در زمان پهلوی دوم این میدان به نام «فوزیه» همسر اول شاه که مصری بود نامگذاری شد اما با جدایی شاه سابق و فوزیه این میدان به نام اولین فرزندش، به میدان «شهناز» تغییر نام داد و با پیروزی انقلاب اسلامی به نام میدان‌ امام حسین(ع) مزین شد.

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : میدان امام حسین (ع) در شرق تهران واقع شده است. این میدان از غرب به خیابان انقلاب اسلامی، از شرق به خیابان دماوند و از جنوب به خیابان هفده شهریور و البته از شمال به خیابان شهید برادران محمدی که به خیابان آیت‌الله مدنی منتهی می‌شود ارتباط دارد. این میدان پرتردد و قدیمی تهران به دلیل قرار گرفتن بیمارستان امام حسین(ع) و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و قرار گرفتن در مسیر ترمینال شرق تهران و خیابان دماوند یکی از شلوغ‌ترین میادین پایتخت محسوب می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این میدان، برپایی آیین‌های ملی و مذهبی ازجمله تاسوعا، خیمه سوزان و عاشورای حسینی در ایام محرم، اجرای برنامه دسته‌های عزاداری و... در آن است. جالب اینکه در این زمان‌ها شهروندان از نقاط مختلف شهر تهران و حتی نقاط مختلف کشور به اینجا می‌آیند تا در این مراسم شرکت کنند. نهادن نام این میدان به نام سید و سالار دشت کربلا امام حسین (ع) باعث شده تا مردم حس تعلق و علاقه به این میدان شهر تهران داشته باشند و احساس کنند که این میدان همیشه بو و عطر محرم می‌دهد.