در فصل بهار عشایر برخی از مناطق مانند ورامین، گرمسار و پاکدشت دشت لار را برای ییلاق تابستانی خود انتخاب می‌کنند. در این گزارش با زندگی عشایر پاکدشت آشنا می‌شوید و تصاویری از زندگی دل طبیعت را خواهید دید.

همشهری آنلاین - مریم ورشو: در فصل بهار عشایر برخی از مناطق مانند ورامین، گرمسار و پاکدشت دشت لار را برای ییلاق تابستانی خود انتخاب می‌کنند؛ پارک ملی لار در مرز مازندران و تهران قرار دارد. برای همین زمانی که وارد این منطقه محافظت شده، می‌شوید در نقاط مختلف آن با تعداد زیادی از چادرهای عشایر مواجه می‌شوید. عشایر پاکدشت حدود ۸۰۰ خانوار هستند که بیشترین خانوار عشایر استان تهران را به خود اختصاص داده‌اند.

این عشایر معمولا تا اواسط شهریور در این منطقه می‌مانند.

عشایر پاکدشت از ایل هداوند هستند که بسیاری از آنها در زمان آقا محمدخان قاجار پس از شکست خاندان زند در گرمسار، ورامین و پاکدشت و سپس در زمان محمدشاه در این مناطق پراکنده شدند.

وقتی وارد دشت لار می‌شوید با تعداد زیادی دام و گله‌های بز و گوسفند هم مواجه می‌شوید که نشان‌دهنده رونق دامداری بین این عشایر است. طبق آمار آنها سالانه ۲ میلیون تن گوشت تولید و روانه بازار می‌کنند. البته وقتی وارد دشت لار می‌شوید و تعداد زیاد گله‌های گوسفند و بز را می‌بینید این سوال ممکن است برایتان ایجاد شود که آیا مراتع ییلاقی لار جوابگوی این تعداد دام موجود است؟ و آیا چرای بی‌رویه دام‌ها برای این منطقه حفاظت شده تهدید به حساب نمی‌آید؟

در هر صورت اگر می‌خواهید در نزدیکی تهران چگونگی زندگی عشایر را از نزدیک ببینید می‌توانید به پارک ملی لار بروید. البته بهتر است قبل از نزدیک شدن به چادرهای عشایر و حریم خصوصی آنها اجازه بگیرید.

نوع زندگی عشایر با طبیعت گره خورده است، برای همین تفاوت این نوع زندگی برای کسانی که با شلوغی زندگی شهری آشنایی دارند عجیب و جالب است. به عنوان نمونه یکی از سرگرمی‌های بچه‌های خانوارهای عشایر بازی با بره‌ها و بزغاله‌ها است.

دامداری که شغل اصلی عشایر است سبب شده تا آنها در تولید محصولات لبنی مانند شیر، ماست و دوغ نیز پیشتاز باشند. لبنیاتی بکر و بسیار طبیعی که نمونه آنها در هیچ کارخانه‌ای قابل تولید نیست.

اما نکته جالب اینجاست که تولید این محصولات لبنی این روزها با دستگاه‌های جدید گره خورده است. مثلا اگر در گذشته با استفاده از مشک خامه یا چربی شیر را جدا می‌کردند امروزه این کار را با خامه گیر دستی یا چرخ شیر به‌صورت دستی انجام می‌دهند. وسیله‌ای که این روزها به چادر عشایر هم راه پیدا کرده است.

در ویدئویی که همراه این مطلب بارگذاری شده است، شما با چگونگی کار خامه گیر دستی آشنا می‌شوید. عشایر ایل هداوند با استفاده از این دستگاه مشغول جدا کردن چربی و خامه موجود در شیر هستند. این کار به میزان تولیدات آنها سرعت می‌بخشد و به درآمدزایی آنها کمک می‌کند.

مهمتر از آن این دستگاه نیاز به برق هم ندارد. البته شاید برای ما به عنوان گردشگر استفاده از مشک جذاب‌تر باشد، اما واقعیت این است که استفاده از مشک قدرت بدنی می‌خواهد و زمان بیشتری می‌برد. در هرصورت زندگی راحت و کار آسان‌تر حق هر انسانی در هر شرایطی است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها