در فاصله دو روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، تبلیغات ضدمشارکتی ازسوی رسانه‌های معاند شدت یافته‌است؛ تبلیغاتی که با کلیدواژه «انسداد نظام» به نتیجه رساندن پروژه «ناامیدسازی مردم از انتخابات» را پیگیری می‌کند.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در شرایطی که بررسی رقابت‌های انتخاباتی در شهرهای مختلف کشور و به‌ویژه پایتخت، از نشاط در فضای انتخاباتی کشور حکایت دارد، رسانه‌ها و جریان‌های معاند با همراهی ضمنی برای تحریم‌کنندگان داخلی انتخابات، می‌کوشند با القای «ناکارآمدی» و «انسداد»، حضور در انتخابات را بی‌تاثیر ارزیابی کرده و افکارعمومی را از حضور در پای صندوق‌های رای منصرف کنند.

در چنین شرایطی «تبلیغات استدلالی» را باید در کنار دیگر ابزارهای مورد استفاده، وجه دیگری از رویکردهای ضدمشارکتی رسانه‌ها و جریان‌های معاند به‌حساب آورد. آنها تلاش دارند با وارونه‌نمایی حقایق و برجسته کردن برخی مشکلات موجود در کشور و درنهایت، «القای انسداد در حاکمیت» رأی مردم را بی‌اثر جلوه دهند و جامعه را از حضور در پای صندوق‌های رأی منصرف کنند.

بن‌بست نمایی از وضعیت کشور

دراین میان اما، پیگیری کلان‌راهبرد «القای انسداد» با چند کلیدواژه اصلی پیگیری می‌شود. یکی از این کلیدواژه‌ها، القای «انسداد اقتصادی» است؛ این رویکرد می‌کوشد با القای شبهه وجود «بحران مسکن»، «تورم»، «توزیع ناعادلانه ثروت ملی»، «وضعیت بازار خودرو» و... حضور در پای صندوق‌های رای را بی‌فایده جلوه دهد؛ این درحالی‌است که واقعیت‌های میدانی و آمارهای منتشر شده از انجام اقدام‌های گسترده باهدف گره‌گشایی از حوزه‌های پیش‌گفته حکایت دارد.

القای «شکاف میان مردم و حاکمیت» با این هدف که نگاه حاکمیت به رأی مردم «ابزاری» است، از دیگر رویکردهای تبلیغی جریان معاند است. «القای بحران در کشور» با بزرگ‌نمایی برخی مشکلات، به‌ویژه در دو حوزه «آلودگی آب و هوا» و «بحران آب» با هدف بن‌بست‌ نمایی، از دیگر راهبردی اتخاذ شده به‌منظور ناامیدسازی جامعه از اثرگذاری مشارکت در انتخابات است.

«وجود فساد درمیان مدیران»، «القای یأس عمومی از انتخابات»، «فقدان آزادی‌های اجتماعی»، «انتخابات مهندسی شده» و... از دیگر کلیدواژه‌های مطرح شده در حوزه طرح استدلال‌های ضدمشارکتی ازسوی رسانه‌ها و جریان‌های معاند به‌شمار می‌رود؛ موضوع‌هایی که بیش‌از آنکه مابه‌ازای بیرونی داشته باشد، زاییده تبلیغات پرحجمی است که افکارعمومی جامعه ایرانی را هدف گرفته و با راهبرد «انتشار گسترده»، درصدد واقع‌نمایی چنین گزاره‌های غلطی است.

راهبرد «القای انسداد سیاسی»

القای «انسداد سیاسی» از دیگر راهبردهای مدنظر جریان معاند باهدف ناامیدسازی جامعه از حضور درپای صندوق‌های رای است. یکی از گزاره‌های پرتکرار، اما غیرواقعی چنین رویکردی، واقع‌نمایی کلیدواژه‌ای به‌عنوان «امتناع دموکراسی» است.

دراین رویکرد سعی می‌شود با تاکید پرتکرار بر محورهایی از جمله «انتخابات کنترل شده»، «انحصارطلبی شورای‌نگهبان»، «افزایش ردصلاحیت‌ها»، «سازوکارهای انتخاباتی ناکارآمد»، «بی‌خاصیت بودن رای مردم» و... این تصویر ساخته و پرداخته شود که رای مردم به «تغییر» منجر نخواهد شد.

سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای واقع‌نمایی چنین کلیدواژه‌هایی در شرایطی است که براساس آمارهای اعلام شده ازسوی شورای‌نگهبان، علاوه بر اینکه دراین دوره رکورد ثبت‌نام متقاضیان حضور در رقابت‌های انتخاباتی شکسته شد، صلاحیت حدود ۱۵هزار و ۲۰۰نفر از داوطلبان تایید شد و درمجموع ۷۵درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند؛ آماری کم سابقه که بیش‌از هر چیز نشانگر حضور سلایق مختلف در رقابت‌های انتخاباتی است.

واقعیت ماجرا چیست؟

اتخاذ رویکردهای ضدمشارکتی ازسوی رسانه‌ها و جریان‌های معاند و همچنین برخی تحریم‌کنندگان داخلی انتخابات، آن‌هم با بهره‌گیری از انواع ابزارها و راهبردها در شرایطی است که بررسی‌های آماری و همچنین مشاهده‌های میدانی از نقاط مختلف کشور نشان می‌دهد تبلیغات ضدمشارکتی انجام شده نتوانسته به اهداف خود، که همانا منصرف کردن مردم از حضور در پای صندوق‌های رای در ۱۱ اسفندماه است، دست یابد.

درچنین شرایطی تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده ازسوی صداوسیما دربارهٔ میزان مشارکت در انتخابات مجلس از روند صعودی این آمار حکایت دارد. دراین نظرسنجی که طی روزهای اخیر در سراسر کشور انجام شده‌است، ۴۱/۵ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که به‌طورقطع در انتخابات شرکت می‌کنند، ۲۹/۵ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند و ۲۹ درصد هم اعلام کرده‌اند در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

براساس یافته‌های این نظرسنجی، ۱۶/۳ درصد از افرادی که هنوز برای حضور در انتخابات تصمیم نگرفته‌اند، اعلام کرده‌اند که احتمالاً رأی می‌دهند؛ ۹/۱ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند و ۴/۱ درصد هم گفته‌اند که احتمالاً شرکت نمی‌کنند. در شرایطی که برآوردهای آماری نشان می‌دهد با احتساب بخشی از افرادی که هنوز مردد هستند، چیزی درحدود ۷۰ درصد «احتمال مشارکت بالقوه» وجود دارد، برخی رسانه‌های خارج‌نشین تلاش کردند با تمرکز تبلیغاتی روی برخی نظرسنجی‌های مجهول و غیرقابل استناد، فضای رقابت‌های انتخاباتی در کشور را سردتر از همیشه نشان دهند.

این‌درحالی است که گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از بسیاری شهرهای کشور از نشاط انتخاباتی و رقابت تنگاتنگ کمپین‌های کاندیداها حکایت دارد.

منبع: روزنامه همشهری