محله ارامنه، در محدوده خیابان شهیداجاره‌دار، نامجو، سبلان و محسن آزادی قرار دارد. حدود 70 سال قبل تعداد ارامنه در این منطقه بسیار زیاد بود.

همشهری آنلاین_ شقایق عرفی‌نژاد:  آنها در این منطقه کلیسا و مدرسه ساختند و به همین دلیل هم به محله ارامنه مشهور شد. اما با گذشت زمان، امروز بیش از 90 درصد ارامنه از این منطقه رفته‌اند.  

«عباس مجدآبادی فراهانی» شورایار محله ارامنه از بافت فرسوده این محله به عنوان اولین مشکل نام می‌برد و می‌گوید: « این محله بافت فرسوده با تراکم بسیار بالایی دارد. کوچه‌های آن باریک است و در همین کوچه‌های باریک جمعیت زیادی زندگی می‌کنند. »
او نبود پارکینگ در محله را هم از مشکلات اساسی آن می‌داند:« از آنجا که بافت منطقه قدیمی ‌است بیشتر خانه‌ها پارکینگ ندارند. از طرف دیگر شهرداری مجوز ساخت آپارتمان‌های 4 و 5 طبقه را داده، اما فقط برای 3 طبقه پارکینگ ساخته شده است. بنابراین ساکنان بقیه واحدها مجبورند ماشینشان را در کوچه‌های باریک 6 متری که جایی برای پارک ندارد، متوقف کنند. این موضوع واقعا باعث آزار اهالی شده است. » مجدآبادی به نبود فضای سبز در منطقه هم اشاره می‌کند و می‌گوید سرانه فضای سبز منطقه صفر است: « یک باغ 2400 متری در محل وجود داشت که با گذشت 5 دوره شهرداری، در دوره فعلی خریداری شد تا به فضای سبز تبدیل شود. اما الان به مرکز تحقیقات فضای سبز شهرداری تبدیل شده است و اهالی از آن بی بهره‌اند. بخش کوچکی از آن در اختیار اهالی است، ولی واقعا برای جمعیت 65 هزار نفری محله کافی نیست. »

  •  سرانه صفر فضای ورزشی 

 او دوباره به مشکل پارکینگ برمی‌گردد و می‌گوید:« نداشتن فضای سبز در منطقه مشکل جدی است. اما بالاخره اهالی فکری برای بچه‌هایشان می‌کنند و آنها را به پارک دیگری در جای دیگری می‌برند، اما باز هم تکرار می‌کنم، مشکل پارکینگ دیگر به این شکل قابل حل نیست. »
نبود فضای ورزشی هم مسئله دیگری است که شورایار محله به آن اعتراض دارد:« در این منطقه هیچ فضایی برای ورزش وجود ندارد. در طبقه همکف سرای محله یک فضای ورزشی کوچک ایجاد کردیم، اما آن هم از سوی اداره ورزش شهرداری بسته شد. چون معتقد بودند استاندارد نیست و حق هم داشتند. چون فضای بسیار کوچکی بود. باید در این منطقه فضایی ایجاد شود که برای ورزش اهالی مناسب باشد. »
مشکل بعدی که مجدآبادی به آن اشاره می‌کند، نتیجه مستقیم نبود فضای ورزشی است: «تعداد معتادان در محله ما قابل توجه است و به یک معضل جدی تبدیل شده است. کلانتری منطقه جمعیتی 30 برابر محله ما را پوشش می‌دهد و طبیعی است نتواند به این مشکل در محله ما رسیدگی کند. ضمن این که معتقدم قبل از کلانتری نهادهای دیگری باید دست به کار شوند تا جوانان کار مناسب و محلی برای تفریح سالم و ورزش داشته باشند. در این صورت دیگر به سوی اعتیاد نمی‌روند. »
تعداد نیازمندان در محله زیاد است و این مشکل دیگری است که مجدآبادی آن را مطرح می‌کند. اهالی محله کتابخانه هم ندارند و به گفته شورایار محله نزدیک‌ترین کتابخانه به محله همان کتابخانه شهرداری است که 5 کیلومتر از محله فاصله دارد.  

  •  حل مشکل زباله با همت اهالی 

در کنار تمام این مشکلات نظافت محله هم وضعیت خوبی ندارد. مجدآبادی می‌گوید:« 3 بار در روز زباله‌های محل جمع‌آوری می‌شود، اما باز هم کافی نیست و محله پاکیزه نمی‌شود. انقدر جمعیت در این محله زندگی می‌کند که اگر هرکدام یک کاغذ هم روی زمین بیندازند، کوهی از زباله ایجاد می‌شود. به نظرم با روزی 3 بار جمع‌آوری زباله، شهرداری کارش را در این زمینه خوب انجام می‌دهد و این اهالی هستند که باید رعایت کنند و زباله‌هایشان را روی زمین نریزند یا کیسه زباله‌شان را    بی‌موقع در کوچه‌ها نگذارند. » او به ترافیک شدید خیابان سبلان هم که گذرگاه اصلی منطقه است، اشاره می‌کند و می‌گوید:« خیابان سبلان همیشه ترافیک داشت. با ساخت بزرگراه امام علی(ع) این بزرگراه در 3 نقطه به این خیابان وصل می‌شود و این باعث شده ترافیک خیابان بسیار بیشتر از گذشته شود. » مجدآبادی توضیح می‌دهد:« زمانی که بزرگراه امام علی (ع) در حال ساخت بود، از شورای شهر به ما قول دادند یک روگذر از سبلان شمالی به سمت خیابان محسن آزادی خواهند ساخت. این قول هنوز عملی نشده و با ترافیک شدید در خیابان محسن آزادی مواجه هستیم. »
طبق گفته او، آنچه تا به حال مانع ساخت این روگذر شده است، نبود بودجه است که باعث شده با وجود تصویب طرح در شورای شهر، هنوز این روگذر ساخته نشود.