاب «دارالمجانين» نوشته  سيد محمدعلي  جمال  زاده  پدر داستان  نويسي نوين  ايران  نيز براي  اقتباس  سينمايي  از معاونت  فرهنگي  فارابي  مورد تأييدقرارگرفت .
داستان  اين  كتاب  درباره  جواني  شوريده  حالي  است  كه  به  دختر عمويش علاقه مند شده  اما با مخالفت  عمو در زمينه  ازدواج ، كارش  به  تيمارستان  كشيده و در آنجا باحوادث  جالبي  روبه رو مي شود.
سيد محمدعلي  جمال  زاده  آثاري  چون «فارسي  شكر است» ، «يكي  بود يكي  نبود» را نوشته  است .
«پدر آن ديگري» نيز فيلمنامه اي  است  كه  توسط يدالله  صمدي  براساس  داستاني باهمين  نام  از داستان  نويس  معاصر «پرينوش  صنيعي» نوشته  مي شود.«بهشت  من» نيز فيلمنامه اي  است  كه  توسط «زهرا زواريان» به  نگارش  در مي آيد.

با ارائه ۲۵ مقاله
چهارمين هم انديشي تعامل ادبي ايران و جهان آغازمي شود
مهر: چهارمين هم انديشي تعامل ادبي ايران و جهان با عنوان با خورشيد رخشان با رويكرد ادبيات عرفاني و پيامبر اعظم(ص) فردا در مجتمع امام خميني گشايش مي يابد.
در اين هم انديشي يك روزه ۸۰ نفر از استادان و پژوهشگران و محققان زبان و ادبيات فارسي و مترجمان آثار ادبي ساير زبان ها از كشورهايي چون پاكستان، هند، روسيه، تركيه، ازبكستان، تاجيكستان، قزاقستان، قرقيزستان، بوسني، ارمنستان، افغانستان، تركمنستان، بنگلادش، و ايران شركت مي كنند.
بر اساس اين گزارش تاكنون ۲۵ مقاله از سوي اين انديشمندان به دبيرخانه همايش ارسال شده و قرار است ۱۵ مقاله توسط استادان خارجي و ۱۰ مقاله نيز توسط پژوهشگران ايراني در طول برگزاري هم انديشي ارائه شود.
پيامبر اعظم(ص) در ادب فارسي، جايگاه مولوي در ادبيات عرفاني، بررسي ترجمه آثار مولوي به زبان هاي ديگر، تحقيقات در زمينه ادبيات عرفاني و مولوي شناسي، پيامبر اعظم(ص) و اهل بيت(ع) در آثار مولوي و وحدت اديان در مثنوي و ارتباط اديان توحيدي با اسلام از جمله موضوع هاي مورد بحث در اين همايش يك روزه است.
ديدار از مراكز فرهنگي و آثار ديدني ايران، ديدار با نويسندگان و شاعران و شركت در جشن رونمايي دانشنامه زبان و ادبيات فارسي شبه قاره هند از ديگر برنامه هاي جانبي اين هم انديشي است كه براي استادان، پژوهشگران و محققان خارجي در نظر گرفته شده است.

مترجم كتاب چهار جلدي بررسي تاريخي قصص قرآن:
پژوهش در شناخت ماهيت قصه هاي قرآني منتشر شد
001689.jpg
گروه ادب و هنر: كتاب بررسي تاريخي قصص قرآن ، كه جايزه كتاب سال را نيز دريافت كرده است ، جدي ترين پژوهش در زمينه شناخت ماهيت جايگاه قصه ها ي قرآني است كه به زبان فارسي ترجمه شده است.
مسعود انصاري مترجم و قرآن پژوه ضمن اعلام مطلب فوق گفت: مولف اين اثر ( محمد بيومي مهران) كه خود استاد تاريخ دانشگاه اسكندريه است ، با سالها كوشش و تلاش بسيار پردامنه ، علاوه بر قرآن ، كتابهاي پرشمار تفسير ، حديث ، تاريخ اسلام و عرب ، پژوهشهاي فرنگياني كه بيشتر بر سنگ نوشته ها و كتيبه هاي كهن استوارند ، ونيز نوشته هاي يوناني و رومي و همچنين تورات و انجيل را كاويده است ؛ و با بهره گيري از همه منابع گوناگون شرق و غرب ، به ويژه سنگ نوشته ها و كتيبه ها و پژوهشهاي باستان شناسانه ، توانسته است درباره رويداد هاي تاريخي قرآن كاري سترگ را سامان دهد و روشنايي بسيار بر آنها بتاباند.
اين كتاب فصلهاي جداگانه اي دارد و هر كدام از جلدها به يك بخش از مبحث اختصاص دارد ، براي نمونه مولف رويدادهاي تاريخي قرآن را از ديدي جغرافيايي بخش بندي كرده و رويدادهاي جزيرة العرب را درنخستين جلد ، رويدادهاي مصر را در دومين جلد و رويدادهاي عراق را در سومين جلد و رويدادهاي شام را در چهارمين جلد ، و بررسي زندگي و تاريخ پيامبر ( ص) را نيز به جلد پنجم وانهاده است.
انصاري درباره بازتابهاي اين كتاب در مجامع علمي و دانشگاهي گفت: علاوه بر استقبالي كه از اين كتاب در محافل دانشگاهي صورت گرفته است ، كتاب سه جايزه مهم را به خود اختصاص داده است.
اول به عنوان كتاب قرآني نمايشگاه قرآن سال قبل شناخته شد.سپس در دومين جشنواره انتخاب كتاب سال قصه هاي قرآني در بخش ترجمه رتبه اول را به خود اختصاص داد ودرنهايت به عنوان كتاب سال جمهوري اسلامي در بخش ترجمه هاي عربي برگزيده شد.
كتاب بررسي تاريخي قصه هاي قرآني با ترجمه دكتر محمد راستگو و دكتر مسعود انصاري در ۴ مجلد به بازار كتاب راه يافته است.

با رهبري در نمايشگاه
توجه به آثار شاخص
كتاب ضعيف، استدلال ضعيف، قلم ضعيف، چون فلان آقا نوشته، چون يكي از اعضاي ماست، چون يكي از اشخاص محترم است، به هيچ عنوان تجويز نمي شود كه به بيرون برود. آن چيزي بايد بيرون برود كه در حد عالي باشد. نه اين كه از حد لازم پايين تر نباشد؛ بلكه بايد از حد لازم بالاتر باشد. آن وقت اگر توانستيم از لحاظ آرايشهاي ظاهري آن را تجهيز كنيم، چه بهتر.
خالصترين، قويترين، پرجاذبه ترين مطالب ما بايد در مجله و كتاب و امثال اينها ريخته بشود و به خارج برود... لب لباب انديشه ما بايد در مجموعه هاي كوچك جمع بشود و به بيرون برود... تحليل سست، استدلال سست، مطلب بي جاذبه، مساله اختلافي، مطلقاً بايد به خارج راه پيدا نكند.
سخنراني در مراسم هفتمين سالگرد تاسيس سازمان تبليغات اسلامي ۱/۴/۶۷

انتقاد مجدد روشن روان از موسيقي صدا و سيما
ايسنا: كامبيز روشن روان آهنگساز و استاد دانشكده صداوسيما درباره جايگاه موسيقي در راديو گفت: بسياري از موسيقي هاي پخش شده از راديو و تلويزيون نه مورد تأييد وزارت ارشاد و نه مورد تأييد مركز موسيقي سازمان صدا و سيماست؛ حتي اهل هنر نيز آنها را تأييد نمي كنند. وي افزود: اين گونه موسيقي ها در خانه اي به عنوان مثال ضبط شده اند، از راه آشنايي با تهيه كننده اي از رسانه ملي پخش مي شوند و فرد سازنده نيز به عنوان استاد معرفي مي شود.
روشن روان كه در هم انديشي مديران و كارشناسان راديو «گفت وگو» سخن مي گفت، افزود: اين گونه اقدامات باعث بي اعتمادي اهالي موسيقي به راديو و تلويزيون شده است. آنان به  گونه اي حس مي كنند در صورت همكاري با اين رسانه اعتبار خود را از دست مي دهند.
اين آهنگساز تصريح كرد: اين خطر بزرگي است. بنابراين بايد به آن توجه شود. اين در حاليست كه در تمام دنيا موسيقي دانان آرزوي همكاري با رسانه هاي صوتي و تصويري را دارند. ولي در كشور ما برعكس است.

مهدي آذريزدي از بيمارستان مرخص شد
ايسنا: نويسنده  پيشكسوت كودكان و نوجوانان كه چند روزي در بيمارستاني در يزد بستري بود، حالا به منزلش برگشته است.
آذريزدي كه سال گذشته براي ادامه  زندگي به كرج آمده بود، پس از مدتي به زادگاهش بازگشت و در نامه اي نوشت: «تدبير خودي و بي خودي با تقدير موافق نيفتاده و به يزد برگشته ام» .
همه او را نويسنده «قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب» مي شناسند كه البته «قصه هاي تازه از كتاب هاي كهن» ، «قند و عسل» ، «گربه ي ناقلا» ، «گربه ي تنبل» ، «مثنوي» (براي بچه ها) و «مجموعه ي قصه هاي ساده» را هم نوشته و براي بزرگ ترها هم «مثنوي» مولوي را تصحيح كرده است.
اين نويسنده كه حدود هشت دهه از عمر خود را پشت سر گذاشته، چندي پيش كتاب هايش را نيز به كتابخانه اي اهدا كرد.

چهره هاي موسيقي و شعر مازندران در تالار وحدت
گروه ادب و هنر: چند تن از چهره هاي نامي موسيقي سنتي و محلي موسيقي مازندران در ساعت ۲۰ روز ۲۶ ارديبهشت در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازند.
به گزارش همشهري احمد محسن پور، آهنگساز و نوازنده كمانچه، حسين طيبي، نوازنده پيشكسوت لله وا و ارسلان طيبي، آقاجان فيوج زاده، محسن قديمي و جمشيد نيكزاد، گوشه هايي از موسيقي اصيل مازندراني را در اجراي ۲۰ ارديبهشت به صحنه خواهند برد. همچنين برخي از شعراي شناخته شده اين منطقه موسيقي نيز، چون كورس گوران، فرهود جلالي و ... اشعاري با گويش مازني را خواهند خواند.
گزارش همشهري حاكيست كه موسيقي مازندران به دليل ساختار متنوع و استفاده از سازهاي فراوان، در چند جشنواره مهم موسيقي نواحي و نيز جشنواره  موسيقي فجر توانست جوايز ارزنده اي را به خود اختصاص دهد.

تصحيح
در خبر ديروز با عنوان «آثار دانشجويان به سمت ساختار شكني مي رود» در بخش اسامي داوران نام «خسرو حمزوي» قيد شده كه «ابوتراب خسروي» صحيح است. همچنين «مهران حسن زاده» دبير بخش محتوايي جشنواره است كه اصلاح مي شود.

ويراستاري ، مهم ترين عضو پيكره نشراست
گروه ادب وهنر:كامران فاني كارشناس نشر، پژوهشگر و ويراستار ومترجم، كه روز گذشته به پرسش و پاسخ با مخاطبان آثارش درانتشارات علمي و فرهنگي در نمايشگاه كتاب  پرداخته بود، ويراستاري خوب را يكي از عناصر مهم پيكره نشر ناميد و گفت: وقتي كه ناشري به طور حرفه اي وارد فعاليت در اين حوزه مي شود بايد پيش از هر چيزي به اين مساله توجه كند كه تا چه اندازه مسائل فرهنگي براي او اهميت دارد و تا چه اندازه به فعاليت هاي فرهنگي اهميت مي دهد.
عضو هيات دبيران انتشارت علمي فرهنگي در ادامه خاطر نشان كرد: بسياري از ناشران در كشور ما هنوز براي خود روش مشخصي براي انتشار كتاب ندارند و نمي دانند كه بر مبناي كدام اصول كلي قرار است كتاب منتشر كنند.

كوتاه از هفت هنر
ليلي و مجنون در تالار وحدت- پري  صابري  تمرين  نمايش  ليلي  و مجنون  را آغاز كرد. به  گفته  صابري ، يك  گروه  ۵۰ نفره  اين  نمايش  را اجرا مي كنند و بازيگران اصلي  اين  نمايش  يارتا ياران ، دريا آشوري ، آتش  تقي پور، محمد احدي ، پرويزبزرگي  و غدير عيدي زاده  هستند.
از خاك تا افلاك - نمايش هاي  سوسوي  فانوس  آويخته  و از خاك  تا افلاك  به  روي  صحنه  مي رود.كارگرداني  سوسوي  فانوس  آويخته  كه  برگزيده  جشنواره  سراسري  تئاتر دفاع مقدس  است  را علي  فرحناك  برعهده  دارد.نمايش  از خاك  تا افلاك  به  كارگرداني  محمود فرهنگ  نيز در تالار اصلي مجموعه  تئاتر شهر اجرا مي شود.
بزرگداشت ايبسن - بزرگداشت صدمين سالمرگ هنريك ايبسن روز يكشنبه ۲۴ ارديبهشت با برگزاري برنامه هاي مختلفي در موسسه آموزش عالي سوره برگزار مي شود. سخنراني دكتر آنا مارگرته هلگلن درباره ايبسن شناسي در نروژ، سخنراني دكتر طلايه رويايي درباره آرمانگرايي در آثار ايبسن، سخنراني همايون علي آبادي درباره ايبسن، انقلابي بزرگ در عرصه درام نويسي، اجراي نمايش افكار پليد به كارگرداني فرهاد بازيان و نمايش فيلم تئاتر نروژي از اجراي مدرن نمايش دشمن مردم از ديگر برنامه هاي اين مراسم بزرگداشت است.
001692.jpg
نقد خيلي دور خيلي نزديك - حوزه هنري استان گيلان با همكاري دانشگاه گيلان نقد و بررسي فيلم خيلي دور، خيلي نزديك را با حضور رضا ميركريمي برگزار مي كند. در اين برنامه ابتدا فيلم سينمايي خيلي دور، خيلي نزديك پخش مي شود و پس از آن نقد و بررسي و پرسش و پاسخ پيرامون فيلم با حضور كارگردان صورت خواهد گرفت. اين برنامه روز سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ساعت ۱۶ در تالار مطهري دانشكده كشاورزي رشت برگزار مي شود.
عكاسان ايراني در اروپا - عكاسان  انجمن  سينماي  جوانان  ايران  در ماه  گذشته ، آثار خود را در نمايشگاه هاي  لوكزامبورگ ، فنلاند و انگلستان  درمعرض  ديد بازديدكنندگان  قراردادند. در نمايشگاه  بين المللي  عكاسي  ديجيتال  لوكزامبورگ ، عكس هاي  مسعود احمدزاده ، كيارنگ  علايي  و مجيد جلاليان  حضور داشت .
روز ياغي در فيلمخانه - فيلم  روز ياغي  ساخته  آندره  د تات  در ششمين  برنامه  پنجاه  و نهمين دوره  نشست هاي  نمايش  فيلمخانه  ملي  ايران  امروز ساعت ۱۸روي  پرده  مي رود.در اين  فيلم  كه  رابرت  رايان  و برل  آيوز نقش  آفريني كردند در سينما صحرا به  نمايش  در مي آيد.
جشن تئاتر در آبادان - روز جهاني  تئاتر دوشنبه  در آييني  در سرسراي  مهر اداره  فرهنگ  و ارشاد اسلامي آبادان  گرامي داشته  شد. در اين  آيين  يكي  از نمايندگان  مردم  آبادان  در مجلس  شوراي  اسلامي گفت : بازبان  تئاتر مي توان  بسياري  از مشكلات  اجتماعي  و واقعيت هاي  جامعه  را نقدكرد و به  چالش  كشيد.
سينماي جوان تربت حيدريه - دفتر انجمن سينماي جوانان ايران در تربت حيدريه افتتاح شد و فعاليت هاي خود را آغاز كرد. هم اكنون چهار دفتر در استان خراسان رضوي در شهرهاي مشهد، سبزوار، گناباد و تربت حيدريه مشغول به كار و ارائه خدمات فيلمسازي و آموزشي به جوانان علاقمند است.
نقد «بيدار شو آرزو» - فيلم «بيدار شو آرزو» ساخته كيانوش عياري ساعت ۳۰/۱۶ روز ۲۱ ارديبهشت با حضور كارگردان در سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش درمي آيد.
كارگاه نقد _ كارگاه نقد و هنر جديد با حضور دكتر نير طهوري باعنوان «اعلام پايان هنر» روزهاي ۲۵ ارديبهشت و هشتم خرداد در محل كتابخانه تخصصي فرهنگستان هنر برپا مي شود.
كارگاه نگارگري _ استاد مجيد مهرگان روز ۱۹ ارديبهشت در كتابخانه تخصصي فرهنگستان هنر كارگاه نگارگري برگزار مي كند و درباره تاريخ نگارگري، اصول، نظريات و مكاتب به بحث و بررسي خواهد پرداخت.
طرح نماد المپيك _ كميته برگزاري المپيك ۲۰۰۸ طرح ها و اجراي ماكت هاي جمشيد مراديان مجسمه ساز ايراني را پذيرفت.
۳۰ فيلم يادگار در دانشگاه _ ۳۰ اثر منتخب جشنواره فيلم هاي ميراث فرهنگي «يادگار» در قالب جشنواره «يادگار، فيلم هاي باستان شناسي» از ۲۳ ارديبهشت در دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران روي پرده مي رود.
گپ دل- اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بهبهان، جشنواره منطقه اي شعر محلي با نام «گپ دل» برگزار مي كند.شاعراني از استان هاي بوشهر، كهگيلويه و بويراحمد و خوزستان در اين جشنواره حضور دارند.جشنواره يادشده، سه خرداد ۸۵ در تالار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اميديه برگزار مي شود.
روزنامه تلويزيوني- برنامه «مردم ايران، سلام» يك روزنامه تلويزيوني است كه با اجراي محمدرضا شهيدي فرد و جواد آتش افروز، از روز ۳۰ ارديبهشت ماه روي آنتن مي رود.شعار «هر ايراني يك گام به جلو» به عنوان محور اصلي برنامه «مردم ايران، سلام» انتخاب شده است.

برگي از تاريخ
فتح كاپيتولاسيون
مفهوم عام حقوقي كاپيتولاسيون، عبارت از نظام قضاوت كنسولي و برخي امتيازات و مصونيت هاي قضائي است كه به موجب آن، اتباع يك كشور در صورت ارتكاب جرم در كشور مورد نظر از شمول قوانين جزايي و مدني در قلمرو كشور ميزبان مستثني مي شدند. حق كاپيتولاسيون در ايران، اولين بار در معاهده تركمانچاي در سال ۱۲۰۶ شمسي در زمان فتحعلي شاه قاجار به روسيه داده شد و بعدها بسياري از دولت هاي ديگر نيز صاحب اين امتياز شده و قضاوت كنسولي خود را بر دستگاه سياسي و قضائي ايران تحميل كردند. در سال ۱۲۹۷ شمسي، لايحه اي به تصويب رسيد كه به موجب آن حق كاپيتولاسيون روس ها در ايران كه تحت فشار زور و تهديد و تطميع و برخلاف مصالح ملت ايران بوده است با استناد به قانون اساسي لغو شد. پس از لغو قرارداد كاپيتولاسيون بين ايران و روسيه قراردادهاي مشابه با كشورهاي ديگر نيز ملغي گرديد. اما كشورهاي غربي همچنان به اين امتياز پايبند بودند تا اين كه مجلس شوراي ملي در چنين روزي در نوزدهم ارديبهشت ۱۳۰۶ شمسي، الغاي كاپيتولاسيون را اعلام كرد و به همه دولت هايي كه از حق كاپيتولاسيون استفاده مي كردند يك سال وقت داد كه در قراردادهاي خود تجديدنظر و اين امتياز را لغو كنند. اين قانون ننگين، يك بار ديگر در سال ۱۳۴۳ شمسي مطرح شد و به تصويب رسيد كه به سبب اعتراض امام خميني(ره) به آن، آن حضرت را به تركيه تبعيد كردند. درنهايت كاپيتولاسيون پس از پيروزي انقلاب اسلامي براي هميشه لغو شد.
رحلت آيت الله لاري
آيت الله سيدعبدالحسين لاري در سال ۱۲۲۶ شمسي (۱۲۶۴ قمري) در لار به دنيا آمد. وي بعد از اتمام دوره مقدماتي و سطح، راهي نجف اشرف گرديد و در درس ميرزاي بزرگ شيرازي حاضر شد و اجازات متعدد اجتهاد دريافت نمود. آيت الله لاري پس از مدتي به دستور ميرزاي شيرازي جهت هدايت و رهبري مردم خطه فارس به لارستان رفت. ايشان در اولين گام، حوزه علميه لار را تأسيس نمود و به نشر احكام اسلامي همت گماشت. حضور مجتهدي مانند آيت الله لاري، باعث كم نفوذ شدن مبلغان مسيحي و انزواي آنان گرديد. ضبط و ثبت اموال حاكم دست نشانده، احداث كارخانه اسلحه سازي، آموزش نيروهاي نظامي و امتناع از پرداخت ماليات به دولت مركزي، گام هاي مهمي بود كه به رهبري ايشان جهت ايجاد ملت اسلام برداشته شد. همچنين قيام وي در حمايت از مشروطه خواهان شيراز و رويارويي با نيروهاي دولتي و همكاري با دليران تنگستان در مقابله با متجاوزان انگليسي ازجمله فعاليت هاي اين مجتهد جهادگر در راه استقلال مردم و اعاده شرافت اسلامي مي باشد. در كنار فعاليت هاي سياسي، از آيت الله لاري حدود چهل اثر فقهي، كلامي، فقهي _ سياسي، اصولي و... به يادگار مانده است. اين عالم مجاهد سرانجام در ۱۹ ارديبهشت ۱۳۰۳ شمسي برابر با چهارم شوال ۱۳۴۲ قمري در ۸۶ سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و در شهرستان جهرم در محلي كه هم اكنون به «مقبره آقا» معروف است به خاك سپرده شد.

بهارستان
جان و نان
نقل است كه جهودي به مسافري شيخ آمده بود و در پس ستون مسجد نشسته و پنهان مي داشت.
شيخ هر روز سفره به وي مي فرستاد. بعد از مدتي اجازت خواست كه برود. گفت: «اي جهود، چرا سفر مي كني؟ جايت خوش نيست؟» جهود شرم زده شد و گفت: «اي شيخ! چون مي دانستي كه جهودم اين اعزاز و اكرام چرا مي كردي؟» شيخ فرمود كه: «هيچ سري نيست كه به دو نان نيارزد»
تذكره الاولياء شيخ عطار _ به تصحيح دكتر محمد استعلامي

فرهنگ پوياي دكتر باطني در نمايشگاه كتاب
گروه ادب و هنر: پس از ۸ سال تلاش دكتر محمدرضا باطني و دستيارانش در واحد پژوهش فرهنگ معاصر، فرهنگ دو جلدي پويا به نمايشگاه بين المللي كتاب تهران رسيد.
فرهنگ پويا كه در دو مجلد و بيش از ۲ هزار صفحه انتشار يافته است، حاصل سال ها كار استاد محمدرضا باطني و تيم همراه وي است كه با منبع قرار دادن آخرين منابع فرهنگ نويسي در زبان انگليسي همانند، لانگمن، آكسفورد، كمبريج، راندوم هاوس و وبستر تدوين شده است.
پايه هاي اين فرهنگ از ۲۰ سال قبل گذاشته شد و نخستين محصول آن در سال ۷۰ در قطع كوچك انتشار يافت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
راز هستي
حل معماي هستي را نوك زبانم حس مي كنم. آنقدر كوچك است و آنقدر ساده كه حل جهاني از بي نهايت معماها را زنجيره وار در پي خود دارد.
آري، راز آفرينش را مي دانم. نوك زبانم هست. اتفاقاً بسيار ساده است. شايد بسيار هم مسخره باشد. اما هرقدر به  مغزم فشار مي آورم بر زبانم نمي آيد. انگار كه روي نوك زبانم گير كرده است. فقط منتظر شليك يك گلوله در مغزم است. تا اين راز بر زبان جاري گردد!
گلوله در خان چرخيده است. هم اوست كه آمده نفسم را بگيرد. اينك راز هستي بر زبانم جاري شده است اما كسي را نمي بينم كه اين راز را بر او برملا سازم.
عبدالحميد حسين نيا

گشتي در دنياي خبرها
غيبت مربي تيم قهرمان
مونيخ: روز شنبه گذشته اين هفته تيم بايرن مونيخ عنوان قهرماني رقابتهاي بوندسليگا را به خود اختصاص داد. پس از اين بازي بازيكنان بايرن مونيخ سوار بر اتوبوس شدند تا اينكه در يك كشتي مجلل جشن قهرماني برپا كنند. اما در طول مسير، فليكس ماگات مربي اين تيم دچار حالت تهوع شديد شد و به همين دليل به خانه رفت و در جشن قهرماني تيمش شركت نكرد. اما ديروز ماگات اعتراف كرد كه به دليل مصرف مشروبات الكي به اين حالت دچارشده است. ماگات در ۶ ماه اخير حتي يك قطره نيز الكل مصرف نكرده بود اما شنبه شب به اصرار بازيكنان اندكي الكل نوشيد كه بلافاصله بدنش واكنش منفي نشان داد و دچار حالت تهوع شد.
راهب سارق
اوگاندا: سگ هاي تربيت شده پليس در اوگاندا يك راهب سارق را بدام انداختند. پس از اينكه خبر رسيد از يك فروشگاه مواد غذايي سرقت صورت گرفته، پليس سگهاي خود را براي يافتن سارق رها كرد و جالب اينكه سگها نيز وارد محل كار راهب شدند و مواد غذايي سرقتي را از زير ميز وي بيرون آوردند.
ازدواج تلفني
دهلي نو: يك زوج در هند پشت خط تلفن با يكديگر ازدواج كردند. با توجه به ناآرامي ها ي اخير در شهر محل سكونت عروس خانم، داماد نتوانست خود را به مراسم عروسي برساند. به همين دليل به صورت تلفني با عروس تماس گرفت و مراسم عقد اينگونه انجام شد. البته براي اينكه ميهمانان نيز از اين ازدواج تلفني بي بهره نباشند صداي عروس و داماد از طريق بلندگوي تلفن پخش شد. به هر حال اين ازدواج ۲۰ دقيقه به طول انجاميد.
شهروندان بي ادب
پكن: چندي پيش يك نظر سنجي از شهروندان شهر پكن معلوم كرد، رعايت نكردن آداب اجتماعي بيش از هر معضل ديگري مردم اين شهر را آزار مي دهد. اغلب شهروندان پكن در حين تردد در خيابانها آب دهان و زباله روي زمين پرتاب مي كنند و در صف نمي ايستند. با توجه به اينكه قرار است رقابتهاي المپيك سال ۲۰۰۸ در اين شهر برگزار شود مقامات چين برنامه هاي آموزشي گسترده اي را براي ترك اين عادت هاي زشت آغاز كرده اند. اما در همين حال ديروز خبر رسيد سنگاپوري ها از رفتارهاي ناپسند جهانگردان چيني به ستوه آمده اند. جهانگردان چيني كه به سنگاپور سفر مي كنند اغلب آب دهان روي زمين مي اندازند، در داخل رختخواب هتل ها سيگار مي كشند و بسيار بي ادبانه با مردم كشور ميزبان صحبت مي كنند.
ناكامي در ركورد شكني
نيويورك: يك شهروند نيويوركي قصد داشت به عنوان اولين سياه پوست به تنهايي عرض اقيانوس اطلس را پارو بزند. اما وي چند ساعت پس از اينكه سفر خود را از سواحل آفريقا آغاز كرد متوجه شد كه قايق اش نشتي دارد. با آنكه وي از سه سال قبل خود را براي اين سفر آماده مي كرد اما بعيد است كه بارديگر براي اين ركورد شكني تلاش بكند.
حمله به اداره برق
گينه: دانش آموزان يكي از شهرهاي گينه به اداره برق اين شهر حمله ور شده و اقدام به تخريب اموال آن كردند. علت اعتراض اين دانش آموزان، قطع برق در اواسط جلسه امتحان بود. اين دانش آموزان بلافاصله پس از قطع برق همراه با ساير شهروندان به اداره برق هجوم بردند و اموال اين اداره را تخريب كردند. البته پليس با استفاده از گاز اشك آور به متفرق كردن معترضان پرداخت.

گل و گياه
سنجد هميشه سبز
001686.jpg
نام علمي: Elaeagnus X Gilt Edge ebbingei
خانواده:  ELAEAGNACEAE
اين واريته هميشه سبز بوده و داراي برگهايي با حاشيه طلايي رنگ و بسيار زيبا مي باشد. گلهاي كوچك و معطر آن اواخر تابستان ظاهر شده و پس از فصل گرما ميوه هاي كوچك، نارنجي رنگ و بسيار زيباي آن توليد مي شوند. حدوداً پنج سال پس از كاشت بلندي و گستردگي آن به يك متر مي رسد و در نهايت به بلندي ۴ و گستردگي ۳ متر خواهد رسيد.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، در تمامي خاكهاي باغباني به جز خاكهاي خيلي قليايي رشد مي كند. جهت كاشت در باغهاي ساحلي بسيار مناسب است. نيازي به هرس ندارد ولي جهت حفظ فرم گياه مي توان در فصل بهار يك سوم طول شاخه هاي قديمي را كوتاه نمود. اگر شاخه اي با برگهاي سبز روي گياه رشد كرد بايد آن را از انتها قطع نمود.
ازدياد: كاشت بذر خريداري شده در شاسي سرد در پاييز يا كاشت قلمه هاي چوب سبز در اواخر بهار يا اوايل تابستان يا قلمه نيمه رسيده در فصل تابستان و يا پيوند زدن در آخر زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
انقلاب
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |